Log in

Maak hier je keuze

Musical les voor kinderen Musical les voor jongeren Musical les voor volwassenen

Musical

Ben je gek van musical en zou je zelf wel eens musicalervaring willen opdoen? Dat kan  met de musical lessen van de Theaterschool van Scholen in de Kunst. Doe dan op deze pagina inspiratie op. Bekijk bijvoorbeeld de video van een professionele musicalschool, waar jonge musicalsterren worden opgeleid en ontdek de veelzijdigheid van musical! Want bij musical combineer je muziek, liedjes, tekst en dans! Er is vaak ruimte voor verschillende soorten emoties: van humor tot woede, van liefde tot drama. Het zit er allemaal in. Bij musical vloeien woorden, muziek, bewegingen en technische aspecten samen tot één swingend verhaal. Hopelijk helpt deze pagina je met het maken van een goede start en veel plezier te hebben tijdens je eerste lessen.

We hebben musicallessen voor kinderen, jongeren en volwassenen. Alle groepen werken aan het eind van het seizoen toe naar een voorstelling die tijdens het Theaterfestival van onze Theaterschool wordt opgevoerd. Dan weet je echt hoe het voelt om in een musical te spelen!

Onze docenten

Marit Vosman

Meer info

Marit Vosman

‘Ik roep vaak: zet die fantasieknop maar wat harder’

Wat trekt jou zo aan in de theaterwereld?

“Het mooie aan mijn vak is dat je door middel van theater mensen elkaar laat ontmoeten. Cursisten ontmoeten andere leerlingen, maar het publiek ontmoet ook de spelers en het thema van de voorstelling. Al vanaf jonge leeftijd doe ik al aan toneel en theater. Heerlijk! Omdat ik graag met kinderen en jongeren wilde werken en niet mijn hele leven als actrice wilde auditeren, paste de opleiding tot theaterdocent uitstekend bij me. Ik houd erg van de wereld achter de schermen. Daarbij heb ik veel plezier in het ontdekken en coachen van nieuw talent.”

Op welke manier coach jij je cursisten?

“Het mooiste vind ik het om cursisten zo te coachen en te kneden dat ze hun talenten ontdekken en ze echt in zichzelf gaan geloven. Dat doe ik door ze met ongelooflijk veel energie en enthousiasme positief te benaderen. Zodra je succeservaringen hebt als speler durf je steeds meer. Ook vind ik het erg leuk om te werken met voorwerpen en daarbij fantasie te gebruiken. Ik roep vaak: ‘zet die fantasieknop maar wat harder’, als cursisten zeggen dat iets niet kan. Op toneel is alles mogelijk, als je je creativiteit maar gebruikt.”

Hoe zou je jezelf als docent omschrijven?

“Ik ben vooral heel energiek. Sommigen zeggen soms iets te veel. Maar met enthousiasme bereik je meer. Ik probeer kinderen en jongeren echt over de streep te trekken, ze uit hun comfortzone te halen en ze te prikkelen tot iets waanzinnigs. Ik ben geen juf, maar gewoon Marit. Ik sta naast ze en samen maken we een voorstelling. Natuurlijk heb ik de lesopbouw in mijn hoofd en hang ik als een helikopter boven het maakproces, maar er is veel ruimte voor eigen inbreng.”

Wat vind je de leukste momenten in je werk?

“Het schrijven en repeteren van de voorstellingen vind ik heerlijk. Vooral als ik zie hoe cursisten hun eigen personages creëren. Dan kiest een rustig meisje ineens voor een hoofdrol en wil de diva van de groep juist het verlegen meisje spelen. Als een stuk echt staat, geniet ik erg van mijn rol als regisseur. Elke week een stapje verder komen en het stuk zo goed mogelijk op de planken krijgen, is dan de uitdaging. En tijdens de voorstelling ben ik altijd ongelooflijk trots op de cursisten: dat blijft een magisch moment.”

Wist je dit al over Marit?

Marit zeilt al haar hele leven, het liefst op de Friese meren. Ook mag ze graag reizen naar verre oorden, zoals naar Chili of Thailand. Eenmaal bungelend in een hangmat, ervaart ze puur geluk.

Achtergrond

Marit Vosman werkt als theaterdocent bij Scholen in de Kunst en bij theater de Krakeling in Amsterdam. Ze volgde de opleiding Docent Theater bij Artez in Zwolle. Daarnaast is ze castingdirector bij castingbureau A Million Faces waar ze talenten scout en cast voor commercials en televisie. Ze werkte in 2022 mee aan de musical 'The Sound of Music'. Ze komt uit Amersfoort, waar zij als 4-jarige bij Scholen in de Kunst de cursus ‘De Hoge Hoed’ deed, wat tegenwoordig ‘Ik ben een Kunstenaar’ heet. 

Steeph der Kinderen

Meer info

Steeph der Kinderen

‘Bij mij draait alles om speels zijn’

Hoe zou je jezelf omschrijven als docent?

‘Ik ben vooral Steeph en zeker geen meester die alles weet. Ik ben niet het type docent dat een vast lespakket voorschotelt; de leerlingen hebben juist veel invloed op het verloop van de cursus. Omdat ik zelf jaren heb geacteerd, gedanst en geregisseerd, heb ik wel genoeg theaterkennis en ben ik gewend aan alle hectiek die erbij komt kijken. Ik zie mezelf vooral veel orde scheppen in de chaos, die hoort bij kunstzinnig bezig zijn. Mijn kwaliteit is dat ik overal creativiteit in zie en dat ik vrij makkelijk kan schakelen. Kinderen en jongeren lesgeven in musical en theater is het allerleukste dat er is.’

Wat vind je belangrijk in de lessen?

‘Alles is bij mij bespreekbaar. Ik ben zelf heel open. Natuurlijk ben ik als regisseur eindverantwoordelijk voor wat er op het toneel verschijnt, maar de leerlingen hebben zelf de regie. Zij hebben veel invloed op wat we doen en ik creëer veel ruimte voor eigen inbreng. Niets is te gek. Als ik aanvoel dat ze zin hebben in improviseren of juist het aanleren van technieken, dan pas ik de les daarop aan.”

Waar draait het om in jouw musicallessen?

‘Ik hou ervan om de leerlingen te begeleiden naar een mooi eindproduct, al is dat in de lessen meer bijzaak. Zowel bij de tieners als de jongere kinderen draait alles om spelen in de breedste zin van het woord. Bij de jongste kinderen heb ik een speciale spelletjespot waar ze iets uit kunnen kiezen. Bij oudere leerlingen gaat het om improviseren en krijgen ze meer handreikingen en technieken om speels te zijn. Alles draait om samen lol en plezier hebben, totale vrijheid voelen en elkaar uitdagen iets van jezelf te laten zien.’

Wat vind je het fijnste aan je vak?

‘Het mooiste voor mij als docent is als een kind zich zo zelfverzekerd voelt, dat die echt onvoorwaardelijk zichzelf durft te zijn. In de les én op het podium. Als ik dat terug hoor of zie, heb ik mijn werk goed gedaan. Daarom vind ik het belangrijk dat er veel veiligheid en vertrouwen is in de groep – zeker bij de tieners. Zodat ze rekening met elkaar houden en die ene leerling die er net wat buiten valt ook opnemen in de groep. Mijn uitdaging is om ze allemaal hun moment te geven waarop ze kunnen shinen. Ik bied een kunstzinnig platform waarop ze tot bloei kunnen komen. Als dat lukt, ben ik happy.’

Weet je dit al over Steeph?

Steeph is jarenlang beste vrienden geweest met Goofy. Dat was in de tijd dat Steeph werkte in Disneyland Parijs. Vraag hun maar eens naar de avonturen daar!

Achtergrond

Steeph der Kinderen wilde als kind altijd dolgraag op ballet, maar dat werd maar vreemd gevonden. Het werd kinderkoor en stijldansen en na de middelbare school studeerde Steeph musicaltheater aan het conservatorium in Alkmaar. Hen werkte jarenlang als acteur, musicalperformer, danser in musicals, voorstellingen en pretparken als Walibi en Disneyland Parijs. Ook ging hen aan de slag als regisseur en theaterdocent. Op dit moment volgt Steeph de opleiding tot dramatherapeut.


Niki Romijn

Meer info

Niki Romijn

‘Als ze er helemaal in opgaan, dat vind ik zo mooi…’

Achtergrond
• Niki is theatermaker, regisseur, zangeres, componist en stemactrice.
• Ze begon op jonge leeftijd met muziek- en balletlessen, leerde zichzelf piano spelen en studeerde solozang aan het Conservatorium. Ze speelde jarenlang in musicals zoals Cats, schrijft en speelt eigen theaterproducties en spreekt al 20 jaar stemmen in voor tv- en cartoonseries. Daarnaast heeft ze altijd lesgegeven.  
• Sinds 2016 is Niki verbonden aan Scholen in de Kunst. 

Als docent 
‘Mijn veelzijdige achtergrond is de basis van hoe ik les geef. Ik heb al die jaren als theatermaker, als performer zoveel geleerd - ik voel dat ik daardoor genoeg in huis heb om door te geven aan mijn leerlingen en hen te inspireren. De vrijheid en het plezier die ik zelf ervaar bij muziek maken, spelen en dansen, wil ik graag delen. Samen dingen verzinnen, samen van niets iets maken, dat geeft zoveel energie en zelfvertrouwen!’ 

De les 
‘Ik heb een duidelijke visie en werk in mijn lessen graag ergens naartoe. Maar ik laat altijd ruimte over om in te kunnen spelen op de dingen die leerlingen zelf aandragen. Het vertalen van gevoel naar theater, daar help ik ze bij. Ik laat zien hoe ze hun eigen fantasie als inspiratiebron kunnen gebruiken en geef ze het vertrouwen dat alles kan en mag in de les. In een veilige sfeer durven ze meer uit te proberen en zichzelf te laten zien. Misschien helpt het dat ik zelf nogal klein ben en graag gek doe. Dan moeten ze enorm lachen en komen ze vanzelf los.’ 

Technieken 
‘Ik houd ervan de kinderen al doende dingen te laten ontdekken, ze spelenderwijs iets te leren. Vanuit het werken aan een voorstelling geef ik praktische ‘theatertips’ waar ze echt wat aan hebben en waardoor ze zich verder kunnen ontplooien. Alle facetten van het musical vak verpak ik in leuke theaterspelletjes waarbij er heel veel geïmproviseerd mag worden. Zo maken ze zich ongemerkt een heleboel theatertechnieken eigen.’ 

Energie 
‘Als kinderen vanuit hun eigen creativiteit hun best doen, is dat altijd goed. Ik zal dan nooit zeggen dat iets verkeerd is. Misschien wel: “Laten we een experimentje doen, dan doen we het even anders”. Maar ik kan ook streng zijn als ik weet dat ze het beter kunnen: “Hier ga ik geen kaartje voor kopen!” Dan gaat het vaak om de energie die ze erin steken. Ik wil dat ze gefocust zijn, hun best doen. Ook als het even iets minder met ze gaat – juist door extra energie geven kan je helemaal vergeten waar je nou mee zat.’  

Geluksmomentjes… 
‘Die gezichtjes als ze er helemaal inzitten... Kinderen blijven vaak moeilijk in hun eigen rol. Ze kijken naar elkaar, voelen gêne, of lachen om elkaar. Maar als het lukt, als ze er helemaal in opgaan, dat vind ik zo mooi!’ 



Aimy Weber

Meer info

Aimy Weber

‘Plezier maken en een goede sfeer staan voorop’

Wat vind jij het leukste aan het lesgeven?

“Het contact met de cursisten. Absoluut! Bij mijn musicallessen zie ik voornamelijk jongere kinderen, dat is zo’n ongelooflijk leuke doelgroep. Door de jaren heen bouw je echt een band met ze op. Ik kijk goed naar hoe het met ze gaat, wat ze nodig hebben en hoe ze zich voelen. Ik vind het fijn om iets voor ze te kunnen betekenen. Daarvoor moet je natuurlijk wel zorgen dat er een fijne en veilige sfeer ontstaat, waardoor ze zichzelf kunnen zijn. Als de basis goed zit, dan ontstaat er vanzelf een leuke connectie tussen docent en cursist, maar ook tussen de kinderen onderling.”

Hoe zou je jezelf als docent typeren?

“Mensen zeggen vaak dat ik vrolijk, enthousiast en spontaan ben. Ik hou van positieve energie en lekker aan de slag gaan. Ik sta altijd open voor ideeën. Privé, maar ook in mijn werk. Cursisten bedenken soms de meest absurde dingen in de lessen, waar ik zelf nooit op zou zijn gekomen. Niets is te gek in mijn ogen, al kan ik natuurlijk niet ieder idee inwilligen. Meestal brainstormen we met elkaar en gaan daarna lekker oefenen. Als iedereen dan enthousiast aan de gang is, ben ik blij als docent. Verder geloof ik dat het leven niet alleen om werken gaat, je moet ook je ontspanningsmomenten pakken. Ik lees veel en ga graag naar het theater of de bioscoop.”

Kun je iets vertellen over jouw musicallessen?

“We beginnen vaak met een spelopdracht en een warming-up waarin ze lol kunnen hebben én waarbij de concentratie getraind wordt. Deze combinatie vind ik belangrijk voor het starten van de les. Zo zorg je voor verbinding, waardoor ze beter leren samenwerken, dat hoort er ook bij. Bij musical is het toffe dat je altijd drie elementen hebt die erin voorkomen: zang, dans en theater. Ik ben theaterdocent en daarnaast dol op zingen en voor de jongere leeftijdsgroepen zijn mijn danskwaliteiten goed genoeg. Alles wat we doen en leren tijdens de lessen kan toegepast worden tijdens het repetitieproces voor de eindmusical.”

Hoe belangrijk is de eindvoorstelling?

“Voor de kinderen en ook voor mij is dat uiteraard een tof én spannend moment. Daar werken en leven we erg naartoe. Eerst zorg ik dat de basis goed zit, dat ze ritmes en bepaalde pasjes aanleren en daarna maken we gaandeweg scènes rondom een bepaald thema. Dan komen de liedjes erbij en groei je langzaam richting de voorstelling. Ze vinden het altijd heerlijk om daarvoor te oefenen. Dat je ergens naartoe werkt, maar het extra speciaal. En dan het moment zelf… geweldig natuurlijk! Voor de kinderen, hun ouders en verzorgers en ook voor mij. Dat is altijd weer een feestje.”

Wist je dit al van Aimy?

Zij heeft een keer parachute gesprongen en was als tiener au pair in Londen.

Achtergrond

Aimy Weber volgde de opleiding docent theater aan ArteZ in Zwolle. Na haar afstuderen werkte ze langere tijd als zelfstandige bij diverse cultuurorganisaties, onder andere bij activiteitenbureau Walkaplank. Ook heeft ze diverse workshops en lessen gegeven op basisscholen en werkte ze enige tijd als pedagogisch medewerker in de kinderopvang. Op dit moment is ze theaterdocent op middelbare school ’t Hooghe Landt in Amersfoort en bij Scholen in de Kunst. Ze werkt veel met videobeelden en is samen met een filmploeg een digitaal smoelenboek aan het maken voor Scholen in de Kunst.

Toon meer docenten

Alles wat je moet weten over theaterles bij ons

Theaterfestival Scholen in de Kunst Theaterkamp Heb je een laag inkomen?

Laat je inspireren!

Onze docent Niki Romijn maakt zelf voorstellingen

bekijk de live registratie van zeepbel

Zie je jezelf ook al meedoen aan Annie?

luister en kijk naar it's a hard knock life

Voor wie gek is van Pitch Perfect...

dat klinkt lekker

Veelgestelde vragen

Nee hoor, dat leer je allemaal in de les. Natuurlijk is het wel super gaaf als je één van die twee dingen al een beetje kunt, maar je bent juist op les om nieuwe dingen te leren. Dus als je nog niet zo ver bent met zingen en/of dansen is dat helemaal niet erg.

Jazeker! En dat niet alleen, je leert ook toneelspelen! Elke les verzint de docent leuke oefeningen met dans, zang of spel. Dus eigenlijk leer je in de musical les niet één ding, maar drie dingen tegelijk: dansen, zingen en toneelspelen. Leuk hè?!

Dat hangt een beetje van de docent af. De meeste docenten bij Scholen in de Kunst vinden het leuk om samen met de leerlingen een eigen musical te maken, eentje die nog niet bestaat. Waar jij je eigen ideeën in kwijt kunt. Soms worden er wel stukjes van bekende musicals gebruikt of bekende musical liedjes. Maar het leukste is het natuurlijk als je iets hebt gemaakt wat helemaal nieuw is, iets wat niemand nog kent.

Het beste kun je iets aantrekken waarin jij je lekker kunt bewegen. Bijvoorbeeld een legging of een trainingsbroek, een T-shirt met een los vestje dat je uit kunt doen als je het warm krijgt. Te strakke kleding is niet zo fijn. In de meeste lokalen mogen we geen schoenen dragen. Op je sokken gaat prima, maar de vloer is soms wel een beetje glad. Balletschoentjes of sokken met noppen zijn heel handig, dan glij je niet zo snel uit.

 

Dat hangt van de docent af. De meeste docenten houden halverwege de les een korte pauze zodat je een slokje water kunt nemen of even naar de wc kunt. Neem dus altijd een flesje water of iets te drinken mee. Ook lekker voor na de les!

Liever niet. Voor kinderen en de docent is het niet prettig als er steeds mensen komen kijken. De kinderen moeten zich in de les vrij kunnen uiten, zonder publiek. Vlak voor de kerstvakantie en aan het eind van het seizoen, tijdens het jaarlijkse theaterfestival van Scholen in de Kunst, is er een presentatie voor familie en vrienden. Deze presentatie vindt plaats in één van de Amersfoortse theaters.

Twee keer! De eerste keer is vlak voor de kerstvakantie. Dan toveren we het leslokaal om tot een klein theater en mogen je ouders en een paar vriendjes of vriendinnetjes komen kijken naar een speciale winter-mini-musical. Na de kerstvakantie gaan we beginnen met de grote eindmusical en die spelen we in juni tijdens het theaterfestival. Dan staan we in een echt theater waar heel veel mensen in kunnen en mag je net zoveel mensen uitnodigen als je wilt.

Je kunt aan het begin van het cursusjaar bij jouw docent altijd aangeven dat je liever niet voor publiek speelt. Dan kan hij of zij daar een leuke oplossing voor verzinnen. Bijvoorbeeld dat je een rol krijgt waarbij je niet zichtbaar bent op het podium, maar waarbij het publiek wel je stem hoort. Uit ervaring weten we dat de meeste kinderen die het eerst eng vinden om op te treden, in de loop van het cursusjaar steeds meer zelfvertrouwen krijgen en uiteindelijk gewoon lekker meedoen met de eindvoorstelling. Maar alleen als je dat zelf wilt natuurlijk! Dus bespreek het vooraf goed met je docent.

Jazeker, op diverse momenten worden losse theaterworkshops aangeboden. Tijdens de Masterclassweekenden verzorgen bekende acteurs regelmatig masterclasses voor jongeren en volwassenen. Kunstbrouwerij (onderdeel van Scholen in de Kunst) organiseert in bijna alle schoolvakanties losse theater/musicalworkshops voor kinderen, vaak gekoppeld aan een populair of actueel thema.

 

Bij Scholen in de Kunst kunnen getalenteerde theaterleerlingen (12-20 jaar) auditie doen voor de School voor Talent Theater. Het is mogelijk om je via School voor Talent Theater voor te bereiden op een theatervakopleiding.

Ben je tussen de 16 en 24 jaar? Wil je aangenomen worden op een toneelschool? Heb je behoefte aan intensieve begeleiding bij audities? Dan kun je in Amersfoort ook terecht bij de Theater Vooropleiding Amersfoort, waar je je een jaar lang kunt oriënteren en voorbereiden op het HBO-theateronderwijs. De lessen vinden plaats in het Eemhuis.