Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Musical, kinderen Musical, jongeren Musical alle niveaus, 21+

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd
Groep 5-6, groep 6-8
Docent Aimy Weber, Guillermo Hilversum, Niki Romijn

Locaties

Leusden
Donderdag
Middag Avond
ICOON
Woensdag
Middag
Vrijdag
Middag
Eemhuis
Dinsdag
Middag
Donderdag
Middag Avond

Prijs

Kind
vanaf € 375,00 (35 lessen)

Bekijk alle mogelijkheden

Musical, kinderen

Houd je van zingen én dansen én toneelspelen? Dan is musical echt iets voor jou. Alles wat je leuk vindt in één les! Stap voor stap ontdek je hoe je een musicalster kunt worden. Onze docenten helpen je daarbij. Bijvoorbeeld hoe je nóg mooier kunt zingen. Of hoe je teksten uit je hoofd leert. Of wat je moet doen als je iemand anders moet spelen. Je leert wat een choreografie is en hoe je zonder woorden een verhaal kunt vertellen. Je leert zoveel. Teveel om op te noemen.

Eén van de 35 lessen is voor de eindpresentatie. Daar laat je aan het publiek zien wat je allemaal geleerd hebt.

In de eindpresentaties van alle musicallessen wordt gezongen, gedanst en gespeeld. De docent bepaalt samen met de groep wat de eindpresentatie wordt. Dat kunnen scènes zijn die je zelf hebt bedacht, een kleine minimusical op basis van een script of een verzameling van de mooiste momenten uit de lessen,

Aan een eindpresentatie doen meerdere groepen mee. Het is dus niet alleen laten zien, maar ook kijken naar anderen.

Kinderen die deze cursus in Amersfoort doen spelen de op het grote podium van ICOONtheater.

Heb je er nu al zin in en wil jij ook een musicalster worden? Meld je snel aan! 

Onze docenten

Aimy Weber

Meer info

Aimy Weber

‘Plezier maken en een goede sfeer staan voorop’

Wat vind jij het leukste aan het lesgeven?

“Het contact met de cursisten. Absoluut! Bij mijn musicallessen zie ik voornamelijk jongere kinderen, dat is zo’n ongelooflijk leuke doelgroep. Door de jaren heen bouw je echt een band met ze op. Ik kijk goed naar hoe het met ze gaat, wat ze nodig hebben en hoe ze zich voelen. Ik vind het fijn om iets voor ze te kunnen betekenen. Daarvoor moet je natuurlijk wel zorgen dat er een fijne en veilige sfeer ontstaat, waardoor ze zichzelf kunnen zijn. Als de basis goed zit, dan ontstaat er vanzelf een leuke connectie tussen docent en cursist, maar ook tussen de kinderen onderling.”

Hoe zou je jezelf als docent typeren?

“Mensen zeggen vaak dat ik vrolijk, enthousiast en spontaan ben. Ik hou van positieve energie en lekker aan de slag gaan. Ik sta altijd open voor ideeën. Privé, maar ook in mijn werk. Cursisten bedenken soms de meest absurde dingen in de lessen, waar ik zelf nooit op zou zijn gekomen. Niets is te gek in mijn ogen, al kan ik natuurlijk niet ieder idee inwilligen. Meestal brainstormen we met elkaar en gaan daarna lekker oefenen. Als iedereen dan enthousiast aan de gang is, ben ik blij als docent. Verder geloof ik dat het leven niet alleen om werken gaat, je moet ook je ontspanningsmomenten pakken. Ik lees veel en ga graag naar het theater of de bioscoop.”

Kun je iets vertellen over jouw musicallessen?

“We beginnen vaak met een spelopdracht en een warming-up waarin ze lol kunnen hebben én waarbij de concentratie getraind wordt. Deze combinatie vind ik belangrijk voor het starten van de les. Zo zorg je voor verbinding, waardoor ze beter leren samenwerken, dat hoort er ook bij. Bij musical is het toffe dat je altijd drie elementen hebt die erin voorkomen: zang, dans en theater. Ik ben theaterdocent en daarnaast dol op zingen en voor de jongere leeftijdsgroepen zijn mijn danskwaliteiten goed genoeg. Alles wat we doen en leren tijdens de lessen kan toegepast worden tijdens het repetitieproces voor de eindmusical.”

Hoe belangrijk is de eindvoorstelling?

“Voor de kinderen en ook voor mij is dat uiteraard een tof én spannend moment. Daar werken en leven we erg naartoe. Eerst zorg ik dat de basis goed zit, dat ze ritmes en bepaalde pasjes aanleren en daarna maken we gaandeweg scènes rondom een bepaald thema. Dan komen de liedjes erbij en groei je langzaam richting de voorstelling. Ze vinden het altijd heerlijk om daarvoor te oefenen. Dat je ergens naartoe werkt, maar het extra speciaal. En dan het moment zelf… geweldig natuurlijk! Voor de kinderen, hun ouders en verzorgers en ook voor mij. Dat is altijd weer een feestje.”

Wist je dit al van Aimy?

Zij heeft een keer parachute gesprongen en was als tiener au pair in Londen.

Achtergrond

Aimy Weber volgde de opleiding docent theater aan ArteZ in Zwolle. Na haar afstuderen werkte ze langere tijd als zelfstandige bij diverse cultuurorganisaties, onder andere bij activiteitenbureau Walkaplank. Ook heeft ze diverse workshops en lessen gegeven op basisscholen en werkte ze enige tijd als pedagogisch medewerker in de kinderopvang. Op dit moment is ze theaterdocent op middelbare school ’t Hooghe Landt in Amersfoort en bij Scholen in de Kunst. Ze werkt veel met videobeelden en is samen met een filmploeg een digitaal smoelenboek aan het maken voor Scholen in de Kunst.

Guillermo Hilversum

Meer info

Guillermo Hilversum

‘In mijn lessen zit veel interactie’

Wat voor soort docent ben je?

"Vooral heel enthousiast. Ik hou ervan om met veel beweging en spektakel les te geven. Omdat ik opgeleid ben als danser zit er veel dynamiek en muziek in mijn lessen. Dat geldt zowel bij de cursus musical met de kinderen, als bij jongerentheater of improvisatie voor volwassenen.”

Wat kun je vertellen over de lessen?

“Ik vind het belangrijk om goed te luisteren naar de cursisten, wat willen zij? Waar werken zij graag naartoe? In mijn lessen zit je niet steeds aan de kant te kijken, je doet mee, je geeft feedback. Er is veel interactie. Ik hou van muziek en bewegingen die het spel benadrukken. Groot spelen en dan weer heel klein, zodat het één mooi geheel wordt.”

Hoe ervaren cursisten jouw lessen?

“Het fijnste vind ik dat ze graag komen. Dat ze ernaar uitkijken, er zin in hebben. Ik neem iedere cursist heel serieus en luister goed naar wat iemand wil leren. Mijn motto is: fouten maken mag. Wat zeg ik: fouten maken moet! Anders houd je je als speler veel te veel in en word je onzeker. Ik hoor vaak dat ze enorm veel plezier hebben tijdens de lessen.”

Waar geniet je zelf van bij het lesgeven?

“Voor mij is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de cursisten in de loop van het jaar één hechte groep worden. Eén team, één taak, daar geloof ik in. Dat ze echt iets durven laten zien aan elkaar. Vooral als ik zie dat iemand die weinig durft zich ontpopt van een muurbloempje tot een stevige zonnestraal. Als dat lukt ben ik blij.”

Je bent zelf een ervaren acteur en regisseur, verwerk je dat ook in je lessen?

“Natuurlijk neem ik mijn ervaring mee, al is dat niet het uitgangspunt. Maar als ik merk dat er in de groep mensen zitten die bijvoorbeeld graag willen leren camera-acteren of tips willen voor audities, dan verwerk ik dat zeker in de les. Maar het belangrijkste is dat ze vrij kunnen en durven te spelen.”

Wist je dit al over Guillermo?

Zodra hij vrij is pakt hij graag zijn koffers in om het liefst naar een tropisch land te reizen. Als het maar lekker warm en zonnig is.

Achtergrond

Guillermo Hilversum volgde de dansopleiding bij Lucia Marthas in Amsterdam. Daarnaast volgde hij acteerlessen. Hij is sinds zijn negende al bezig met theater en acteren. Hij werkt als regisseur voor verschillende RTL-programma’s. Daarnaast is hij kinderregisseur van diverse musicals. Hij is o.a. begeleider van de kind-acteurs bij GTST en De Luizenmoeder. Misschien ken je hem nog als Tinco uit de jeugdserie Spangas? Guillermo is ambassadeur van Make-A-Wish waar hij ook regisseur is van de video’s die met de kinderen worden gemaakt.

Niki Romijn

Meer info

Niki Romijn

‘Als ze er helemaal in opgaan, dat vind ik zo mooi…’

Achtergrond
• Niki is theatermaker, regisseur, zangeres, componist en stemactrice.
• Ze begon op jonge leeftijd met muziek- en balletlessen, leerde zichzelf piano spelen en studeerde solozang aan het Conservatorium. Ze speelde jarenlang in musicals zoals Cats, schrijft en speelt eigen theaterproducties en spreekt al 20 jaar stemmen in voor tv- en cartoonseries. Daarnaast heeft ze altijd lesgegeven.  
• Sinds 2016 is Niki verbonden aan Scholen in de Kunst. 

Als docent 
‘Mijn veelzijdige achtergrond is de basis van hoe ik les geef. Ik heb al die jaren als theatermaker, als performer zoveel geleerd - ik voel dat ik daardoor genoeg in huis heb om door te geven aan mijn leerlingen en hen te inspireren. De vrijheid en het plezier die ik zelf ervaar bij muziek maken, spelen en dansen, wil ik graag delen. Samen dingen verzinnen, samen van niets iets maken, dat geeft zoveel energie en zelfvertrouwen!’ 

De les 
‘Ik heb een duidelijke visie en werk in mijn lessen graag ergens naartoe. Maar ik laat altijd ruimte over om in te kunnen spelen op de dingen die leerlingen zelf aandragen. Het vertalen van gevoel naar theater, daar help ik ze bij. Ik laat zien hoe ze hun eigen fantasie als inspiratiebron kunnen gebruiken en geef ze het vertrouwen dat alles kan en mag in de les. In een veilige sfeer durven ze meer uit te proberen en zichzelf te laten zien. Misschien helpt het dat ik zelf nogal klein ben en graag gek doe. Dan moeten ze enorm lachen en komen ze vanzelf los.’ 

Technieken 
‘Ik houd ervan de kinderen al doende dingen te laten ontdekken, ze spelenderwijs iets te leren. Vanuit het werken aan een voorstelling geef ik praktische ‘theatertips’ waar ze echt wat aan hebben en waardoor ze zich verder kunnen ontplooien. Alle facetten van het musical vak verpak ik in leuke theaterspelletjes waarbij er heel veel geïmproviseerd mag worden. Zo maken ze zich ongemerkt een heleboel theatertechnieken eigen.’ 

Energie 
‘Als kinderen vanuit hun eigen creativiteit hun best doen, is dat altijd goed. Ik zal dan nooit zeggen dat iets verkeerd is. Misschien wel: “Laten we een experimentje doen, dan doen we het even anders”. Maar ik kan ook streng zijn als ik weet dat ze het beter kunnen: “Hier ga ik geen kaartje voor kopen!” Dan gaat het vaak om de energie die ze erin steken. Ik wil dat ze gefocust zijn, hun best doen. Ook als het even iets minder met ze gaat – juist door extra energie geven kan je helemaal vergeten waar je nou mee zat.’  

Geluksmomentjes… 
‘Die gezichtjes als ze er helemaal inzitten... Kinderen blijven vaak moeilijk in hun eigen rol. Ze kijken naar elkaar, voelen gêne, of lachen om elkaar. Maar als het lukt, als ze er helemaal in opgaan, dat vind ik zo mooi!’ 



Toon meer docenten