Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Moderne dans, jongeren Moderne dans, kinderen Moderne dans beginners, 21+ Moderne dans gevorderden, 21+ Moderne dans vergevorderden, 21+ Moderne dans choreo gevorderden, 21+

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd
12-20 jaar, 15-20 jaar
Docent Vera van Weerden, Sara Lisa Verbrugge

Locaties

Eemhuis
Maandag
Middag Avond
Donderdag
Middag Avond

Prijs

Jongeren
vanaf € 322,00 (35 lessen)

Bekijk alle mogelijkheden

Moderne dans, jongeren

Heb je al wat danservaring en wil je graag kennismaken met moderne dans? Dan is deze cursus een goede keuze. Je maakt kennis met de basics van moderne dans.

De bewegingen waar moderne dans vanuit gaat zijn vrijer dan bij klassiek ballet. Je maakt gebruik van de natuurlijke bewegingen van je lichaam en geeft vorm aan emotie en beleving. Zo vertel je in ‘modern’ jouw een eigen verhaal in dans.

Bij de jongerencursussen Moderne Dans word je begeleid op je eigen niveau. De groepen zijn samengesteld op leeftijd en je werkt met zowel beginnende als gevorderde dansers.

Deze cursus is ook geschikt als aanvulling of vervolg op klassiek ballet.

Onze docenten

Vera van Weerden

Meer info

Vera van Weerden

‘Uit het hoofd, in je lijf en dan erop los fantaseren’

Hoe zou je jezelf als docent omschrijven?

“Ik ben een open en nieuwsgierige docent, die spontaan is en houdt van speelsheid in de lessen. Ik vind het fijn om te onderzoeken met wat voor soort bewegingen en oefeningen ik de cursisten kan laten groeien. Ik nodig jong en oud uit om zichzelf te ontwikkelen op fysiek, artistiek én sociaal gebied. Als ik zie dat cursisten groeien, word ik ook enthousiast. Vooral als ik merk dat wat ik heb bedacht aanslaat bij de cursisten, dat ze het echt snappen en oppakken.”

Hoe ben je in de danswereld verzeild geraakt?

“Als kind was ik altijd al aan het dansen en ik heb het als een fijne uitlaatklep ervaren. Dans is een middel om jezelf te laten zien en om even uit de dagelijkse gang te stappen. Zeker bij moderne dans, die is nog vrijer dan klassiek ballet. Moderne dans is een andere manier van communiceren en dat past bij mij. Ik zeg altijd: ‘Uit het hoofd, in het lijf’. Als ik zie dat alles gaat stromen bij dansers, dat ze energiek zijn en blosjes op de wangen krijgen, dan gaat het goed.”

Wat vind je belangrijk in de les?

“Mijn drijfveer is om vanuit dans het contact tussen lichaam en geest te versterken, zodat iedereen zijn eigen dans, in het hier en nu, in vrijheid kan dansen. Het mooist is dan als beleving en beweging aan elkaar gekoppeld worden. Daarom werk ik in de lessen vaak met beelden, zo van: reik met je handen tot boven de sterren of doe een contraction alsof iemand je in de maag stompt. Op die manier maak je je eigen fantasie los. Vanuit niets iets creëren, daar houd ik van.”

Wat kun je zeggen over je verbinding met de cursisten?

“Voor elke les maak ik een opzet en behandel oefeningen en uiteraard verschillende technieken. Maar niets staat vast. Ik kijk goed naar wat er speelt in de groep, waarmee ze binnen komen, hoe ze in hun vel zitten en pas daar de passen en bewegingen op aan. Ik werk vanuit flow; alleen in vaste passen blijven hangen werkt dan niet, ik nodig uit je over te geven aan de beweging zodat het gaat stromen. Alles ontstaat heel organisch. Ik zie deze lessen als een mooie dialoog: ik bied iets aan en zij antwoorden. Dan ontstaat er iets magisch.”

Wat je nog niet wist over Vera…

Als Vera vrij is houdt ze van kamperen, kunst en cultuur en reizen. Of ze werkt in haar stadstuintje.

Achtergrond

Vera van Weerden is docent moderne dans en choreograaf. Ze heeft haar eigen onderneming Poetry of the Body en geeft behalve dansles aan amateurs ook les aan kinderen met een fysieke of verstandelijke beperking, aan ouderen en jong dementerenden. Ze werkt met diverse doelgroepen, o.a. bij muziektheater Pra, Stichting Dance Connects, het Kunstenhuis en de Drostenburgschool. Haar opleiding docent dans volgde ze bij ArtEZ in Arnhem en ze studeerde dans,- en bewegingstherapie bij Agape in België.

Sara Lisa Verbrugge

Meer info

Sara Lisa Verbrugge

‘Even uit het hoofd en in het lichaam’

Als docent

‘Een groep lesgeven, en dansen, geeft me zoveel energie - daar word ik echt gelukkig van! Omdat ik er ook behoefte aan had met mijn hoofd te werken, volgde ik de Master Kunsteducatie. Ik ben blij met mijn baan in die richting, maar het lesgeven heb ik daarnaast echt nodig. Ik betrap mezelf erop dat ik onderscheid maak. Voorafgaand aan mijn lessen zeg ik tegen mijn dochter: “Mamma gaat dansen vanavond”, en anders zeg ik: “Mamma gaat werken.” Ik ben altijd op zoek naar een balans tussen voelen, denken en het lichaam. Dans brengt dit voor mij in evenwicht en ik hoop dit ook mee te geven in mijn lessen. Ik denk dat ik als persoon heel open en energiek ben; ik maak makkelijk contact met verschillende mensen.’ 

Lichaamsbewustzijn

‘In eerste plaats wil ik leerlingen bewust maken van het eigen lichaam, zodat iedereen verbinding kan maken tussen zichzelf en de ruimte om zich heen. In de lessen ligt de focus op een spel van spanning en ontspanning, waarbij flow, dynamiek en ademhaling specifieke aandacht krijgen. Ik richt mij ook op de relaties tussen de dansers, op ontmoeting; je verhoudt je altijd ten opzichte van anderen in de ruimte. Dat bewustzijn is lastig, want je bent vaak vooral met jezelf bezig. Maar als dat lukt, beweeg je automatisch groter en ontstaat bijzondere energie.’ 

Techniek

‘Ik spreek mijn leerlingen aan op hun techniek, maar het is niet in iedere les mijn belangrijkste focus. Ik ben bij techniek altijd op zoek naar de verbinding met wat er bij de dansers van binnenuit komt, hun eigen bewegingstaal. Om dat te bereiken, geef ik bijvoorbeeld tijdens technische oefeningen een aandachtspunt dat juist niks met techniek te maken heeft. In plaats van te roepen dat ze hun voeten meer moeten pointen, laat ik ze de oefening tegenover elkaar doen, terwijl ze naar de ander moeten kijken. Zo gaat de oefening zelf vaak veel beter.’ 

Gaan!

‘Om ‘van binnenuit’ te kunnen dansen, is het de kunst je hoofd uit te zetten, de gedachten die je remmen, los te laten en jezelf niet te bekritiseren. Dat is lastig, want als ik bijvoorbeeld een plié-oefening geef: op 1 - plié, op 2 - tendue, dan moet je wel een combinatie aanleren en onthouden. Daarom doen we daarnaast ook altijd oefeningen vanuit improvisatie, of ik neem de leerlingen mee in bewegingen, dat ze mij kunnen volgen. En ik roep vaak: ‘Ga! Gaan!’ Daar heb je niet altijd wat aan, maar dat is wel een motto: gewoon doen, 100 keer doen! Als ik zie dat dat iemand lukt; iemand beweegt vanuit zijn eigen drive, bijna niet wetende wat hij doet, dan denk ik: YES!! Even uit het hoofd en in het lichaam.’ 

Muziek

‘Mijn muziekkeuze is heel divers: van klassiek, pop tot elektronische muziek. Het uitzoeken ter voorbereiding vind ik een heel inspirerend onderdeel van het lesgeven. Ik duik in allerlei muziek met Spotify als grote vriend, op zoek naar bijzondere nummers, nieuwe artiesten, iets eigens – geen specifieke namen. Ik kan zeker dansen op Adèle, maar vaak ga ik meer naar de techno-kant, ik zoek een bepaalde beat en nummers met verschillende lagen. Binnen de les varieer ik met lyrische muziek en nummers met juist een stevig ritme. Met dansen maak je daarna een nieuwe laag bij de muziek. Zo ben ik voor elke les-serie echt aan het creëren!’ 

Geluksmomentjes…

‘Het mooiste vind ik als iemand zonder gêne zijn hoofd uit kan zetten, helemaal opgaat in het moment en in de beweging!’  

Achtergrond

- Sara Lisa volgde de vooropleiding dans bij Codarts Rotterdam en studeerde af als docent dans aan de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam. Daarna deed ze een Master Kunsteducatie.
- Sinds 2008 geeft ze moderne dans en choreografie bij Scholen in de Kunst aan jongeren en volwassenen. Ze is verbonden aan de School voor Talent Dans van Scholen in de Kunst.
- Naast dansdocent is Sara Lisa projectleider kunst- en cultuureducatie bij BplusC in Leiden en lid van de Adviescommissie Projectsubsidies en Visitatiecommissie Cultuur Gemeente Utrecht 


Toon meer docenten