Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Tekenen & schilderen gevorderden, 21+ Streetart & graffiti Tekenen & schilderen, jongeren Tekenen alle niveaus, 21+ Tekenen & schilderen alle niveaus, 21+ Tekenen & schilderen beginners, 21+ Schilderen gevorderden, 21+ Atelier tekenen & schilderen gevorderden, 21+

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd 21+
Docent Monica Agterberg, Anne Marie Spijker

Locaties

Eemhuis
Maandag
Ochtend
Dinsdag
Avond

Prijs

Volwassen
vanaf € 562,00 (30 lessen)

Bekijk alle mogelijkheden

Tekenen & schilderen gevorderden, 21+

Ben je bekend met de basisbeginselen van tekenen en schilderen en wil je jezelf breed blijven ontwikkelen? De cursus Tekenen & schilderen voor gevorderden sluit aan op de cursus voor beginners en biedt verdieping en uitdaging.

De lessen zijn geschikt voor cursisten die bekend zijn met de basiskennis van het tekenen en schilderen, waaronder het hanteren en gebruik van materialen, lijnvoering en de werking van verschillende verfstreken en de beginselen van compositie op het platte vlak.

Lessen

In de cursus wordt gewerkt met thematische opdrachten die met wisselende materialen worden uitgevoerd. Cursisten wordt ruimte geboden om ideeën in te brengen. Afhankelijk van het niveau en de behoefte van de cursist biedt de docent verschillende technieken aan. Zo worden je mogelijkheden uitgebreid en ontdek je je voorkeuren. Binnen de cursus word je gestimuleerd om zelfstandig en avontuurlijk te denken en te werken.

Naarmate je je verder ontwikkelt, wordt de begeleiding steeds meer afgestemd op je eigen ideeën en wensen en wordt je uitgedaagd om te werken vanuit eigen thema’s.

Hoewel cursisten in principe steeds werken aan een eigen schilderij vinden we het werken in de groep belangrijk en waardevol. Er is aandacht voor een fijne, gezellige én productieve werksfeer waarbij cursisten elkaar kunnen helpen en tips uitwisselen. Er is altijd tijd voor een kopje koffie of thee en er zijn regelmatig momenten waarop het gemaakte werk gezamenlijk wordt besproken.

Materiaal

De cursusprijs is exclusief materiaal. 

Docenten

Deze cursus wordt aan meerdere groepen aangeboden en elke groep heeft een vaste docent, die eigen accenten aanbrengt in de lessen. Meer informatie over deze docenten vind je onderaan deze pagina.

Praktische informatie

De cursus wordt gepland in een periode van 35 weken en bestaat uit 30 lessen mét docent en 5 bijeenkomsten zonder docent. In die 5 bijeenkomsten ben je, samen met je medecursisten, zelfstandig aan het werk.


Let op: sommige cursussen zijn vol. Je kunt je wel inschrijven voor de wachtlijst.

Onze docenten

Monica Agterberg

Meer info

Monica Agterberg

‘Eerst op onderzoek uit’

Achtergrond 
• Monica studeerde af als eerstegraads docent tekenen en kunstgeschiedenis, later ook als eerstegraads docent handvaardigheid. Ook volgde ze enkele postacademische studies 
• Ze begon haar loopbaan bij Latent Talent in Leusden, werkte bij Creatieve Cursussen Appelmarkt en de Rijks Pabo te Amersfoort 
• Sinds 1989 werkt Monica bij Scholen in de Kunst 
• Daarnaast geeft ze les op het Haags Montessori Lyceum (w.o. examenklassen tekenen/schilderen) en op de HVA lerarenopleiding 
• In haar eigen werk gebruikt ze graag natuurkleuren en oude doorleefde materialen. Ze maakt ook meer kleurige schilderijen vanuit verschillende thema’s 

Als docent
‘Ik zie mijzelf als een betrokken begeleidster. Als docent kan ik putten uit een rijke ervaring en tegelijkertijd focus ik vooral op de interesses van cursisten. Het gaat uiteindelijk om dat persoonlijke; om het ontwikkelen van een eigen beeldtaal en visie. Dat stimuleer ik door onderzoek en het verkennen van mogelijkheden. Ik geef graag tips en tops. De Montessori–gedachte: Leer mij het zelf te doen sluit aan bij dit leerproces. Werken met hoofd, hart en handen.’  

De les
‘Cursisten werken vanuit een centraal geïntroduceerd thema of onderwerp, met ruimte voor eigen inbreng en oplossingen. Je maakt één of meerdere werkstukken, waarbij verschillende teken- en schildertechnieken en verschillende materialen aan bod komen. Er is aandacht voor elementen uit de vormgeving zoals licht, kleur, ruimte, vorm of compositie. Cursisten hebben ook ruimte om aan eigen opdrachten of thema’s te werken. De sfeer in de les is ontspannen. Ik stimuleer het kijken bij elkaar en het bespreken van het werk.’  

Vooronderzoek
‘Bij elk thema vraag ik aandacht voor het proces. Aan het uiteindelijke kunstwerk gaat onderzoek vooraf. Een bepaald onderwerp roept namelijk niet alleen vragen op over materiaal- en vormgebruik, maar vooral ook over wat jij wilt uitbeelden (inhoud) en hoe je dat kunt doen. Reizen, mensen, dieren, landschappen, natuurtaferelen, interieurs, architectuur, stillevens, dromen, ervaringen, literatuur etc. kunnen daarbij het uitgangspunt zijn: het gaat om wat jou boeit en inspireert. Verkennende schetsen maken is belangrijk, zo kom je op ideeën. Je kunt daarbij allerlei hulpbronnen raadplegen zoals fotomateriaal en werk van kunstenaars. Je leert op verschillende manieren waarnemen: je gaat associëren, combineren en misschien abstraheren om te komen tot wat voor jou de essentie is. Je bepaalt je eigen invalshoek en werkwijze. Je experimenteert met technieken en vormgeving.’ 

Theorie
‘Aan de thema’s koppel ik theorie, meestal in de vorm van PowerPoints met kunstwerken en fotomateriaal, die je thuis kunt bekijken. Gaat het om een landschap? Dan laat ik bijvoorbeeld kennismaken met verschillende landschappen en stijlen. Tijdens de lessen teken en schilder je vooral, de theorie is een hulpmiddel.’ 

Geluksmomentjes…
‘Kwaliteit van het werk en het zien ontstaan daarvan maken me gelukkig. Net als het werkplezier en de interactie tussen de deelnemers. Ik houd ook van de verbondenheid die ontstaat als de werken mooi hangen op een expositie, of als we een leuke excursie hebben.’ 


Anne Marie Spijker

Meer info

Anne Marie Spijker

‘Als mensen zichzelf verrassen’

Achtergrond
• Anne Marie haalde haar eerstegraads docentenopleiding op de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg, in 1989 studeerde ze aan de Rijksacademie in Amsterdam. Ze kreeg onder andere les van Marlene Dumas en René Daniëls
• Sinds 1992 geeft ze cursussen tekenen en schilderen voor volwassenen bij Scholen in de Kunst
• Anne Marie werkt als beeldend kunstenaar vanuit haar eigen atelier, ze heeft tentoonstellingen in galerieën door het hele land en is docent tekenen en schilderen op de Nieuwe Akademie in Utrecht 

Als docent
‘Mijn lessen zijn gebaseerd op ervaringen uit mijn eigen praktijk als beeldend kunstenaar. Mijn enthousiasme en mijn liefde voor kunst wil ik overbrengen. Wat ik zelf al werkend tegenkom en wat ik om mij heen zie bij andere schilders, is een inspiratie voor het lesgeven. Daarom werk ik niet heel planmatig. Ik reageer graag op wat mensen zelf aanbieden, wat ze interesseert. Ik zie snel wat ze kunnen – dat probeer ik te versterken. Ik wil bij mijn cursisten een gevoel van vrijheid creëren, zodat ze dingen durven, in zichzelf gaan geloven en zien wat ze kunnen: geweldige dingen maken!’ 

De les
‘Ik bedenk meestal opdrachten waaraan we ongeveer zes weken werken. Afgelopen seizoen bijvoorbeeld werkten we met het thema handen en gebaren. Ik laat voorbeelden zien uit de kunst, zodat mensen ideeën kunnen ontwikkelen en zelf invulling kunnen geven aan het onderwerp. Welke techniek past erbij, welke kleurstellingen? Ik geef aanwijzingen, op ieders eigen niveau. “Als je daar meer accent legt”, of: “Als je dat nou anders op het vlak zet”, en: “Hoe komt het dat dit beeld zo sterk is?” Cursisten kunnen gedurende het seizoen veel kanten op. Er komen landschappen tevoorschijn, dromerig, of juist abstract. Of er ontstaan impressies vanuit het materiaal. Met een avontuurlijke houding kom je heel ver!’ 

Techniek
‘Al werkend komen mensen vanzelf de behoefte tegen om bepaalde technieken te leren. Ik geef vaak verschillende mogelijkheden: werken met potlood of inkt, maar ook groot: met verf en brede kwasten. Op een gegeven moment gaan ze zelf dingen pakken. Wanneer ze steeds hetzelfde doen, in vorm of techniek, stuur ik ze graag ook een andere kant op. Leren kijken, en je ontwikkelen staat voorop. En natuurlijk plezier beleven!’  

De groep
‘De sfeer in de teken- en schilderlessen is productief en goed. Dat is belangrijk. De cursisten blijven over het algemeen lang bij elkaar. Sommige groepen gaan met elkaar naar tentoonstellingen - ze houden allemaal van kunst, en worden een soort vriendengezelschap. En ik zorg er wel voor dat ze zich blijven vernieuwen met schilderen.’  

Geluksmomentjes…
‘Als ik zie dat cursisten steeds verder komen en zichzelf verrassen.  En mensen die goed schilderen, geven mij ook iets: ze inspireren mij!’ 


Toon meer docenten