Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Keramiek alle niveaus, 21+ Keramiek gevorderden, 21+ Atelier keramiek vergevorderden, 21+

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd 21+
Docent Dorette Giling

Locaties

Eemhuis
Woensdag
Avond
Vrijdag
Middag

Prijs

Volwassen
€ 540,00 (30 lessen)

De startdata en lestijden zie je als je je inschrijft. Daar kies je de cursus die het beste bij jou past.

Keramiek alle niveaus, 21+

In deze cursus maak je kunstobjecten en gebruiksvoorwerpen van aardewerk en klei. Je leert een hele reeks technieken en toepassingen binnen het vakgebied van de keramiek. Daarnaast is er in de lessen aandacht voor speciale technieken zoals kleuren en glazuren. De cursus is geschikt voor zowel beginners als voor mensen met enige ervaring.

In deze cursus word je individueel begeleid op je eigen niveau, al dan niet aan de hand van een opdracht. De docent leert je omgaan met het materiaal, vormen en stijlen. Als je al meer ervaring hebt, word je uitgedaagd om een eigen stijl te ontwikkelen. In het cursusjaar is er een aantal momenten waarop je je werk kunt exposeren in het Eemhuis.

Materiaal

De cursusprijs is exclusief materiaalkosten. De docent kan je vertellen wat praktisch is om aan te schaffen en waar je dat kunt doen. Een deel van het materiaal (zoals klei) koop je bij de docent. Voor een eenmalig bedrag van €50,- euro kun je gedurende het cursusjaar gebruik maken van de aanwezige afwerkmaterialen, zoals vernis en standaard kleurstoffen.

Het werk wordt door ons afgebakken.


Praktische informatie

De cursus wordt gepland in een periode van 35 weken en bestaat uit 30 lessen mét docent en 5 bijeenkomsten zonder docent. In die 5 bijeenkomsten ben je, samen met je medecursisten, zelfstandig aan het werk.


Onze docenten

Dorette Giling

Meer info

Dorette Giling

‘Fantasie in banen leiden’

Achtergrond
• Dorette studeerde af aan de Amsterdamse Academie voor Beeldende Vorming, eerstegraads docent tekenen en schilderen en volgde later bijscholing keramiek 
• Sinds 2009 geeft ze les bij Scholen in de Kunst. Behalve groepslessen begeleidt ze ook projecten op scholen in Amersfoort.
• In haar eigen atelier maakt Dorette voornamelijk toegepaste kunst, in opdracht en vrij werk: wandschilderingen voor kinderkamers en cafés, portretten, grafmonumenten en urnen.  

Als docent
‘Vaak zetten mensen zichzelf vast binnen bepaalde kaders. Ik wil hen inspireren daarbuiten te komen. Kinderen stimuleer ik hun fantasie te ontwikkelen, terwijl ik ze tegelijkertijd techniek leer. Ik wil ze meenemen in hun verbeelding, maar ook leren dat er technische keuzes gemaakt moeten worden waardoor een idee beter naar buiten komt. Ik laat ze ontdekken hoe ze verschillende materialen tot iets heel anders kunnen omvormen.’  

Sturen
‘Door mijn technische kennis komen kinderen verder met het verbeelden van hun fantasie. We maken bijvoorbeeld een zeebodem, met koraal van klei, en met vissen op stokjes die ze getekend en gelamineerd hebben. Dat gaat verder dan ze zelf kunnen bedenken, hun fantasie wordt in banen geleid. Soms moet ik wel duwen, want veel kinderen hebben de neiging snel klaar te staan. Dan doe ik iets voor, of laat ik voorbeelden zien. Ik heb denk ik het vermogen te zien waar kinderen gestuurd moeten worden.’ 

De les
‘Ik vind het prettig als kinderen gefocust zijn, als ze het goed oppikken en graag willen. Ik werk het liefst met een duidelijke opdracht, zodat het niet alle kanten opgaat. Na mijn uitleg werken leerlingen die opdracht uit, in een of meerdere lessen. Vaak is het prettig chaotisch: kinderen trekken van alles uit de kast. Dat is juist het leuke – dat kan hier!’  

‘Volwassenen hebben vaak een eigen plan. Dan ben ik ook coach, maar minder sturend. Soms geef ik ze ook opdrachten om even van het pad af te gaan, losser te komen, abstracter te kijken. Leren meer te durven - dat speelt vaak bij volwassenen.’ 

Geluksmomentjes…
‘Als mijn leerlingen in een flow komen, zich er helemaal in verliezen – ongeacht of het kunstwerk nou goed wordt of niet. En als ik merk dat kinderen totaal opgaan in een beeldende wereld, dat ze met hele fantasieverhalen komen als ik vraag wat ze gemaakt hebben.’ 

Toon meer docenten