Log in

Maak hier je keuze

Streetart & graffiti Tekenen & schilderen voor jongeren Tekenen & schilderen, de basis Tekenen & schilderen voor beginners Tekenen & schilderen voor gevorderden Schilderen voor gevorderden Schilderen & gemengde technieken Schilderatelier voor senioren

Tekenen & schilderen

Wil je leren tekenen of schilderen? Of heb je heb je vroeger veel geschilderd en wil je je verder ontwikkelen? Wat je leeftijd of niveau ook is, je vindt bij De Kunstschool altijd een inspirerende cursus. Naast teken- en schildercursussen hebben we ook een aantal specialisaties zoals Aquarel, Portret & model schilderen of Gemengde technieken.

Onze beeldende docenten hebben allen een opleiding aan een kunstacademie of kunstvakschool gehad. Ook zijn ze werkzaam als kunstenaar of als docent aan een kunstvakopleiding. Je krijgt dus altijd les van een professional.

Voor een teken- en schilderles heb je natuurlijk materialen nodig. Koop echter niet al van alles voor de start van je cursus. De docent zal je in de les vertellen wat handig is om aan te schaffen en waar je dat kunt doen. Een deel van de benodigdheden kun bij ons aanschaffen. Voor andere materialen kun je in Amersfoort terecht bij Kunstkader, de winkel voor kunstbenodigdheden in Amersfoort.

LEREN SCHILDEREN

In onze teken- en schildercursussen ligt het accent op schilderen. De tekentechniek gebruik je hier vooral voor het maken van een schets of voorstudie. In de beginnersgroep ligt het accent op het leren werken met verschillende soorten verf en maak je kennis met de basisbegrippen kleur, compositie, ruimte en licht.

Heb je al eerder schilderlessen gehad, kies dan voor een cursus voor gevorderden of voor een specialisatie. Ook dan kun je nog genoeg leren van onze ervaren schilderdocenten.

SPECIALISATIE

De Kunstschool heeft naast de teken- en schildercursussen ook zogenaamde specialisaties: cursussen die gericht zijn op speciale technieken. Zo is er een cursus Aquarel, waarbij je uitsluitend aan de slag gaat met aquarelverf en les krijgt in de aquareltechniek. Bij Portret & model richt je je volledig op het tekenen of schilderen van een model. Bij Gemengde technieken kun je vrijelijk experimenteren met andere materialen en technieken en zo de grenzen van het schilderen opzoeken. En ons Seniorenatelier is een speciale plek voor oudere, ervaren cursisten, die hun hobby graag samen met leeftijdgenoten uitoefenen. In het atelier werk je zelfstandig, maar je docent komt een aantal keer langs om je feedback, advies en inspiratie te geven. Naast schilderen is er in het atelier ook tijd voor een kop koffie samen!


Onze docenten

Tomas Sabatello

Meer info

Tomas Sabatello

Bernadette van Nus

Meer info

Bernadette van Nus

Monica Agterberg

Meer info

Monica Agterberg

‘Eerst op onderzoek uit’

Achtergrond

Achtergrond 
• Monica studeerde af als eerstegraads docent tekenen en kunstgeschiedenis, later ook als eerstegraads docent handvaardigheid. Ook volgde ze enkele postacademische studies 
• Ze begon haar loopbaan bij Latent Talent in Leusden, werkte bij Creatieve Cursussen Appelmarkt en de Rijks Pabo te Amersfoort 
• Sinds 1989 werkt Monica bij Scholen in de Kunst 
• Daarnaast geeft ze les op het Haags Montessori Lyceum (w.o. examenklassen tekenen/schilderen) en op de HVA lerarenopleiding 
• In haar eigen werk gebruikt ze graag natuurkleuren en oude doorleefde materialen. Ze maakt ook meer kleurige schilderijen vanuit verschillende thema’s 

Als docent
‘Ik zie mijzelf als een betrokken begeleidster. Als docent kan ik putten uit een rijke ervaring en tegelijkertijd focus ik vooral op de interesses van cursisten. Het gaat uiteindelijk om dat persoonlijke; om het ontwikkelen van een eigen beeldtaal en visie. Dat stimuleer ik door onderzoek en het verkennen van mogelijkheden. Ik geef graag tips en tops. De Montessori–gedachte: Leer mij het zelf te doen sluit aan bij dit leerproces. Werken met hoofd, hart en handen.’  

De les
‘Cursisten werken vanuit een centraal geïntroduceerd thema of onderwerp, met ruimte voor eigen inbreng en oplossingen. Je maakt één of meerdere werkstukken, waarbij verschillende teken- en schildertechnieken en verschillende materialen aan bod komen. Er is aandacht voor elementen uit de vormgeving zoals licht, kleur, ruimte, vorm of compositie. Cursisten hebben ook ruimte om aan eigen opdrachten of thema’s te werken. De sfeer in de les is ontspannen. Ik stimuleer het kijken bij elkaar en het bespreken van het werk.’  

Vooronderzoek
‘Bij elk thema vraag ik aandacht voor het proces. Aan het uiteindelijke kunstwerk gaat onderzoek vooraf. Een bepaald onderwerp roept namelijk niet alleen vragen op over materiaal- en vormgebruik, maar vooral ook over wat jij wilt uitbeelden (inhoud) en hoe je dat kunt doen. Reizen, mensen, dieren, landschappen, natuurtaferelen, interieurs, architectuur, stillevens, dromen, ervaringen, literatuur etc. kunnen daarbij het uitgangspunt zijn: het gaat om wat jou boeit en inspireert. Verkennende schetsen maken is belangrijk, zo kom je op ideeën. Je kunt daarbij allerlei hulpbronnen raadplegen zoals fotomateriaal en werk van kunstenaars. Je leert op verschillende manieren waarnemen: je gaat associëren, combineren en misschien abstraheren om te komen tot wat voor jou de essentie is. Je bepaalt je eigen invalshoek en werkwijze. Je experimenteert met technieken en vormgeving.’ 

Theorie
‘Aan de thema’s koppel ik theorie, meestal in de vorm van PowerPoints met kunstwerken en fotomateriaal, die je thuis kunt bekijken. Gaat het om een landschap? Dan laat ik bijvoorbeeld kennismaken met verschillende landschappen en stijlen. Tijdens de lessen teken en schilder je vooral, de theorie is een hulpmiddel.’ 

Geluksmomentjes…
‘Kwaliteit van het werk en het zien ontstaan daarvan maken me gelukkig. Net als het werkplezier en de interactie tussen de deelnemers. Ik houd ook van de verbondenheid die ontstaat als de werken mooi hangen op een expositie, of als we een leuke excursie hebben.’ 


Kathelijn van Dongen

Meer info

Kathelijn van Dongen

Michiel Jansen

Meer info

Michiel Jansen

‘Leren kijken en iedereen in beweging houden’

Achtergrond

Achtergrond 
• Michiel Jansen studeerde in 1986 af als eerstegraads docent tekenen, schilderen en kunstgeschiedenis aan de Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht.  
• Hij begon als docent in Amersfoort bij de Appelmarkt, maakte de fusie mee met Creatief Centrum De Hof, en kwam na het samengaan van diverse kunstinstellingen in 2000 bij Scholen in de Kunst. Hij gaf les aan de Universiteit van Utrecht, de Volksuniversiteit Utrecht, ‘t Klooster in Harderwijk en bij IDEA in Soest.  
• Michiel leidde zomerworkshops in binnen- en buitenland en gaf ruim 20 jaar les aan jongeren van 12 tot 18 jaar. Nu geeft hij alleen nog cursussen voor volwassenen.
• Als beeldend kunstenaar werkt hij vanuit zijn eigen atelier en exposeert hij regelmatig in galeries en op landelijke beurzen. 

Als docent
'Je ziet wat je weet” is mijn ervaring. Ik vertel mijn cursisten daarom veel, zodat ze meer weten en dus meer leren zien. Ik ben een entertainer, maar met mijn kennis over kunst en technieken ook een ‘autoriteit’. In eerste instantie wil ik iedereen in beweging krijgen met een goede opdracht. Dat betekent dat er ook beperkingen zijn in “wat mag en wat niet”. Ik geef tips, ik verwijs naar voorbeelden uit de kunstgeschiedenis, ik doe soms iets voor - om dan ook iedereen in beweging te houden. Als er niks gebeurt, staat het stil; als er eindeloos geprakkiseerd wordt, gebeurt er niks op papier.’  

De les  
‘Mijn lessen zijn gebaseerd op drie elementen: 
1. De inhoud, datgene wat wordt uitgebeeld. We werken naar aanschouwing: portret-, modeltekenen, stillevens maken. Of naar verbaal gegeven: op basis van een omschreven onderwerp.
2. Het materiaal en de techniek die daarmee samenhangt.  
3. De eigenheid die je als cursist ontwikkelt.
Welke nadruk ik leg, verschilt per les en per groep. In de groep voor gevorderden gaan we de diepte in met de inhoud, met verschillende opdrachten en technieken. In de basiscursussen komt heel veel voorbij: stillevens, landschappen en meer verhalende onderwerpen.’

De groep 
‘De sfeer in mijn groepen is gezellig, prettig én geconcentreerd. Cursisten staan niet als losse poppetjes naast elkaar te creëren, het werk wordt regelmatig met elkaar besproken. Daarmee overstijgt de les de zolderkamer thuis. Hoe moeilijk een opdracht soms ook lijkt, je bent met elkaar, je hoeft niet alles zelf uit te vinden, je kunt dingen oppakken die je om je heen ziet.’ 

Geluksmomentjes… 
‘Als het geheel meer is dan de som der delen.’ 



Arlet Ybema

Meer info

Arlet Ybema

Dorette Giling

Meer info

Dorette Giling

‘Fantasie in banen leiden’

Achtergrond

Achtergrond
• Dorette studeerde af aan de Amsterdamse Academie voor Beeldende Vorming, eerstegraads docent tekenen en schilderen en volgde later bijscholing keramiek 
• Sinds 2009 geeft ze les bij Scholen in de Kunst. Behalve groepslessen begeleidt ze ook projecten op scholen in Amersfoort.
• In haar eigen atelier maakt Dorette voornamelijk toegepaste kunst, in opdracht en vrij werk: wandschilderingen voor kinderkamers en cafés, portretten, grafmonumenten en urnen.  

Als docent
‘Vaak zetten mensen zichzelf vast binnen bepaalde kaders. Ik wil hen inspireren daarbuiten te komen. Kinderen stimuleer ik hun fantasie te ontwikkelen, terwijl ik ze tegelijkertijd techniek leer. Ik wil ze meenemen in hun verbeelding, maar ook leren dat er technische keuzes gemaakt moeten worden waardoor een idee beter naar buiten komt. Ik laat ze ontdekken hoe ze verschillende materialen tot iets heel anders kunnen omvormen.’  

Sturen
‘Door mijn technische kennis komen kinderen verder met het verbeelden van hun fantasie. We maken bijvoorbeeld een zeebodem, met koraal van klei, en met vissen op stokjes die ze getekend en gelamineerd hebben. Dat gaat verder dan ze zelf kunnen bedenken, hun fantasie wordt in banen geleid. Soms moet ik wel duwen, want veel kinderen hebben de neiging snel klaar te staan. Dan doe ik iets voor, of laat ik voorbeelden zien. Ik heb denk ik het vermogen te zien waar kinderen gestuurd moeten worden.’ 

De les
‘Ik vind het prettig als kinderen gefocust zijn, als ze het goed oppikken en graag willen. Ik werk het liefst met een duidelijke opdracht, zodat het niet alle kanten opgaat. Na mijn uitleg werken leerlingen die opdracht uit, in een of meerdere lessen. Vaak is het prettig chaotisch: kinderen trekken van alles uit de kast. Dat is juist het leuke – dat kan hier!’  

‘Volwassenen hebben vaak een eigen plan. Dan ben ik ook coach, maar minder sturend. Soms geef ik ze ook opdrachten om even van het pad af te gaan, losser te komen, abstracter te kijken. Leren meer te durven - dat speelt vaak bij volwassenen.’ 

Geluksmomentjes…
‘Als mijn leerlingen in een flow komen, zich er helemaal in verliezen – ongeacht of het kunstwerk nou goed wordt of niet. En als ik merk dat kinderen totaal opgaan in een beeldende wereld, dat ze met hele fantasieverhalen komen als ik vraag wat ze gemaakt hebben.’ 

Anne Marie Spijker

Meer info

Anne Marie Spijker

‘Als mensen zichzelf verrassen’

Achtergrond

Achtergrond
• Anne Marie haalde haar eerstegraads docentenopleiding op de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg, in 1989 studeerde ze aan de Rijksacademie in Amsterdam. Ze kreeg onder andere les van Marlene Dumas en René Daniëls
• Sinds 1992 geeft ze cursussen tekenen en schilderen voor volwassenen bij Scholen in de Kunst
• Anne Marie werkt als beeldend kunstenaar vanuit haar eigen atelier, ze heeft tentoonstellingen in galerieën door het hele land en is docent tekenen en schilderen op de Nieuwe Akademie in Utrecht 

Als docent
‘Mijn lessen zijn gebaseerd op ervaringen uit mijn eigen praktijk als beeldend kunstenaar. Mijn enthousiasme en mijn liefde voor kunst wil ik overbrengen. Wat ik zelf al werkend tegenkom en wat ik om mij heen zie bij andere schilders, is een inspiratie voor het lesgeven. Daarom werk ik niet heel planmatig. Ik reageer graag op wat mensen zelf aanbieden, wat ze interesseert. Ik zie snel wat ze kunnen – dat probeer ik te versterken. Ik wil bij mijn cursisten een gevoel van vrijheid creëren, zodat ze dingen durven, in zichzelf gaan geloven en zien wat ze kunnen: geweldige dingen maken!’ 

De les
‘Ik bedenk meestal opdrachten waaraan we ongeveer zes weken werken. Afgelopen seizoen bijvoorbeeld werkten we met het thema handen en gebaren. Ik laat voorbeelden zien uit de kunst, zodat mensen ideeën kunnen ontwikkelen en zelf invulling kunnen geven aan het onderwerp. Welke techniek past erbij, welke kleurstellingen? Ik geef aanwijzingen, op ieders eigen niveau. “Als je daar meer accent legt”, of: “Als je dat nou anders op het vlak zet”, en: “Hoe komt het dat dit beeld zo sterk is?” Cursisten kunnen gedurende het seizoen veel kanten op. Er komen landschappen tevoorschijn, dromerig, of juist abstract. Of er ontstaan impressies vanuit het materiaal. Met een avontuurlijke houding kom je heel ver!’ 

Techniek
‘Al werkend komen mensen vanzelf de behoefte tegen om bepaalde technieken te leren. Ik geef vaak verschillende mogelijkheden: werken met potlood of inkt, maar ook groot: met verf en brede kwasten. Op een gegeven moment gaan ze zelf dingen pakken. Wanneer ze steeds hetzelfde doen, in vorm of techniek, stuur ik ze graag ook een andere kant op. Leren kijken, en je ontwikkelen staat voorop. En natuurlijk plezier beleven!’  

De groep
‘De sfeer in de teken- en schilderlessen is productief en goed. Dat is belangrijk. De cursisten blijven over het algemeen lang bij elkaar. Sommige groepen gaan met elkaar naar tentoonstellingen - ze houden allemaal van kunst, en worden een soort vriendengezelschap. En ik zorg er wel voor dat ze zich blijven vernieuwen met schilderen.’  

Geluksmomentjes…
‘Als ik zie dat cursisten steeds verder komen en zichzelf verrassen.  En mensen die goed schilderen, geven mij ook iets: ze inspireren mij!’ 


Toon meer docenten

Alles wat je moet weten over beeldende kunstlessen bij ons

Welke materialen heb je nodig? Kunst, waar laat je het? Heb je een laag inkomen?

Laat je inspireren!

Koen Vermeule vertelt over zijn werk

uit de serie Hollandse Meesters

Zelfportretten van onze cursisten

gemaakt tijdens de lockdown

Het YouTubekanaal van Royal Talens

staat vol handige filmpjes

Veelgestelde vragen

Nee, dat is niet nodig. In bijna alle cursussen worden tekenen en schilderen gecombineerd aangeboden. Er zijn echter ook cursussen waarbij je je alleen met tekenen bezighoudt of alleen gaat schilderen. Overleg met de cursistenadministratie als je twijfelt over wat het beste bij jou past. Je kunt ook gewoon eens een praatje met een docent maken, b.v. tijdens een Open Huis of een gratis proefles doen. Tip: wacht niet te lang met inschrijven; sommige cursussen zitten snel vol!

 

Beginners hoeven niets mee te nemen naar de eerste les. De docent informeert je over de verschillende materialen en vertelt je wat je (aanvullend) moet aanschaffen. Je krijgt informatie over verfsoorten, kleurnummers, kwasten etc. Reken op maximaal € 12,-per half jaar voor verf en kwasten. Sommige materialen kun je ter plekke bij Scholen in de Kunst kopen, zoals papier. Koop nooit in het wilde weg materiaal, maar overleg altijd eerst met de docent!

lees meer over materialen

In het lokaal zijn schildersezels, paletten, verfbakjes, schildersmessen, etc. aanwezig. Deze kun je gratis gebruiken. Resterende materialen schaf je in overleg met je docent aan.

Als volwassen jaarcursist beeldende kunst kun je gratis gebruik maken van Vrij werken in atelier. Dat kan op momenten dat er geen lessen zijn, bijvoorbeeld tijdens vakanties. De vastgestelde ateliertijden vind je op de website en cursisten worden per e-mail op de hoogte gesteld.

lees meer over ateliers