Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Pop- en & jazzkoor gevorderden, 21+ Kinderkoor Bubbels Vocal Group Bruis, jongeren Basiskoor beginners, 21+ Vrouwenkoor Eemhuis beginners, 21+ Eemhuiskoor gevorderden, 21+ Pop- & jazzkoor beginners, 21+ Koor klassiek gevorderden, 21+ Zanggroep voor senioren Koor Just Breathe

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd 21+
Docent Reinier Bavinck

Locaties

Eemhuis
Maandag
Avond

Prijs

Volwassen
€ 292,00 (35 lessen)

Bekijk alle mogelijkheden

Pop- en & jazzkoor gevorderden, 21+

Het Pop- & Jazzkoor voor gevorderden is een koor voor gevorderde zangers, waar naast de vocale training ook veel aandacht uitgaat naar de theatrale presentatie. We brengen bekende en minder bekende popsongs in originele meerstemmige arrangementen. Gedurende het seizoen zijn er meerdere optredens. Er wordt toegewerkt naar een spectaculaire slotvoorstelling, waar alle songs zijn verbonden tot een compleet geënsceneerde voorstelling.

NB Dit koor bestaat momenteel uitsluitend uit vrouwen. De arrangementen worden daarom geschreven voor sopraan, mezzosopraan en alt. Je kunt dus alleen meedoen als je in deze stemgroepen valt.

Let op: sommige cursussen zijn vol. Je kunt je wel inschrijven voor de wachtlijst.

Onze docenten

Reinier Bavinck

Meer info

Reinier Bavinck

‘De verbindende kracht van muziek is zoiets moois’

Achtergrond
• Reinier studeerde orkest- en koordirectie en volgde aanvullende opleidingen en cursussen theater en zang.
• Hij was eindverantwoordelijk voor vele muziektheaterproducties. De mengvorm van disciplines spreekt hem in het bijzonder aan. Als artistiek leider van Muziektheatergroep Totaal maakt hij innovatieve musicalproducties. 
• Sinds 1999 is hij als koor- en muziektheaterdocent verbonden aan Scholen in de Kunst. Ook geeft hij vanuit Scholen in de Kunst les op basisscholen en leidt hij veel workshops o.a. voor de Kunstbrouwerij.
• Reinier schreef het boek Zingen als Vanzelf (uitgeverij Harmonia/De Haske) met 40 oefeningen om een koorrepetitie origineel en effectief te beginnen. Een vervolg hierop is in de maak. 

Als docent
‘Met mijn positieve energie wil ik iedereen meenemen en ook individueel stimuleren. Bij jongeren bijvoorbeeld werkt dat goed, ze zijn vanuit school gewend aan het geven en krijgen van positieve feedback. Iedereen vindt het spannend, maar voelt zich uiteindelijk veilig. Zo is lesgeven aan koren voor mij meer dan repertoire instuderen. In het begin gaat het vooral om het creëren van een vertrouwde omgeving. We lachen veel en het is gezellig, maar er worden wel stappen gezet. Langzaam werk ik toe naar werkvormen waarbij ook individuele zangers aan bod komen. We zingen tweestemmige fragmenten; we zingen in groepen voor elkaar; langzaam dunnen we het uit tot een duet. Zo krijgt iedereen grip op het eigen instrument en leert de cursist ook luisteren naar anderen.’ 

Maatwerk
‘Het begin van de les - de warming up, gaat bij mij verder dan stemgymnastiek: ik wil mensen daarmee helpen om na werk of school het hoofd leeg te maken en echt even in een andere wereld te komen. Daar gaat ook het boek over dat ik schreef. Zo’n les, of ook een hele productie van begin tot eind helemaal bedenken, dat is wat ik het liefste doe. Voor al mijn groepen schrijf ik zelf tekst en muziek, en arrangeer ik alles wat los en vast zit. Niks leuker dan met een helikopterblik zoeken wat een groep nodig heeft. Uitzoeken op welke manier ik materiaal inzet, rekening houdend met bezetting, mogelijkheden en groepsdynamiek.’  

Panorama Mesdag
‘Wat ik mensen wil meegeven is de ervaring waar ik zelf nooit op uitgekeken raak. Neem een schilderij als Panorama Mesdag. Een klein stukje bekijken is prachtig, maar er middenin staan, het geheel ervaren, is het zoveel rijker. Als zanger ervaren dat je een radartje bent in het geheel van het kunstwerk. Om dat te bereiken laat ik een traditionele kooropstelling in eerste instantie los: ik trek de stemgroepen uit elkaar; we lopen; doen theatrale oefeningen; we zingen in een cirkel en geven de toon aan elkaar door, of maken elkaars zinnen zingend af. Dat is eerst verwarrend en misschien eng, maar zo gaan de oren open, zo communiceer je met elkaar en wordt het panorama ineens duidelijk. Pas later gaan we naar een gebruikelijke opstelling. Dan gaat het ook om communiceren met publiek; hoe kom je op; hoe neem je applaus in ontvangst?’ 

Geluksmomentjes…
‘Ook na 25 jaar ervaring word ik nog steeds geraakt door de verbindende kracht van het samen zingen. Ik sta altijd weer perplex: zo’n jongerenkoor, het verschil in lengte en leeftijd is gigantisch. Dan gaan ze zingen; iedereen doet mee en het werkt! Ook bij volwassenen: mensen met allerlei achtergronden, leeftijden en opleidingsniveaus gaan samen zingen en na paar weken is het dikke mik. Daar kunnen we als maatschappij zo veel meer mee; de verbindende kracht van muziek is zoiets moois! Als ik dat ervaar en als er door de energie die ik erin stop een vuurtje ontbrandt, dan lopen ze na afloop vaak zingend de gang over. Iedereen gelukkig naar huis – dus ik ook.’

Toon meer docenten