Je kunt je lesduur verlengen bij inschrijving, per 5 min is dat € 168,- of € 203,- op jaarbasis.
Bij slagwerkles gaat het vooral, hoe kan het ook anders, om ritme. Misschien ben jij wel de ronkende motor van de band of de persoon achterin het orkest op pauken en ander slagwerk. Te horen en te zien ben je altijd! Een spetterend en energiek instrumentarium staat op je te wachten om bespeeld te worden. Want naast het drumstel gaan we ook aan de slag op een marimba, vibrafoon, xylofoon, pauken, buisklokken, conga’s, bongo’s en ga zo maar door. En dan dus meteen door naar het orkest, een band of een ensemble.
Je kunt vanaf 7 jaar beginnen met slagwerkles. Tijdens de lessen leer je de verschillende slagwerkinstrumenten bespelen aan de hand van liedjes, duetten en speciale 'trainingsoefeningen'. Naast dat je natuurlijk noten leert lezen en drumcharts leert begrijpen, leer je improviseren, doe je aan samenspel in band of ensemble vorm en leer je de instrumenten beheersen.
Natuurlijk hoort dagelijks oefenen bij het leren bespelen van een instrument. Het is belangrijk dat je elke dag even speelt en naarmate je wat verder bent, wordt dat wat langer. Hoe heerlijk is het om al meteen muziek te kunnen maken! Voor kinderen is het een goed hulpmiddel een vaste tijd per dag te reserveren. Positieve aandacht van de ouders of omgeving werkt zeer stimulerend! Hoe je kunt oefenen en hoe lang wenselijk is hoor je van je docent.
De kosten van slagwerkles hangen af van de leeftijd van de leerling, het aantal minuten les dat je les wilt krijgen en de frequentie van de slagwerklessen. De Muziekschool hanteert een standaard van 25 minuten les per week, waarbij je zelf lesminuten bij kunt kopen. De kosten daarvan zie je in het blok aan de linkerzijde. Een overzicht van de kosten vind je op de pagina met tarieven.
Wie bij Scholen in de Kunst muziekles volgt, mag daarbij kosteloos deelnemen aan ons samenspelaanbod. Dat is leuk, leerzaam en heel stimulerend! Door samen te spelen leer je onder andere om goed naar elkaar te luisteren, samen te ademen, samen te articuleren en goed op elkaar af te stemmen. Bovendien ontwikkel je je veel sneller en completer op je instrument. Daarom is er bij Scholen in de Kunst een samenspelaanbod voor elke leeftijd, voor elk niveau en in vele bezettingen.
Beginnende muziekleerlingen starten met samenspel bij de volgende samenspellessen:
> kinderen (6 tot 10 jaar) > Groepsles voor Beginners, muziek
> jongeren (10 tot 21 jaar) > Flexband Jong
> volwassenen (21+) > Flexband voor volwassenen
Ben je lid van een erkende HaFa-vereniging in de regio Amersfoort en wil je slagwerkles? Dan heb je recht op 35% korting op het lesgeld. Deze korting geldt voor cursisten van alle leeftijden. De speciale HaFa-tarieven vind je op deze pagina.
Als je je inschrijft, zie je de reguliere tarieven. Vermeld bij inschrijving bij ‘opmerkingen’ van welke vereniging je lid bent. De HaFa-korting wordt vervolgens verrekend op het factuurbedrag.
Je kunt altijd contact met onze klantenservice opnemen om te overleggen of een vraag te stellen.
Rubber gloves
assaf seewi laat het je zien!
gratis als je muziekles bij ons hebt!
Slagwerk lijkt makkelijk, maar dat is het niet. Ieder instrument is anders en het komt best nauw om de juiste klank eruit te halen. Sommige instrumenten worden geschud of geschraapt, andere bespeel je met een stok of met de hand. Het is niet eenvoudig om een percussionist te zijn, omdat er veel oefening voor nodig is om een instrument met de juiste hoeveelheid kracht, op de juiste plaats en op het juiste moment te raken.
Slagwerkinstrumenten worden meestal onderverdeeld in twee groepen: membranofoon en idiofoon. Membranofoon: het geluid wordt door een vel of membraan veroorzaak, zoals de pauk, gong en drum. En idiofoon: het geluid wordt door klankrijk materiaal (hout of metaal) veroorzaakt, bijvoorbeeld de xylofoon, woodblock en triangel.
'Als slagwerker ben je de muzikale motor van een band'
“Als docent probeer ik vooral heel persoonlijk te zijn, door goed te luisteren naar mijn cursisten. Daarnaast vind ik het altijd een grote uitdaging om te ontdekken wat voor muziekstijl bij hen past. Ik geef les aan drummers die net beginnen of die de draad weer oppakken nadat ze het even hebben laten liggen. Dat vraagt van mij een aanpak waarbij ik echt aansluit op de leerling zelf. Wat wil die bereiken, wat voor droom heeft die, welke band of muziek spreekt hem of haar aan? Ik luister goed en zoek een benadering die ervoor zorgt dat dat muzikale doel ook echt wordt bereikt.”
“Mijn ultieme doel is om iedereen les op maat te geven, ongeacht achtergrond, niveau, muziekstijl of eventuele beperkingen. Bij beginners bied ik een basis vol techniek, hand-voet-coördinatie en noten lezen aan, toch is dat slechts een onderdeel van een bredere ‘routekaart’. Muziek leren gaat voor mij vooral over het bepalen van je doel en zelfexpressie. Een bepaald idee of doel zal ik nooit de kop indrukken, maar ik doe juist mijn uiterste best om dat samen voor elkaar te krijgen. In mijn lessen besteed ik verder veel aandacht aan de lichamelijke houding, die is allesbepalend. Het helpt als je van nature al souplesse hebt, maar anders werken we daar hard aan. Bij drummen is zo min mogelijk spanning in je lijf erg belangrijk.”
“Met veel enthousiasme voor mijn vak. Het delen van mijn kennis doe ik met mijn hele hebben en houden. Ik hou ervan cursisten op een positieve manier uit te dagen. Vanuit mijn ervaring met diverse muziekstijlen in verschillende ensembles lukt het me prima om steeds weer iets te vinden dat bij iemand past. Vooral meespeelliedjes werken goed, waardoor je al snel resultaat ervaart. Daarnaast weet ik ook dat leren drummen tijd vraagt. Dat maakt me mild als het een keer niet lukt met oefenen.”
“Drummers zijn vaak behoorlijk bescheiden en treden niet graag op de voorgrond. Ik ook niet per se. Maar als slagwerker ben je wel superbelangrijk in een band of klassiek ensemble; je bent de muzikale motor. Dat zelf ervaren is fantastisch. Samen spelen leert je zoveel: je ervaart je eigen rol, moet op medespelers letten en staat op een podium! In zo’n band of orkest ontdek je vaak: dit is wat ik wilde. Dan weet je ineens waar je het allemaal voor doet. Een te gekke ervaring.”
Hij is een fanatieke wielrenner en traint met vrienden voor grote fietsrondes, zoals de Amstel Gold Race Tourtocht van 240 kilometer lang.
Michiel Buijsse is drummer en docent in drums, (melodisch) slagwerk en percussie. Daarnaast speelt hij in de bands Tess Merlot, The Streetbeat Empire en verschillende jazz-formaties. Van jongs af aan speelde hij in de fanfare, een slagwerkgroep en in rockbands. Hij studeerde klassiek slagwerk aan het Conservatorium van Amsterdam en jazz drums op Codarts in Rotterdam, waar hij zich ook verdiepte in latin en fusion. In die tijd toerde hij met de popband The Royal Engineers, wat landelijke airplay opleverde.
Bekijk de opname van de band Tess Merlot, live in PAARD Den Haag op 25 januari 2020!
'Ik zie mijzelf graag toveren met muziek'
Arend Bruijn ademt muziek en dat merk je in zijn enthousiaste lessen. Hij verdiept zich echt in de belevingswereld van de cursisten en past zijn lessen en muziekkeuze op hen aan.
“Ik adem muziek en ben de hele dag door met muziek bezig. Er is niets mooiers, ik zie mijzelf graag toveren met muziek. Dat enthousiasme breng ik graag over als docent. Ik leef me in en weet goed wat er speelt. Ik geef al meer dan tien jaar les aan volwassenen en kinderen en verdiep me in hun belevingswereld. Omdat ik ook muziek voor films of games maak, weet ik vaak wat nieuw en hip is en dat pas ik ook toe in de lessen.”
“Nee helemaal niet, natuurlijk heb je de jongetjes die vooral komen om lekker op het drumstel te rammen. Maar ik leer ze al snel de nuances van het spel en dat kracht helemaal niet nodig is, zeker niet als je wilt roffelen, dan moet je juist de stok het werk zelf laten doen. In ons lokaal staan zoveel mooie slagwerkinstrumenten, er is veel te kiezen. Zoals pauken, vibrafoon of marimba, ik ben van alle markten thuis.”
“Alles begint bij luisteren. Dus daar besteed ik veel aandacht aan. Verder vind ik het fijn als de passie voor muziek uit een cursist zelf komt, zodat de leerling het beste uit zichzelf haalt. Daarbij vind ik het ook mooi als iemand ontdekt hoeveel voldoening het geeft als je vaak oefent, goed studeert en naar een bepaald doel toewerkt. De route ernaar toe is niet altijd alleen maar leuk en makkelijk, maar het is extra leuk als het dan uiteindelijk wel lukt, dat geeft enorm veel energie en voldoening.”
“Het is zeer motiverend om naar een optreden of samenspel toe te werken. Bij voetbal is er ook niets aan als je alleen maar traint en nooit een wedstrijd speelt. Dus samen spelen, ergens optreden is heerlijk. Ik vind het prachtig om te zien hoe leerlingen in een korte tijd veel kunnen leren. Waardoor ze in een paar weken ineens iets kunnen spelen dat ze niet hadden verwacht.”
Arend houdt van boulderen, samen met zijn broer en vrienden is hij geregeld in de klimhal te vinden.
Arend Bruijn geeft ook les aan het Conservatorium van Amsterdam. Daar volgde hij zijn studie klassiek slagwerk om vervolgens de masterstudie ‘Composing for film’ af te ronden. Arend komt uit Amersfoort en kreeg als zesjarige zelf ook les bij Scholen in de Kunst. Hij was actief bij het Nationaal Jeugd Orkest, het Nederlands Blazers Ensemble, de Radio Kamer Filharmonie en BMOL World Percussion. Hij produceert en componeert tevens muziek voor films, theater, games, concerten en commercials.