In dit atelier werk je zelfstandig, samen met gevorderde collega-cursisten.
Het atelier is geschikt voor de keramist met enige ervaring. Het is geschikt voor jou als je tenminste een jaar les hebt gehad, voldoende techniek hebt om zelfstandig aan de slag te gaan en het leuk vindt om ook een beetje te experimenteren. Je draagt zorg voor de werksfeer en de ruimte en staat open voor ideeën en feedback uit de groep.
De docent gaat in de lesmomenten in op jouw specifieke vragen en geeft feedback op je werk. Ze geeft adviezen en doet suggesties voor volgende projecten, materialen of technieken waarmee jij je verder kan ontwikkelen. Het werk wordt door de docent afgebakken.
Heb je niet eerder les bij ons gehad en schrijf je je in op een atelier, dan neemt de begeleidend docent contact met je op. Samen kijken jullie of werken in het atelier past bij jouw wensen en niveau. De definitieve toelating wordt na dit intakegesprek bevestigd.
De cursusprijs is exclusief materiaal. Voor een deel van de materialen kun je bij ons terecht.
Je werkt wekelijks, 35 weken lang in bijeenkomsten van 2,5 uur. Van die 35 bijeenkomsten zijn er 10 waarin een docent aanwezig is om mensen persoonlijk te begeleiden en het werk gezamenlijk te bespreken.
Let op: sommige cursussen zijn vol. Je kunt je wel inschrijven voor de wachtlijst.
‘Ik kan heel blij worden als ik de oven uitpak’
Achtergrond
• Merlijn volgde de docentenopleiding beeldende vorming, deed de kunstacademie en behaalde in 2014 haar master in glas en keramiek.
• Sinds 2015 geeft ze volwassenencursussen keramiek bij Scholen in de Kunst.
• Ze werkt als beeldend kunstenaar vanuit haar eigen atelier, vooral met glas en keramiek en maakt zowel vrij werk als werk in opdracht.
Als beeldend kunstenaar
‘Mijn ouders zijn allebei beeldend kunstenaar en ik groeide letterlijk op in hun atelier - mijn box stond tussen hun klei en kunst. In mijn werk met glas en porselein zoek ik de grenzen van het materiaal. Ik maak sieraden, veel bloemen, grafmonumenten en wolkenhangers: sieraden waar as van een overleden dierbare of zand van een dierbare plek in is verwerkt.’
Als docent
‘Ik vind het belangrijk dat het gezellig is in de lessen – mensen komen voor hun ontspanning, maar ik wil wel techniek bijbrengen. Ik ben helder met mijn mening, als bijvoorbeeld de afwerking beter kan. Ik heb bij Frans Ottink stagegelopen – daar heb ik geleerd om alles heel netjes af te werken! Ik draag vooral graag uit dat keramiek niet tuttig hoeft te zijn – dat imago heeft het een beetje. Je kan er hele leuke dingen mee doen en iedereen kan het. In mijn les wil ik volwassenen laten ervaren dat je nog steeds kan spelen, door met vorm bezig te zijn.’
De les
‘Beginners laat ik een kleidoosje maken, een projectje waar veel inzit: vanuit een stuk klei tot een vorm komen. Uitrollen, met je handen vormgeven, kijken of het past, glazuren. Cursisten kunnen in principe zelf bepalen waar ze aan willen werken. Ik geef wel opdrachten – bijvoorbeeld gipsmallen maken en werken met gietklei, maar als ze lekker bezig zijn met hun eigen project, mogen ze daar vooral mee doorgaan. Ik geef tips, vertel over technieken en leer de cursisten probleemoplossend werken. Voor hun artistieke ontwikkeling bied ik verschillende materialen aan om te decoreren: vilt, steen, of verf in plaats van glazuur. Dit jaar konden ze, als ze wilden, iets doen met De Stijl, terwijl we werkten met engobes; klei met pigment.’
Geluksmomentjes…
‘Het voelt goed als mensen tevreden en ontspannen naar huis gaan. En ik kan heel blij worden als ik de oven uitpak en het werk ziet er goed uit. Dat hebben ze toch maar weer gedaan! Of als ik merk hoe blij ze er zelf mee zijn en dat ze zichzelf soms verbazen. Dat motiveert mij, dan denk ik: ik wil ook iets kleien!’