Maak hier je keuze

Fysiek spel gevorderden, 18+ Toneel, kinderen Toneel, jongeren Acteren alle niveaus, 18+ Fysiek spel beginners, 18+

Geef je lijf de hoofdrol

Sta jij graag op het toneel en heb je al spelervaring? Dan geeft deze cursus je meer verdieping en vooral: meer expressie. Deze cursus helpt je je lijf nog meer in te zetten bij dat wat jij wil vertellen op het toneel.

Je lichaam is je instrument op het toneel. Daar werk je in deze cursus intensief mee. Je leert hoe je zonder woorden een verhaal vertelt. Wat kun je zeggen met alleen je houding? Wat laat je zien en wat juist niet?

Je duikt in technieken die het fysieke spel versterken. Denk aan mime, slapstick, Laban en ViewPoints. Je werkt in de les met beweging, ritme en ruimte.

Wat ga je doen in deze cursus?

Elke les begint met een warming-up. Daarna gaan we aan de slag met verschillende technieken. Je onderzoekt, speelt en maakt scènes. De vloer is je speelveld. Daar speel je met energie, beweging en timing.

Je leert beter kijken. Naar jezelf en naar elkaar. Je bespreekt met elkaar wat werkt en waarom. Het kijken naar de anderen is net zo leerzaam als zelf spelen. Verwacht veel actie, veel uitproberen en veel feedback.

Deze cursus daagt je uit om je comfortzone te verlaten. Om keuzes te maken. En om je lijf volledig in te zetten.

Tip: Draag kleding waarin je makkelijk beweegt, sportkleding is prima. Kleding in laagjes is handig, want het ene moment ben je flink in beweging, het andere moment doe je een rustige oefening of kijk je naar anderen.


Mogelijkheden

  • Type Groepsles
  • Leeftijd 18+
  • Docent Lisette Mallee
  • Locaties

    Eemhuis

    Maandag Avond

  • Prijs

    Volwassenen 18+ € 390,00 (30 keer)

  • Bekijk alle mogelijkheden

Onze docenten

Lisette Mallee

Meer info

Lisette Mallee

‘Als ik zo’n mooie scène zie, denk ik: inlijsten!’

Als docent

‘Van leerlingen op de middelbare school - waar theater een verplicht vak is, hoor ik vaak terug dat ik zo enthousiast ben: zelfs als ze het vak eigenlijk ‘stom’ vinden, noemen ze dat aanstekelijk. Ik geloof ook dat ik goed zie hoe ik iemand met de juiste feedback verder kan brengen. Ik ben van oorsprong dramatherapeut en hoewel ik nooit als therapeut gewerkt heb, is mijn waarnemingsvermogen misschien daarom goed ontwikkeld. Zelf spelen in theaterproducties geeft me als docent veel inspiratie.’

Theater

‘Wat wil ik mijn cursisten bijbrengen? Hoe ontzettend leuk theater is! En de breedte van het vak. Ik wil laten zien dat je theater kan maken vanuit dans, vanuit beeldende kunst, vanuit muziek. En dat het onmiskenbaar een plek inneemt in de maatschappij. Vakinhoudelijk wil ik laten zien hoe het werkt: hoe kom je van een idee tot theater; waarom is iets theater en waarom niet? En ik vind het mooi als ik mensen de ervaring kan geven dat ze samenvallen met zichzelf: iedereen heeft voor de buitenwereld een imago, een houding. Op het toneel kan dat ineens wegvallen – dan zijn mensen heel vrij: “Ik dacht niet meer na, ik deed gewoon, in een flow!”

Hoe ziet een theaterles er uit?

‘We beginnen altijd met een energizer – spelletjes om erin te komen en alert aanwezig te zijn, en daarna doen we oefeningen die het thema van de les introduceren. De kern van de les is vaak een maak- of spelopdracht gebaseerd op wat we net geoefend hebben; toepassing van de technieken.

Aan het einde van het jaar passen we al het geleerde toe in een eindproductie waar we langere tijd aan werken’

Voorstelling

‘Met alle theatergroepen - behalve met de allerkleinsten, sluiten we af met een voorstelling. Van kerst tot de voorjaarsvakantie verzamelen we materiaal: de cursisten maken dan door verschillende maakopdrachten allerlei scènes rondom een thema. Met de input van de cursisten wordt dan een door mij bedacht kader ingevuld en zo ontstaat de voorstelling. De periode daarna zijn we echt met het repeteren van het toneelstuk bezig. De volwassenen presenteren het eerste jaar altijd in het eigen theaterlokaal. Vanaf het tweede jaar spelen ze op een andere locatie bijvoorbeeld in De Lieve Vrouw, of op locatie.

Geluksmomentjes…

‘Als iemand iets doet wat hij nooit eerder gedaan heeft – als hij verbaasd is over zichzelf. Of als ik een mooie scène zie: inlijsten! denk ik dan. En ik geniet van een fijne sfeer in de les, als cursisten echt willen werken – echt willen weten wat theater is.’

Achtergrond

• Lisette studeerde dramatherapie en werkte 5 jaar als groepsleidster in de kinderpsychiatrie.
• Daarna had ze 5 jaar haar eigen theaterbedrijf waarmee ze veel jeugdvoorstellingen maakte en speelde.
• Ze volgde de Kaderregie opleiding en haalde haar master Kunsteducatie.
• Lisette is vakdocent drama en CKV op een middelbare school.
• Sinds 2005 is ze verbonden aan Scholen in de Kunst, ze geeft les aan volwassenen en kinderen. Ook is ze medeverantwoordelijk voor de talentklas theater van Scholen in de Kunst.
• Lisette speelt regelmatig haar eigen solovoorstelling en volgt een verdiepende acteeropleiding op theaterschool de Trap.
• Lisette behaalde in 2023 het diploma 'docerend theatermaker, 1e graads' en start komend jaar met een acteeropleiding aan de Meisner Academie.

Toon meer docenten