Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Muziek op Schoot Peutermuziek

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd 1-2
Docent Roos Smink, Tessa van der Knaap

Locaties

Leusden
Vrijdag
Ochtend
Eemhuis
Donderdag
Ochtend
ICOON
Vrijdag
Ochtend

Prijs

Kind
vanaf € 94,00 (10 lessen)

Bekijk alle mogelijkheden

Muziek op Schoot

Speciaal voor de jongste peuters is er Muziek op Schoot. In deze cursus geniet je van muzikale spelletjes samen met je kind van 1,5 tot 2,5 jaar.

Wij zingen, experimenteren met klanken en maken muziek met speelgoed en verschillende materialen. Wij spelen op kleine instrumenten die geschikt zijn voor de leeftijd van je kind. Er wordt zo spelenderwijs gewerkt aan gevoel voor muziek, maat, expressie en beweging. Dat is niet alleen heel leuk, maar het bevordert ook allerlei ontwikkelingsgebieden van je kind. Een heerlijke cursus waarbij het plezier van samen muziek maken voorop staat!

Let op: sommige cursussen zijn vol. Je kunt je wel inschrijven voor de wachtlijst.

Onze docenten

Roos Smink

Meer info

Roos Smink

'Mijn lessen zitten altijd vol verrassingen'

Wat maakt dat je zoveel plezier hebt in deze lessen?

“Ik hou erg van de dynamiek van deze cursus, waarbij ouders (en een enkele oma) en jonge kinderen meedoen. Na een les kom ik altijd weer blij thuis. Het contact met de kleintjes geeft zoveel energie. Ik doe het dan ook met ongelooflijk veel enthousiasme. Verder is het leuk om te merken hoe snel ze dingen oppakken. Soms ben ik zo onder de indruk als een dreumes ineens exact op de maat meeklapt en op het goede moment stopt. In de lessen hebben we veel lol en maken we van alles mee.”

Kun je vertellen hoe jij inhoud geeft aan de lessen?

“Mijn lessen zitten altijd vol verrassingen. Uiteraard heb ik een helder beeld voor ogen wat ik aan bod wil laten komen in de cursus, al ontstaan de lessen vrij organisch. Dat moet ook wel, want de kinderen hebben een korte concentratieboog. Het inspelen op wat de kinderen op dat moment nodig hebben, is belangrijker dan het voorbereidde programma. Ik bied veel verschillende instrumenten aan: ze leren onder andere wat hard en zacht is, hoe te starten en te stoppen. De les zitten vol spelelementen binnen een vaste structuur. Zo start en eindig ik altijd met Hup het haasje, een knuffeltje waar de kinderen dol op zijn. En als het te druk wordt dan pak ik mijn fluit en komen alle kinderen als vanzelf terug naar hun plekje – dat is zo’n magisch moment. Dan keert de rust en de focus weer terug.”

Hoe ga je om met de hectiek die bij peuters hoort?

“Dat is vooral leuk, al die levenslust waarmee jonge kinderen de wereld ontdekken. Ik geef ze graag die speelruimte en moedig ouders ook aan ‘de regels’ een beetje los te laten. Het is namelijk prima als de kinderen bewegen en lekker dansen. De les gaat over het prikkelen van alle zintuigen en het goed ontwikkelen van motorische en cognitieve gebieden, zoals taal en concentratie. Al die componenten zitten verpakt in muzikale oefeningen. Je ziet gaandeweg de cursus de kinderen letterlijk groeien, niet alleen op het gebied van muziek, maar bijvoorbeeld ook qua bewegen. Ze komen kruipend binnen en ineens lopen ze. Geweldig! Daar maken we dan dankbaar gebruik van, door loopliedjes te doen, al dan niet aan de hand van hun ouder of verzorger. Zo help je ze om zich verder te ontwikkelen.”

Wat vind je belangrijk om te bereiken als docent?

“Zelf vind ik het prettig als er een harmonieuze, liefdevolle sfeer heerst in de les. Het allerbelangrijkste vind ik dat ouder en kind zich veilig en op hun gemak voelen. Ik zal dus niet snel streng optreden, maar voel de sfeer aan en sluit aan bij wat ik zie bij een peuter en soms ook bij de ouder. Het is echt een samenspel, waarin plezier bovenaan staat. Zelf ben ik creatief en flexibel, ik kan makkelijk schakelen. Ik leg niets op, laat alles heel vrij. Dat zorgt voor veel enthousiasme bij ouder en kind. Heel bijzonder om te doen.”

Wist je dit al over Roos?

Ze danst graag en doet een cursus stijldansen met haar vriend. Ze is vooral dol op Latijns-Amerikaanse dansen zoals de Cha Cha en de Jive.

Achtergrond

Roos Smink volgde als kind haar eerste fluitlessen ook bij Scholen in de Kunst. Zelf geeft ze muziekles aan peuters en kleuters. Verder is ze te horen als (dwars)fluitiste in diverse kamermuziekensembles en richtte met bevriende musici het Amersfoorts Blazers Collectief (ABC) op. Ze speelt ook geregeld fluit en/of piccolo in muziektheaterstukken en symfonieorkesten. Daarnaast is ze werkzaam als orthopedagoog.

Tessa van der Knaap

Meer info

Tessa van der Knaap

Toon meer docenten