Wil je graag leren hoe je een levensecht portret schildert? Of hoe je een goede tekening maakt van een model? Dan zijn onze cursussen Portret & model schilderen echt iets voor jou.
Het schilderen van menselijke figuren en gezichten is zo oud als de kunst zelf. Niets zo boeiend als proberen het unieke van iemands persoonlijkheid in een portret vast te leggen. En dat hoeft echt niet met fotografische precisie. Je kunt goed gelijkende portretten in heel verschillende stijlen maken. En het goede nieuws is: je kunt het leren!
Onze docenten zijn zelf ervaren kunstenaars die je de kneepjes van het portret en model schilderen kunnen bijbrengen. In de cursussen wordt aandacht besteed aan:
> Technieken voor het vastleggen van gezichtskenmerken en expressies.
> Het gebruik van licht en schaduw om diepte en dimensie te creëren.
> Compositie en framing voor het creëren van krachtige schilderijen.
‘Bij mij mogen ze veel experimenteren tijdens de les’
‘Als het om kunst kijken en technieken aanleren gaat, pak ik het serieus aan. De leerlingen kijken in de les eerst veel naar andere grote kunstenaars, naar kleuren en ze leren aanschouwen. Om daarna heerlijk zelf aan de slag te gaan. Ook neem ik ze weleens mee naar tentoonstellingen om ze nog meer te inspireren. Dat werkt heel goed. Lekker dynamisch, dat past bij me. Ik sta overal voor open.’
‘In die levensfase gaat het echt om hun menswording en ontwikkeling, dat vind ik bijzonder om mee te maken. Jonge kinderen tekenen nog heel vrij, maar pubers raken eerder gefrustreerd, willen tekenen zodat het exact lijkt. Ze zijn ook zeer kritisch, vooral op hun eigen werk. Terwijl ze de tekeningen van anderen juist aanprijzen. Door dat te benoemen in de les leren ze minder te oordelen en met een open blik te kijken. Dat is genieten om daar getuige van te zijn.’
‘Jongeren moeten al zo veel in hun leven. Bij mij in de les mógen ze juist heel veel. Lekker de ruimte krijgen, zich vrij voelen, experimenteren, onderzoeken wat ze leuk vinden. Daar draait het om. Als leerlingen iets inbrengen of iets moois hebben gezien, volg ik dat graag. Ik laat ze ook vaak eigen schetsboeken van thuis meebrengen, zo inspireren ze elkaar. De les is soms echt een werkplaats waarin van alles kan ontstaan.’
‘Ieder jaar hebben we aan het einde van de cursus een gezamenlijke tentoonstelling met alle beeldende cursisten. Dan wordt al het werk getoond op een mooie plek, bijvoorbeeld bij het Rietveld Paviljoen. Dat zijn schitterende momenten, wanneer die tieners wat schuchter tussen de volwassenen lopen en hun eigen werk zien hangen. Dan zijn ze toch wel trots.’
Dorine bouwt samen met kinderen reusachtige knikkerbanen van gerecycled materiaal, zoals karton, plastic buizen en stofzuigerslangen. Ook bouwde ze voor het 900-jarig bestaan van Utrecht met ouders en kinderen een hele kartonnen stad rondom de Domtoren (zie filmpje).
Dorine Sneep geeft les aan kinderen en jongeren en voert diverse opdrachten uit voor ondernemers in de kunst- en cultuursector. Ze geeft workshops knikker- en waterbanen bouwen op festivals en bij kinderfeestjes samen met een collega van bouwsels.com. Ze studeerde af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en werkt sinds 1996 in de beeldende kunst als maker, docent beeldende kunstvakken en bedenker en uitvoerder van projecten.
‘Leren kijken en iedereen in beweging houden’
Achtergrond
• Michiel Jansen studeerde in 1986 af als eerstegraads docent tekenen, schilderen en kunstgeschiedenis aan de Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht.
• Hij begon als docent in Amersfoort bij de Appelmarkt, maakte de fusie mee met Creatief Centrum De Hof, en kwam na het samengaan van diverse kunstinstellingen in 2000 bij Scholen in de Kunst. Hij gaf les aan de Universiteit van Utrecht, de Volksuniversiteit Utrecht, ‘t Klooster in Harderwijk en bij IDEA in Soest.
• Michiel leidde zomerworkshops in binnen- en buitenland en gaf ruim 20 jaar les aan jongeren van 12 tot 18 jaar. Nu geeft hij alleen nog cursussen voor volwassenen.
• Als beeldend kunstenaar werkt hij vanuit zijn eigen atelier en exposeert hij regelmatig in galeries en op landelijke beurzen.
Als docent
'Je ziet wat je weet” is mijn ervaring. Ik vertel mijn cursisten daarom veel, zodat ze meer weten en dus meer leren zien. Ik ben een entertainer, maar met mijn kennis over kunst en technieken ook een ‘autoriteit’. In eerste instantie wil ik iedereen in beweging krijgen met een goede opdracht. Dat betekent dat er ook beperkingen zijn in “wat mag en wat niet”. Ik geef tips, ik verwijs naar voorbeelden uit de kunstgeschiedenis, ik doe soms iets voor - om dan ook iedereen in beweging te houden. Als er niks gebeurt, staat het stil; als er eindeloos geprakkiseerd wordt, gebeurt er niks op papier.’
De les
‘Mijn lessen zijn gebaseerd op drie elementen:
1. De inhoud, datgene wat wordt uitgebeeld. We werken naar aanschouwing: portret-, modeltekenen, stillevens maken. Of naar verbaal gegeven: op basis van een omschreven onderwerp.
2. Het materiaal en de techniek die daarmee samenhangt.
3. De eigenheid die je als cursist ontwikkelt.
Welke nadruk ik leg, verschilt per les en per groep. In de groep voor gevorderden gaan we de diepte in met de inhoud, met verschillende opdrachten en technieken. In de basiscursussen komt heel veel voorbij: stillevens, landschappen en meer verhalende onderwerpen.’
De groep
‘De sfeer in mijn groepen is gezellig, prettig én geconcentreerd. Cursisten staan niet als losse poppetjes naast elkaar te creëren, het werk wordt regelmatig met elkaar besproken. Daarmee overstijgt de les de zolderkamer thuis. Hoe moeilijk een opdracht soms ook lijkt, je bent met elkaar, je hoeft niet alles zelf uit te vinden, je kunt dingen oppakken die je om je heen ziet.’
Geluksmomentjes…
‘Als het geheel meer is dan de som der delen.’