Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Schilderen gevorderden, 21+ Streetart & graffiti Tekenen & schilderen, jongeren Tekenen alle niveaus, 21+ Tekenen & schilderen alle niveaus, 21+ Tekenen & schilderen beginners, 21+ Tekenen & schilderen gevorderden, 21+ Atelier tekenen & schilderen gevorderden, 21+

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd 21+
Docent Anne Marie Spijker, Michiel Jansen

Locaties

Eemhuis
Woensdag
Avond
Donderdag
Avond

Prijs

Volwassen
vanaf € 562,00 (30 lessen)

Bekijk alle mogelijkheden

Schilderen gevorderden, 21+

Een schildercursus voor wie zichzelf graag uitdaagt en bekend is met de basisvaardigheden van het schilderen.

Lessen

In de lessen wordt gewerkt met prikkelende oefeningen of vanuit centrale opdrachten. De vele mogelijkheden van verf en eventueel andere materialen, worden uitgebreid besproken.

Na onderzoek en voorstudie werk je de opdrachten individueel uit. Er is veel aandacht voor het ontwikkelen van een eigen aanpak en werkwijze. De docent geeft aanwijzingen over techniek en compositie, specifiek voor jouw werkproces.

Hoewel cursisten altijd werken aan een eigen schilderij, vinden we het werken in de groep belangrijk en waardevol. Er is aandacht voor een fijne, gezellige én productieve werksfeer waarbij cursisten onderling elkaar kunnen helpen en tips uitwisselen. Er zijn regelmatig momenten waarop het gemaakte werk gezamenlijk wordt besproken.

Daarnaast doe je één keer per jaar mee aan een expositie op één van onze locaties.

Lees ook het interview met Marloes, die al een aantal jaren deze schildercursus volgt.

Materiaal

De cursusprijs is exclusief materiaal. 

Docenten

Deze cursus wordt aan meerdere groepen aangeboden en elke groep heeft een vaste docent, die eigen accenten aanbrengt in de lessen. Meer informatie over deze docenten vind je onderaan deze pagina.

Praktische informatie

De cursus wordt gepland in een periode van 35 weken en bestaat uit 30 lessen mét docent en 5 bijeenkomsten zonder docent. In die 5 bijeenkomsten ben je, samen met je medecursisten, zelfstandig aan het werk.

Let op: sommige cursussen zijn vol. Je kunt je wel inschrijven voor de wachtlijst.

Ervaringen van een cursist

Lees het verhaal van Marloes

Onze docenten

Anne Marie Spijker

Meer info

Anne Marie Spijker

‘Als mensen zichzelf verrassen’

Achtergrond
• Anne Marie haalde haar eerstegraads docentenopleiding op de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg, in 1989 studeerde ze aan de Rijksacademie in Amsterdam. Ze kreeg onder andere les van Marlene Dumas en René Daniëls
• Sinds 1992 geeft ze cursussen tekenen en schilderen voor volwassenen bij Scholen in de Kunst
• Anne Marie werkt als beeldend kunstenaar vanuit haar eigen atelier, ze heeft tentoonstellingen in galerieën door het hele land en is docent tekenen en schilderen op de Nieuwe Akademie in Utrecht 

Als docent
‘Mijn lessen zijn gebaseerd op ervaringen uit mijn eigen praktijk als beeldend kunstenaar. Mijn enthousiasme en mijn liefde voor kunst wil ik overbrengen. Wat ik zelf al werkend tegenkom en wat ik om mij heen zie bij andere schilders, is een inspiratie voor het lesgeven. Daarom werk ik niet heel planmatig. Ik reageer graag op wat mensen zelf aanbieden, wat ze interesseert. Ik zie snel wat ze kunnen – dat probeer ik te versterken. Ik wil bij mijn cursisten een gevoel van vrijheid creëren, zodat ze dingen durven, in zichzelf gaan geloven en zien wat ze kunnen: geweldige dingen maken!’ 

De les
‘Ik bedenk meestal opdrachten waaraan we ongeveer zes weken werken. Afgelopen seizoen bijvoorbeeld werkten we met het thema handen en gebaren. Ik laat voorbeelden zien uit de kunst, zodat mensen ideeën kunnen ontwikkelen en zelf invulling kunnen geven aan het onderwerp. Welke techniek past erbij, welke kleurstellingen? Ik geef aanwijzingen, op ieders eigen niveau. “Als je daar meer accent legt”, of: “Als je dat nou anders op het vlak zet”, en: “Hoe komt het dat dit beeld zo sterk is?” Cursisten kunnen gedurende het seizoen veel kanten op. Er komen landschappen tevoorschijn, dromerig, of juist abstract. Of er ontstaan impressies vanuit het materiaal. Met een avontuurlijke houding kom je heel ver!’ 

Techniek
‘Al werkend komen mensen vanzelf de behoefte tegen om bepaalde technieken te leren. Ik geef vaak verschillende mogelijkheden: werken met potlood of inkt, maar ook groot: met verf en brede kwasten. Op een gegeven moment gaan ze zelf dingen pakken. Wanneer ze steeds hetzelfde doen, in vorm of techniek, stuur ik ze graag ook een andere kant op. Leren kijken, en je ontwikkelen staat voorop. En natuurlijk plezier beleven!’  

De groep
‘De sfeer in de teken- en schilderlessen is productief en goed. Dat is belangrijk. De cursisten blijven over het algemeen lang bij elkaar. Sommige groepen gaan met elkaar naar tentoonstellingen - ze houden allemaal van kunst, en worden een soort vriendengezelschap. En ik zorg er wel voor dat ze zich blijven vernieuwen met schilderen.’  

Geluksmomentjes…
‘Als ik zie dat cursisten steeds verder komen en zichzelf verrassen.  En mensen die goed schilderen, geven mij ook iets: ze inspireren mij!’ 


Michiel Jansen

Meer info

Michiel Jansen

‘Leren kijken en iedereen in beweging houden’

Achtergrond 
• Michiel Jansen studeerde in 1986 af als eerstegraads docent tekenen, schilderen en kunstgeschiedenis aan de Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht.  
• Hij begon als docent in Amersfoort bij de Appelmarkt, maakte de fusie mee met Creatief Centrum De Hof, en kwam na het samengaan van diverse kunstinstellingen in 2000 bij Scholen in de Kunst. Hij gaf les aan de Universiteit van Utrecht, de Volksuniversiteit Utrecht, ‘t Klooster in Harderwijk en bij IDEA in Soest.  
• Michiel leidde zomerworkshops in binnen- en buitenland en gaf ruim 20 jaar les aan jongeren van 12 tot 18 jaar. Nu geeft hij alleen nog cursussen voor volwassenen.
• Als beeldend kunstenaar werkt hij vanuit zijn eigen atelier en exposeert hij regelmatig in galeries en op landelijke beurzen. 

Als docent
'Je ziet wat je weet” is mijn ervaring. Ik vertel mijn cursisten daarom veel, zodat ze meer weten en dus meer leren zien. Ik ben een entertainer, maar met mijn kennis over kunst en technieken ook een ‘autoriteit’. In eerste instantie wil ik iedereen in beweging krijgen met een goede opdracht. Dat betekent dat er ook beperkingen zijn in “wat mag en wat niet”. Ik geef tips, ik verwijs naar voorbeelden uit de kunstgeschiedenis, ik doe soms iets voor - om dan ook iedereen in beweging te houden. Als er niks gebeurt, staat het stil; als er eindeloos geprakkiseerd wordt, gebeurt er niks op papier.’  

De les  
‘Mijn lessen zijn gebaseerd op drie elementen: 
1. De inhoud, datgene wat wordt uitgebeeld. We werken naar aanschouwing: portret-, modeltekenen, stillevens maken. Of naar verbaal gegeven: op basis van een omschreven onderwerp.
2. Het materiaal en de techniek die daarmee samenhangt.  
3. De eigenheid die je als cursist ontwikkelt.
Welke nadruk ik leg, verschilt per les en per groep. In de groep voor gevorderden gaan we de diepte in met de inhoud, met verschillende opdrachten en technieken. In de basiscursussen komt heel veel voorbij: stillevens, landschappen en meer verhalende onderwerpen.’

De groep 
‘De sfeer in mijn groepen is gezellig, prettig én geconcentreerd. Cursisten staan niet als losse poppetjes naast elkaar te creëren, het werk wordt regelmatig met elkaar besproken. Daarmee overstijgt de les de zolderkamer thuis. Hoe moeilijk een opdracht soms ook lijkt, je bent met elkaar, je hoeft niet alles zelf uit te vinden, je kunt dingen oppakken die je om je heen ziet.’ 

Geluksmomentjes… 
‘Als het geheel meer is dan de som der delen.’ 



Toon meer docenten