De startdata en lestijden zie je als je je inschrijft. Daar kies je de cursus die het beste bij jou past.
Hou je van zingen en dansen en toneelspelen? Dan is musical echt iets voor jou. Alles wat je leuk vindt in één les! Stap voor stap ontdek je hoe je een musicalster kunt worden. Onze docenten helpen je daarbij. Bijvoorbeeld hoe je nóg mooier kunt zingen. Of hoe je teksten uit je hoofd leert. Of wat je moet doen als je iemand anders moet spelen. Je leert wat een choreografie is en hoe je zonder woorden een verhaal kunt vertellen. Je leert zoveel. Teveel om op te noemen.
En dat is nog niet alles. Je gaat samen met de docent en de kinderen uit jouw groep ook een musical maken. Daarin kun je al jouw ideeën en fantasie kwijt, zodat de voorstelling nóg mooier wordt. Aan het eind van het cursusjaar voeren jullie de musical op voor publiek, met alles er op en eraan. Kostuums, decor en…publiek! Gaaf natuurlijk en ook een beetje spannend. Reken maar dat je heel veel applaus krijgt!
Heb je er nu al zin in en wil jij ook een musicalster worden? Meld je snel aan!
‘Plezier maken en een goede sfeer staan voorop’
“Het contact met de cursisten. Absoluut! Bij mijn musicallessen zie ik voornamelijk jongere kinderen, dat is zo’n ongelooflijk leuke doelgroep. Door de jaren heen bouw je echt een band met ze op. Ik kijk goed naar hoe het met ze gaat, wat ze nodig hebben en hoe ze zich voelen. Ik vind het fijn om iets voor ze te kunnen betekenen. Daarvoor moet je natuurlijk wel zorgen dat er een fijne en veilige sfeer ontstaat, waardoor ze zichzelf kunnen zijn. Als de basis goed zit, dan ontstaat er vanzelf een leuke connectie tussen docent en cursist, maar ook tussen de kinderen onderling.”
“Mensen zeggen vaak dat ik vrolijk, enthousiast en spontaan ben. Ik hou van positieve energie en lekker aan de slag gaan. Ik sta altijd open voor ideeën. Privé, maar ook in mijn werk. Cursisten bedenken soms de meest absurde dingen in de lessen, waar ik zelf nooit op zou zijn gekomen. Niets is te gek in mijn ogen, al kan ik natuurlijk niet ieder idee inwilligen. Meestal brainstormen we met elkaar en gaan daarna lekker oefenen. Als iedereen dan enthousiast aan de gang is, ben ik blij als docent. Verder geloof ik dat het leven niet alleen om werken gaat, je moet ook je ontspanningsmomenten pakken. Ik lees veel en ga graag naar het theater of de bioscoop.”
“We beginnen vaak met een spelopdracht en een warming-up waarin ze lol kunnen hebben én waarbij de concentratie getraind wordt. Deze combinatie vind ik belangrijk voor het starten van de les. Zo zorg je voor verbinding, waardoor ze beter leren samenwerken, dat hoort er ook bij. Bij musical is het toffe dat je altijd drie elementen hebt die erin voorkomen: zang, dans en theater. Ik ben theaterdocent en daarnaast dol op zingen en voor de jongere leeftijdsgroepen zijn mijn danskwaliteiten goed genoeg. Alles wat we doen en leren tijdens de lessen kan toegepast worden tijdens het repetitieproces voor de eindmusical.”
“Voor de kinderen en ook voor mij is dat uiteraard een tof én spannend moment. Daar werken en leven we erg naartoe. Eerst zorg ik dat de basis goed zit, dat ze ritmes en bepaalde pasjes aanleren en daarna maken we gaandeweg scènes rondom een bepaald thema. Dan komen de liedjes erbij en groei je langzaam richting de voorstelling. Ze vinden het altijd heerlijk om daarvoor te oefenen. Dat je ergens naartoe werkt, maar het extra speciaal. En dan het moment zelf… geweldig natuurlijk! Voor de kinderen, hun ouders en verzorgers en ook voor mij. Dat is altijd weer een feestje.”
Zij heeft een keer parachute gesprongen en was als tiener au pair in Londen.
Aimy Weber volgde de opleiding docent theater aan ArteZ in Zwolle. Na haar afstuderen werkte ze langere tijd als zelfstandige bij diverse cultuurorganisaties, onder andere bij activiteitenbureau Walkaplank. Ook heeft ze diverse workshops en lessen gegeven op basisscholen en werkte ze enige tijd als pedagogisch medewerker in de kinderopvang. Op dit moment is ze theaterdocent op middelbare school ’t Hooghe Landt in Amersfoort en bij Scholen in de Kunst. Ze werkt veel met videobeelden en is samen met een filmploeg een digitaal smoelenboek aan het maken voor Scholen in de Kunst.
‘Als ze er helemaal in opgaan, dat vind ik zo mooi…’
Achtergrond
• Niki is theatermaker, regisseur, zangeres, componist en stemactrice.
• Ze begon op jonge leeftijd met muziek- en balletlessen, leerde zichzelf piano spelen en studeerde solozang aan het Conservatorium. Ze speelde jarenlang in musicals zoals Cats, schrijft en speelt eigen theaterproducties en spreekt al 20 jaar stemmen in voor tv- en cartoonseries. Daarnaast heeft ze altijd lesgegeven.
• Sinds 2016 is Niki verbonden aan Scholen in de Kunst.
Als docent
‘Mijn veelzijdige achtergrond is de basis van hoe ik les geef. Ik heb al die jaren als theatermaker, als performer zoveel geleerd - ik voel dat ik daardoor genoeg in huis heb om door te geven aan mijn leerlingen en hen te inspireren. De vrijheid en het plezier die ik zelf ervaar bij muziek maken, spelen en dansen, wil ik graag delen. Samen dingen verzinnen, samen van niets iets maken, dat geeft zoveel energie en zelfvertrouwen!’
De les
‘Ik heb een duidelijke visie en werk in mijn lessen graag ergens naartoe. Maar ik laat altijd ruimte over om in te kunnen spelen op de dingen die leerlingen zelf aandragen. Het vertalen van gevoel naar theater, daar help ik ze bij. Ik laat zien hoe ze hun eigen fantasie als inspiratiebron kunnen gebruiken en geef ze het vertrouwen dat alles kan en mag in de les. In een veilige sfeer durven ze meer uit te proberen en zichzelf te laten zien. Misschien helpt het dat ik zelf nogal klein ben en graag gek doe. Dan moeten ze enorm lachen en komen ze vanzelf los.’
Technieken
‘Ik houd ervan de kinderen al doende dingen te laten ontdekken, ze spelenderwijs iets te leren. Vanuit het werken aan een voorstelling geef ik praktische ‘theatertips’ waar ze echt wat aan hebben en waardoor ze zich verder kunnen ontplooien. Alle facetten van het musical vak verpak ik in leuke theaterspelletjes waarbij er heel veel geïmproviseerd mag worden. Zo maken ze zich ongemerkt een heleboel theatertechnieken eigen.’
Energie
‘Als kinderen vanuit hun eigen creativiteit hun best doen, is dat altijd goed. Ik zal dan nooit zeggen dat iets verkeerd is. Misschien wel: “Laten we een experimentje doen, dan doen we het even anders”. Maar ik kan ook streng zijn als ik weet dat ze het beter kunnen: “Hier ga ik geen kaartje voor kopen!” Dan gaat het vaak om de energie die ze erin steken. Ik wil dat ze gefocust zijn, hun best doen. Ook als het even iets minder met ze gaat – juist door extra energie geven kan je helemaal vergeten waar je nou mee zat.’
Geluksmomentjes…
‘Die gezichtjes als ze er helemaal inzitten... Kinderen blijven vaak moeilijk in hun eigen rol. Ze kijken naar elkaar, voelen gêne, of lachen om elkaar. Maar als het lukt, als ze er helemaal in opgaan, dat vind ik zo mooi!’