Log in

Maak hier je keuze

Tekenen en schilderen basis Streetart en graffiti Tekenen en schilderen jongeren Tekenen en schilderen beginners
Tekenen en schilderen gevorderden Schilderen gevorderden Schilderen gemengde technieken Seniorenatelier

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd 21+
Docent Monica Agterberg, Kathelijn van Dongen, Michiel Jansen

Locaties

Eemhuis
Dinsdag
Ochtend Avond
Woensdag
Ochtend Avond

Prijs (groep)

Volwassen
€ 570,00 (30 lessen)

Tekenen en schilderen basis

Wil je leren tekenen en schilderen? Leren werken met vorm, kleur en compositie en je eigen werkwijze ontwikkelen? In deze cursus leg je een goede basis om je daarna te gaan specialiseren.

Je begint in deze cursus met een brede oriëntatie op het gebied van tekenen en schilderen. Er zijn verschillende docenten die de basiscursus geven, dus keuze genoeg. De basiscursus is voor beginnende cursisten, maar is zo gevarieerd dat het ook interessant is voor mensen met enige ervaring. Je gaat op zoek naar je eigen stijl en talent. Laagdrempelig en erg gezellig voor volwassenen van verschillende leeftijden.

Belangrijk: deze cursus bestaat uit 35 weken. Hiervan krijg je 30 weken les van een docent en 5 weken de mogelijkheid om vrij te werken in het atelier. Het programma wordt door de docent gemaakt en gecommuniceerd.

Materiaal is bij de prijs inbegrepen

Onze docenten

Monica Agterberg

Meer info

Monica Agterberg

‘Eerst op onderzoek uit’

Achtergrond

Achtergrond 
• Monica studeerde af als eerstegraads docent tekenen en kunstgeschiedenis, later ook als eerstegraads docent handvaardigheid. Ook volgde ze enkele postacademische studies 
• Ze begon haar loopbaan bij Latent Talent in Leusden, werkte bij Creatieve Cursussen Appelmarkt en de Rijks Pabo te Amersfoort 
• Sinds 1989 werkt Monica bij Scholen in de Kunst 
• Daarnaast geeft ze les op het Haags Montessori Lyceum (w.o. examenklassen tekenen/schilderen) en op de HVA lerarenopleiding 
• In haar eigen werk gebruikt ze graag natuurkleuren en oude doorleefde materialen. Ze maakt ook meer kleurige schilderijen vanuit verschillende thema’s 

Als docent
‘Ik zie mijzelf als een betrokken begeleidster. Als docent kan ik putten uit een rijke ervaring en tegelijkertijd focus ik vooral op de interesses van cursisten. Het gaat uiteindelijk om dat persoonlijke; om het ontwikkelen van een eigen beeldtaal en visie. Dat stimuleer ik door onderzoek en het verkennen van mogelijkheden. Ik geef graag tips en tops. De Montessori–gedachte: Leer mij het zelf te doen sluit aan bij dit leerproces. Werken met hoofd, hart en handen.’  

De les
‘Cursisten werken vanuit een centraal geïntroduceerd thema of onderwerp, met ruimte voor eigen inbreng en oplossingen. Je maakt één of meerdere werkstukken, waarbij verschillende teken- en schildertechnieken en verschillende materialen aan bod komen. Er is aandacht voor elementen uit de vormgeving zoals licht, kleur, ruimte, vorm of compositie. Cursisten hebben ook ruimte om aan eigen opdrachten of thema’s te werken. De sfeer in de les is ontspannen. Ik stimuleer het kijken bij elkaar en het bespreken van het werk.’  

Vooronderzoek
‘Bij elk thema vraag ik aandacht voor het proces. Aan het uiteindelijke kunstwerk gaat onderzoek vooraf. Een bepaald onderwerp roept namelijk niet alleen vragen op over materiaal- en vormgebruik, maar vooral ook over wat jij wilt uitbeelden (inhoud) en hoe je dat kunt doen. Reizen, mensen, dieren, landschappen, natuurtaferelen, interieurs, architectuur, stillevens, dromen, ervaringen, literatuur etc. kunnen daarbij het uitgangspunt zijn: het gaat om wat jou boeit en inspireert. Verkennende schetsen maken is belangrijk, zo kom je op ideeën. Je kunt daarbij allerlei hulpbronnen raadplegen zoals fotomateriaal en werk van kunstenaars. Je leert op verschillende manieren waarnemen: je gaat associëren, combineren en misschien abstraheren om te komen tot wat voor jou de essentie is. Je bepaalt je eigen invalshoek en werkwijze. Je experimenteert met technieken en vormgeving.’ 

Theorie
‘Aan de thema’s koppel ik theorie, meestal in de vorm van PowerPoints met kunstwerken en fotomateriaal, die je thuis kunt bekijken. Gaat het om een landschap? Dan laat ik bijvoorbeeld kennismaken met verschillende landschappen en stijlen. Tijdens de lessen teken en schilder je vooral, de theorie is een hulpmiddel.’ 

Geluksmomentjes…
‘Kwaliteit van het werk en het zien ontstaan daarvan maken me gelukkig. Net als het werkplezier en de interactie tussen de deelnemers. Ik houd ook van de verbondenheid die ontstaat als de werken mooi hangen op een expositie, of als we een leuke excursie hebben.’ 


Kathelijn van Dongen

Meer info

Kathelijn van Dongen

Michiel Jansen

Meer info

Michiel Jansen

‘Leren kijken en iedereen in beweging houden’

Achtergrond

Achtergrond 
• Michiel Jansen studeerde in 1986 af als eerstegraads docent tekenen, schilderen en kunstgeschiedenis aan de Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht.  
• Hij begon als docent in Amersfoort bij de Appelmarkt, maakte de fusie mee met Creatief Centrum De Hof, en kwam na het samengaan van diverse kunstinstellingen in 2000 bij Scholen in de Kunst. Hij gaf les aan de Universiteit van Utrecht, de Volksuniversiteit Utrecht, ‘t Klooster in Harderwijk en bij IDEA in Soest.  
• Michiel leidde zomerworkshops in binnen- en buitenland en gaf ruim 20 jaar les aan jongeren van 12 tot 18 jaar. Nu geeft hij alleen nog cursussen voor volwassenen.
• Als beeldend kunstenaar werkt hij vanuit zijn eigen atelier en exposeert hij regelmatig in galeries en op landelijke beurzen. 

Als docent
'Je ziet wat je weet” is mijn ervaring. Ik vertel mijn cursisten daarom veel, zodat ze meer weten en dus meer leren zien. Ik ben een entertainer, maar met mijn kennis over kunst en technieken ook een ‘autoriteit’. In eerste instantie wil ik iedereen in beweging krijgen met een goede opdracht. Dat betekent dat er ook beperkingen zijn in “wat mag en wat niet”. Ik geef tips, ik verwijs naar voorbeelden uit de kunstgeschiedenis, ik doe soms iets voor - om dan ook iedereen in beweging te houden. Als er niks gebeurt, staat het stil; als er eindeloos geprakkiseerd wordt, gebeurt er niks op papier.’  

De les  
‘Mijn lessen zijn gebaseerd op drie elementen: 
1. De inhoud, datgene wat wordt uitgebeeld. We werken naar aanschouwing: portret-, modeltekenen, stillevens maken. Of naar verbaal gegeven: op basis van een omschreven onderwerp.
2. Het materiaal en de techniek die daarmee samenhangt.  
3. De eigenheid die je als cursist ontwikkelt.
Welke nadruk ik leg, verschilt per les en per groep. In de groep voor gevorderden gaan we de diepte in met de inhoud, met verschillende opdrachten en technieken. In de basiscursussen komt heel veel voorbij: stillevens, landschappen en meer verhalende onderwerpen.’

De groep 
‘De sfeer in mijn groepen is gezellig, prettig én geconcentreerd. Cursisten staan niet als losse poppetjes naast elkaar te creëren, het werk wordt regelmatig met elkaar besproken. Daarmee overstijgt de les de zolderkamer thuis. Hoe moeilijk een opdracht soms ook lijkt, je bent met elkaar, je hoeft niet alles zelf uit te vinden, je kunt dingen oppakken die je om je heen ziet.’ 

Geluksmomentjes… 
‘Als het geheel meer is dan de som der delen.’ 



Toon meer docenten