Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Koor klassiek vergevorderden, 21+ Kinderkoor Bubbels Vocal Group Bruis, jongeren Basiskoor beginners, 21+ Vrouwenkoor Eemhuis beginners, 21+ Eemhuiskoor gevorderden, 21+ Pop- & jazzkoor beginners, 21+ Pop- en & jazzkoor gevorderden, 21+

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd 21+
Docent Hilde van Kuijeren

Locaties

Eemhuis
Donderdag
Avond

Prijs

Volwassen
€ 280,00 (35 lessen)

Bekijk alle mogelijkheden

Koor klassiek vergevorderden, 21+

Canto di gente classico is een gemengd klassiek kamerkoor met ongeveer 20 koorleden, onder leiding van zangdocent Hilde van Kuijeren.

Het koor zingt uitsluitend klassiek. Op het repertoire staat veel Renaissancemuziek, afgewisseld met romantiek en 20e eeuwse muziek. Het streven is om twee keer per jaar op te treden. De koorrepetities zijn op donderdagavond en voorafgaand aan een optreden is er vaak een koordag op zaterdag. Het doel is samen een optimale koorklank bereiken en met plezier echt muziek maken.

Heb je belangstelling voor dit koor? Je kunt altijd een keertje gratis meedoen, meld je dan aan voor een proefles. Wanneer je na de proefles mee wilt gaan doen, neemt de docent een stemtest af.

Onze docenten

Hilde van Kuijeren

Meer info

Hilde van Kuijeren

‘Leerlingen de vreugde van het zingen geven’

Achtergrond
• Hilde studeerde piano en solozang aan het Conservatorium van Alkmaar.
• Aan het Conservatorium in Den Haag specialiseerde ze zich verder in Renaissance - en Barokmuziek .
• Vanaf 1980 is Hilde verbonden aan Scholen in de Kunst.
• In 2011 behaalde ze het diploma koordirectie aan het Utrechts conservatorium. 
• Ze combineert haar werk als zangeres en koordirigent met een lespraktijk. Hilde zong in veel koren, waaronder dat van de Nederlandse Bachvereniging en het Bachkoor Holland, maar ook in een popband.
• Hilde werkt graag met groepen, ze coacht en dirigeert ook bij Scholen in de Kunst verschillende koren die uiteenlopend repertoire zingen van klassiek tot pop.
• Hilde organiseert ook zangvakanties. 

Als docent
‘Het allerleukste aan het lesgeven vind ik het echte contact met mensen. Als je zingt, kun je geen schijn ophouden. Dat maakt mensen kwetsbaar. Kennelijk lukt het me mensen op hun gemak te stellen, zodat ze zich veilig voelen in mijn les, want alleen dan durf je die kwetsbaarheid te laten zien en vrij te zingen. Ik heb dus heel leuk en open contact met mensen, gewoon omdat ze bij me zingen.’ 

Bijbrengen
‘Ik heb leerlingen van alle leeftijden, kinderen vanaf ongeveer negen jaar. Mijn stelling is dat iedereen kan zingen, als hij of zij wil. Natuurlijk ligt het eraan wat je ervoor wilt doen. En de een is talentvoller dan de ander. Ik wil mijn leerlingen bijbrengen dat zingen heel erg leuk is en dat het goed voor je is. Plezier staat hoog in het vaandel. Maar daarnaast werken we hard aan een goede techniek, dat is de basis. Thuis oefenen kan tussen de bedrijven door. Ik laat ze ook luisteren naar bepaalde nummers of zangers. Een nummer instuderen gaat dan spelenderwijs.’ 

Repertoire
‘Het repertoire - klassiek, musical, of popmuziek, bepaal ik samen met de leerling. Dan kom ik met nummers waarvan ik denk dat het goed is voor de leerling en de leerling komt met nummers. Voor alle stijlen is de techniek in de grond hetzelfde, je kleurt alleen anders. Een klassieke toon klinkt anders dan een poptoon. Leerlingen leren op gehoor, de meesten kunnen geen noten lezen. Dat lukt niet in de individuele lessen van 25 minuten per week. Noten lezen is bovendien heel lastig als je geen instrument speelt, want dan moet je van blad kunnen zingen. In de zanggroepen leer ik de leerlingen wel noten lezen.’  

Optreden
‘Door het jaar heen zijn er veel mogelijkheden op te treden en samen te zingen. We zingen met groepen in bejaardenhuizen, met een koor en ook met solisten in de Xaveriuskerk, de popleerlingen treden op in café Miles en we organiseren masterclasses met piano. Maar er zijn ook veel leerlingen, vooral pubers, die helemaal niet willen optreden, dat is prima, gewoon lekker zingen! Het valt me wel op dat jongeren die zangles hebben, op school altijd goed scoren met muziek!’  

Geluksmomentjes…
Dat zijn er zó veel! Een leerling die ineens heel goed gaat zingen, of als ik merk hoe belangrijk de les is voor mensen. Dat ik hen de vreugde van het zingen kan geven. En tijdens optredens natuurlijk, als een leerling het goed doet.’ 

Toon meer docenten