Je kunt je lesduur verlengen bij inschrijving, per 5 min is dat € 168,- of € 203,- op jaarbasis.
De piano is een zeer veelzijdig instrument, geschikt voor veel soorten muziek, van klassiek tot jazz, van oude barokmuziek tot romantische en moderne, klassieke muziek. Onuitputtelijk veel literatuur is voor de piano geschreven als solo-instrument: de melodie in de rechterhand wordt door de linkerhand begeleid (of soms andersom). En als begeleidingsinstrument van o.a. viool en dwarsfluit het meest gebruikt.
Vanaf 6 jaar kun je met pianoles beginnen.
Natuurlijk hoort dagelijks oefenen bij het leren bespelen van een instrument. Het is belangrijk dat je elke dag even speelt en naarmate je wat verder bent, wordt dat wat langer. Hoe heerlijk is het om al meteen muziek te kunnen maken! Voor kinderen is het een goed hulpmiddel een vaste tijd per dag te reserveren. Positieve aandacht van de ouders of omgeving werkt zeer stimulerend! Hoe je kunt oefenen en hoe lang wenselijk is hoor je van je docent.
De kosten van pianoles hangen af van de leeftijd van de leerling, het aantal minuten les dat je les wilt krijgen en de frequentie van de pianolessen. De Muziekschool hanteert een standaard van 25 minuten les per week, waarbij je zelf lesminuten bij kunt kopen. De kosten daarvan zie je in het blok aan de linkerzijde. Een overzicht van de kosten vind je op de pagina met tarieven.
Wie bij Scholen in de Kunst muziekles volgt, mag daarbij kosteloos deelnemen aan ons samenspelaanbod. Dat is leuk, leerzaam en heel stimulerend! Door samen te spelen leer je onder andere om goed naar elkaar te luisteren, samen te ademen, samen te articuleren en goed op elkaar af te stemmen. Bovendien ontwikkel je je veel sneller en completer op je instrument. Daarom is er bij Scholen in de Kunst een samenspelaanbod voor elke leeftijd, voor elk niveau en in vele bezettingen.
Beginnende muziekleerlingen starten met samenspel bij de volgende samenspellessen:
> kinderen (6 tot 10 jaar) > Groepsles voor Beginners, muziek
> volwassenen (21+) > Flexband voor volwassenen
Je kunt altijd contact met onze klantenservice opnemen om te overleggen of een vraag te stellen.
‘Als leerlingen genieten van wat ze zelf kunnen…’
Uiteraard kan een leerling ook direct beginnen met notenlezen. Ik kies per leerling de meest geschikte methode en vul die aan met losse (samenspel)stukken. Natuurlijk houd ik ook rekening met de voorkeur van de leerling, bijvoorbeeld in de keuze voor klassieke of lichte muziek.
Bij alle leerlingen besteed ik veel aandacht aan de ontwikkeling van motoriek en speeltechniek, met behulp van oefeningen en etudes. Dat vinden de meesten leuk om te doen!’
‘Pianospelen is ingewikkeld, maar je kan het vereenvoudigen’
Maar ik beleef ook geluksmomentjes die niets met muziek te maken hebben: een leerling die een leuke grap maakt, of me voor de gek houdt – ik trap er altijd in…’
‘Die gelukzalige gezichten als leerlingen merken dat het mooi wordt’
- “Wil jij Habibi van dj Boef spelen? Dat wordt lastig want het is een rap, dan moet je er zelf bij zingen.”
- “Meester! Dat jij dat kent!?”
Als je in deze richting lesgeeft, ben je altijd druk met repertoire zoeken. En vocale nummers instrumentaal maken. Maar zeker in de puberteit, als ze hevig met bepaalde muziek bezig zijn, moet ik kunnen ingaan op wat de leerling aanspreekt.’
• Ton studeerde piano aan het Conservatorium in Hilversum, met als tweede hoofdvak elektronisch orgel en lichte muziek.
• Hij volgde een 2-jarige applicatiecursus Muziek en Informatica.
• Vanaf 1979 is hij als docent verbonden aan Scholen in de Kunst.
• Ton is dirigent van het Amersfoorts Salonorkest.
‘Met plezier gaat het leerproces 100 keer zo snel!’
• Jasper studeerde piano op de jazzafdeling van het Conservatorium van Amsterdam. Hij haalde zijn bachelor en master en volgde daarbij lessen in New York aan de Manhattan School of Music.
• Hij geeft sinds 2002 piano- en keyboardles bij Scholen in de Kunst.
• Jasper heeft een uitgebreide uitvoeringspraktijk. Hij heeft wekelijks jazzsessies in Miles, hij speelt in een jazz octet en in een bigband en geeft concerten met diverse gitaristen.
‘Ik ben zelf ooit begonnen met pianolessen bij Scholen in de Kunst, bij collega Hans van Ham, als klassiek pianist, maar ik merkte al snel dat veel andere muziek ook mijn interesse wekte. Het pianospelen ging lekker en ik zag mezelf er wel mee verdergaan, maar niet in een klassieke setting. Toen ben ik dus jazz gaan studeren. Ik treed veel op als jazzpianist en dat versterkt het lesgeven. Mijn leerlingen kan ik motiveren als ze naar mij komen luisteren en zo begrijpen wat ik doe.’
‘Het allerbelangrijkste wat ik mijn leerlingen bij wil brengen is plezier in muziek maken, lekker spelen! Hoe ik dat precies aanpak? Dat gaat bij mij vanzelf. Hopelijk straal ik zelf plezier uit en werkt dat aanstekelijk. Ik ben denk ik niet de allerstrengste docent, een bewuste keuze want ik wil de leerling het plezier niet afnemen door te veel kritiek. Muzikaal wil ik ze natuurlijk heel veel bijbrengen. En ik hoop dat leerlingen op een gegeven moment de muziek kunnen spelen en uitvoeren die ze willen, en dat ze daar trots op zijn.’
‘Ik heb leerlingen van alle leeftijden. Bij beginners zijn de lessen niet heel anders dan bij klassiek. We verkennen de piano of het keyboard, leren techniek en noten lezen. Improviseren is van begin af aan wel al onderdeel van de les, dat kan goed met jonge kinderen. Later gaan we echt richting lichte muziek en popmuziek, met akkoorden en begeleidingen. De keuze van de muziek hangt voor een groot deel af van de leerling, soms hebben kinderen een uitgesproken smaak. Maar ik geef leerlingen ook andere ideeën mee. Iedereen kan in een van de bandjes hier op school. Het is niet verplicht maar wel hartstikke leuk en leerzaam. Er wordt dan een aantal weken achter elkaar gerepeteerd met de Band. Leerlingen treden daarna op tijdens speciale bandjes-voorspeelavonden in het Eemhuis of in het Kadecafé. Ook in De Kelder, Café Miles en in De IJsbreker in Leusden zijn regelmatig uitvoeringen van bands en leerlingen die zangbegeleiding doen.’
‘Als het even kan, moet je thuis wel oefenen, maar als het druk is met school doen we het wat rustiger aan. Hoewel de verantwoording voor het studeren bij de leerling ligt, spelen ouders bij jongere kinderen een belangrijke rol – even helpen herinneren en bijvoorbeeld een vaste oefentijd afspreken. In mijn les wil ik graag gemotiveerde leerlingen die hun aandacht erbij hebben. Is dat niet zo, dan bespreek ik dat – vaak zit er iets achter. Want het draait om plezier: als iemand iets leuk vindt gaat het leerproces 100 keer zo snel.’
‘Uitvoeringen vind ik altijd leuk. Als iemand heel blij is met een optreden, word ik ook blij. Maar als het bij een leerlingen even niet zo goed gaat, en ze balen – en als ik ze daar weer bovenop kan helpen, ben ik ook weer blij.’
‘Muziek heeft iets magisch’
• Juliëtte studeerde piano bij Jacques Hendriks en Arthur Hartong aan het Conservatorium in Arnhem.
• Sinds 1992 geeft ze pianoles bij Scholen in de Kunst.
• Behalve piano speelt Juliëtte altsaxofoon. Met een Amsterdamse muziektheaterband treedt ze op voor achterstandsscholen en buurtfestivals.
• Juliëtte verdiept zich in methodiek en leert hoe ze elementen uit de Kodály methode kan integreren in de instrumentale les.
‘Doorgeven van geluk’
Ik eis veel, want goed leren piano spelen vraagt grote inspanning. Maar ik ben realistisch: ik kijk wat mogelijk is en dat probeer ik eruit te halen. Bovenal is mijn taak een leerling te motiveren, elk les weer. Met kleine stapjes ergens naar toe werken: een voorspeelmoment, samenspelen, een concours. Ik wil dat piano leren spelen een reis is met veel plezier, waarbij we samen veel bereiken. Wat dat precies is, verschilt per leerling.’
‘Ik geef graag iedere leerling een positieve ervaring’
‘Als tiener droomde ik stilletjes van een toekomst als zangeres, actrice of model. Of kunstschaatsster. Thuis blèrde ik me helemaal schor met het meezingen van Disneyliedjes. Hoewel ik vanaf mijn vijfde piano speelde, had ik niet door dat ik er echt talent voor had. Ik oefende ook niet altijd even gedisciplineerd. Tot ik een keer een prachtig stuk van Chopin speelde en de vonk oversprong. Ik besloot mee te doen aan het open podium op mijn school en de muziekleraar stuurde me gelijk naar de vooropleiding van het conservatorium, ik mijn piano-opleiding vervolgde.’
“Als docent ben ik heel positief en aanmoedigend. Het belangrijkste voor mij is dat cursisten zich vrij voelen als ze achter hun instrument zitten en niet bang zijn om fouten te maken. Bij mij spelen ze niet binnen de lijntjes, maar mogen ze veel experimenteren. Lekker creatief en maf spelen, daar hou ik van. Ook al kun je nog niet zoveel als kind of worstel je als volwassene met een ingewikkeld muziekstuk, ik probeer iedereen elke les een positieve ervaring te geven. Ze moeten wel met een goed gevoel de deur uit gaan.’
‘Absoluut. Ik heb vaak gehad dat ik wegliep na mijn eigen pianolessen en dacht: wat doe ik hier? Ik bak er niks van. Dat is geen leuk gevoel. Daarom vind ik het heel belangrijk om leerlingen positief te motiveren. Ik probeer ze de soms wat taaie muziektheorie en pianotechnieken op een leuke en speelse manier aan te leren. Als iemand de motivatie even kwijt is, zoeken we samen naar nieuwe ingangen. En dan niet als docent versus leerling, maar als gelijken. Ik weet ook niet alles, maar ga graag met je op zoek naar wat voor jou werkt. Ik pas me altijd aan de leerling aan, voel aan wat die nodig heeft.’
‘Je moet heel geduldig zijn om klassieke muziek goed te leren spelen. Dat vergt veel tijd, inspanning en concentratie. Hierbij zit een belangrijk verschil tussen ‘oefenen’ en ‘spelen’. Ik leer cursisten graag aan hoe ze zo efficiënt mogelijk kunnen oefenen, zodat ze zo snel mogelijk toekomen aan het spelen. Voor de jongste leerlingen ben ik een muziekmethode aan het ontwikkelen vol trucs en verhaaltjes om het aanleren heel speels, vrolijk en ritmisch te maken. Zodat het echt voor ze gaat leven op een spannende manier.’
‘Ik barst van de creativiteit en zou niet alleen maar kunnen lesgeven. Ik zing graag en schrijf zelf liedjes. Als ik mijn eigen muziek zing achter de piano gaat mijn hart open, dan is het net alsof de piano met mij meezingt. Ik doe ook aan muziektheater. Mijn inspiratie haal ik vaak uit de natuur: het bos, de insecten, de zon, de heide, alles raakt me. Mijn verwondering voor de natuur probeer ik te vangen in het schrijven van liedjes en gedichten.’
Ze is een oldtimer bus aan het opknappen, want ze wil ooit in haar leven troubadour worden. Ze hoopt in de zomervakanties door Europa te kunnen toeren.
Eline Verkuijl is een allround musicus die naast uitvoerend musicus pianodocente is in Amersfoort en Utrecht. Als kleuter begon ze met pianospelen en 22 jaar later rondde ze haar Master Klassiek Piano aan het Utrechts Conservatorium af. Ze ontwikkelde een passie voor het zingen van zelf-gecomponeerde nummers op het snijvlak van klassieke- en moderne muziek. Inspiratie haalt ze uit de natuur, de liefde en menselijke uitdagingen en ervaringen. In haar composities brengt ze klassiek geïnspireerd pianospel met songs vol eerlijke teksten.
‘De schoonheid van klassieke muziek, hoe vet om daarmee bezig te zijn…’
‘Muziek als doel en als middel’
'Mijn hart maakt een sprongetje als ik een leerling kan helpen'
‘Ik geloof dat je het beste leert spelen in een ontspannen, ondersteunende en leuke sfeer en daar doe ik mijn best voor. Er wordt veel gelachen tijdens de les en er is ruimte voor eigen inbreng. Ik wil graag dat mijn leerlingen autonoom zijn, dat het uit henzelf komt. Zo leren ze natuurlijk spelen. Muziek is zo’n prachtige kunstvorm, maar vooral als het van binnenuit komt. Zelf visualiseer ik veel, ik zie allemaal beelden bij bepaalde muziekstukken. Dat helpt leerlingen ook, zeker als iets tegenzit of als ze obstakels tegenkomen. Daarin toon ik mijn eigen kwetsbaarheden ook. Zo krijg je beter contact met de leerling.’
‘Eigenlijk ben je als docent een beetje een kameleon. Ik pas me aan de leerling aan: wat die wil en verlangt is het belangrijkste, ik sluit daarbij aan. Zelf ben ik op mijn vijfde jaar begonnen met pianoles. Gelukkig had ik leuke docenten die niet alleen serieus waren en veel oog voor detail hadden, maar ook speels en betrokken waren. Zij zijn mijn voorbeelden. Het helpt enorm als je docent enthousiast is en zelf zeer gemotiveerd is.’
‘Wat ik zelf heb geleerd, is dat je als musicus met je hele lichaam speelt. Daarbij is techniek uiteraard belangrijk, hoe hard je een toets indrukt bijvoorbeeld. Daarnaast besteed ik veel aandacht aan de juiste houding en het goed gebruiken van je lichaam. Wanneer je relaxed en ontspannen achter je instrument zit, wordt het geluid zoveel beter en natuurlijker.’
‘Zelf ervaarde ik mijn pianodocenten een beetje als tweede ouders. Dat klinkt gek, maar tijdens de lessen praat je veel over hoe het met je gaat en wat er allemaal speelt in je leven. Zeker bij jongeren is dat belangrijk. Ik ben zelf best verlegen en bescheiden en merk bij mijn leerlingen ook weleens dat ze onzeker zijn of zelfvertrouwen missen. Dan besteed ik daar extra aandacht aan. Ik wil graag helpen, zo zit ik in mekaar en dat geeft me veel plezier. Dus als iemand met podiumangst toch aan het einde van het jaar optreedt voor publiek, dan maakt mijn hart een sprongetje. Dat raakt me diep. Ik ben blij als ik mijn leerlingen gelukkig kan maken.’
Mariavi houdt van koken, lange wandelingen maken in de natuur, van honden én van tekenen en schrijven.
Mariavi Molina groeide op in het Spaanse Málaga en woont sinds 2017 in Nederland. Zij rondde haar bachelor klassieke muziek af aan het Conservatorium voor Hogere Muziekstudies van Málaga en begon met privélessen geven toen zij 17 jaar was. Daarna kwam ze naar Nederland om een masterstudie bij Frank van de Laar te volgen. Ze onderzocht hoe studenten warm en mooi kunnen leren spelen op een relaxte en efficiënte manier. Mariavi heeft verschillende prijzen gewonnen. Ze zet zich in om klassieke muziek toegankelijker te maken voor het grote publiek. Verder houdt ze van tekenen, fotograferen en video’s maken, dat ze combineert met pianospel tijdens haar optredens.