Kies je cursus
School voor Talent Beeldend, 12 - 20 jaar

School voor Talent Beeldend, 12 - 20 jaar

De School voor Talent Beeldend staat in het teken van ontwikkeling van vakmanschap, discipline, toewijding en het vermogen om je talent te delen. Het is mogelijk om je via School voor Talent Beeldend te oriënteren op een vooropleiding van waaruit je eventueel kunt doorgroeien naar het niveau van het hoger kunstvakonderwijs of naar een kunstopleiding op MBO-niveau.


Programma

In zestien les(zater)dagen van 10.00 tot 13.00 uur worden verschillende technieken aangeboden en wordt er gewerkt met thema’s. Daarnaast is er ruimte en vrijheid om eigen werk te maken. De School voor Talent Beeldend is een goede plek om een portfolio te maken en/of uit te breiden. Een bezoek aan de open dag van kunstvakopleidingen wordt ingepland, evenals een gezamenlijk bezoek aan een atelier en/of tentoonstelling. De lessen in uiteenlopende technieken worden verzorgd door docenten van Scholen in de Kunst en gastdocenten.

Exposities

Bij de School voor Talent Beeldend staan visie- en competentie-ontwikkeling centraal. Maar ook leren jongeren hoe zij hun werk het beste kunnen presenteren. Hiervoor wordt gedurende het jaar gezocht naar een aantal mogelijkheden waar het werk geëxposeerd kan worden. Al het werk dat gedurende het jaar wordt gemaakt zal worden tentoongesteld tijdens de gezamenlijke eindpresentatie van de School voor Talent.

Hoe kan ik meedoen?

School voor Talent Beeldend is voor kinderen en jongeren tussen de 10 en 18 jaar oud. Voorwaarde is dat je naast de School voor Talent Beeldend een cursus beeldende volgt binnen of buiten Scholen in de Kunst. Overleg met je docent of het iets voor je zou kunnen zijn en geef je op voor de selectiedag. Deelnemers aan de School voor Talent Beeldend doen elk jaar (opnieuw) auditie.

Selectiedag

In september vindt een selectiedag plaats op de 4e verdieping in het Eemhuis. Zodra de datum bekend is kun je je hiervoor opgeven bij Erwin van Zijl.  

De selectiedag bestaat uit een motivatiegesprek en het maken van een tweetal opdrachten. Uitleg krijg je van tevoren via de mail toegestuurd. Neem ook wat eigen werk mee naar de selectiedag!


Commitment is onmisbaar

Wanneer leerlingen kiezen voor deelname aan de School voor Talent vragen wij van de leerlingen aanwezigheid op alle les(zater)dagen. Veel leerlingen hebben naast dans ook andere hobby’s en sporten. In het verleden blijkt dit soms lastig te combineren. Als je het programma van de School voor Talent Beeldend wilt volgen, moet dit je hoogste prioriteit hebben.

Kosten

De bijdrage voor de School voor Talent Beeldend is € 315,- per deelnemer. Dit bedrag is exclusief eventuele (reis)kosten voor het bezoeken van exposities en/of open dagen van vakopleidingen.





Aanbod > School voor Talent Beeldend, 12 - 20 jaar

Docenten voor deze cursus

Marijke Schurink

Erwin van Zijl

Marijke Schurink

‘Ik laat graag dingen ontstaan’

Achtergrond 
• Marijke studeerde aan de Hoge School voor de Kunsten in Utrecht.
• Ze heeft al 25 jaar een beeldende kunst praktijk en werkt graag in opdracht.
• Sinds 2007 geeft Marijke les op Scholen in de Kunst, ze begeleidt het Textielatelier voor volwassenen en geeft kinderen les in beeldende vorming. Ook geeft ze lessen op basisscholen in Amersfoort.

Als docent
‘Ik werk sterk vanuit mijn eigen belevingswereld en mijn blikveld als kunstenaar. Dat inspireert me bij het opzetten van de lessen. Lesgeven en kunst maken vloeien in elkaar over. Heb ik net wat leuks ontdekt met fotografie, dan wil ik daar ook iets mee in mijn kindergroep. En als ik onderweg naar de les jonge eendjes zie zwemmen, denk ik: ‘Hé laten we dieren met hun jongen gaan kleien!’ Ik laat me dus graag door allerlei dingen verrassen en dat neem ik mee naar de les.’

De les
‘Het allerbelangrijkst vind ik dat de kinderen plezier hebben in iets maken, dat ze ontdekken dat ze dat kunnen. Ik heb geen strak jaarprogramma, maar wel een aantal elementen die ik in de cursus aan bod laat komen: werken in plat vlak, ruimtelijk werken, ik bied verschillende materialen aan, we werken aan de hand van een thema, een kunstenaar, of een stroming in de kunst. Ik ga ook altijd met ze naar een museum en we maken een kunstwandeling door Amersfoort, langs alle buiten kunstwerken. Maar alles is flexibel en we doen ook dingen op verzoek. Nu tekenen we bijvoorbeeld stripverhalen.’

Verder helpen
‘Om de kinderen enthousiast te maken, laat ik voorbeelden zien en vertel ik graag over kunstenaars, soms met boeken of filmpjes. Of ik verbind een opdracht aan de natuur: dan neem ik een mooie tak mee ter inspiratie. Om ze verder te helpen, doe ik soms wat voor, ik geef tips, en ik gebruik de kunstboeken uit de kast. Bij technische dingen gaat het vaak over uitgangspunten van voor-achter, groot-klein, hoe gebruik je dat soort beeldende principes? Maar over het algemeen laat ik de kinderen heel vrij, ik geef de richting aan van tevoren, maar ik laat graag dingen ontstaan. Misschien stuur ik ze soms wel een beetje het bos in.’

Geluksmomentjes…
‘Als ze plezier hebben, of als kinderen zelf heel tevreden met iets naar huis gaan. Maar, toch ook als er echt mooie dingen gemaakt worden. Dat ik zelf verrast word en denk: ‘Oh dat is mooi gedaan!’ Een keer had ik zonnebloemen mee en zijn ze die gaan schilderen, daar zaten zulke mooie schilderijen bij, dat vind ik dan wel kicken!’


Erwin van Zijl

‘Een eigen verhaal kwijt kunnen’

Achtergrond
• Erwin studeerde in 1986 af als eerstegraads docent aan de Hoge School voor Beeldende Kunst Utrecht.  
• Sinds 2003 is hij verbonden aan Scholen in de Kunst, op dit moment verzorgt hij cursussen voor jongeren en volwassenen.
• Vanuit zijn eigen atelier werkt Erwin als beeldend kunstenaar.
• Daarnaast heeft hij altijd op verschillende plekken lesgegeven en workshops verzorgd voor alle leeftijden in verschillende technieken. 

Als docent
‘In de loop van de jaren ben ik me meer coach gaan voelen dan docent. Mijn manier van lesgeven is minder schools geworden en ik geef meer individueel uitleg. Cursisten hebben vaak een helder idee over wat ze kunnen en willen. Ook bij de jongeren geef ik vaak tips en techniek toegespitst op het werk van de persoon. Ik heb wel een achterliggend doel: wat je ook doet, ik coach iemand om dat zo optimaal mogelijk te doen. Maar mensen komen voor hun ontspanning, dus ik kan niet te veeleisend zijn.’ 

De les
‘Ik werk vaak thematisch, of ik geef opdrachten waar je verschillende kanten mee op kan. Op basis daarvan overleggen we. Wat willen de cursisten zelf? Kunnen we gemeenschappelijkheid creëren in alles wat kan? Ik vind het leuk de verbeelding te stimuleren, mensen te motiveren een verhaal te vertellen met hun werk - het communicatieve aspect van kunst. De creativiteit spreek ik aan door ze verschillende mogelijkheden te laten uitproberen. Daarbij laat ik veel voorbeelden zien, soms neem ik een hele stapel boeken mee.’  

Sfeer
‘Er wordt hard gewerkt. Mensen kijken regelmatig naar elkaars werk. En vooral bij de jongeren wordt veel gelachen. Het is echt een sociaal gebeuren. Er is eigenlijk altijd een goede stemming - dat is belangrijk. De sfeer is absoluut niet competitief. We proberen wel om eens in de zoveel tijd toe te werken naar een tentoonstelling waar we gezamenlijk een bepaald niveau willen neerzetten. Dan helpen mensen elkaar een handje.’ 

Geluksmomentjes…
‘Als iedereen lekker aan het werk is en het naar zijn zin heeft. Of als cursisten zelf trots zijn op wat ze doen. En als een cursist echt op onderzoek uit gaat; zich niet per se aan de opdracht houdt, maar gaat associëren. Dan zie ik dat iemand er een eigen verhaal in kwijt kan, heel mooi!’