Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Tekenen & schilderen voor beginners Streetart & graffiti Tekenen & schilderen voor jongeren Tekenen & schilderen, de basis Tekenen & schilderen voor gevorderden Schilderen voor gevorderden Schilderen & gemengde technieken Schilderatelier voor senioren

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd 21+
Docent Diverse docenten mogelijk

Locaties

Eemhuis
Dinsdag
Middag

Prijs

Volwassen
€ 525,00 (30 lessen)

De startdata en lestijden zie je als je je inschrijft. Daar kies je de cursus die het beste bij jou past.

Tekenen & schilderen voor beginners

Altijd al willen tekenen en schilderen, maar er eigenlijk heel lang niets (meer) mee gedaan? Dan is dit een uitgelezen moment op je kennis en kunde op te frissen, of om alles voor het eerst te ontdekken. In deze cursus ga je aan de gang met verschillende technieken en materialen.

Materiaal is niet bij de prijs inbegrepen

Onze docenten

Arlet Ybema

Meer info

Arlet Ybema

‘Ik daag cursisten graag uit het beste uit zichzelf te halen’

Wat boeit je vooral aan het vak docent tekenen en schilderen?

‘Naast mijn kunstenaarsbestaan heb ik altijd met veel plezier lesgegeven. Aan kinderen en aan volwassenen van allerlei niveaus. Als docent vind ik het leuk om op een enthousiaste, positieve manier mensen met een kleine aanwijzing verder te helpen bij hun tekening of schilderij. Soms verander ik maar één lijn om een vorm kloppend te maken. De verbazing die dan bij de cursist ontstaat maakt mijn werk leuk.’

Heb je een bepaalde opbouw in de cursus?

‘We beginnen bijvoorbeeld met elkaars portret te tekenen. Zo leer je elkaar beter kennen en leer je veel over de indeling van het gezicht en de verhoudingen. Daarna volgen andere onderwerpen, zoals diepte tekenen of werken met schaduwen en lijnperspectief. Aan het einde van elke les bekijken we elkaars werken en geven de cursisten elkaar feedback – ook een belangrijk leermoment. Ik vind het belangrijk dat cursisten krijgen waarvoor ze komen: beter leren tekenen en schilderen.’

Hoe zou je je werkwijze omschrijven?

‘Ik vind het fijn als er in de les een prettige sfeer heerst waarin mensen zich vrij voelen om hun eigen creativiteit te ontwikkelen. De les heeft een sociaal karakter, al is het natuurlijk geen theekransje. Ik daag cursisten graag uit het beste uit zichzelf te halen. Het is niet snel goed bij mij, dan zeg ik bijvoorbeeld: “Volgens mij is dit werk nog niet af, kijk eens naar de details of de schaduwen.” Met tips en handreikingen moedig ik ze aan, zodat ze leren dat een werk vaak beter wordt door er extra aandacht aan te besteden. Dat geeft meer voldoening achteraf.’

Ben je daarnaast ook met je eigen kunst bezig?

‘Ik heb het lesgeven altijd gecombineerd met mijn vrije werk. Het liefst schilder en teken ik in mijn eigen atelier; solitair werken vind ik ook prettig. Op dit moment ben ik bezig met aquarelleren, acrylverf en met nieuwe druktechnieken, zoals gel plaat monoprinten. In mijn werk zijn bomen een terugkerend thema. Ik hou van dat lijnen- en schaduwspel: bomen zonder blad, bijna abstract, vind ik het mooist. Ik spring een paar keer per week op de fiets om het bos in te gaan, waar ik inspiratie op doe.’

Wist je dit al van Arlet?

Arlet maakte van papierpulp bijzondere lijsten rondom spiegels, waarmee ze eens bij Hans van Willigenburg op televisie is geweest.

Achtergrond

Arlet Ybema is beeldend kunstenaar en docent tekenen en schilderen in Amersfoort en Uithoorn. Ze studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam waar ze afstudeerde als docent tekenen, schilderen en kunstgeschiedenis. Ze heeft een eigen atelier in Amersfoort en geeft daar ook een-op-een lessen. Ze laat zich graag inspireren door de natuur. Ze heeft haar eigen onderneming: Het kunstnest.  

Monica Agterberg

Meer info

Monica Agterberg

‘Eerst op onderzoek uit’

Achtergrond 
• Monica studeerde af als eerstegraads docent tekenen en kunstgeschiedenis, later ook als eerstegraads docent handvaardigheid. Ook volgde ze enkele postacademische studies 
• Ze begon haar loopbaan bij Latent Talent in Leusden, werkte bij Creatieve Cursussen Appelmarkt en de Rijks Pabo te Amersfoort 
• Sinds 1989 werkt Monica bij Scholen in de Kunst 
• Daarnaast geeft ze les op het Haags Montessori Lyceum (w.o. examenklassen tekenen/schilderen) en op de HVA lerarenopleiding 
• In haar eigen werk gebruikt ze graag natuurkleuren en oude doorleefde materialen. Ze maakt ook meer kleurige schilderijen vanuit verschillende thema’s 

Als docent
‘Ik zie mijzelf als een betrokken begeleidster. Als docent kan ik putten uit een rijke ervaring en tegelijkertijd focus ik vooral op de interesses van cursisten. Het gaat uiteindelijk om dat persoonlijke; om het ontwikkelen van een eigen beeldtaal en visie. Dat stimuleer ik door onderzoek en het verkennen van mogelijkheden. Ik geef graag tips en tops. De Montessori–gedachte: Leer mij het zelf te doen sluit aan bij dit leerproces. Werken met hoofd, hart en handen.’  

De les
‘Cursisten werken vanuit een centraal geïntroduceerd thema of onderwerp, met ruimte voor eigen inbreng en oplossingen. Je maakt één of meerdere werkstukken, waarbij verschillende teken- en schildertechnieken en verschillende materialen aan bod komen. Er is aandacht voor elementen uit de vormgeving zoals licht, kleur, ruimte, vorm of compositie. Cursisten hebben ook ruimte om aan eigen opdrachten of thema’s te werken. De sfeer in de les is ontspannen. Ik stimuleer het kijken bij elkaar en het bespreken van het werk.’  

Vooronderzoek
‘Bij elk thema vraag ik aandacht voor het proces. Aan het uiteindelijke kunstwerk gaat onderzoek vooraf. Een bepaald onderwerp roept namelijk niet alleen vragen op over materiaal- en vormgebruik, maar vooral ook over wat jij wilt uitbeelden (inhoud) en hoe je dat kunt doen. Reizen, mensen, dieren, landschappen, natuurtaferelen, interieurs, architectuur, stillevens, dromen, ervaringen, literatuur etc. kunnen daarbij het uitgangspunt zijn: het gaat om wat jou boeit en inspireert. Verkennende schetsen maken is belangrijk, zo kom je op ideeën. Je kunt daarbij allerlei hulpbronnen raadplegen zoals fotomateriaal en werk van kunstenaars. Je leert op verschillende manieren waarnemen: je gaat associëren, combineren en misschien abstraheren om te komen tot wat voor jou de essentie is. Je bepaalt je eigen invalshoek en werkwijze. Je experimenteert met technieken en vormgeving.’ 

Theorie
‘Aan de thema’s koppel ik theorie, meestal in de vorm van PowerPoints met kunstwerken en fotomateriaal, die je thuis kunt bekijken. Gaat het om een landschap? Dan laat ik bijvoorbeeld kennismaken met verschillende landschappen en stijlen. Tijdens de lessen teken en schilder je vooral, de theorie is een hulpmiddel.’ 

Geluksmomentjes…
‘Kwaliteit van het werk en het zien ontstaan daarvan maken me gelukkig. Net als het werkplezier en de interactie tussen de deelnemers. Ik houd ook van de verbondenheid die ontstaat als de werken mooi hangen op een expositie, of als we een leuke excursie hebben.’ 


Dorette Giling

Meer info

Dorette Giling

‘Fantasie in banen leiden’

Achtergrond
• Dorette studeerde af aan de Amsterdamse Academie voor Beeldende Vorming, eerstegraads docent tekenen en schilderen en volgde later bijscholing keramiek 
• Sinds 2009 geeft ze les bij Scholen in de Kunst. Behalve groepslessen begeleidt ze ook projecten op scholen in Amersfoort.
• In haar eigen atelier maakt Dorette voornamelijk toegepaste kunst, in opdracht en vrij werk: wandschilderingen voor kinderkamers en cafés, portretten, grafmonumenten en urnen.  

Als docent
‘Vaak zetten mensen zichzelf vast binnen bepaalde kaders. Ik wil hen inspireren daarbuiten te komen. Kinderen stimuleer ik hun fantasie te ontwikkelen, terwijl ik ze tegelijkertijd techniek leer. Ik wil ze meenemen in hun verbeelding, maar ook leren dat er technische keuzes gemaakt moeten worden waardoor een idee beter naar buiten komt. Ik laat ze ontdekken hoe ze verschillende materialen tot iets heel anders kunnen omvormen.’  

Sturen
‘Door mijn technische kennis komen kinderen verder met het verbeelden van hun fantasie. We maken bijvoorbeeld een zeebodem, met koraal van klei, en met vissen op stokjes die ze getekend en gelamineerd hebben. Dat gaat verder dan ze zelf kunnen bedenken, hun fantasie wordt in banen geleid. Soms moet ik wel duwen, want veel kinderen hebben de neiging snel klaar te staan. Dan doe ik iets voor, of laat ik voorbeelden zien. Ik heb denk ik het vermogen te zien waar kinderen gestuurd moeten worden.’ 

De les
‘Ik vind het prettig als kinderen gefocust zijn, als ze het goed oppikken en graag willen. Ik werk het liefst met een duidelijke opdracht, zodat het niet alle kanten opgaat. Na mijn uitleg werken leerlingen die opdracht uit, in een of meerdere lessen. Vaak is het prettig chaotisch: kinderen trekken van alles uit de kast. Dat is juist het leuke – dat kan hier!’  

‘Volwassenen hebben vaak een eigen plan. Dan ben ik ook coach, maar minder sturend. Soms geef ik ze ook opdrachten om even van het pad af te gaan, losser te komen, abstracter te kijken. Leren meer te durven - dat speelt vaak bij volwassenen.’ 

Geluksmomentjes…
‘Als mijn leerlingen in een flow komen, zich er helemaal in verliezen – ongeacht of het kunstwerk nou goed wordt of niet. En als ik merk dat kinderen totaal opgaan in een beeldende wereld, dat ze met hele fantasieverhalen komen als ik vraag wat ze gemaakt hebben.’ 

Bernadette van Nus

Meer info

Bernadette van Nus

‘In mijn lessen tekenen we buiten de lijntjes’

Waar krijg jij als docent tekenen en schilderen energie van?

‘De reden dat ik docent ben geworden, is best persoonlijk. Ik was als tiener iemand met een eigen mening en een beetje aparte uitstraling; ik paste niet bij de dertien-in-een-dozijn-meisjes. Hierdoor was ik een buitenbeentje, dat makkelijk werd gepest. Ik had het fantastisch gevonden als er toen een plek was geweest waar ik mijn creativiteit en energie kwijt had gekund. Als creatieveling had ik dat echt nodig. Die plek wil ik nu graag bieden voor jongeren, maar ook voor kinderen en volwassenen.’

Hoe zorg je voor een goede sfeer in de les?

‘Ik vind een ontspannen en open sfeer heel belangrijk. Alles mag gezegd, ze mogen rondlopen tijdens de les of aan wat chips knabbelen. Ik moedig cursisten echt aan te experimenteren om zo uit hun schulp te kruipen. In mijn lessen tekenen we buiten de lijntjes. Alles draait om expressie en nieuwe dingen uitproberen, zodat je echt ontdekt wat bij jou past. Hier mag je echt jezelf zijn. Ik kijk nergens van op.’

Waarom is het zo belangrijk om te experimenteren?

Heerlijk vind ik het als cursisten echt vrij werken, als ze baldadig zijn en juist niet de opdracht volgen, maar bijvoorbeeld ander materiaal kiezen of iets heel anders willen tekenen. Dan weet ik dat ze op weg zijn om de kunstenaar in zichzelf wakker te maken. In mijn lessen mogen alle remmen los, want als je heel voorzichtig tekent, blokkeer je juist alle creativiteit. Durf. Toon expressie. Zo ontstaat echt eigen werk. Ik zie het als mijn taak om daar handvatten en tools bij te geven. En natuurlijk ben ik er om ze positief te motiveren.’

Wat voor technieken zet je in?

‘Elke les behandelen we een nieuwe techniek of vaardigheid. Ook dat vind ik belangrijk. IK hou ervan als cursisten veel leren. Ik ben zelf zeer geïnteresseerd in ambachtelijke schildertechnieken, soms verwerk ik die in een les. Bijvoorbeeld bij portrettekenen leer ik ze als basiskleur groen te nemen voor de huid, dat geeft een diep realistisch effect. Of we werken met ander materiaal, zoals houtskool. Elk les moet iets uitdagends in zich hebben. Je hoeft hier geen Picasso te zijn, perfectie is juist saai. Het gaat om je eigen kunst ontdekken.’

Wist je dit al over Bernadette?

Zij ontmoette haar huidige vriend toen ze meedeed aan het televisieprogramma First Dates. Ze zijn nog steeds heel happy samen.

Achtergrond

Bernadette van Nus studeerde docent beeldende kunst aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, daarvoor volgde ze de mbo-opleiding mediadesign, waar ze leerde om animaties en filmpjes te maken. Ze geeft naast de cursussen bij Scholen in de Kunst ook creatieve lessen aan kinderen op basisscholen en aan jongeren op een middelbare school. Ze is een geboren en getogen Amersfoortse, speelt klarinet en werkt bij Restaurant Dara. In haar vrijetijd doet ze aan cosplay en ze studeert Japans.


Toon meer docenten