Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Peutermuziek Muziek op Schoot

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd 2-4
Docent Iris de Vries, Ulrike Riedmann

Locaties

Leusden
Vrijdag
Middag

Prijs

Kind
€ 120,00 (15 lessen)

Bekijk alle mogelijkheden

Peutermuziek

Samen met je kind heerlijk muziek maken, lekker zingen en swingen op muziek is ontzettend leuk. Wij gaan mee met jaargetijden en feestdagen, experimenteren met klanken van verschillende materialen en spelen op grote en kleine instrumenten. Het gevoel voor maat, ritme, motoriek, expressie en beweging wordt versterkt en spelenderwijs worden verschillende ontwikkelingsgebieden van je kind aangesproken. Vrolijk samen muziek maken staat voorop! Deze cursus doe je samen met je peuter, dus als ouder, grootouder of oppas geniet je mee.

Deze cursus is geschikt voor kinderen vanaf 2,5 jaar.

Onze docenten

Iris de Vries

Meer info

Iris de Vries

‘Het is mooi als het vlammetje voor muziek maken aangaat’

Wat is voor jou het belangrijkste in de muzieklessen?

“Het spelplezier en contact maken met elkaar! Als ik merk dat de kinderen bij de lessen Muziekfabriek net zo enthousiast worden van de instrumenten als ikzelf, ben ik tevreden. Zelf begon ik als kind ooit met lessen blokfluit en orgel, maar ik raakte vooral enthousiast bij alle instrumenten. Dat heb ik nog steeds en daarom passen deze lessen goed bij mij.”

Hoe zorg je ervoor dat de kinderen ook enthousiast raken?

“Natuurlijk door zelf met veel vrolijkheid en plezier les te geven. Verder probeer ik hun nieuwsgierigheid aan te wakkeren. Zo verstop ik de instrumenten ergens en dan moeten ze aan het geluid raden wat het is. Of ik laat zien dat ik als juf ook erg mijn best moet doen om enkele tonen uit een trompet te krijgen. Dat vinden ze geweldig en verlaagt de drempel om alles uit te proberen. Op die manier maak je ze leergierig en zorg je ervoor dat ze de instrumenten willen ontdekken.”

Heb je een bepaalde missie met deze jonge kinderen?

“Voor mij is een les geslaagd als ze met blije koppies de deur uitgaan en ik het gevoel heb dat ze ook echt iets hebben geleerd. Ik let erop dat ik iedereen meekrijg en dat ze stuk voor stuk enthousiast raken. Je wilt toch graag dat het vlammetje aangaat voor een muziekinstrument bespelen, zodat ze ontdekken welk instrument bij ze past. Daarin is samen zingen en samenspel heel belangrijk. Want door met elkaar contact te maken in muziek, ervaren ze dat geluksgevoel en spelplezier. Samen klinkt het nog mooier dan alleen. En ze hebben aandacht en respect voor elkaar.”

Hoe zou jij jezelf als docent omschrijven?

“Ik ben niet streng of belerend, maar creëer juist een gezellige en open sfeer. Rondrennen, bijvoorbeeld bij de peuterlessen, is helemaal prima. In mijn hoofd heb ik de grote lijnen van de lessen heel scherp, maar ik kijk altijd naar wat de groep nodig heeft. Vanwege mijn achtergrond als muziektherapeut kan ik een groep snel doorgronden. Mijn lessen volgen de kinderen en niet andersom, zodat ze echt aanhaken. Ik vind het fantastisch om te zien dat diezelfde rondrennende peuters na een paar lessen ineens meezingen of op tijd meeklappen.”

Wat zijn voor jou memorabele momenten in het lesgeven?

“Het mooie van Scholen in de Kunst is de diversiteit die er geboden wordt. Bijvoorbeeld ons kinderkoor Bubbels waar kinderen aan mee kunnen doen. En onlangs bezochten we met de leerlingen van de cursus Muziekfabriek het Jeugdorkest en mochten de kinderen met wat instrumenten even meespelen. Daartussen staan en meedoen was zo’n geweldige ervaring voor ze. Dat is echt een mooie toevoeging.”

Achtergrond

Iris de Vries geeft de cursussen Muziekfabriek, Kleuters ontdekken muziek en Peutermuziek in Leusden. Ook begeleidt ze het Bubbels Kinderkoor. Naast deze lessen werkt ze als muziektherapeut binnen enkele organisaties en bij gezinnen thuis. Ze volgde hiervoor de opleiding Vaktherapie Muziek aan de HAN in Nijmegen. Vervolgens studeerde ze Orthopedagogie aan de Universiteit Leiden. Iris is tevens actief als muziektherapeut bij Stichting Papageno voor kinderen met autisme. 

Ulrike Riedmann

Meer info

Ulrike Riedmann

'Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met muziekles'

Waar haal jij het meeste plezier uit bij jouw lessen?

‘Door de jaren heen heb ik met alle leeftijdsgroepen gewerkt, van jong tot oud. Maar het meeste plezier haal ik uit het lesgeven aan grote groepen kinderen. Zij zijn zo spontaan en je kunt heel eenvoudig hun creativiteit aanboren. Dat boeit me. Het fijne is ook dat met kinderen elke les anders is. Je weet nooit wat er gebeurt en dat vraagt om vlot anticiperen en soms je les over een totaal andere boeg gooien. Gelukkig ben ik zelf spontaan van aard en lekker uitbundig en expressief: dat past goed bij deze doelgroep.’

Kun je iets vertellen over de lessen aan de jongste kinderen?

‘Het mooie van de lessen met peuters is dat zij nog geen onderscheid maken tussen alle kunstdisciplines. Zingen, dansen, uitbeelden, bewegen, alles is nog één geheel en heel zintuiglijk; daar maak ik graag gebruik van. Kinderen van die leeftijd volgen hun instinct en reageren heel direct. Ze stappen meteen af op wat ze horen en willen alle instrumenten ook meteen aanraken. Later in de cursus volgen de ouders hun voorbeeld en zie je hen ook spontaner reageren. Prachtig om te zien.’

Wat steken de ouders die meekomen ervan op?

‘Het is fijn als ouders hun kind de ruimte gunnen om muziek zelf te ontdekken. Spelen door te experimenteren is zo belangrijk voor hun ontwikkeling. Daarin kun je niets verkeerd doen. Ik word er blij van als ik zie dat een ouder zelf ook weer onbevangen kind wordt. Muziek is niet alleen een taal waarmee je emoties kunt uiten, maar het zorgt ook voor het actief stimuleren van nieuwe verbindingen in de hersennetwerken. Je kunt daarom niet vroeg genoeg met muziekles beginnen. En de lessen werken thuis ook door, je kunt met van alles geluidjes en muziek maken. De band tussen ouder en kind wordt daardoor spelenderwijs versterkt.’

Wat kun je vertellen over de inhoud van de les?

‘Speelsheid en plezier maken staan in mijn lessen voorop. Jonge kinderen vinden het moeilijk om stil te zitten, daar maak ik gebruik van door veel te bewegen. Daardoor ontstaat vanzelf veel afwisseling in de les. Alle aspecten van muziek maken, komen gaandeweg de cursus aan bod: maat, ritme, zingen, bewegen, muzikale tegenstellingen (als hoog en laag) en verschillende muziekstijlen. Ook varieer ik met instrumenten. Dan springt ineens een heel verlegen kind op als ik op de grote trommel sla en begint spontaan mee te trommelen. Dat zijn de momenten waar ik het voor doe.’

Je bent ook kindertherapeut, hoe merk je dat in de les?

‘Dat klopt, behalve muziekdocent ben ik ook kindertherapeut en daardoor kan ik me goed inleven in de wereld van jonge kinderen. Ik ben mij bewust van de ontwikkelingsfasen van een peuter en let sterk op het aanspreken van alle ontwikkelingsgebieden, zoals de motorische, sociale en emotionele ontwikkeling en de spraak/taalontwikkeling.’

Wist je dit al van Ulrike?

Ulrike danst graag en heeft ook de opleiding gevolgd tot creatief dansdocent.

Achtergrond

Ulrike Riedmann studeerde blokfluit en een aantal historische blaasinstrumenten aan de conservatoria in Trossingen (Duitsland), Den Haag, Amsterdam en Utrecht. Ze is bekend met hedendaagse muziek, muziekimprovisatie en met de historische uitvoeringspraktijk van oude muziek. Ze is behalve muziekdocent ook kindertherapeut, yogadocent en creatieve dansdocent. Ze geeft les aan jongere kinderen, maar heeft eerder in haar carrière ook lesgegeven aan volwassenen en kinderen met een beperking. 

Toon meer docenten