Maak hier je keuze

Dans voor senioren Moderne dans, kinderen Moderne dans, jongeren Moderne dans beginners, 18+ Moderne dans gevorderden, 18+ Moderne dans vergevorderden, 18+ Moderne dans choreo gevorderden, 18+

Ontdek de kracht van beweging

Dansen houdt je fit en maakt je blij. Het versterkt je spieren, verbetert je balans en houdt je gewrichten soepel. Tijdens onze cursus ontdek je hoe je lichaam zich op muziek kan uiten. Samen dansen brengt energie en plezier.

In tien lessen werk je met verschillende moderne dansstijlen. Docente Vera van Weerden inspireert je iedere week met een ander thema. Zo ontdek je nieuwe danspassen, beweeg je alleen én samen, en geniet je van het proces. Het draait om jouw mogelijkheden en dansplezier.

Waarom meedoen?

✔️ Je verbetert je gezondheid en blijft actief.
✔️ Dansen stimuleert je geheugen en je hersenen.
✔️ Het is een gezellige manier om nieuwe mensen te ontmoeten.
✔️ Je voelt je vrolijker en energieker.
✔️ Je leert jezelf beter kennen door beweging.

Voor wie?

Iedereen vanaf 60 jaar is welkom. Ook met een fysieke beperking kun je meedoen. Zelfredzaamheid is wel belangrijk. Wil je extra steun? Neem gerust je mantelzorger mee. Ervaring met dans is niet nodig, enthousiasme wel.

Wat neem je mee uit de cursus?

Je ontdekt verschillende moderne dansstijlen en leert hoe je jezelf kunt uiten met dans en beweging. Na tien weken voel je je energieker en heb je volop plezier beleefd. Je krijgt meer inzicht in choreografie en ervaart een sterker bewustzijn van je lichaam.

Wat is aanwezig?

✣ Een goed verwarmd danslokaal met barre.
✣ Kleedruimte.
✣Koffie en thee bij de eerste les.

Let op: sommige cursussen zijn vol. Je kunt je wel inschrijven voor de wachtlijst.

Mogelijkheden

  • Type Groepsles
  • Leeftijd 60+
  • Docent Vera van Weerden, Sabine van Lier
  • Locaties

    Eemhuis

    Dinsdag Middag

  • Prijs

    Volwassenen 18+ vanaf € 195,00 (8 keer)

  • Bekijk alle mogelijkheden

Veelgestelde vragen

Is er een proefles mogelijk om het eerst te proberen?

Jazeker, daarvoor gelden de algemene voorwaarden van Scholen in de Kunst.

Bekijk de algemene voorwaarden
Hoe groot is de groep?

Er is plaats voor minimaal 6 en maximaal 20 deelnemers. Zo kan docent Vera iedereen persoonlijk aandacht geven.

Wat voor muziek wordt er gebruikt?

Dat is per les verschillend.

Hoe intensief zijn de lessen? Kan ik tussendoor pauzeren?

Dat is zeker mogelijk. Geef bij de docent aan wat je wel en niet kunt en wanneer je pauze nodig hebt. Zij past zich aan. Bovendien is er halverwege de les een korte, gezamenlijke pauze. 

Is deze cursus geschikt voor mijn niveau?

Ja, de lessen worden aangepast aan jouw mogelijkheden. Iedereen werkt op zijn eigen tempo.

Moet ik zelf iets meenemen?

Ja, trek comfortabele (sport)kleding aan waarin je makkelijk beweegt.

Wat gebeurt er als ik een les moet missen; is er een mogelijkheid om deze in te halen?

Helaas is er geen mogelijkheid gemiste lessen in te halen.

Zijn de lesruimtes toegankelijk voor mensen met mobiliteitsbeperkingen?

Ja, het Eemhuis is modern en goed toegankelijk. Er zijn geen drempels, er is een lift aanwezig en er zijn aangepaste toiletten.

Zijn er bijkomende kosten?

Nee, er zijn geen extra kosten. Wil je in de pauze iets drinken? Dan kun je zelf een drankje bestellen en betalen in Café Bruis, gelegen naast het leslokaal. 

Is de locatie goed bereikbaar?

Het Eemhuis ligt vlak bij station Amersfoort en is goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Er is ook een parkeergarage en een fietsenstalling.

Onze docenten

Vera van Weerden

Meer info

Vera van Weerden

‘Uit het hoofd, in je lijf en dan erop los fantaseren’

Hoe zou je jezelf als docent omschrijven?

“Ik ben een open en nieuwsgierige docent, die spontaan is en houdt van speelsheid in de lessen. Ik vind het fijn om te onderzoeken met wat voor soort bewegingen en oefeningen ik de cursisten kan laten groeien. Ik nodig jong en oud uit om zichzelf te ontwikkelen op fysiek, artistiek én sociaal gebied. Als ik zie dat cursisten groeien, word ik ook enthousiast. Vooral als ik merk dat wat ik heb bedacht aanslaat bij de cursisten, dat ze het echt snappen en oppakken.”

Hoe ben je in de danswereld verzeild geraakt?

“Als kind was ik altijd al aan het dansen en ik heb het als een fijne uitlaatklep ervaren. Dans is een middel om jezelf te laten zien en om even uit de dagelijkse gang te stappen. Zeker bij moderne dans, die is nog vrijer dan klassiek ballet. Moderne dans is een andere manier van communiceren en dat past bij mij. Ik zeg altijd: ‘Uit het hoofd, in het lijf’. Als ik zie dat alles gaat stromen bij dansers, dat ze energiek zijn en blosjes op de wangen krijgen, dan gaat het goed.”

Wat vind je belangrijk in de les?

“Mijn drijfveer is om vanuit dans het contact tussen lichaam en geest te versterken, zodat iedereen zijn eigen dans, in het hier en nu, in vrijheid kan dansen. Het mooist is dan als beleving en beweging aan elkaar gekoppeld worden. Daarom werk ik in de lessen vaak met beelden, zo van: reik met je handen tot boven de sterren of doe een contraction alsof iemand je in de maag stompt. Op die manier maak je je eigen fantasie los. Vanuit niets iets creëren, daar houd ik van.”

Wat kun je zeggen over je verbinding met de cursisten?

“Voor elke les maak ik een opzet en behandel oefeningen en uiteraard verschillende technieken. Maar niets staat vast. Ik kijk goed naar wat er speelt in de groep, waarmee ze binnen komen, hoe ze in hun vel zitten en pas daar de passen en bewegingen op aan. Ik werk vanuit flow; alleen in vaste passen blijven hangen werkt dan niet, ik nodig uit je over te geven aan de beweging zodat het gaat stromen. Alles ontstaat heel organisch. Ik zie deze lessen als een mooie dialoog: ik bied iets aan en zij antwoorden. Dan ontstaat er iets magisch.”

Wat je nog niet wist over Vera…

Als Vera vrij is houdt ze van kamperen, kunst en cultuur en reizen. Of ze werkt in haar stadstuintje.

Achtergrond

Vera van Weerden is docent moderne dans en choreograaf. Ze heeft haar eigen onderneming Poetry of the Body en geeft behalve dansles aan amateurs ook les aan kinderen met een fysieke of verstandelijke beperking, aan ouderen en jong dementerenden. Ze werkt met diverse doelgroepen, o.a. bij muziektheater Pra, Stichting Dance Connects, het Kunstenhuis en de Drostenburgschool. Haar opleiding docent dans volgde ze bij ArtEZ in Arnhem en ze studeerde dans,- en bewegingstherapie bij Agape in België.

Sabine van Lier

Meer info

Sabine van Lier

‘Als de leerling ineens voelt: Aha, nu heb ik het!’

Achtergrond

• Sabine begon als meisje van vijf haar vioollessen bij Mea Fontijn op het Rotterdams Hellendaal Vioolinstituut.
• Ze haalde haar bachelor aan het Conservatorium van Utrecht bij Chris Duindam en studeerde in 2016 af voor haar master in Bremen bij Thomas Klug.
• Ze speelt geregeld mee in verschillende orkesten waaronder het Ciconia Consort en Het Promenade Orkest.
• Sabine maakt veel kamermuziek en heeft onder meer een vast duo met celliste Elisabeth Schijns, duo Sael. 

Als docent

‘Mijn eigen docenten hebben me altijd meegesleept in hun liefde voor de viool en in het plezier van muziek maken. Het voelt zo goed dat nu over te dragen. Het is een fantastisch beroep, maar ook als hobby is muziek maken geweldig! Volgens mij ben ik als docent geduldig en ook wel lief. Ik hoor graag wat leerlingen leuk vinden om te doen. Ik heb bijvoorbeeld iemand die altijd klassiek speelde, maar nu wat meer pop- en jazzachtige muziek wil spelen. Dan ga ik daar in mee. Uiteindelijk hoop ik dat leerlingen zich leren uiten in muziek, dat ze hun creativiteit en gevoelens vrijlaten. Ik leer ze daarom van begin af aan nadenken over wat ze willen, ik vraag naar hun ideeën over een muziekstukje. Is het vrolijk? Of klinkt het somber? Laat dat dan maar horen!’  

De vioolles

‘Ik begin met jonge kinderen meestal zonder boek. Eerst trainen we het gehoor en een goede houding. We zingen liedjes, doen ritmespelletjes en stokoefeningen. Langzaam beginnen we met de viool erbij voor het tokkelen van de liedjes. Ik vind het belangrijk dat kinderen eerst goed leren luisteren en naspelen als ik iets voorspeel, noten leren lezen komt pas wat later. Samenspelen is een essentieel onderdeel van de lessen. Samen met Marjanne Heus geef ik de eerstejaars groepslessen, die sluiten aan bij de individuele lessen. Zo ervaren kinderen meteen het plezier in samen muziek maken. In de jaren daarna is er voor iedereen de mogelijkheid dit plezier vast te houden in de verschillende orkesten hier op school.’ 

Oefenen

‘Tijdens de les probeer ik leerlingen te stimuleren thuis regelmatig te oefenen om zo verder te komen. Ik hoop dat ouders jonge kinderen helpen elke dag wat doen, anders heb je niet zo veel aan de les. Daarvoor hoef je als ouder echt geen muzikant te zijn. Toen ik zelf klein was, moesten mijn ouders er ook een beetje achteraan zitten. Als docent merk je echt of kinderen thuis een beetje hulp krijgen. Soms geef ik bij het huiswerk een weekschema. Met voor kleine kinderen een taakjeslijst die ze kunnen afvinken. Dat maakt het vaak leuker.’ 

Geluksmomentjes…

‘Als we bijvoorbeeld heel lang werken aan een techniekoefening en ineens voelt de leerling: Aha, nu heb ik het! Of als leerlingen een stuk zo goed beheersen dat er echt ruimte ontstaat voor muzikaliteit – het plezier dat ze er dan in krijgen!’  


Toon meer docenten