Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Maak hier je keuze

Acteren alle niveaus, 21+ Toneel, kinderen Toneel, jongeren Ontdek theater beginners, 21+ Acteren beginners, 21+ Fysiek spel beginners, 21+

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd 21+
Docent Lisette Mallee

Locaties

Eemhuis
Woensdag
Avond

Prijs

Volwassen
€ 437,00 (30 lessen)

Bekijk alle mogelijkheden

Acteren alle niveaus, 21+

De cursus Acteren alle niveaus is er voor iedereen die het leuk vindt om te spelen. Je bent welkom als beginner, maar ook als je al wat podiumervaring hebt opgedaan. 

In deze cursus benaderen we toneelspelen vanuit verschillende invalshoeken. Door inzicht en oefening verdiep je je spelvaardigheden.

In de lessen besteden we aandacht aan het verdiepen van alle aspecten van het acteren. Je gaat aan de slag met stemgebruik, lichaamstaal, samenspel en ruimtegebruik.

In de lessen komen verschillende acteerbenaderingen aan bod waaronder View Point, 4 Elementen en Grotowski. Ook onderzoek je meerdere speelstijlen zoals fysiek spel, grotesk spel en realistisch spel op basis van inleving.

Je werkt in groepen en in duo’s en krijgt aanwijzingen gericht op je persoonlijke ontwikkeling. Het kijken naar elkaar en bespreken wat we zien is een belangrijk onderdeel van de les. Zo leer je mét elkaar beter spelen en vergroot je je inzicht in de wetmatigheden van het theater.

De cursus sluit aan op de andere cursussen en de productiegroepen van de theaterschool. Het is dus ook een prima basis voor de de cursussen teksttoneel productie, zelf theater maken en improvisatietheater.

Onze docenten

Lisette Mallee

Meer info

Lisette Mallee

‘Als ik zo’n mooie scène zie, denk ik: inlijsten!’

Als docent

‘Van leerlingen op de middelbare school - waar theater een verplicht vak is, hoor ik vaak terug dat ik zo enthousiast ben: zelfs als ze het vak eigenlijk ‘stom’ vinden, noemen ze dat aanstekelijk. Ik geloof ook dat ik goed zie hoe ik iemand met de juiste feedback verder kan brengen. Ik ben van oorsprong dramatherapeut en hoewel ik nooit als therapeut gewerkt heb, is mijn waarnemingsvermogen misschien daarom goed ontwikkeld. Zelf spelen in theaterproducties geeft me als docent veel inspiratie.’  

Theater

‘Wat wil ik mijn cursisten bijbrengen? Hoe ontzettend leuk theater is! En de breedte van het vak. Ik wil laten zien dat je theater kan maken vanuit dans, vanuit beeldende kunst, vanuit muziek. En dat het onmiskenbaar een plek inneemt in de maatschappij. Vakinhoudelijk wil ik laten zien hoe het werkt: hoe kom je van een idee tot theater; waarom is iets theater en waarom niet? En ik vind het mooi als ik mensen de ervaring kan geven dat ze samenvallen met zichzelf: iedereen heeft voor de buitenwereld een imago, een houding. Op het toneel kan dat ineens wegvallen – dan zijn mensen heel vrij: “Ik dacht niet meer na, ik deed gewoon, in een flow!” 

Hoe ziet een theaterles er uit?

‘We beginnen altijd met een energizer – spelletjes om erin te komen en alert aanwezig te zijn, en daarna doen we oefeningen die het thema van de les introduceren. De kern van de les is vaak een maak- of spelopdracht gebaseerd op wat we net geoefend hebben; toepassing van de technieken.  

Aan het einde van het jaar passen we al het geleerde toe in een eindproductie waar we langere tijd aan werken’

Voorstelling

‘Met alle theatergroepen - behalve met de allerkleinsten, sluiten we af met een voorstelling. Van kerst tot de voorjaarsvakantie verzamelen we materiaal: de cursisten maken dan door verschillende maakopdrachten allerlei scènes rondom een thema. Met de input van de cursisten wordt dan een door mij bedacht kader ingevuld en zo ontstaat de voorstelling. De periode daarna zijn we echt met het repeteren van het toneelstuk bezig. De volwassenen presenteren het eerste jaar altijd in het eigen theaterlokaal. Vanaf het tweede jaar spelen ze op een andere locatie bijvoorbeeld in De Lieve Vrouw, of op locatie.  

Geluksmomentjes…

‘Als iemand iets doet wat hij nooit eerder gedaan heeft – als hij verbaasd is over zichzelf. Of als ik een mooie scène zie: inlijsten! denk ik dan. En ik geniet van een fijne sfeer in de les, als cursisten echt willen werken – echt willen weten wat theater is.’ 

Achtergrond

• Lisette studeerde dramatherapie en werkte 5 jaar als groepsleidster in de kinderpsychiatrie.
• Daarna had ze 5 jaar haar eigen theaterbedrijf waarmee ze veel jeugdvoorstellingen maakte en speelde.
• Ze volgde de Kaderregie opleiding en haalde haar master Kunsteducatie.
• Lisette is vakdocent drama en CKV op een middelbare school.
• Sinds 2005 is ze verbonden aan Scholen in de Kunst, ze geeft les aan volwassenen en kinderen. Ook is ze medeverantwoordelijk voor de talentklas theater van Scholen in de Kunst.
• Lisette speelt regelmatig haar eigen solovoorstelling en volgt een verdiepende acteeropleiding op theaterschool de Trap. 
• Lisette behaalde in 2023 het diploma 'docerend theatermaker, 1e graads' en start komend jaar met een acteeropleiding aan de Meisner Academie.

Toon meer docenten