Jazzdance is een dansvorm die haar oorsprong vindt in Afrika. Kenmerkend binnen de dansen waren de ritmische, geïsoleerde bewegingen van de verschillende lichaamsdelen (hoofd, romp, heupen, schouders). Rond 1900 waaide deze dansvorm over naar de Verenigde Staten en mengde zich met Amerikaanse dansen als de limbo, two-step en lindy-hop. Nog later mixte de Afro-Amerikaanse dans zich verder met invloeden uit de moderne dans en het academische ballet. Binnen de huidige jazzdance is dat nog duidelijk zichtbaar.
We bieden lessen jazzdance aan voor gevorderden en vergevorderden. Vanwege de moeilijkheidsgraad is enige ervaring met dans gewenst. In de lessen wordt gewerkt aan de verdere ontwikkeling van souplesse, techniek, dynamiek en expressie.
'Dansen is meer dan pasjes leren. Het is ook een verhaal vertellen en spelen met expressie'
“Ik ben begonnen toen ik twaalf jaar oud was. Ik zat op hockey, maar ik verzon altijd smoesjes om maar niet naar hockey te hoeven totdat mijn moeder zei: “Hockey is geen verplichting, je mag ook iets anders doen”. Via een omweg belandde ik uiteindelijk bij dansen en is het vuur gaan branden. Toch heeft het nog even geduurd voordat ik ook echt 100% ging dansen. Tijdens mijn studie filosofie en journalistiek ben ik er zelfs een jaar mee gestopt. Ik belandde toen wel in een minicrisis, want als ik niet “Kim de danser” ben, wie dan wel? Nadat een vriendin vroeg of ik kon invallen om een dansles te geven viel het kwartje definitief. Na mijn bachelor heb ik meteen auditie gedaan op de dansacademie en werd ik aangenomen.”
“Het geeft mij heel veel energie. De lessen hebben een vrij gestructureerde aanpak: eerst opwarmen, daarna stretchen en oefeningen en daarna pas de choreografie. Ik wil dat de cursisten een goede basis hebben en het moet goed voelen, want een goede techniek voorkomt dansblessures. Als de cursisten knowhow hebben, kunnen ze daarna met zelfvertrouwen dansen, genieten, zich mooi voelen en plezier hebben. Die druk om alles perfect te doen is er niet en voor een professionele danser als ik voelt dat als een verademing.”
“Ik wil weten van welke muziek, films en musicals mijn cursisten houden en wat hen nog meer inspireert. Daarna creëer ik mijn lessen rond wie zij zijn en wat zij willen doen. Ik wil een balans vinden tussen op een frisse manier met techniek omgaan en de cursisten langzaam, met kleine stapjes, uit hun comfortzone halen.”
“We repeteren niet voor een optreden, maar het is wel leuk om ergens naartoe te werken. Dus we zijn nu bezig met een door mijzelf bedacht concept om een korte choreografie te leren op muziek van Peggy Lee en daar een video van te maken. Ik wil dat iedereen zich lekker voelt tijdens het dansen, maar het is tegelijkertijd ook een mooie kans om te groeien, om uit je schulp te komen, te spelen met expressie en een verhaal te vertellen. Dus ik daag mijn cursisten wel uit om echte performers te worden.”
“Allereerst, ik kreeg een hele warme ontvangst. Ik kom vers van de academie, vol ideeën, en er werd direct heel positief gereageerd op mijn energie en enthousiasme. Wat mij ook opvalt is de oprechte interesse van iedereen. De lessen gaan verder dan de typische lessen waarin je pasjes leert en dat is het dan. Je gaat ook deel uitmaken van een community.”
• Kim is na haar afstuderen aan de dansacademie voor een poosje naar de VS vertrokken en heeft daar in diverse producties opgetreden als danseres.
• Kim en haar zus kunnen de cd ‘Vakantie met Bert en Ernie’ woord voor woord naspelen. En voor de nieuwsgierigen: Kim is Ernie.
‘In mijn lessen zit veel interactie’
"Vooral heel enthousiast. Ik hou ervan om met veel beweging en spektakel les te geven. Omdat ik opgeleid ben als danser zit er veel dynamiek en muziek in mijn lessen. Dat geldt zowel bij de cursus musical met de kinderen, als bij jongerentheater of improvisatie voor volwassenen.”
“Ik vind het belangrijk om goed te luisteren naar de cursisten, wat willen zij? Waar werken zij graag naartoe? In mijn lessen zit je niet steeds aan de kant te kijken, je doet mee, je geeft feedback. Er is veel interactie. Ik hou van muziek en bewegingen die het spel benadrukken. Groot spelen en dan weer heel klein, zodat het één mooi geheel wordt.”
“Het fijnste vind ik dat ze graag komen. Dat ze ernaar uitkijken, er zin in hebben. Ik neem iedere cursist heel serieus en luister goed naar wat iemand wil leren. Mijn motto is: fouten maken mag. Wat zeg ik: fouten maken moet! Anders houd je je als speler veel te veel in en word je onzeker. Ik hoor vaak dat ze enorm veel plezier hebben tijdens de lessen.”
“Voor mij is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de cursisten in de loop van het jaar één hechte groep worden. Eén team, één taak, daar geloof ik in. Dat ze echt iets durven laten zien aan elkaar. Vooral als ik zie dat iemand die weinig durft zich ontpopt van een muurbloempje tot een stevige zonnestraal. Als dat lukt ben ik blij.”
“Natuurlijk neem ik mijn ervaring mee, al is dat niet het uitgangspunt. Maar als ik merk dat er in de groep mensen zitten die bijvoorbeeld graag willen leren camera-acteren of tips willen voor audities, dan verwerk ik dat zeker in de les. Maar het belangrijkste is dat ze vrij kunnen en durven te spelen.”
Zodra hij vrij is pakt hij graag zijn koffers in om het liefst naar een tropisch land te reizen. Als het maar lekker warm en zonnig is.
Guillermo Hilversum volgde de dansopleiding bij Lucia Marthas in Amsterdam. Daarnaast volgde hij acteerlessen. Hij is sinds zijn negende al bezig met theater en acteren. Hij werkt als regisseur voor verschillende RTL-programma’s. Daarnaast is hij kinderregisseur van diverse musicals. Hij is o.a. begeleider van de kind-acteurs bij GTST en De Luizenmoeder. Misschien ken je hem nog als Tinco uit de jeugdserie Spangas? Guillermo is ambassadeur van Make-A-Wish waar hij ook regisseur is van de video’s die met de kinderen worden gemaakt.
Jazzdance is makkelijker dan klassiek ballet en moderne dans. In jazzdance ligt de nadruk op ritme, snelheid, techniek en kracht. Enig uithoudingsvermogen en conditie zijn mooi meegenomen!
Moderne dans is dé tegenhanger van klassiek ballet en is meer expressionistisch. Bij moderne dans is er meer ruimte voor improvisatie. Jazzdance is toegankelijker en populairder, vanwege het gebruik in dansshows op tv en in films.
Ja, bij Scholen in de Kunst kun je altijd een gratis proefles volgen. Bovendien kun je bij de meeste jaarcursussen nog tussentijds instromen. Het cursusbedrag wordt dan verrekend. Aan het begin van het cursusjaar, na de zomervakantie, vindt de Proefweek plaats. Gedurende een week kun je allerlei groepslessen gratis uitproberen. Dat helpt je bij het maken van de juiste keuze.
Bij dansconditie draag je geen tutu of spitzen, maar soepele, wijde kleding waar je lekker in kunt bewegen. Bovendien dans je op sneakers. > Dit weet ik niet zeker! De dansdocenten kunnen jou hierover advies geven. Voor leuke danskleding kun je in Amersfoort terecht bij o.a. Firenze Dancewear. Meestal kun je ook goed uit de voeten met kleding uit gewone kleding- of sportwinkels.