Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Mogelijkheden

Type Muziek individueel
Docent Harry Oosterbroek, Michiel Buijsse
Locaties
Eemhuis ICOON Hoogland

Prijs

Kind
vanaf € 805,00 (35 x 25min)
Jongeren
vanaf € 805,00 (35 x 25min)
Volwassen
€ 962,50 (35 x 25min)

Je kunt je lesduur verlengen bij inschrijving, Per 5 min is dat € 161,- of € 192,50 op jaarbasis.

Slagwerkles

Bij slagwerkles gaat het vooral, hoe kan het ook anders, om ritme. Misschien ben jij wel de ronkende motor van de band of de persoon achterin het orkest op pauken en ander slagwerk. Te horen en te zien ben je altijd! Een spetterend en energiek instrumentarium staat op je te wachten om bespeeld te worden. Want naast het drumstel gaan we ook aan de slag op een marimba, vibrafoon, xylofoon, pauken, buisklokken, conga’s, bongo’s en ga zo maar door. En dan dus meteen door naar het orkest, een band of een ensemble.

Over slagwerkles

Je kunt vanaf 7 jaar beginnen met slagwerkles. Tijdens de lessen leer je de verschillende slagwerkinstrumenten bespelen aan de hand van liedjes, duetten en speciale 'trainingsoefeningen'. Naast dat je natuurlijk noten leert lezen en drumcharts leert begrijpen, leer je improviseren, doe je aan samenspel in band of ensemble vorm en leer je de instrumenten beheersen.

Oefenen helpt

Natuurlijk hoort dagelijks oefenen bij het leren bespelen van een instrument. Het is belangrijk dat je elke dag even speelt en naarmate je wat verder bent, wordt dat wat langer. Hoe heerlijk is het om al meteen muziek te kunnen maken! Voor kinderen is het een goed hulpmiddel een vaste tijd per dag te reserveren. Positieve aandacht van de ouders of omgeving werkt zeer stimulerend! Hoe je kunt oefenen en hoe lang wenselijk is hoor je van je docent.


Wat kost slagwerkles?

De kosten van slagwerkles hangen af van de leeftijd van de leerling, het aantal minuten les dat je les wilt krijgen en de frequentie van de slagwerklessen. De Muziekschool hanteert een standaard van 25 minuten les per week, waarbij je zelf lesminuten bij kunt kopen. De kosten daarvan zie je in het blok aan de linkerzijde. Een overzicht van de kosten vind je op de pagina met tarieven.

Extra samenspel

Wie bij Scholen in de Kunst muziekles volgt, mag daarbij kosteloos deelnemen aan ons samenspelaanbod. Dat is leuk, leerzaam en heel stimulerend! Door samen te spelen leer je onder andere om goed naar elkaar te luisteren, samen te ademen, samen te articuleren en goed op elkaar af te stemmen. Bovendien ontwikkel je je veel sneller en completer op je instrument. Daarom is er bij Scholen in de Kunst een samenspelaanbod voor elke leeftijd, voor elk niveau en in vele bezettingen.

Beginnende muziekleerlingen starten met samenspel bij de volgende samenspellessen:

> kinderen (6 tot 10 jaar) > Groepsles voor Beginners, muziek

> jongeren (10 tot 21 jaar) > Flexband Jong

> volwassenen (21+) > Flexband voor volwassenen


HaFa-korting voor leden van verenigingen

Ben je lid van een erkende HaFa-vereniging in de regio Amersfoort en wil je slagwerkles? Dan heb je recht op 35% korting op het lesgeld. Deze korting geldt voor cursisten van alle leeftijden. De speciale HaFa-tarieven vind je op deze pagina.

Als je je inschrijft, zie je de reguliere tarieven. Vermeld bij inschrijving bij ‘opmerkingen’ van welke vereniging je lid bent. De HaFa-korting wordt vervolgens verrekend op het factuurbedrag.

Heb je nog vragen?

Je kunt altijd contact met onze klantenservice opnemen om te overleggen of een vraag te stellen.

alles wat je moet weten over muziekles bij ons

Wat kost muziekles? Kan ik een instrument huren? Heb je een laag inkomen?

Laat je inspireren!

Slagwerkleerlingen spelen...

Rubber gloves

Jongleren met percussie

assaf seewi laat het je zien!

Ensembles & orkesten

gratis als je muziekles bij ons hebt!

Veelgestelde vragen

Slagwerk lijkt makkelijk, maar dat is het niet. Ieder instrument is anders en het komt best nauw om de juiste klank eruit te halen. Sommige instrumenten worden geschud of geschraapt, andere bespeel je met een stok of met de hand. Het is niet eenvoudig om een percussionist te zijn, omdat er veel oefening voor nodig is om een instrument met de juiste hoeveelheid kracht, op de juiste plaats en op het juiste moment te raken.

Slagwerkinstrumenten worden meestal onderverdeeld in twee groepen: membranofoon en idiofoon. Membranofoon: het geluid wordt door een vel of membraan veroorzaak, zoals de pauk, gong en drum. En idiofoon: het geluid wordt door klankrijk materiaal (hout of metaal) veroorzaakt, bijvoorbeeld de xylofoon, woodblock en triangel.

Onze docenten

Harry Oosterbroek

Meer info

Harry Oosterbroek

‘Hè, is de les nu al afgelopen?’

Achtergrond 

• Harry begon als kleine slagwerker op 7-jarige leeftijd in een fanfareorkest.
• Hij studeerde zowel klassiek slagwerk als lichte muziek (drums) aan het Conservatorium in Zwolle.
• Meteen na deze studie startte hij in 1982 met lesgeven bij Scholen in de Kunst.
• Hij werkte daarnaast als freelance slagwerker in radio-orkesten en bij operettegezelschappen.
• Harry is naast docent slagwerk/drums ook coördinator van diverse activiteiten bij Scholen in de Kunst.  

Als docent 

‘Ouders noemen mij geduldig. Mijn leerlingen komen vaak met een brede vraag. Naast drumstel en kleine trom willen ze bijvoorbeeld ook les in pauken en melodisch slagwerk. Ik wil juist de leerling die geïnteresseerd is in de veelzijdigheid van het vak, de geluidjes, de mogelijkheden: “Meester, mogen we volgende keer een ander instrument?”, dat is leuk! Ik heb veel affiniteit met de muziekkorpsen, veel van mijn leerlingen komen daar vandaan om muziekdiploma’s te halen.’  

De drumles 

‘Ik stimuleer interesse voor de veelzijdigheid van slagwerk door mijn leerlingen alle soorten instrumenten en alle mogelijke stijlen te laten horen. Ik laat ze meespelen met liedjes en zorg voor samenspel met andere leerlingen. Natuurlijk leer ik ze ook als slagwerker op een specifieke manier luisteren bij het samenspel. In een orkest heb je als slagwerker vaak rust. In plaats van alles uittellen, leren ze te letten op de signalen in de muziek, op de partijen van andere instrumenten.’  

Thuis 

‘Ik verwacht van mijn leerlingen dat ze het echt zelf willen en dat ze verder kijken dan hun neus lang is. Soms komen ze omdat ze in een bandje willen, een slagwerkgroep gehoord hebben of een trucje willen leren. Dat is leuk, maar daar moeten ze wel wat voor doen, elke dag studeren. Dat valt soms tegen. Het is belangrijk dat ouders zich dat realiseren: er moet een instrument komen, eventueel een oefentrommel of oefen pad en de kinderen moeten de gelegenheid krijgen thuis te studeren. Er is niks zo frustrerend als ouders die zeggen: nu even niet, ik heb hoofdpijn.’  

Geluksmomentjes

‘Als het kwartje valt, of als je lekker samenspeelt met een leerling. En als ze genieten van het samenspel met een andere leerling. En natuurlijke als een leerling zegt: “Hè, is de les nu al afgelopen?” 


Michiel Buijsse

Meer info

Michiel Buijsse

'Als slagwerker ben je de muzikale motor van een band'

Hoe wil je jezelf omschrijven als docent?

“Als docent probeer ik vooral heel persoonlijk te zijn, door goed te luisteren naar mijn cursisten. Daarnaast vind ik het altijd een grote uitdaging om te ontdekken wat voor muziekstijl bij hen past. Ik geef les aan drummers die net beginnen of die de draad weer oppakken nadat ze het even hebben laten liggen. Dat vraagt van mij een aanpak waarbij ik echt aansluit op de leerling zelf. Wat wil die bereiken, wat voor droom heeft die, welke band of muziek spreekt hem of haar aan? Ik luister goed en zoek een benadering die ervoor zorgt dat dat muzikale doel ook echt wordt bereikt.”

Wat vind je belangrijk in jouw muzieklessen?

“Mijn ultieme doel is om iedereen les op maat te geven, ongeacht achtergrond, niveau, muziekstijl of eventuele beperkingen. Bij beginners bied ik een basis vol techniek, hand-voet-coördinatie en noten lezen aan, toch is dat slechts een onderdeel van een bredere ‘routekaart’. Muziek leren gaat voor mij vooral over het bepalen van je doel en zelfexpressie. Een bepaald idee of doel zal ik nooit de kop indrukken, maar ik doe juist mijn uiterste best om dat samen voor elkaar te krijgen. In mijn lessen besteed ik verder veel aandacht aan de lichamelijke houding, die is allesbepalend. Het helpt als je van nature al souplesse hebt, maar anders werken we daar hard aan. Bij drummen is zo min mogelijk spanning in je lijf erg belangrijk.”

Hoe zorg je ervoor dat cursisten gemotiveerd blijven?

“Met veel enthousiasme voor mijn vak. Het delen van mijn kennis doe ik met mijn hele hebben en houden. Ik hou ervan cursisten op een positieve manier uit te dagen. Vanuit mijn ervaring met diverse muziekstijlen in verschillende ensembles lukt het me prima om steeds weer iets te vinden dat bij iemand past. Vooral meespeelliedjes werken goed, waardoor je al snel resultaat ervaart. Daarnaast weet ik ook dat leren drummen tijd vraagt. Dat maakt me mild als het een keer niet lukt met oefenen.”

Bij Scholen in de Kunst heb je veel opties voor samenspel, hoe belangrijk is dat?

“Drummers zijn vaak behoorlijk bescheiden en treden niet graag op de voorgrond. Ik ook niet per se. Maar als slagwerker ben je wel superbelangrijk in een band of klassiek ensemble; je bent de muzikale motor. Dat zelf ervaren is fantastisch. Samen spelen leert je zoveel: je ervaart je eigen rol, moet op medespelers letten en staat op een podium! In zo’n band of orkest ontdek je vaak: dit is wat ik wilde. Dan weet je ineens waar je het allemaal voor doet. Een te gekke ervaring.”

Wist je dit al over Michiel?

Hij is een fanatieke wielrenner en traint met vrienden voor grote fietsrondes, zoals de Amstel Gold Race Tourtocht van 240 kilometer lang.

Achtergrond

Michiel Buijsse is drummer en docent in drums, (melodisch) slagwerk en percussie. Daarnaast speelt hij in de bands Tess Merlot, The Streetbeat Empire en verschillende jazz-formaties. Van jongs af aan speelde hij in de fanfare, een slagwerkgroep en in rockbands. Hij studeerde klassiek slagwerk aan het Conservatorium van Amsterdam en jazz drums op Codarts in Rotterdam, waar hij zich ook verdiepte in latin en fusion. In die tijd toerde hij met de popband The Royal Engineers, wat landelijke airplay opleverde.

Bekijk de opname van de band Tess Merlot, live in PAARD Den Haag op 25 januari 2020!

Toon meer docenten