Maak hier je keuze

Musical, kinderen Kleintje musical Musical, jongeren Musical alle niveaus, 18+

Musical, kinderen

Houd je van zingen én dansen én toneelspelen? Dan is musical echt iets voor jou. Alles wat je leuk vindt in één les! Stap voor stap ontdek je hoe je een musicalster kunt worden. Onze docenten helpen je daarbij. Bijvoorbeeld hoe je nóg mooier kunt zingen. Of hoe je teksten uit je hoofd leert. Of wat je moet doen als je iemand anders moet spelen. Je leert wat een choreografie is en hoe je zonder woorden een verhaal kunt vertellen. Je leert zoveel. Teveel om op te noemen.

Eén van de 35 lessen is voor de eindpresentatie. Daar laat je aan het publiek zien wat je allemaal geleerd hebt.

In de eindpresentaties van alle musicallessen wordt gezongen, gedanst en gespeeld. De docent bepaalt samen met de groep wat de eindpresentatie wordt. Dat kunnen scènes zijn die je zelf hebt bedacht, een kleine minimusical op basis van een script of een verzameling van de mooiste momenten uit de lessen,

Aan een eindpresentatie doen meerdere groepen mee. Het is dus niet alleen laten zien, maar ook kijken naar anderen.

Kinderen die deze cursus in Amersfoort doen spelen de op het grote podium van ICOONtheater.

Heb je er nu al zin in en wil jij ook een musicalster worden? Meld je snel aan! 

Let op: sommige cursussen zijn vol. Je kunt je wel inschrijven voor de wachtlijst.

Mogelijkheden

  • Type Groepsles
  • Leeftijd groep 5-6, groep 7-8
  • Docent Vincent de Vries, Guillermo Hilversum, Niki Romijn
  • Locaties

    Leusden

    Donderdag Middag, Avond

    ICOON

    Dinsdag Middag

    Vrijdag Middag, Avond

    Eemhuis

    Dinsdag Middag, Avond

    Donderdag Middag, Avond

  • Prijs

    Kinderen 6-12 vanaf € 340,00 (35 keer)

  • Bekijk alle mogelijkheden

Onze docenten

Vincent de Vries

Meer info

Vincent de Vries

'Je mag zijn wie je bent, blijf jezelf ontdekken en heb plezier'

Wat maakt meedoen aan de musicallessen zo leuk?

“Plezier maken! Als ik de les start, knallen we er meteen in met een lekker muziekje aan. Ik ben zelf altijd heel energiek en enthousiast, en ik creëer een sfeer waarin de cursisten er meteen zin in krijgen. We beginnen de les met even inchecken, bijpraten over wat we al hebben gedaan, daarna doen we een warming-up om de spieren los te maken, en dan gaan we zingen, dansen, acteren en spelen.”

Wat kun je vertellen over jouw aanpak?

“In mijn les mag je zijn wie je bent, en ik stimuleer je om jezelf te blijven ontdekken. Ik wil vooral dat de cursisten zich gezien voelen, hun eigenheid durven te tonen en dat iedereen elkaar in zijn of haar waarde laat. Zodra de les begint, is het mijn doel dat de cursisten alle dagelijkse stress achter zich laten en hun fantasie gaan gebruiken. Als dat lukt, merken ze dat fouten maken helemaal niet erg is. Sterker nog: daar leer je juist van. Ik zoek steeds de balans tussen nieuwe dingen leren, een veilige omgeving creëren, plezier maken en spelen rond een thema. Na elke vakantie bedenk ik weer een nieuw thema.”

Waar geniet je van tijdens het lesgeven?

“Als ik zie dat cursisten genoeg zelfvertrouwen ontwikkelen om te laten zien wat hen bijzonder maakt. Natuurlijk wil ik dat mijn leerlingen kennismaken met alle verschillende facetten van podiumkunst, maar het is niet mijn nummer één focus om allround artiesten van ze te maken. De basis is dat iedereen plezier heeft.

Maar als ik, tussen al dat plezier door, zie dat iemand het aandurft om ook echt zijn of haar eigenheid te tonen — ja, dan trekt dat zeker mijn blik. Enthousiasme en lef zien bij een cursist, dat vind ik heel fijn.”

Hoe zou jij jezelf als docent omschrijven?

“Toen ik studeerde om aan de slag te kunnen als podiumkunstenaar en dansdocent binnen de performing arts, had ik een favoriete leraar. Zijn lessen waren altijd heel goed voorbereid. Dat vond en vind ik nog steeds heel erg belangrijk. Hij liet ons hard werken, maar bij hem in de klas voelde iedereen zich altijd veilig, hij was nieuwsgierig en had veel humor. Ik probeer diezelfde sfeer ook in mijn lessen neer te zetten. Soms moet ik ook streng zijn en nee zeggen tegen leerlingen, bijvoorbeeld als ze buiten de structuur van mijn les willen werken. Maar verder ben ik vrij flexibel. Het geeft me rust om te weten dat ik als docent goed weet wat ik doe en hoe ik mijn lessen vormgeef.

En in mijn dagelijkse leven sta ik voor iedereen klaar — ik ben een echte doorzetter. Ook dat zie ik terug bij mezelf als docent.”

Heb je een bepaald doel voor ogen voor je leerlingen?

"Mijn belangrijkste doel is dat mijn leerlingen meer zelfvertrouwen krijgen door mijn lessen. Ik geloof dat de basis van alles plezier is — als je plezier hebt in het vak, komt de rest vanzelf. Als ik echt artiesten van hen zou moeten maken, zou ik op een andere manier les moeten geven, maar dat is niet waarom mijn leerlingen zich voor deze lessen hebben opgegeven. Ze willen gewoon musicalervaring opdoen. Het vak van artiest is er één van doorzetten, van vallen en opstaan.”


Fun facts over Vincent

• Vincent heeft zijn duikbrevet gehaald in Australië.
• Hij was een van de dansers in de Ziggo Dome tijdens Holland Zingt Hazes.
• Als student werkte Vincent als animator op de grootste kindercamping van Nederland.

Guillermo Hilversum

Meer info

Guillermo Hilversum

‘In mijn lessen zit veel interactie’

Wat voor soort docent ben je?

"Vooral heel enthousiast. Ik hou ervan om met veel beweging en spektakel les te geven. Omdat ik opgeleid ben als danser zit er veel dynamiek en muziek in mijn lessen. Dat geldt zowel bij de cursus musical met de kinderen, als bij jongerentheater of improvisatie voor volwassenen.”

Wat kun je vertellen over de lessen?

“Ik vind het belangrijk om goed te luisteren naar de cursisten, wat willen zij? Waar werken zij graag naartoe? In mijn lessen zit je niet steeds aan de kant te kijken, je doet mee, je geeft feedback. Er is veel interactie. Ik hou van muziek en bewegingen die het spel benadrukken. Groot spelen en dan weer heel klein, zodat het één mooi geheel wordt.”

Hoe ervaren cursisten jouw lessen?

“Het fijnste vind ik dat ze graag komen. Dat ze ernaar uitkijken, er zin in hebben. Ik neem iedere cursist heel serieus en luister goed naar wat iemand wil leren. Mijn motto is: fouten maken mag. Wat zeg ik: fouten maken moet! Anders houd je je als speler veel te veel in en word je onzeker. Ik hoor vaak dat ze enorm veel plezier hebben tijdens de lessen.”

Waar geniet je zelf van bij het lesgeven?

“Voor mij is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de cursisten in de loop van het jaar één hechte groep worden. Eén team, één taak, daar geloof ik in. Dat ze echt iets durven laten zien aan elkaar. Vooral als ik zie dat iemand die weinig durft zich ontpopt van een muurbloempje tot een stevige zonnestraal. Als dat lukt ben ik blij.”

Je bent zelf een ervaren acteur en regisseur, verwerk je dat ook in je lessen?

“Natuurlijk neem ik mijn ervaring mee, al is dat niet het uitgangspunt. Maar als ik merk dat er in de groep mensen zitten die bijvoorbeeld graag willen leren camera-acteren of tips willen voor audities, dan verwerk ik dat zeker in de les. Maar het belangrijkste is dat ze vrij kunnen en durven te spelen.”

Wist je dit al over Guillermo?

Zodra hij vrij is pakt hij graag zijn koffers in om het liefst naar een tropisch land te reizen. Als het maar lekker warm en zonnig is.

Achtergrond

Guillermo Hilversum volgde de dansopleiding bij Lucia Marthas in Amsterdam. Daarnaast volgde hij acteerlessen. Hij is sinds zijn negende al bezig met theater en acteren. Hij werkt als regisseur voor verschillende RTL-programma’s. Daarnaast is hij kinderregisseur van diverse musicals. Hij is o.a. begeleider van de kind-acteurs bij GTST en De Luizenmoeder. Misschien ken je hem nog als Tinco uit de jeugdserie Spangas? Guillermo is ambassadeur van Make-A-Wish waar hij ook regisseur is van de video’s die met de kinderen worden gemaakt.

Niki Romijn

Meer info

Niki Romijn

‘Als ze er helemaal in opgaan, dat vind ik zo mooi…’

Achtergrond
• Niki is theatermaker, regisseur, zangeres, componist en stemactrice.
• Ze begon op jonge leeftijd met muziek- en balletlessen, leerde zichzelf piano spelen en studeerde solozang aan het Conservatorium. Ze speelde jarenlang in musicals zoals Cats, schrijft en speelt eigen theaterproducties en spreekt al 20 jaar stemmen in voor tv- en cartoonseries. Daarnaast heeft ze altijd lesgegeven.  
• Sinds 2016 is Niki verbonden aan Scholen in de Kunst. 

Als docent 
‘Mijn veelzijdige achtergrond is de basis van hoe ik les geef. Ik heb al die jaren als theatermaker, als performer zoveel geleerd - ik voel dat ik daardoor genoeg in huis heb om door te geven aan mijn leerlingen en hen te inspireren. De vrijheid en het plezier die ik zelf ervaar bij muziek maken, spelen en dansen, wil ik graag delen. Samen dingen verzinnen, samen van niets iets maken, dat geeft zoveel energie en zelfvertrouwen!’ 

De les 
‘Ik heb een duidelijke visie en werk in mijn lessen graag ergens naartoe. Maar ik laat altijd ruimte over om in te kunnen spelen op de dingen die leerlingen zelf aandragen. Het vertalen van gevoel naar theater, daar help ik ze bij. Ik laat zien hoe ze hun eigen fantasie als inspiratiebron kunnen gebruiken en geef ze het vertrouwen dat alles kan en mag in de les. In een veilige sfeer durven ze meer uit te proberen en zichzelf te laten zien. Misschien helpt het dat ik zelf nogal klein ben en graag gek doe. Dan moeten ze enorm lachen en komen ze vanzelf los.’ 

Technieken 
‘Ik houd ervan de kinderen al doende dingen te laten ontdekken, ze spelenderwijs iets te leren. Vanuit het werken aan een voorstelling geef ik praktische ‘theatertips’ waar ze echt wat aan hebben en waardoor ze zich verder kunnen ontplooien. Alle facetten van het musical vak verpak ik in leuke theaterspelletjes waarbij er heel veel geïmproviseerd mag worden. Zo maken ze zich ongemerkt een heleboel theatertechnieken eigen.’ 

Energie 
‘Als kinderen vanuit hun eigen creativiteit hun best doen, is dat altijd goed. Ik zal dan nooit zeggen dat iets verkeerd is. Misschien wel: “Laten we een experimentje doen, dan doen we het even anders”. Maar ik kan ook streng zijn als ik weet dat ze het beter kunnen: “Hier ga ik geen kaartje voor kopen!” Dan gaat het vaak om de energie die ze erin steken. Ik wil dat ze gefocust zijn, hun best doen. Ook als het even iets minder met ze gaat – juist door extra energie geven kan je helemaal vergeten waar je nou mee zat.’  

Geluksmomentjes… 
‘Die gezichtjes als ze er helemaal inzitten... Kinderen blijven vaak moeilijk in hun eigen rol. Ze kijken naar elkaar, voelen gêne, of lachen om elkaar. Maar als het lukt, als ze er helemaal in opgaan, dat vind ik zo mooi!’ 



Toon meer docenten