Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Tekenen & schilderen, jongeren Streetart & graffiti Tekenen alle niveaus, 21+ Tekenen & schilderen alle niveaus, 21+ Tekenen & schilderen beginners, 21+ Tekenen & schilderen gevorderden, 21+ Schilderen gevorderden, 21+ Atelier tekenen & schilderen gevorderden, 21+

Mogelijkheden

Type Groepsles
Docent Bernadette van Nus, Dorine Sneep
Bekijk alle mogelijkheden

Tekenen & schilderen, jongeren

Ben je een creatieveling of wil je er juist één worden. Zit je vol ideeën die je op papier wil zetten? Zoek je kunstzinnige soortgenoten? Kom dan op de. vrijdag naar Tekenen en schilderen voor jongeren. Het maakt niet uit of je al jaren tekent of dat je een beginner bent. De groepen worden zo veel mogelijk ingedeeld op leeftijd. 

Lessen

Je werkt een schooljaar lang aan verschillende projecten en opdrachten. Het maken van strip, een portret of het ontwerp binnen een eigen kledinglijn, het kan allemaal. We dagen e je uit om met verschillende materialen op doek of papier te werken. Naast verf en tekentools kan er ook geknipt, geplakt en gefotografeerd worden. In alle opdrachten wordt je gevraagd om er je eigen ding van te maken. Eigenwijsheid wordt aangemoedigd en we willen graag dat je buiten de lijntjes kleurt.

Meestal werk je aan je eigen kunstwerk, op je eigen niveau, maar we vinden het belangrijk dat je dat samen met anderen kan doen. We zorgen voor een gezellige sfeer waarin je elkaar tips kan geven en op een leuke en prettige manier kan praten over elkaars werk en ideeën.

Onze docenten zijn allemaal zelf beeldend kunstenaar of hebben een opleiding gedaan tot kunstvakdocent. Je werkt dus onder begeleiding van echte professionals.

Materiaal

De cursus is inclusief materiaal. En natuurlijk zorgen wij voor een mooi lokaal en voor alles wat je verder nodig hebt.


Onze docenten

Bernadette van Nus

Meer info

Bernadette van Nus

‘In mijn lessen tekenen we buiten de lijntjes’

Waar krijg jij als docent tekenen en schilderen energie van?

‘De reden dat ik docent ben geworden, is best persoonlijk. Ik was als tiener iemand met een eigen mening en een beetje aparte uitstraling; ik paste niet bij de dertien-in-een-dozijn-meisjes. Hierdoor was ik een buitenbeentje, dat makkelijk werd gepest. Ik had het fantastisch gevonden als er toen een plek was geweest waar ik mijn creativiteit en energie kwijt had gekund. Als creatieveling had ik dat echt nodig. Die plek wil ik nu graag bieden voor jongeren, maar ook voor kinderen en volwassenen.’

Hoe zorg je voor een goede sfeer in de les?

‘Ik vind een ontspannen en open sfeer heel belangrijk. Alles mag gezegd, ze mogen rondlopen tijdens de les of aan wat chips knabbelen. Ik moedig cursisten echt aan te experimenteren om zo uit hun schulp te kruipen. In mijn lessen tekenen we buiten de lijntjes. Alles draait om expressie en nieuwe dingen uitproberen, zodat je echt ontdekt wat bij jou past. Hier mag je echt jezelf zijn. Ik kijk nergens van op.’

Waarom is het zo belangrijk om te experimenteren?

Heerlijk vind ik het als cursisten echt vrij werken, als ze baldadig zijn en juist niet de opdracht volgen, maar bijvoorbeeld ander materiaal kiezen of iets heel anders willen tekenen. Dan weet ik dat ze op weg zijn om de kunstenaar in zichzelf wakker te maken. In mijn lessen mogen alle remmen los, want als je heel voorzichtig tekent, blokkeer je juist alle creativiteit. Durf. Toon expressie. Zo ontstaat echt eigen werk. Ik zie het als mijn taak om daar handvatten en tools bij te geven. En natuurlijk ben ik er om ze positief te motiveren.’

Wat voor technieken zet je in?

‘Elke les behandelen we een nieuwe techniek of vaardigheid. Ook dat vind ik belangrijk. IK hou ervan als cursisten veel leren. Ik ben zelf zeer geïnteresseerd in ambachtelijke schildertechnieken, soms verwerk ik die in een les. Bijvoorbeeld bij portrettekenen leer ik ze als basiskleur groen te nemen voor de huid, dat geeft een diep realistisch effect. Of we werken met ander materiaal, zoals houtskool. Elk les moet iets uitdagends in zich hebben. Je hoeft hier geen Picasso te zijn, perfectie is juist saai. Het gaat om je eigen kunst ontdekken.’

Wist je dit al over Bernadette?

Zij ontmoette haar huidige vriend toen ze meedeed aan het televisieprogramma First Dates. Ze zijn nog steeds heel happy samen.

Achtergrond

Bernadette van Nus studeerde docent beeldende kunst aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, daarvoor volgde ze de mbo-opleiding mediadesign, waar ze leerde om animaties en filmpjes te maken. Ze geeft naast de cursussen bij Scholen in de Kunst ook creatieve lessen aan kinderen op basisscholen en aan jongeren op een middelbare school. Ze is een geboren en getogen Amersfoortse, speelt klarinet en werkt bij Restaurant Dara. In haar vrijetijd doet ze aan cosplay en ze studeert Japans.


Dorine Sneep

Meer info

Dorine Sneep

‘Bij mij mogen ze veel experimenteren tijdens de les’

Wat voor soort docent ben je?

‘Als het om kunst kijken en technieken aanleren gaat, pak ik het serieus aan. De leerlingen kijken in de les eerst veel naar andere grote kunstenaars, naar kleuren en ze leren aanschouwen. Om daarna heerlijk zelf aan de slag te gaan. Ook neem ik ze weleens mee naar tentoonstellingen om ze nog meer te inspireren. Dat werkt heel goed. Lekker dynamisch, dat past bij me. Ik sta overal voor open.’

Jij geeft aan tieners teken- en schilderles. Hoe ervaar je die doelgroep?

‘In die levensfase gaat het echt om hun menswording en ontwikkeling, dat vind ik bijzonder om mee te maken. Jonge kinderen tekenen nog heel vrij, maar pubers raken eerder gefrustreerd, willen tekenen zodat het exact lijkt. Ze zijn ook zeer kritisch, vooral op hun eigen werk. Terwijl ze de tekeningen van anderen juist aanprijzen. Door dat te benoemen in de les leren ze minder te oordelen en met een open blik te kijken. Dat is genieten om daar getuige van te zijn.’

Wat is typerend aan jouw les?

‘Jongeren moeten al zo veel in hun leven. Bij mij in de les mógen ze juist heel veel. Lekker de ruimte krijgen, zich vrij voelen, experimenteren, onderzoeken wat ze leuk vinden. Daar draait het om. Als leerlingen iets inbrengen of iets moois hebben gezien, volg ik dat graag. Ik laat ze ook vaak eigen schetsboeken van thuis meebrengen, zo inspireren ze elkaar. De les is soms echt een werkplaats waarin van alles kan ontstaan.’

Werken jullie ook aan een tentoonstelling?

‘Ieder jaar hebben we aan het einde van de cursus een gezamenlijke tentoonstelling met alle beeldende cursisten. Dan wordt al het werk getoond op een mooie plek, bijvoorbeeld bij het Rietveld Paviljoen. Dat zijn schitterende momenten, wanneer die tieners wat schuchter tussen de volwassenen lopen en hun eigen werk zien hangen. Dan zijn ze toch wel trots.’

Wist je dit al van Dorine?

Dorine bouwt samen met kinderen reusachtige knikkerbanen van gerecycled materiaal, zoals karton, plastic buizen en stofzuigerslangen. Ook bouwde ze voor het 900-jarig bestaan van Utrecht met ouders en kinderen een hele kartonnen stad rondom de Domtoren (zie filmpje).

Achtergrond

Dorine Sneep geeft les aan kinderen en jongeren en voert diverse opdrachten uit voor ondernemers in de kunst- en cultuursector. Ze geeft workshops knikker- en waterbanen bouwen op festivals en bij kinderfeestjes samen met een collega van bouwsels.com. Ze studeerde af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en werkt sinds 1996 in de beeldende kunst als maker, docent beeldende kunstvakken en bedenker en uitvoerder van projecten.


Toon meer docenten