Wil je lekker met je handen in de klei? Of werken met hout, gips of welk ander materiaal dan ook? Bij deze cursus maak je objecten op de manier die het beste bij jou past.
De cursus wordt op alle niveaus aangeboden. Beginners werken zij aan zij met cursisten die al ervaring hebben in verschillende technieken.
De docent geeft opdrachten die beginners op weg helpen en de gevorderde cursist uitdagen. De begeleiding is heel individueel en er is de mogelijkheid om zelfstandig aan eigen projecten te werken. Als je al meer ervaring hebt, word je uitgedaagd om een eigen stijl te ontwikkelen.
De bevrediging van het maken en de verrassing van het onverwachte zijn even belangrijk als de mooie beelden waar je mee naar huis gaat.
Je leert omgaan met verschillende materialen, vormen en stijlen. Ben je een beginner, dan leer je werken met o.a. klei, gips, boetseerwas en steen. Ook minder voor de hand liggende materialen als papier, ijs, beton, metaal en materiaal uit de natuur komen voorbij, Bij een aantal lessen is een model aanwezig.
In het cursusjaar is er een aantal momenten waarop je je werk kunt exposeren in het Eemhuis. Hoewel je in principe steeds werkt aan een eigen beeld of object, vinden we het werken in de groep belangrijk en waardevol. Er is aandacht voor een fijne, gezellige én productieve werksfeer waarbij cursisten elkaar kunnen helpen en tips uitwisselen. En er is altijd tijd voor een kopje koffie of thee.De cursusprijs is exclusief materiaal. Voor een deel van de materialen kun je bij ons terecht.
Het werk wordt door ons afgebakken.
De cursus wordt gepland in een periode van 35 weken en bestaat uit 30 lessen mét docent en 5 bijeenkomsten zonder docent. In die 5 bijeenkomsten ben je, samen met je medecursisten, zelfstandig aan het werk.
Let op: sommige cursussen zijn vol. Je kunt je wel inschrijven voor de wachtlijst.
beeldhouwen & boetseren
laten we graag zien
Bekijk de korte clip van beeldhouwer Philippe Faraut
Boetseren doe je over het algemeen met zacht, kneedbaar materiaal, zoals boetseerklei of boetseerwas (kinderen gebruiken (thuis) vaak plastiline). Na het boetseren wordt een beeld in onze oven afgebakken en desgewenst geglazuurd of beschilderd. Beeldhouwen is een langzamer proces. Hiervoor gebruik je vaak beitels en raspen, waarmee je vorm geeft aan een steen. Je ben langer bezig en werkt net zolang totdat je de definitieve vorm hebt. Daarna kun je nog afwerken door b.v. te gaan polijsten.
Als je begint met beeldhouwen en boetseren, hoef je niet gelijk zelf allerlei materialen aan te schaffen. Klei en steen zijn bij ons te koop en in de lokalen hebben we alle benodigde gereedschappen. In overleg met je docent, beslis je wat handig is om zelf aan te schaffen.
In de lokalen van Scholen in de Kunst kun je gratis gebruik maken van steenhouwbokken en boetseerschijven en er is voldoende gereedschap aanwezig. Denk aan o.a. vijlen, raspen, zagen, kloppers en vuisten. Op de locaties Eemhuis en ICOON zijn ovens aanwezig.
‘Alleen het vonkje geven’
Achtergrond
• Theo volgde zijn opleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.
• Sinds 2006 is hij docent bij Scholen in de Kunst en geeft hij veel verschillende cursussen: digitale en audiovisuele kunst, fotografie en 3D printen, maar ook ateliers waarin hij teruggaat naar zijn wortels: waarin hij zijn liefde voor beeldhouwen kan uitleven.
• Vanuit Scholen in de Kunst geeft hij les in het basis en voortgezet onderwijs.
• Theo geeft ook losse workshops fotografie, video of digitale kunst, hij was onder meer workshopleider voor Kunstcentraal, Cinekids en Het Rijksmuseum.
• Als beeldend kunstenaar maakt hij vrij werk en werk in opdracht vanuit zijn atelier in Amersfoort.
Als kunstenaar
‘Mijn motto als kunstenaar is: “Ik maak dus ik besta en ik besta dus ik maak.” Leven is voor mij dingen maken, dat zit in iedere cel van mijn wezen. Kunst is iets dat gemaakt wil worden. Daar zoek ik dan bij wat nodig is, schilderen, fotografie, beeldhouwen – dus niet per se vanuit één discipline. Als ik iets niet kan, ga ik het leren.’
Als docent
‘Reisleider op ontdekking, dat hoop ik te zijn voor mijn cursisten. Ik wil ze het onbevangen plezier meegeven van iets maken en ontdekken. En hen te laten ervaren hoe ‘bestaan’ en ‘iets creëren’ met elkaar verbonden zijn, ongeacht vanuit welke beeldende vorm. Volgens mij neem ik mensen mee in mijn enthousiasme. Maar mijn taak is vooral een situatie te scheppen waarin mensen zelf ontdekken wat ze willen maken. Als daar techniek voor nodig is, ga ik die aanleren, zoekend naar manieren waarop ik de eigen vaardigheden kan ondersteunen. Mensen op hun eigen kracht aanspreken, zodat ze voelen: ik ben het die iets maakt. Kinderen probeer ik vooral veiligheid te bieden, te zorgen dat ze niet bang zijn iets fout te doen, dat ze ervaren dat het normaal is dat je iets nog niet precies weet.’
De les
‘We werken zowel met korte opdrachten als aan langer lopende projecten. Aan het begin van de les probeer ik de cursisten met een opdracht te activeren. Bijvoorbeeld bij fotografie: verzamel kleuren – dan is iedereen meteen bezig met ontdekken. Daarna gaan we kijken wat we met die beelden kunnen doen, ik geef wat theorie en laat ze nadenken over wat ze willen vertellen: waarom doe ik dit? Dan volgt de fase van onderzoeken; alle kanten op gaan, om uiteindelijk alles te trechteren naar één werk, één project. Ter inspiratie probeer ik kunst en de ‘grote wereld’ mijn les binnen te halen. Ik laat dingen zien, neem iets mee, of ik vertel wat ik gezien of gehoord heb, om een ander perspectief binnen te krijgen.’
Sfeer
‘De sfeer in mijn groepen is open, speels en avontuurlijk. Er wordt veel uitgewisseld en samengewerkt. Bij de jongeren is gezelligheid, saamhorigheid belangrijk – typisch voor tieners, ze blíjven maar kletsen. Ik ben natuurlijk een essentieel onderdeel; ik schep kaders en veiligheid en zorg dat er nieuwe dingen gebeuren, maar ze komen echt voor elkaar. Bij de jongere kinderen is ook ruimte voor wat rennen, duwen en trekken, afhankelijk van waar we mee bezig zijn. Ik maak echt onderscheid in momenten van interactie met elkaar en momenten van geconcentreerd met je eigen werk bezig zijn. Een filmpje met bijvoorbeeld het thema achtervolgen leent zich natuurlijk voor vrolijk gezamenlijk exploreren!’
Geluksmomentjes…
‘Als ik cursisten verleid buiten hun comfortzone te gaan en als ze ervaren dat het iets oplevert om dat ‘enge gebied’ te verkennen. Dat zijn juweeltjes. Of als ik een onderwerp bedenk en de groep komt zelf met ideeën en gaat los, nog voordat ik ze werkvormen voorleg. Door de sfeer die gegroeid is, kunnen ze soms zonder expliciete spelregels, vanuit hun natuurlijke energie gezamenlijk tot iets nieuws komen. Dan ben ik bijna overbodig en hoef ik alleen een vonkje te geven. Daar gaat het uiteindelijk om.’