Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Atelier Beeldhouwen & boetseren gevorderden, 21+ Beeldhouwen & boetseren alle niveaus, 21+

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd 21+
Docent Theo van Delft

Locaties

Eemhuis
Donderdag
Middag

Prijs

Volwassen
€ 322,00 (10 lessen)

Bekijk alle mogelijkheden

Atelier Beeldhouwen & boetseren gevorderden, 21+

In dit atelier werk je zelfstandig aan je eigen projecten. Veel van de deelnemers zijn hebben een ruime ervaring met het maken van ruimtelijk werk.
Dit atelier is geschikt voor jou als je meer dan een jaar les hebt gehad en de weg kent in de werkruimte, technisch vaardig genoeg bent, en voldoende materiaal- en gereedschapskennis hebt om veilig en schoon te werken. Daarnaast draag je zorg voor de werksfeer en de ruimte en sta je open voor ideeën en feedback uit de groep.

Over de lessen

De docent wijst je in de lesmomenten op het gebruik van verschillende materialen en technieken. Hij daagt uit tot experiment en laat je nadenken over een eigen invulling van jouw kunstenaarschap.

Niveau


Heb je niet eerder les bij ons gehad en schrijf je je in voor een atelier, dan neemt de begeleidend docent contact met je op. Samen kijken jullie of werken in het atelier past bij jouw wensen en niveau. De definitieve toelating wordt na dit intakegesprek bevestigd.

Materiaal

De cursusprijs is exclusief materiaal. Voor een deel van de materialen kun je bij ons terecht.

Praktische informatie


Je werkt wekelijks, 35 weken lang in bijeenkomsten van 2,5 uur. Van die 35 bijeenkomsten zijn er 10 waarin de docent aanwezig is om mensen persoonlijk te begeleiden en het werk gezamenlijk te bespreken.

Let op: sommige cursussen zijn vol. Je kunt je wel inschrijven voor de wachtlijst.

Onze docenten

Theo van Delft

Meer info

Theo van Delft

‘Alleen het vonkje geven’

Achtergrond
• Theo volgde zijn opleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.
• Sinds 2006 is hij docent bij Scholen in de Kunst en geeft hij veel verschillende cursussen: digitale en audiovisuele kunst, fotografie en 3D printen, maar ook ateliers waarin hij teruggaat naar zijn wortels: waarin hij zijn liefde voor beeldhouwen kan uitleven.
• Vanuit Scholen in de Kunst geeft hij les in het basis en voortgezet onderwijs.
• Theo geeft ook losse workshops fotografie, video of digitale kunst, hij was onder meer workshopleider voor Kunstcentraal, Cinekids en Het Rijksmuseum.
• Als beeldend kunstenaar maakt hij vrij werk en werk in opdracht vanuit zijn atelier in Amersfoort.

Als kunstenaar
‘Mijn motto als kunstenaar is: “Ik maak dus ik besta en ik besta dus ik maak.” Leven is voor mij dingen maken, dat zit in iedere cel van mijn wezen. Kunst is iets dat gemaakt wil worden. Daar zoek ik dan bij wat nodig is, schilderen, fotografie, beeldhouwen – dus niet per se vanuit één discipline. Als ik iets niet kan, ga ik het leren.’

Als docent
‘Reisleider op ontdekking, dat hoop ik te zijn voor mijn cursisten. Ik wil ze het onbevangen plezier meegeven van iets maken en ontdekken. En hen te laten ervaren hoe ‘bestaan’ en ‘iets creëren’ met elkaar verbonden zijn, ongeacht vanuit welke beeldende vorm. Volgens mij neem ik mensen mee in mijn enthousiasme. Maar mijn taak is vooral een situatie te scheppen waarin mensen zelf ontdekken wat ze willen maken. Als daar techniek voor nodig is, ga ik die aanleren, zoekend naar manieren waarop ik de eigen vaardigheden kan ondersteunen. Mensen op hun eigen kracht aanspreken, zodat ze voelen: ik ben het die iets maakt. Kinderen probeer ik vooral veiligheid te bieden, te zorgen dat ze niet bang zijn iets fout te doen, dat ze ervaren dat het normaal is dat je iets nog niet precies weet.’

De les
‘We werken zowel met korte opdrachten als aan langer lopende projecten. Aan het begin van de les probeer ik de cursisten met een opdracht te activeren. Bijvoorbeeld bij fotografie: verzamel kleuren – dan is iedereen meteen bezig met ontdekken. Daarna gaan we kijken wat we met die beelden kunnen doen, ik geef wat theorie en laat ze nadenken over wat ze willen vertellen: waarom doe ik dit? Dan volgt de fase van onderzoeken; alle kanten op gaan, om uiteindelijk alles te trechteren naar één werk, één project. Ter inspiratie probeer ik kunst en de ‘grote wereld’ mijn les binnen te halen. Ik laat dingen zien, neem iets mee, of ik vertel wat ik gezien of gehoord heb, om een ander perspectief binnen te krijgen.’

Sfeer
‘De sfeer in mijn groepen is open, speels en avontuurlijk. Er wordt veel uitgewisseld en samengewerkt. Bij de jongeren is gezelligheid, saamhorigheid belangrijk – typisch voor tieners, ze blíjven maar kletsen. Ik ben natuurlijk een essentieel onderdeel; ik schep kaders en veiligheid en zorg dat er nieuwe dingen gebeuren, maar ze komen echt voor elkaar. Bij de jongere kinderen is ook ruimte voor wat rennen, duwen en trekken, afhankelijk van waar we mee bezig zijn. Ik maak echt onderscheid in momenten van interactie met elkaar en momenten van geconcentreerd met je eigen werk bezig zijn. Een filmpje met bijvoorbeeld het thema achtervolgen leent zich natuurlijk voor vrolijk gezamenlijk exploreren!’

Geluksmomentjes…
‘Als ik cursisten verleid buiten hun comfortzone te gaan en als ze ervaren dat het iets oplevert om dat ‘enge gebied’ te verkennen. Dat zijn juweeltjes. Of als ik een onderwerp bedenk en de groep komt zelf met ideeën en gaat los, nog voordat ik ze werkvormen voorleg. Door de sfeer die gegroeid is, kunnen ze soms zonder expliciete spelregels, vanuit hun natuurlijke energie gezamenlijk tot iets nieuws komen. Dan ben ik bijna overbodig en hoef ik alleen een vonkje te geven. Daar gaat het uiteindelijk om.’

Toon meer docenten