Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Mogelijkheden

Type Groepsles
Docent Georgina Collington, Irma Vos
Bekijk alle mogelijkheden

School voor Talent Muziek

Ben jij een muziekleerling, die een stapje verder wil komen? En op zoek is naar een plek om jouw muzikale vaardigheden verder te ontwikkelen? Of wil je ontdekken of een professionele muziekcarrière iets voor je is? Dan ben je bij de School voor Talent Muziek op de juiste plek!

Bij de School voor Talent Muziek krijg je de kans om samen met andere jonge muziektalenten een bijzonder jaarprogramma te volgen. Wat staat er op het programma? Nou, ongeveer 15 te gekke lessen en (afhankelijk van je ervaring) tussen de één en drie concerten. In die lessen leer je samen muziek maken in ensembles. Maar dat is niet alles! Je kunt ook lessen volgen in muziektheorie, gehoortraining en meedoen met het SvT-koor.

Die lessen kunnen trouwens op verschillende dagen zijn, dat bepalen we in overleg.

En we hebben nog iets tofs! Er is ook een speciale School voor Talentdag en Eindpresentatie, waar je samen met andere getalenteerde leerlingen van de School voor Talent Beeldend, Dans en Theater optreedt.

LAAT JE TALENT GROEIEN

De School voor Talent Muziek is een vertrouwde, fijne plek (in het Eemhuis) waar jij als muzikaal talent volledig kunt groeien. We willen dan ook dat je je in een positieve omgeving verder kunt ontwikkelen. En maak je geen zorgen, we zorgen ervoor dat iedere leerling persoonlijke begeleiding krijgt om het beste uit zichzelf te halen. We houden zelfs contact met verschillende conservatoria.

CONCERTEN EN OPTREDENS

De School voor Talent Muziek staat midden in het culturele leven van Amersfoort. We bieden onze leerlingen kansen om op te treden in het Eemhuis en ICOONtheater. En ook buiten onze eigen locaties, bijvoorbeeld bij de bibliotheek, de St. Aegtenkapel en het verzorgingshuis Het Seminarie en tijdens het Havikconcert.

Elk jaar krijg je de gelegenheid om met een professionele pianist te repeteren en op te treden. Het jaar wordt afgesloten met een eindpresentatie waarin alle Scholen voor Talent (Muziek, Beeldend, Theater, Dans) samenkomen.

IS DE SCHOOL VOOR TALENT MUZIEK IETS VOOR JOU?

Als je interesse hebt, maar niet zeker weet of je aan de toelatingseisen voldoet, lees dan de volgende punten:

• Je moet wekelijks minimaal 35 minuten individuele muziekles hebben.

Dit is een toelatingseis. Je kunt deze lessen volgen bij de Muziekschool van Scholen in de Kunst, maar ook bij andere muziekdocenten in Amersfoort, Leusden of Soest. Als je elders lessen volgt, neem dan eerst contact op met een van onze begeleiders, Georgina Collington of Irma Vos, om te bespreken of aanmelden zinvol is.

• Je bent gemotiveerd.

Je moet zeer gemotiveerd zijn en 100% aanwezig zijn. Het kan nodig zijn om extra repetities of lessen bij te wonen. Dus, als je het SvT Muziek-programma wilt volgen, moet dit je hoogste prioriteit hebben, zelfs als je andere wekelijkse verplichtingen hebt, zoals sport.

• Je muziekdocent vindt het een goed idee.

Als je er over denkt je aan te melden, bespreek dat dan vooraf met je eigen muziekdocent. Je docent kan je, in overleg met jou, ook aanmelden.

AANMELDING IN DRIE STAPPEN

Stap 1: Jij of je docent meldt je aan bij een van onze begeleiders (zie hierboven).

Stap 2: Na je aanmelding doe je auditie. Dit is meestal voor de zomervakantie. Zodra de datum van de auditie bekend is, vind je die in de agenda op onze website. Tijdens de auditie beoordelen we aanleg, ambitie en ontwikkelvermogen.

Stap 3: Na een geslaagde auditie schrijf je je in voor de School voor Talent Muziek via onze website.

KORTING OP LESGELD

Iedere leerling van de School voor Talent Muziek krijgt korting op het lesgeld van individuele muzieklessen bij Scholen in de Kunst, ter waarde van 350 lesminuten volgens het tarief van Scholen in de Kunst.

Voorbeeld leerling Scholen in de Kunst
De dertienjarige Mo heeft 35 minuten per week trompetles bij SidK. Hij is toegelaten op de SvT Muziek en heeft zich ingeschreven.
Hij betaalt hij € 340,- voor de SvT Muziek en € 1.127,- voor de trompetles. Op de kosten van de trompetles krijgt hij € 322,- terug.

Leerlingen buiten Scholen in de Kunst
Als je geen muziekles volgt bij Scholen in de Kunst, maar elders, kun je ook deelnemen aan de School voor Talent Muziek. De toelatingseisen en auditie zijn hetzelfde. Neem eerst contact op met de één van de begeleiders: Georgina Collington of Irma Vos. Zij bespreken met jou of het zinvol is om je aan te melden. Ook kom je in aanmerking voor een korting van € 322,-. Neem voor meer informatie contact op met onze klantenservice.

'Hier ontmoet je gelijkgestemden'

Lees het verhaal van Simone

Onze docenten

Georgina Collington

Meer info

Georgina Collington

‘Doorgeven van geluk’

Achtergrond

• Georgina studeerde aan de Royal Northern College of Music in Manchester, bij John Gough. Zij vervolgde haar studie op het Conservatorium van Amsterdam bij Matthijs Verschoor.
• Vanaf 2002 geeft Georgina les bij Scholen in de Kunst. Ze is altijd betrokken geweest bij de ontwikkeling van de talentenklas van Scholen in de Kunst.
• Naast haar lespraktijk, begeleidt ze instrumentalisten en zangers, speelt ze in ensembles en treedt ze op als solist. 

Als docent

‘Klassieke muziek betekent veel voor mij en ik voel me verantwoordelijk voor het doorgegeven van het geluk dat musiceren mij geeft. Kinderen komen er niet meer vanzelfsprekend mee in aanraking, terwijl het zo waardevol is - voor de rest van je leven. Zeker piano spelen, dat is heel compleet: we hebben het mooiste repertoire en er zijn zo veel mogelijkheden om samen te spelen.  

Ik eis veel, want goed leren piano spelen vraagt grote inspanning. Maar ik ben realistisch: ik kijk wat mogelijk is en dat probeer ik eruit te halen. Bovenal is mijn taak een leerling te motiveren, elk les weer. Met kleine stapjes ergens naar toe werken: een voorspeelmoment, samenspelen, een concours. Ik wil dat piano leren spelen een reis is met veel plezier, waarbij we samen veel bereiken. Wat dat precies is, verschilt per leerling.’ 

De methode

‘Met jonge kinderen zing ik in het begin veel, we spelen op het gehoor, we bewegen, maar ik wacht niet lang met notenlezen. Daar heb je veel aan omdat je met piano al snel veel noten tegelijk speelt. Maar als een kind daarmee worstelt, push ik het niet. Bij alles wat we doen, probeer ik constructieve aandacht te geven: aandacht aan de dingen die niet goed gaan, maar ook blijven focussen op dat wat wel goed gaat. Met piano hebben we geluk met heel veel mooie methodes. Ik maak keuzes afhankelijk van wat een kind nodig heeft.’ 

De pianoles

‘Ik vind het belangrijk dat kinderen zelf efficiënt leren studeren, dat is meer dan zitten, de stukken doorspelen en klaar. Ik leer ze het verschil tussen spelen en oefenen. We analyseren de muziek en verzinnen oefeningen met de lastige stukjes. En als een kind het stuk technisch beheerst, wil ik natuurlijk dat het zich helemaal vrij voelt zich een stuk eigen te maken. Daarom praten we over de muziek: Waar gaat het over? Hoe voel je je als je dit stuk speelt? Welke zinnen kunnen we eruit halen? En natuurlijk: hoe gebruik je daarvoor de techniek?’ 

Repertoire

‘In het begin spelen we gewoon liedjes die de leerling kent, maar zo snel mogelijk geef ik klassieke stukken: Kabalevsky, Bartók, Mozart, Bach – stukken die voor kinderen geschreven zijn. Als kinderen echt willen, spelen we ook popliedjes, maar vaak, als ze de smaak van klassieke muziek te pakken hebben, willen ze niet anders meer. Ik houd zelf van veel soorten muziek, maar klassieke muziek vind ik als goede literatuur: als je het eenmaal ontdekt, wil je niet meer terug.’ 

Ouders

‘De rol van ouders is belangrijk, zij kunnen helpen de motivatie van een leerling de hele week levend te houden. Interesse tonen, positieve aandacht geven en creatieve oplossingen vinden als het niet lekker gaat. Zodat het kind zich niet alleen voelt en ervaart: ‘Muziek is belangrijk in dit gezin’. Maak er ook iets leuks van. Ik ga bijvoorbeeld zelf met mijn kind na de muziekles een donut eten. De les is al leuk, maar dan nog even met z’n 2-tjes, dan wordt het nog leuker.’ 

Meer dan les

‘Het mooie van Scholen in de Kunst is dat we als community de leerlingen veel kansen kunnen bieden voor samenspel en talentontwikkeling. De jongsten kunnen in een piano-orkest; er is een piano plusklas; we vormen ensembles en kunnen spelen met dansers. Ik vind dat belangrijk en ben met veel plezier betrokken bij het vormgeven van de samenspeelprojecten en van de School voor Talent.’ 

Geluksmomentjes…

‘Er zijn zoveel geluksmomenten! Als jonge kinderen weer een stapje maken, iets bereiken. Of als ik met gevorderde leerlingen heel intens en lang aan een stuk heb gewerkt en bij een voorspeelavond komt alles samen: ze beheersen de techniek, ze zijn vrij, zitten helemaal geconcentreerd in de muziek. En hun glimlach na een optreden, of het gezicht van ouders die trots zijn op hun kind. Dan ben ik gelukkig!’ 

Irma Vos

Meer info

Irma Vos

‘En dan dat stralende gezichtje!’

Achtergrond

• Irma studeerde als docerend musicus af aan het Conservatorium van Rotterdam en als uitvoerend musicus aan het Conservatorium in Utrecht.
• Sinds 1986 geeft ze les bij Scholen in de Kunst.
• Na haar opleiding remplaceerde Irma in beroepsorkesten, ook speelde ze in het Nederlands Fluitorkest en in ad hoc kamermuziekensembles.
• Inmiddels is haar lespraktijk groter dan haar uitvoeringspraktijk. Ze speelt nog vooral Bachcantates bij cantateverenigingen.
• Samen met Frits Kroese en Georgina Collington vormt Irma het artistiek team van de School voor Talent, zij is vooral aanspreekpunt voor de kinderen en hun ouders. 

Als docent

‘Plezier in muziek maken, dat wil ik mijn leerlingen bijbrengen en ik wil het beste halen uit iedereen. Er zijn zoveel verschillende leerlingen: hele kleintjes, pubers, jongeren die het vak in willen, volwassenen – ik pas me steeds aan. Ik wil graag een band opbouwen met een leerling. Ik weet welke andere hobby’s ze hebben, en ik onthoud wat ze vertellen over school en thuis, zodat ik kan inspelen op de situatie.  

In mijn les wil ik echt aan het werk, iets bereiken. Niet zozeer een bepaald niveau, maar plezier. En het zelfstandig iets kunnen spelen, of ergens kunnen spelen, in een studentenorkest of een ensemble. Ik wil iets meegeven waar leerlingen een leven lang iets aan hebben.’

De dwarsfluitles

‘Welke methode ik kies, hangt af van de leerling. Bij iedereen begin ik met klank maken. Het beste geluid uit het instrument krijgen wat op dat moment haalbaar is. Bij kinderen verzin ik daar dingen omheen: gehoorspelletjes, klapspelletjes en op een gegeven moment zeg ik: “Die toon die we spelen, heet een b en die gaan we opschrijven.” Maar als iemand al noten kan lezen, beginnen we gewoon met een boek. Ik heb ook dyslectische leerlingen, daar heb ik iets voor ontwikkeld, we werken met kleuren en ik speel veel voor.’  

Samenspelen

‘Plezier in het muziek maken, krijg je niet als je alleen maar op je zolderkamertje studeert. Daarom regel ik naast de gewone les van alles om leerlingen te laten samenspelen. Ze kunnen in een orkest of een ensemble, samenspelen met iemand van school, en ik organiseer weekenden samen met mijn gitaar en klarinet collega waarin kinderen samen muziek maken. Dat doe ik ook voor volwassen leerlingen. Voor veel mensen het hoogtepunt van het lesjaar.’ 

Oefenen

‘Van leerlingen verwacht ik dat ze iedere dag thuis spelen. Natuurlijk lukt dat niet altijd, maar als het echt te weinig gebeurt, kan ik niks op de les en verzin ik trucs waardoor ze het hopelijk wel gaan doen. Bij jonge kinderen moeten ouders structuur bieden, een vaste tijd en een rustige plek. En af en toe even luisteren. Bij pubers niet pushen, maar iets leuks verzinnen. Wat luisteren ze zelf? Radio 538? Daar zijn fluitboeken van! Of we zoeken samen iets uit in de muziekwinkel. ‘Wow, ze is weer aan het spelen!’, mailt een ouder dan. Ik vertel leerlingen in de brugklas ook dat het gezond is fluit te spelen tussen het huiswerk maken door. Na elk vak, vijf minuten spelen, dan leer je weer sneller en haal je betere cijfers. Zoiets. Dan studeren ze soms ineens juist meer…’  

Geluksmomentjes…

‘Bijvoorbeeld als een kind al weken probeert geluid uit het instrument te krijgen en ineens lukt het. En dan dat stralende gezichtje! Maar ook een leerling die het Fluitconcert van Mozart instudeert en van alles probeert, tot het ineens echt klinkt als het Fluitconcert van Mozart.’ 

Toon meer docenten