Cursusaanbod
School voor Talent Beeldend, 12 - 20 jaar

School voor Talent Beeldend, 12 - 20 jaar

De School voor Talent Beeldend staat in het teken van ontwikkeling van vakmanschap, discipline, toewijding en het vermogen om je talent te delen. Het is mogelijk om je via School voor Talent Beeldend te oriënteren op een vooropleiding van waaruit je eventueel kunt doorgroeien naar het niveau van het hoger kunstvakonderwijs of naar een kunstopleiding op MBO-niveau.


Programma

In zestien les(zater)dagen van 10.00 tot 13.00 uur worden verschillende technieken aangeboden en wordt er gewerkt met thema’s. Daarnaast is er ruimte en vrijheid om eigen werk te maken. De School voor Talent Beeldend is een goede plek om een portfolio te maken en/of uit te breiden. Een bezoek aan de open dag van kunstvakopleidingen wordt ingepland, evenals een gezamenlijk bezoek aan een atelier en/of tentoonstelling. De lessen in uiteenlopende technieken worden verzorgd door docenten van Scholen in de Kunst en gastdocenten.

Exposities

Bij de School voor Talent Beeldend staan visie- en competentie-ontwikkeling centraal. Maar ook leren jongeren hoe zij hun werk het beste kunnen presenteren. Hiervoor wordt gedurende het jaar gezocht naar een aantal mogelijkheden waar het werk geëxposeerd kan worden. Al het werk dat gedurende het jaar wordt gemaakt zal worden tentoongesteld tijdens de gezamenlijke eindpresentatie van de School voor Talent.

Hoe kan ik meedoen?

School voor Talent Beeldend is voor kinderen en jongeren tussen de 10 en 18 jaar oud. Voorwaarde is dat je naast de School voor Talent Beeldend een cursus beeldende volgt binnen of buiten Scholen in de Kunst. Overleg met je docent of het iets voor je zou kunnen zijn en geef je op voor de selectiedag. Deelnemers aan de School voor Talent Beeldend doen elk jaar (opnieuw) auditie.

Selectiedag

In september vindt een selectiedag plaats op de 4e verdieping in het Eemhuis. Zodra de datum bekend is kun je je hiervoor opgeven bij Erwin van Zijl.  

De selectiedag bestaat uit een motivatiegesprek en het maken van een tweetal opdrachten. Uitleg krijg je van tevoren via de mail toegestuurd. Neem ook wat eigen werk mee naar de selectiedag!


Commitment is onmisbaar

Wanneer leerlingen kiezen voor deelname aan de School voor Talent vragen wij van de leerlingen aanwezigheid op alle les(zater)dagen. Veel leerlingen hebben naast dans ook andere hobby’s en sporten. In het verleden blijkt dit soms lastig te combineren. Als je het programma van de School voor Talent Beeldend wilt volgen, moet dit je hoogste prioriteit hebben.

Kosten

De bijdrage voor de School voor Talent Beeldend is € 315,- per deelnemer. Dit bedrag is exclusief eventuele (reis)kosten voor het bezoeken van exposities en/of open dagen van vakopleidingen.





Aanbod > School voor Talent Beeldend, 12 - 20 jaar

Docenten voor deze cursus

Marijke Schurink

Erwin van Zijl

Marijke Schurink

‘Onderzoekend werken met al die mooie materialen…’ Achtergrond
• Marijke studeerde aan de Hoge School voor de Kunsten in Utrecht
• Ze heeft al 25 jaar een beeldende-kunstpraktijk en werkt graag in opdracht
• Sinds 2007 is Marijke verbonden aan Scholen in de Kunst, ze geeft de textielcursus voor volwassenen en begeleidt het Textielatelier. Daarnaast coördineert ze de School voor Talent Beeldend, en geeft ze een lesblok aan de jongeren die deze verdiepende leerlijn volgen
• Marijke geeft les op basisscholen in Amersfoort

Als docent
‘Mensen aanzetten om te creëren… na al die jaren vind ik mijn vak nog steeds zo mooi. Kunst maken en lesgeven vloeien in elkaar over; mijn eigen ervaring en mijn blikveld als kunstenaar inspireren mij bij het opzetten van de lessen. Als ik zelf bijvoorbeeld beeldend werk met tekst, of ik kom iets verrassends tegen in het Stedelijk Museum, waarin tekst centraal staat, dan neem ik die ideeën mee in de les. Daarnaast inspireer ik cursisten ook graag door werk te laten zien van hedendaagse kunstenaars.’ 

De textielles
‘We maken werk aan de hand van materiaalonderzoek en technieken zoals breien, haken en weven. We doen bijvoorbeeld proefjes met verschillende stoffen, en vanuit die proefjes ontstaat uiteindelijk een sieraad. Onderzoek doen is een belangrijk onderdeel van het proces. Het leuke in zo’n groep is dat er zo veel verschillende dingen ontstaan. De een maakt een armband, de ander een broche, of een ketting of een object dat je kunt dragen als sieraad. Maar … je leert bij mij dus niet breien of weven. Als we weven wordt dat een vrij werkstuk en geen gewone sjaal.’

Het atelier
‘In het textielatelier werken mensen zelfstandiger, met eigen materialen. Ik geef een aantal opdrachten en begeleid mensen individueel. We gaan meer de diepte in. We spreken over compositie en ik vraag naar inhoudelijke verdieping. Ook daar wijs ik op het belang van het onderzoekend werken: dat het niet zo zeer gaat om een specifiek eindresultaat, maar dat je in het maakproces open blijft staan voor verschillende keuzemogelijkheden.’

Eigen maakproces
“Textiel” is zo’n breed veld, met zo veel mooie materialen en verschillende uitdrukkingsvormen. Ik wil graag dat mensen zich daarbinnen op een eigen manier leren uitdrukken. Door de opbouw van de lessen kunnen ze die weg spelenderwijs ontdekken. Werken we bijvoorbeeld aan een stilleven, dan gaan we dat eerst ‘ontdekken’ met losmaak-oefeningen: tekenen, scheuren, of werken met ogen dicht. Daarna gaat iedereen aan de slag met wat er op tafel ligt aan lapjes, draad, kantjes. Je schetst het stilleven zoals jij dat ziet. De een komt tot iets heel letterlijks, de ander vergroot uit, of iemand kiest voor alles in zwart wit. Zo ontwikkel je uiteindelijk een eigen handschrift.’

Geluksmomentjes…
‘Ik vind het heel mooi als mensen een drempel over komen. En als ze zichzelf met hun werkstuk verbazen. Of als ze later vertellen dat ze het opgehangen hebben. Dat hoeft voor mij helemaal niet, maar het geeft aan dat ze er blij mee zijn. Dat is heel speciaal.’


Erwin van Zijl

‘Een eigen verhaal kwijt kunnen’

Achtergrond
• Erwin studeerde in 1986 af als eerstegraads docent aan de Hoge School voor Beeldende Kunst Utrecht.  
• Sinds 2003 is hij verbonden aan Scholen in de Kunst, op dit moment verzorgt hij cursussen voor jongeren en volwassenen.
• Vanuit zijn eigen atelier werkt Erwin als beeldend kunstenaar.
• Daarnaast heeft hij altijd op verschillende plekken lesgegeven en workshops verzorgd voor alle leeftijden in verschillende technieken. 

Als docent
‘In de loop van de jaren ben ik me meer coach gaan voelen dan docent. Mijn manier van lesgeven is minder schools geworden en ik geef meer individueel uitleg. Cursisten hebben vaak een helder idee over wat ze kunnen en willen. Ook bij de jongeren geef ik vaak tips en techniek toegespitst op het werk van de persoon. Ik heb wel een achterliggend doel: wat je ook doet, ik coach iemand om dat zo optimaal mogelijk te doen. Maar mensen komen voor hun ontspanning, dus ik kan niet te veeleisend zijn.’ 

De les
‘Ik werk vaak thematisch, of ik geef opdrachten waar je verschillende kanten mee op kan. Op basis daarvan overleggen we. Wat willen de cursisten zelf? Kunnen we gemeenschappelijkheid creëren in alles wat kan? Ik vind het leuk de verbeelding te stimuleren, mensen te motiveren een verhaal te vertellen met hun werk - het communicatieve aspect van kunst. De creativiteit spreek ik aan door ze verschillende mogelijkheden te laten uitproberen. Daarbij laat ik veel voorbeelden zien, soms neem ik een hele stapel boeken mee.’  

Sfeer
‘Er wordt hard gewerkt. Mensen kijken regelmatig naar elkaars werk. En vooral bij de jongeren wordt veel gelachen. Het is echt een sociaal gebeuren. Er is eigenlijk altijd een goede stemming - dat is belangrijk. De sfeer is absoluut niet competitief. We proberen wel om eens in de zoveel tijd toe te werken naar een tentoonstelling waar we gezamenlijk een bepaald niveau willen neerzetten. Dan helpen mensen elkaar een handje.’ 

Geluksmomentjes…
‘Als iedereen lekker aan het werk is en het naar zijn zin heeft. Of als cursisten zelf trots zijn op wat ze doen. En als een cursist echt op onderzoek uit gaat; zich niet per se aan de opdracht houdt, maar gaat associëren. Dan zie ik dat iemand er een eigen verhaal in kwijt kan, heel mooi!’