Houd je van zingen én dansen én toneelspelen? Dan is musical echt iets voor jou. Alles wat je leuk vindt in één les! Stap voor stap ontdek je hoe je een musicalster kunt worden. Onze docenten helpen je daarbij. Bijvoorbeeld hoe je nóg mooier kunt zingen. Of hoe je teksten uit je hoofd leert. Of wat je moet doen als je iemand anders moet spelen. Je leert wat een choreografie is en hoe je zonder woorden een verhaal kunt vertellen. Je leert zoveel. Teveel om op te noemen.
Eén van de 35 lessen is voor de eindpresentatie. Daar laat je aan het publiek zien wat je allemaal geleerd hebt.
In de eindpresentaties van alle musicallessen wordt gezongen, gedanst en gespeeld. De docent bepaalt samen met de groep wat de eindpresentatie wordt. Dat kunnen scènes zijn die je zelf hebt bedacht, een kleine minimusical op basis van een script of een verzameling van de mooiste momenten uit de lessen,
Aan een eindpresentatie doen meerdere groepen mee. Het is dus niet alleen laten zien, maar ook kijken naar anderen.
Kinderen die deze cursus in Amersfoort doen spelen de op het grote podium van ICOONtheater.
Heb je er nu al zin in en wil jij ook een musicalster worden? Meld je snel aan!
Let op: sommige cursussen zijn vol. Je kunt je wel inschrijven voor de wachtlijst.
'Ik probeer mijn lessen zo op te bouwen dat er speelsheid en sprankelende momenten ontstaan.'
Willemijn Böcker stimuleert haar cursisten altijd om de speelsheid in zichzelf naar boven te halen. Een sprankelende les vol spel, zang en dans is het gevolg.
“Het belangrijkste in de musical-les is dat er een open en veilige sfeer is waar ieder kind of volwassene zichzelf kan zijn. Het is namelijk best spannend om tegelijk te dansen, te acteren en te zingen. Daarom let ik het goed op dat we allemaal met aandacht naar elkaar luisteren. Daarbij wordt er veel gelachen en vind ik het belangrijk dat ze zich gezien en gehoord voelen. ”
“Ik zie musical-les als een soort sport, niet vanwege de competitie, maar wel een beetje vanwege het fanatisme. Natuurlijk spelen en zingen we voor de lol, maar ik vind het wel fijn als je aanwezig bent en op tijd komt, en dat je altijd je teksten oefent. Zo maak je als team de mooiste musical.”
“In elke les zorg ik ervoor dat we de drie disciplines zang dans en theater met elkaar combineren. Daarbij probeer ik de les zo op te bouwen dat er veel speelsheid en sprankelende momenten ontstaan. Bij de volwassenen doe ik dat door het kind in hen weer naar boven te halen en bij de kinderen spreek ik vooral hun fantasie aan.
“Ik krijg veel energie en inspiratie van de cursisten zelf. Soms komen ze met verrassende eigen ideeën. Ik stimuleer ze ook om zelf dingen te verzinnen of zelf een rap of een lied te schrijven. Als zoiets spontaan gebeurt, brengt dat ook weer veel plezier bij de leerlingen.”
Zij zet zich graag in voor een betere wereld: zo eet ze vegan, is ze nog weleens te vinden bij een demonstratie en zet ze zich in voor goede doelen.
Willemijn Böcker dacht altijd dat ze arts zou worden, maar toen ze hoorde dat je ook muziektheater kon studeren, was ze verkocht. Ze studeerde in 2020 af in die richting aan het conservatorium Rotterdam. Daarna is ze meteen aan de slag gegaan met lesgeven in zang, koor, dans en musical. Daarnaast is Willemijn uitvoerend artiest bij de Amazones en jeugdtheater Onder het Buro.
‘In mijn lessen zit veel interactie’
"Vooral heel enthousiast. Ik hou ervan om met veel beweging en spektakel les te geven. Omdat ik opgeleid ben als danser zit er veel dynamiek en muziek in mijn lessen. Dat geldt zowel bij de cursus musical met de kinderen, als bij jongerentheater of improvisatie voor volwassenen.”
“Ik vind het belangrijk om goed te luisteren naar de cursisten, wat willen zij? Waar werken zij graag naartoe? In mijn lessen zit je niet steeds aan de kant te kijken, je doet mee, je geeft feedback. Er is veel interactie. Ik hou van muziek en bewegingen die het spel benadrukken. Groot spelen en dan weer heel klein, zodat het één mooi geheel wordt.”
“Het fijnste vind ik dat ze graag komen. Dat ze ernaar uitkijken, er zin in hebben. Ik neem iedere cursist heel serieus en luister goed naar wat iemand wil leren. Mijn motto is: fouten maken mag. Wat zeg ik: fouten maken moet! Anders houd je je als speler veel te veel in en word je onzeker. Ik hoor vaak dat ze enorm veel plezier hebben tijdens de lessen.”
“Voor mij is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de cursisten in de loop van het jaar één hechte groep worden. Eén team, één taak, daar geloof ik in. Dat ze echt iets durven laten zien aan elkaar. Vooral als ik zie dat iemand die weinig durft zich ontpopt van een muurbloempje tot een stevige zonnestraal. Als dat lukt ben ik blij.”
“Natuurlijk neem ik mijn ervaring mee, al is dat niet het uitgangspunt. Maar als ik merk dat er in de groep mensen zitten die bijvoorbeeld graag willen leren camera-acteren of tips willen voor audities, dan verwerk ik dat zeker in de les. Maar het belangrijkste is dat ze vrij kunnen en durven te spelen.”
Zodra hij vrij is pakt hij graag zijn koffers in om het liefst naar een tropisch land te reizen. Als het maar lekker warm en zonnig is.
Guillermo Hilversum volgde de dansopleiding bij Lucia Marthas in Amsterdam. Daarnaast volgde hij acteerlessen. Hij is sinds zijn negende al bezig met theater en acteren. Hij werkt als regisseur voor verschillende RTL-programma’s. Daarnaast is hij kinderregisseur van diverse musicals. Hij is o.a. begeleider van de kind-acteurs bij GTST en De Luizenmoeder. Misschien ken je hem nog als Tinco uit de jeugdserie Spangas? Guillermo is ambassadeur van Make-A-Wish waar hij ook regisseur is van de video’s die met de kinderen worden gemaakt.
‘Als ze er helemaal in opgaan, dat vind ik zo mooi…’
Achtergrond
• Niki is theatermaker, regisseur, zangeres, componist en stemactrice.
• Ze begon op jonge leeftijd met muziek- en balletlessen, leerde zichzelf piano spelen en studeerde solozang aan het Conservatorium. Ze speelde jarenlang in musicals zoals Cats, schrijft en speelt eigen theaterproducties en spreekt al 20 jaar stemmen in voor tv- en cartoonseries. Daarnaast heeft ze altijd lesgegeven.
• Sinds 2016 is Niki verbonden aan Scholen in de Kunst.
Als docent
‘Mijn veelzijdige achtergrond is de basis van hoe ik les geef. Ik heb al die jaren als theatermaker, als performer zoveel geleerd - ik voel dat ik daardoor genoeg in huis heb om door te geven aan mijn leerlingen en hen te inspireren. De vrijheid en het plezier die ik zelf ervaar bij muziek maken, spelen en dansen, wil ik graag delen. Samen dingen verzinnen, samen van niets iets maken, dat geeft zoveel energie en zelfvertrouwen!’
De les
‘Ik heb een duidelijke visie en werk in mijn lessen graag ergens naartoe. Maar ik laat altijd ruimte over om in te kunnen spelen op de dingen die leerlingen zelf aandragen. Het vertalen van gevoel naar theater, daar help ik ze bij. Ik laat zien hoe ze hun eigen fantasie als inspiratiebron kunnen gebruiken en geef ze het vertrouwen dat alles kan en mag in de les. In een veilige sfeer durven ze meer uit te proberen en zichzelf te laten zien. Misschien helpt het dat ik zelf nogal klein ben en graag gek doe. Dan moeten ze enorm lachen en komen ze vanzelf los.’
Technieken
‘Ik houd ervan de kinderen al doende dingen te laten ontdekken, ze spelenderwijs iets te leren. Vanuit het werken aan een voorstelling geef ik praktische ‘theatertips’ waar ze echt wat aan hebben en waardoor ze zich verder kunnen ontplooien. Alle facetten van het musical vak verpak ik in leuke theaterspelletjes waarbij er heel veel geïmproviseerd mag worden. Zo maken ze zich ongemerkt een heleboel theatertechnieken eigen.’
Energie
‘Als kinderen vanuit hun eigen creativiteit hun best doen, is dat altijd goed. Ik zal dan nooit zeggen dat iets verkeerd is. Misschien wel: “Laten we een experimentje doen, dan doen we het even anders”. Maar ik kan ook streng zijn als ik weet dat ze het beter kunnen: “Hier ga ik geen kaartje voor kopen!” Dan gaat het vaak om de energie die ze erin steken. Ik wil dat ze gefocust zijn, hun best doen. Ook als het even iets minder met ze gaat – juist door extra energie geven kan je helemaal vergeten waar je nou mee zat.’
Geluksmomentjes…
‘Die gezichtjes als ze er helemaal inzitten... Kinderen blijven vaak moeilijk in hun eigen rol. Ze kijken naar elkaar, voelen gêne, of lachen om elkaar. Maar als het lukt, als ze er helemaal in opgaan, dat vind ik zo mooi!’