Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Keramiek gevorderden, 21+ Keramiek alle niveaus, 21+ Atelier keramiek vergevorderden, 21+

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd 21+
Docent Dorette Giling

Locaties

Eemhuis
Maandag
Avond

Prijs

Volwassen
€ 540,00 (30 lessen)

De startdata en lestijden zie je als je je inschrijft. Daar kies je de cursus die het beste bij jou past.

Keramiek gevorderden, 21+

Ben je bekend met de basisbeginselen van keramiek en weet je hoe je materialen en gereedschappen gebruikt? Dan biedt deze cursus voor gevorderden verdieping en uitdaging.

Afhankelijk van het niveau en de behoefte van de cursist biedt de docent verschillende technieken aan. Zo worden je mogelijkheden uitgebreid en ontdek je je voorkeuren. Binnen de cursus word je gestimuleerd om zelfstandig en avontuurlijk te denken en steeds meer te durven. Naarmate je je verder ontwikkelt, wordt de begeleiding steeds meer afgestemd op je eigen ideeën en wensen en wordt je uitgedaagd om te werken aan je eigen stijl.

Hoewel cursisten in principe steeds werken aan een eigen kunstwerk vinden we het werken in de groep belangrijk en waardevol. Er is aandacht voor een fijne, gezellige én productieve werksfeer waarbij cursisten elkaar kunnen helpen en tips uitwisselen. Er is altijd tijd voor een kopje koffie of thee.

Materiaal

De cursus wordt aangeboden exclusief materiaal. De docent zal je in de eerste les vertellen wat praktisch is om aan te schaffen en waar je dat kunt doen. Een deel van de benodigdheden kun je bij ons aanschaffen. Voor de overige materialen kun je in Amersfoort terecht bij Kunstkader, de winkel voor kunstbenodigdheden.

Praktische informatie

De cursus wordt gepland in een periode van 35 weken en bestaat uit 30 lessen mét docent en 5 bijeenkomsten zonder docent. In die 5 bijeenkomsten ben je, samen met je medecursisten, zelfstandig aan het werk.

Onze docenten

Dorette Giling

Meer info

Dorette Giling

‘Fantasie in banen leiden’

Achtergrond
• Dorette studeerde af aan de Amsterdamse Academie voor Beeldende Vorming, eerstegraads docent tekenen en schilderen en volgde later bijscholing keramiek 
• Sinds 2009 geeft ze les bij Scholen in de Kunst. Behalve groepslessen begeleidt ze ook projecten op scholen in Amersfoort.
• In haar eigen atelier maakt Dorette voornamelijk toegepaste kunst, in opdracht en vrij werk: wandschilderingen voor kinderkamers en cafés, portretten, grafmonumenten en urnen.  

Als docent
‘Vaak zetten mensen zichzelf vast binnen bepaalde kaders. Ik wil hen inspireren daarbuiten te komen. Kinderen stimuleer ik hun fantasie te ontwikkelen, terwijl ik ze tegelijkertijd techniek leer. Ik wil ze meenemen in hun verbeelding, maar ook leren dat er technische keuzes gemaakt moeten worden waardoor een idee beter naar buiten komt. Ik laat ze ontdekken hoe ze verschillende materialen tot iets heel anders kunnen omvormen.’  

Sturen
‘Door mijn technische kennis komen kinderen verder met het verbeelden van hun fantasie. We maken bijvoorbeeld een zeebodem, met koraal van klei, en met vissen op stokjes die ze getekend en gelamineerd hebben. Dat gaat verder dan ze zelf kunnen bedenken, hun fantasie wordt in banen geleid. Soms moet ik wel duwen, want veel kinderen hebben de neiging snel klaar te staan. Dan doe ik iets voor, of laat ik voorbeelden zien. Ik heb denk ik het vermogen te zien waar kinderen gestuurd moeten worden.’ 

De les
‘Ik vind het prettig als kinderen gefocust zijn, als ze het goed oppikken en graag willen. Ik werk het liefst met een duidelijke opdracht, zodat het niet alle kanten opgaat. Na mijn uitleg werken leerlingen die opdracht uit, in een of meerdere lessen. Vaak is het prettig chaotisch: kinderen trekken van alles uit de kast. Dat is juist het leuke – dat kan hier!’  

‘Volwassenen hebben vaak een eigen plan. Dan ben ik ook coach, maar minder sturend. Soms geef ik ze ook opdrachten om even van het pad af te gaan, losser te komen, abstracter te kijken. Leren meer te durven - dat speelt vaak bij volwassenen.’ 

Geluksmomentjes…
‘Als mijn leerlingen in een flow komen, zich er helemaal in verliezen – ongeacht of het kunstwerk nou goed wordt of niet. En als ik merk dat kinderen totaal opgaan in een beeldende wereld, dat ze met hele fantasieverhalen komen als ik vraag wat ze gemaakt hebben.’ 

Toon meer docenten