Kies je cursus
Fotografie Mentoraat

Fotografie-mentoraat, niveau 3

Wil jij graag je fotografievaardigheden verder ontwikkelen, maar heb je geen tijd om iedere week een les te volgen. Dan is deze cursus misschien geschikt voor jou.  Met een les per maand krijg je regelmatig feedback op je werk en kun je leren van medecursisten, terwijl je genoeg tijd hebt om werk te maken tussen de lessen in.
Het doel is niet om professionele fotografen op te leiden, maar wel om je de kans te bieden serieus met fotografie bezig te zijn en je te helpen je vaardigheden, zowel technisch als inhoudelijk, te ontwikkelen. Je moet minimaal een basiscursus hebben gevolgd of je al langere tijd serieus bezighouden met fotografie.  

Je werkt in deze cursus zelfstandig aan een eigen thema of project, of je legt je toe op een deelgebied binnen de fotografie. Tijdens de bijeenkomsten bespreken we het werk van de deelnemers plenair. Je kunt je werk van tevoren mailen naar de docent. De docent streeft ernaar om af en toe een gastdocent uit te nodigen.

Lesdata

Je hebt één les per ongeveer vier weken. De lesdata voor het seizoen 2020 - 2021 zijn:

3 oktober 2020
7 november 2020
19 december 2020
30 januari 2021
13 maart 2021
17 april 2021
29 mei 2021
26 juni 2021

Aanbod > Fotografie-mentoraat, niveau 3

Docenten voor deze cursus

Anton Havelaar

Anton Havelaar

‘Als je fotografeert, geniet je meer van de wereld om je heen’
Achtergrond
• Anton studeerde in 2005 af aan de Fotoacademie in Amsterdam met als specialisaties landschap en portret. Naast eigen projecten, meestal landschapsfoto’s, maakt hij portretten in opdracht en reportages voor bedrijven of individuele personen.
• Zijn eigen werk verkoopt hij via de Nationale Beeldbank en internationale stockbureaus. Via de Kunstuitleen in het Eemhuis is beeld van hem te huur en te koop.
• Sinds enkele jaren geeft hij cursussen fotografie bij Scholen in de Kunst.

Als docent
‘Volgens mij ben ik enthousiast en kritisch – ik geloof dat ze me ook een beetje streng vinden. Ik wil graag dat mensen zich ontwikkelen in mijn cursus. Elke week bespreken we opdrachten die ze thuis gemaakt hebben, en als er van alles aan de foto mankeert, krijgen ze dat wel te horen. Maar, zeker vanuit een positieve benadering!’

De cursus
‘Ik geef een basis- en een vervolgcursus. Na de basiscursus moet de leerling alle technisch belangrijke zaken begrijpen, kunnen omgaan met de camera, sluitertijden en diafragma’s beheersen. Maar het gaat natuurlijk verder dan dat. Ik leer mensen beter kijken en meer plezier beleven aan beelden. De vervolgcursus is gericht op de ontwikkeling van een eigen handschrift, iedereen heeft een eigen manier van kijken en affiniteit met een ander aspect van fotografie. Ik laat mijn cursisten daarom een langlopend individueel project doen. Eerst omschrijven ze hun idee op papier. Daar baseren ze een concept op dat ze ten slotte uitwerken in fotografie. Voor amateurs hoog gegrepen, maar als je doelen niet hoog stelt kom je niet verder.’

De les
‘Naast het eigen project geef ik ook tussenopdrachten. In de les werken we meestal ook met de camera: in het donker buiten, portretten maken, of abstracte foto’s, bijvoorbeeld aan de hand van een gedicht. Aan het begin van de les bekijken we foto’s uit kranten en tijdschriften die mensen die week verzameld hebben. Zo kijken ze bewuster naar de enorme hoeveelheid beelden om zich heen, het zoeken houdt ze scherp! Het bespreken van de eigen foto’s maakt altijd een groot deel uit van lessen. Alle technische en artistieke zaken komen dan aan de orde, toegesneden op beelden van de cursist. Zo kom ik er vanzelf achter hoe iemand zich ontwikkelt – bij de een kan ik wat milder zijn, bij de ander stel ik hoge eisen.’

Geluksmomentjes…
‘Het is geweldig te zien hoe iedereen zich ontwikkelt! Meestal komen cursisten binnen met een beetje een vaag idee. Ik zie dan de verwondering over hoeveel er mogelijk blijkt, wat je artistiek kunt doen met een camera. Fotograferen is genieten van de wereld om je heen en als het dan lukt – en iedereen kijkt bewonderend, in de les op het grote scherm….’