De startdata en lestijden zie je als je je inschrijft. Daar kies je de cursus die het beste bij jou past.
Introductiecursus vioolspelen voor de allerjongste spelers, waarbij ze spelenderwijs ontdekken of dit instrument bij hen past.
Laagdrempelige vioolles voor kinderen van ongeveer 5 jaar (groep 2) waarin spelen, genieten en muziek maken centraal staat. Je kind leert auditief vioolspelen door eerst liedjes te zingen en daarna te spelen. Maar ook door motorische oefeningen voor de ontwikkeling van de linkerhand en vrolijke ritmespelletjes. In de les gebruiken we de oefenstok voor een mooie stokhouding, daarna stappen we over op de strijkstok.
De kleinschalige aanpak en gezellige sfeer zorgen voor veel enthousiasme bij de kinderen. Onze aanpak is niet prestatiegericht; het gaat om de ervaring en het plezier. Elke dag oefenen is nog niet zo nodig, maar stimuleren om de viool een keertje extra op te pakken is natuurlijk fijn. Door de inzet van instructiefilmpjes van de docent, kun je als ouder je kind thuis goed begeleiden.
Aan het eind van deze cursus kan je kind omgaan met de viool en heeft het gewerkt met muzikaal gehoor, ritme, hoog- en laagtonen, de basis van het notenschrift en kan het eenvoudige 3-toonsliedjes tokkelen en de losse snaren strijken. Na deze cursus kan je kind doorstromen naar de beginnerslessen viool.
NB De definitieve dag & tijd wordt altijd besproken met de ouders en kan dus afwijken van wat op de website staat.
‘Dat was mooi hè! Nog een keer?!’
Ik wil mijn leerlingen natuurlijk de liefde voor de viool bijbrengen, maar ik zie het ook als mijn taak om ze te enthousiasmeren voor klassieke muziek in het algemeen. Ook wil ik ze graag meegeven hoe waanzinnig leuk het is om samen te spelen, in een orkest, in kamermuziekverband of samen in de les. Als ze dat in hun hart sluiten, dan blijft muziek voor altijd bij hen.
Daarnaast leren ze nog zoveel meer: oefenen en doorzetten in een tijd van appjes sturen en hup, meteen resultaat hebben. Het besef dat je soms eindeloos moet herhalen voordat je iets bereikt, maar dan ook verrast kunt worden door het resultaat. Dan laat ik ze iets spelen dat ze even geleden heel moeilijk vonden: “Weet je nog...? En kijk eens hoe makkelijk het nu gaat!” Ze zullen altijd iets hebben aan dat bewustzijn.
De lessen zijn vrolijk en gezellig en ik probeer mijn enthousiasme zo goed mogelijk over te brengen op de leerlingen. Waar nodig ben ik strikt en wijs ik leerlingen op de afspraken. Viool leren spelen vereist namelijk discipline en het is van belang dat meteen de juiste techniek wordt geleerd. Soms is het dan nodig om te zeggen: die hand moet gewoon zo, dit loopje studeer je op deze manier en wat in het schriftje staat, doe je gewoon – klaar. Dat klinkt misschien streng, maar volgens de kinderen is het vooral duidelijk.’
‘Ik wilde als meisje viool spelen nadat ik het Dubbelconcert van Bach hoorde. Als ik dat op een gegeven moment samen met een leerling kan spelen, is de cirkel voor mij weer rond’
‘Als de leerling ineens voelt: Aha, nu heb ik het!’