Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Atelier textiel gevorderden, 21+ Textiel alle niveaus, 21+ Textielworkshops alle niveaus, 21+

Mogelijkheden

Type Groepsles
Docent Marijke Schurink
Bekijk alle mogelijkheden

Atelier textiel gevorderden, 21+

Dit atelier bied je een fantastische plek waar je, samen met gevorderde collega-cursisten, zelfstandig werkt aan je eigen ontwikkeling. Het atelier is geschikt voor jou wanneer je al enige ervaring hebt met het werken vanuit textiel. Je draagt met de groep zorg voor de werksfeer en de ruimte en je staat open voor ideeën en feedback uit de groep.

Lessen

In de lesmomenten is een docent aanwezig om opdrachten te geven naar aanleiding van een thema of techniek. Niet het specifieke eindresultaat staat centraal maar het onderzoek in het maakproces en een open werkhouding. Je werkt veel met eigen materialen en je wordt gestimuleerd om persoonlijk en verdiepend te werken.

Exposities

Een aantal lessen in de cursus werken we aan een themaopdracht. Deze werkstukken exposeren we samen in Amersfoort. Er worden ook gezamenlijk excursies georganiseerd.

Niveau

Heb je niet eerder les bij ons gehad en schrijf je je in voor een atelier, dan neemt de begeleidend docent contact met je op. Samen kijk je of werken in het atelier past bij jouw wensen en niveau. De definitieve toelating wordt na dit intakegesprek bevestigd.

Materiaal

Alle ateliers worden zonder materiaal aangeboden. Cursisten nemen dus hun eigen materiaal mee. Het aanschaffen van een (basis)pakket kan via Scholen in de Kunst.

Praktische informatie

Je werkt wekelijks, 35 weken lang in bijeenkomsten van 2,5 uur. Van die 35 bijeenkomsten zijn er 14 waarin een docent aanwezig.

Onze docenten

Marijke Schurink

Meer info

Marijke Schurink

‘Onderzoekend werken met al die mooie materialen…’

Maak kennis met Marijke


Als docent

‘Mensen aanzetten om te creëren… na al die jaren vind ik mijn vak nog steeds zo mooi. Kunst maken en lesgeven vloeien in elkaar over; mijn eigen ervaring en mijn blikveld als kunstenaar inspireren mij bij het opzetten van de lessen. Als ik zelf bijvoorbeeld beeldend werk met tekst, of ik kom iets verrassends tegen in het Stedelijk Museum, waarin tekst centraal staat, dan neem ik die ideeën mee in de les. Daarnaast inspireer ik cursisten ook graag door werk te laten zien van hedendaagse kunstenaars.’ 

De textielles

‘We maken werk aan de hand van materiaalonderzoek en technieken zoals breien, haken en weven. We doen bijvoorbeeld proefjes met verschillende stoffen, en vanuit die proefjes ontstaat uiteindelijk een sieraad. Onderzoek doen is een belangrijk onderdeel van het proces. Het leuke in zo’n groep is dat er zo veel verschillende dingen ontstaan. De een maakt een armband, de ander een broche, of een ketting of een object dat je kunt dragen als sieraad. Maar … je leert bij mij dus niet breien of weven. Als we weven wordt dat een vrij werkstuk en geen gewone sjaal.’

Het textielatelier

‘In het textielatelier werken mensen zelfstandiger, met eigen materialen. Ik geef een aantal opdrachten en begeleid mensen individueel. We gaan meer de diepte in. We spreken over compositie en ik vraag naar inhoudelijke verdieping. Ook daar wijs ik op het belang van het onderzoekend werken: dat het niet zo zeer gaat om een specifiek eindresultaat, maar dat je in het maakproces open blijft staan voor verschillende keuzemogelijkheden.’

Eigen maakproces

“Textiel” is zo’n breed veld, met zo veel mooie materialen en verschillende uitdrukkingsvormen. Ik wil graag dat mensen zich daarbinnen op een eigen manier leren uitdrukken. Door de opbouw van de lessen kunnen ze die weg spelenderwijs ontdekken. Werken we bijvoorbeeld aan een stilleven, dan gaan we dat eerst ‘ontdekken’ met losmaak-oefeningen: tekenen, scheuren, of werken met ogen dicht. Daarna gaat iedereen aan de slag met wat er op tafel ligt aan lapjes, draad, kantjes. Je schetst het stilleven zoals jij dat ziet. De een komt tot iets heel letterlijks, de ander vergroot uit, of iemand kiest voor alles in zwart wit. Zo ontwikkel je uiteindelijk een eigen handschrift.’

Geluksmomentjes…

‘Ik vind het heel mooi als mensen een drempel over komen. En als ze zichzelf met hun werkstuk verbazen. Of als ze later vertellen dat ze het opgehangen hebben. Dat hoeft voor mij helemaal niet, maar het geeft aan dat ze er blij mee zijn. Dat is heel speciaal.’

Achtergrond

• Marijke studeerde aan de Hoge School voor de Kunsten in Utrecht
• Ze heeft al 25 jaar een beeldende-kunstpraktijk en werkt graag in opdracht
• Sinds 2007 is Marijke verbonden aan Scholen in de Kunst, ze geeft de textielcursus voor volwassenen en begeleidt het Textielatelier. Daarnaast coördineert ze de School voor Talent Beeldend, en geeft ze een lesblok aan de jongeren die deze verdiepende leerlijn volgen
• Marijke geeft les op basisscholen in Amersfoort


Toon meer docenten