Cursusaanbod
Atelier textiel, niveau 2

Atelier textiel, niveau 2

Het textiel atelier is een fantastische plek om met verschillende textiele materialen je eigen ideeën uit te werken. Dat kunnen ruimtelijke objecten zijn maar ook sieraden, tassen, hoeden en wandversieringen. Basiskennis en enige werkervaring met textiele materialen is wenselijk. Een deel van het jaar werk je zelfstandig aan je eigen plan daarnaast krijg je opdrachten om met een thema of techniek te werken. Elk jaar maken we met de groep een kunstwerk voor theaterfestival Vuurol. Docente Marijke Schurink is 14 keer aanwezig en daagt je uit om nieuwe wegen in te slaan. 

Vrij werken in atelier

Als volwassen jaarcursist beeldende kunst kun je gratis gebruik maken van 'Vrij werken in atelier'. Dat kan op een aantal momenten dat er geen lessen zijn. Cursisten worden per e-mail in de loop van het seizoen op de hoogte gesteld van de ateliertijden. Vooraf online inschrijven is verplicht. Bij te weinig animo kan het worden geannuleerd. 

NB De cursusprijs is exclusief materiaalkosten. De docent kan je adviseren over aan te schaffen materialen.


Aanbod > Atelier textiel, niveau 2

Docenten voor deze cursus

Marijke Schurink

Marijke Schurink

‘Onderzoekend werken met al die mooie materialen…’ Achtergrond
• Marijke studeerde aan de Hoge School voor de Kunsten in Utrecht
• Ze heeft al 25 jaar een beeldende-kunstpraktijk en werkt graag in opdracht
• Sinds 2007 is Marijke verbonden aan Scholen in de Kunst, ze geeft de textielcursus voor volwassenen en begeleidt het Textielatelier. Daarnaast coördineert ze de School voor Talent Beeldend, en geeft ze een lesblok aan de jongeren die deze verdiepende leerlijn volgen
• Marijke geeft les op basisscholen in Amersfoort

Als docent
‘Mensen aanzetten om te creëren… na al die jaren vind ik mijn vak nog steeds zo mooi. Kunst maken en lesgeven vloeien in elkaar over; mijn eigen ervaring en mijn blikveld als kunstenaar inspireren mij bij het opzetten van de lessen. Als ik zelf bijvoorbeeld beeldend werk met tekst, of ik kom iets verrassends tegen in het Stedelijk Museum, waarin tekst centraal staat, dan neem ik die ideeën mee in de les. Daarnaast inspireer ik cursisten ook graag door werk te laten zien van hedendaagse kunstenaars.’ 

De textielles
‘We maken werk aan de hand van materiaalonderzoek en technieken zoals breien, haken en weven. We doen bijvoorbeeld proefjes met verschillende stoffen, en vanuit die proefjes ontstaat uiteindelijk een sieraad. Onderzoek doen is een belangrijk onderdeel van het proces. Het leuke in zo’n groep is dat er zo veel verschillende dingen ontstaan. De een maakt een armband, de ander een broche, of een ketting of een object dat je kunt dragen als sieraad. Maar … je leert bij mij dus niet breien of weven. Als we weven wordt dat een vrij werkstuk en geen gewone sjaal.’

Het atelier
‘In het textielatelier werken mensen zelfstandiger, met eigen materialen. Ik geef een aantal opdrachten en begeleid mensen individueel. We gaan meer de diepte in. We spreken over compositie en ik vraag naar inhoudelijke verdieping. Ook daar wijs ik op het belang van het onderzoekend werken: dat het niet zo zeer gaat om een specifiek eindresultaat, maar dat je in het maakproces open blijft staan voor verschillende keuzemogelijkheden.’

Eigen maakproces
“Textiel” is zo’n breed veld, met zo veel mooie materialen en verschillende uitdrukkingsvormen. Ik wil graag dat mensen zich daarbinnen op een eigen manier leren uitdrukken. Door de opbouw van de lessen kunnen ze die weg spelenderwijs ontdekken. Werken we bijvoorbeeld aan een stilleven, dan gaan we dat eerst ‘ontdekken’ met losmaak-oefeningen: tekenen, scheuren, of werken met ogen dicht. Daarna gaat iedereen aan de slag met wat er op tafel ligt aan lapjes, draad, kantjes. Je schetst het stilleven zoals jij dat ziet. De een komt tot iets heel letterlijks, de ander vergroot uit, of iemand kiest voor alles in zwart wit. Zo ontwikkel je uiteindelijk een eigen handschrift.’

Geluksmomentjes…
‘Ik vind het heel mooi als mensen een drempel over komen. En als ze zichzelf met hun werkstuk verbazen. Of als ze later vertellen dat ze het opgehangen hebben. Dat hoeft voor mij helemaal niet, maar het geeft aan dat ze er blij mee zijn. Dat is heel speciaal.’