Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Mogelijkheden

Type Muziek individueel
Docent Daphne Balvers, Jaap Dijkhuizen, Wietse Voermans
Locaties
Eemhuis ICOON Hoogland

Prijs

Kind
vanaf € 805,00 (35 x 25min)
Jongeren
vanaf € 805,00 (35 x 25min)
Volwassen
€ 962,50 (35 x 25min)

Je kunt je lesduur verlengen bij inschrijving, Per 5 min is dat € 161,- of € 192,50 op jaarbasis.

Saxofoonles

Wie saxofoon wil spelen kan kiezen uit vier verschillende ‘formaten’. De altsax en de tenorsax komen het meest voor als solo-instrument (zowel in klassieke muziek als in de jazz en pop). De sopraansax en de baritonsax worden vaak gebruikt in het saxofoonkwartet en in bigbands en bij harmonie- en fanfareorkesten. Beginnende leerlingen spelen de eerste jaren doorgaans op de altsaxofoon.

Over saxofoonles

Een mooie leeftijd om te beginnen met saxofoonspelen is 8 jaar. De docenten bekijken per persoon of je fysiek in staat bent om saxofoon te spelen. Win daarom goed advies in bij één van onze docenten en overleg wat de mogelijkheden zijn. Dan weet je zeker dat je een goed advies krijgt.

Oefenen helpt

Natuurlijk hoort dagelijks oefenen bij het leren bespelen van een instrument. Het is belangrijk dat je elke dag even speelt en naarmate je wat verder bent, wordt dat wat langer. Hoe heerlijk is het om al meteen muziek te kunnen maken! Voor kinderen is het een goed hulpmiddel een vaste tijd per dag te reserveren. Positieve aandacht van de ouders of omgeving werkt zeer stimulerend! Hoe je kunt oefenen en hoe lang wenselijk is hoor je van je docent.


Wat kost saxofoonles?

De kosten van saxofoonles hangen af van de leeftijd van de leerling, het aantal minuten les dat je les wilt krijgen en de frequentie van de saxofoonlessen. De Muziekschool hanteert een standaard van 25 minuten les per week, waarbij je zelf lesminuten bij kunt kopen. De kosten daarvan zie je in het blok aan de linkerzijde. Een overzicht van de kosten vind je op de pagina met tarieven.

Extra samenspel

Wie bij Scholen in de Kunst muziekles volgt, mag daarbij kosteloos deelnemen aan ons samenspelaanbod. Dat is leuk, leerzaam en heel stimulerend! Door samen te spelen leer je onder andere om goed naar elkaar te luisteren, samen te ademen, samen te articuleren en goed op elkaar af te stemmen. Bovendien ontwikkel je je veel sneller en completer op je instrument. Daarom is er bij Scholen in de Kunst een samenspelaanbod voor elke leeftijd, voor elk niveau en in vele bezettingen.

Beginnende muziekleerlingen starten met samenspel bij de volgende samenspellessen:

> kinderen (6 tot 10 jaar) > Groepsles voor Beginners, muziek

> jongeren (10 tot 21 jaar) > Flexband Jong

> volwassenen (21+) > Flexband voor volwassenen


HaFa-korting voor leden van verenigingen

Ben je lid van een erkende HaFa-vereniging in de regio Amersfoort en wil je saxofoonles? Dan heb je recht op 35% korting op het lesgeld. Deze korting geldt voor cursisten van alle leeftijden. De speciale HaFa-tarieven vind je op deze pagina.

Als je je inschrijft, zie je de reguliere tarieven. Vermeld bij inschrijving bij ‘opmerkingen’ van welke vereniging je lid bent. De HaFa-korting wordt vervolgens verrekend op het factuurbedrag.

Heb je nog vragen?

Je kunt altijd contact met onze klantenservice opnemen om te overleggen of een vraag te stellen.

alles wat je moet weten over muziekles bij ons

Wat kost muziekles? Kan ik een instrument huren? Heb je een laag inkomen?

Laat je inspireren!

Bekijk een saxofoonles

docent Jaap Dijkhuizen, leerling Isa Belle

Saxofooninspiratie...

luister eens naar Benjamin Herman

Ensembles & orkesten

gratis als je muziekles bij ons hebt!

Veelgestelde vragen

Is saxofoon spelen moeilijk?

De saxofoon is eigenlijk vrij eenvoudig om te leren spelen, waarschijnlijk omdat de saxofoon een relatief modern instrument is, vergeleken met andere blaasinstrumenten. De wijze waarop je je vingers plaatst, is niet echt moeilijk. Je kunt eenvoudiger tonen produceren dan met de meeste andere blaasinstrumenten.

Hoe kies ik de juiste saxofoon?

Over het algemeen beginnen de meeste saxofoonleerlingen met het leren van de alt- of tenorsaxofoon. Dat zijn de makkelijkste saxofoons. Gevorderde saxofonisten kunnen overstappen naar sopraan- en baritonsaxofoons.

Hoe lang duurt het om saxofoon te leren spelen?

Je zou op de eerste dag al een beetje geluid uit een saxofoon moeten kunnen halen. Het kost echter tijd om echt goed te kunnen spelen. In het begin, ongeacht je leeftijd, is het belangrijk om basisvaardigheden te ontwikkelen. En zoals ook voor de andere instrumenten geldt: als je bereid bent veel te oefenen, speel je saxofoon voordat je het weet!

Waarom valt een (metalen) saxofoon onder de houtblazers?

Dat klinkt inderdaad niet logisch. De eerste saxofoon (van Adolphe Sax) was gemaakt van hout; dat verklaart al een deel. Maar het gaat vooral om de manier waarop het geluid wordt geproduceerd: de saxofoon gebruikt, net als veel houtblazers, een mondstuk met houten riet. Bij de koperen instrumenten maakt de speler geluid met zijn/haar lippen, dus niet met een houtriet.

Onze docenten

Daphne Balvers

Meer info

Daphne Balvers

'Ineens de klank van een ‘echte’ saxofonist'

Achtergrond
• Daphne begon haar opleiding saxofoon aan het conservatorium van Hilversum en studeerde Cum Laude af in Amsterdam.
• Als uitvoerend musicus speelde ze onder meer in het Amsterdam Saxophone Quartet, met musici als Jaap van Zweden, Han Bennink en Daniël Wayenberg.
• Sinds 1999 geeft Daphne les op Scholen in de Kunst.
• Ze leidt de Saxoholics, het ensemble van Scholen in de Kunst voor gevorderde saxofoonleerlingen.
• Daphne speelt in The Sprockets, een filmbegeleidingsorkest.

Als docent
‘Ik ben heel geduldig denk ik. En ik vind het leuk om mijn leerlingen op elk niveau uit te dagen, over een streep te trekken. Ik laat ze graag iets proberen waarvan ze zelf denken: dat gaat nooit lukken. Iets buiten hun comfortzone: ietsje moeilijker, uit het hoofd, of improviseren. En ik laat ze kennis maken met verschillende muziekstijlen.’

De les
‘Mijn manier van lesgeven is afhankelijk van de leeftijd, de capaciteit en van het karakter van de leerling. Ik volg geen standaardmethode. In het begin werken we aan klank, niet meteen met noten lezen. Daarna spelen we eenvoudige stukjes, vaak uit een boek met een audiotrack waarin allerlei stijlen aan bod komen. Pubers stimuleer ik vooral om zelf dingen in te brengen. Ik wil dat ze plezier hebben tijdens de les, zodat ze zich daarna telkens weer voornemen te gaan oefenen – of dat er dan van komt of niet...’

Klank
‘Ik vind het belangrijk dat leerlingen leren luisteren naar hun klank. Wat gebeurt er met je toon? Als je bijvoorbeeld op saxofoon jazz of pop speelt, horen daar bepaalde klankeffecten bij. Ik speel voor en geef tips, maar ze zullen zelf op zoek moeten. Het is zoals een taal leren: wat doe je met je mond om een bepaalde klank te krijgen? Geweldig als leerlingen na een tijdje merken dat ze het niveau van een muziekschool leerling ontstijgen. Ineens horen ze iets wat ze alleen kennen van “echte” saxofonisten, professionals. Dat geeft zelfvertrouwen!’

Samenspel
‘Aan pubers vraag ik regelmatig: “Zit je al in een bandje? Heb je geen klasgenoten met een bandje?” Ik vind het belangrijk dat mijn leerlingen samenspelen. Beginners kunnen zich aansluiten bij een van de vele muziekverenigingen in Amersfoort. En als ze eraan toe zijn, stuur ik ze naar de Flexband: een band van Scholen in de Kunst met allerlei blazers. Tijdens de lessen zelf laat ik ze ook in kwartetten spelen, daar is veel prachtig repertoire voor.’

Geluksmomentjes…
‘Als het lukt om leerlingen verder te brengen dan ze zelf verwachten. De zelfvertrouwen-boost die ze dan krijgen, vind ik prachtig om te zien!’



Jaap Dijkhuizen

Meer info

Jaap Dijkhuizen

‘Leerlingen die juist op een concert de pannen van het dak spelen’

Als docent 

‘Muziekles geven is maatwerk. Bij iedere leerling zoek ik de juiste aanpak. Bij de een ben ik geduldig en rustig en bij de ander zeg ik: “Kom op, meters maken en opschieten.” Dat verschilt ook van week tot week. Ik merk dat leerlingen echt een sprong maken als ze voelen dat ik het belangrijk vind dat zij het naar hun zin hebben en dat ik er oprecht blij van word als ze vooruitgaan. Als ik dat benoem – ik strooi niet met complimenten, dan heeft het impact!’  

Over de Saxofoonlessen

‘Veel leerlingen heb ik van hun 8e tot hun 18e, in die jaren kun je veel doen! Ik wil dat ze zich daarna zelfstandig redden op hun instrument. En ik zorg dat ze in aanraking zijn gekomen met een breed spectrum aan muziekstijlen. Van klassiek, ook van vóór de saxofoon (Bach en Beethoven), tot jazz en pop. Alleen als ik merk dat een leerling veel feeling heeft met improviseren, stuur ik hem naar iemand anders die dat beter kan. Het is zo leuk te merken als iemand zich helemaal thuis gaat voelen in een bepaald soort muziek. Er komt persoonlijkheid naar voren, ze gaan smaak ontwikkelen. Dat is voor de leerling zelf een prettige ervaring!’ 

Samenspelen  

‘De leerlingen hebben individueel les, maar ik vorm zo snel mogelijk kwartetjes en triootjes. We hebben hier verschillende maten instrumenten (bariton, tenor, alt, sopraan) en kinderen kunnen die vanaf een bepaald niveau makkelijk uitproberen. Samenspelen is essentieel om de motivatie vast te houden. Er komt een moment dat een leerling veel meer zou moeten studeren om progressie te boeken, maar daar zijn de agenda’s te vol voor. Dan moet het over een andere boeg en voeg ik groepen bij elkaar. Zo ontwikkelen leerlingen zich op een ander gebied: luisteren en samenspelen. En ze hebben vooral veel plezier, het sociale aspect stimuleert enorm.’ 

Studeren 

‘Er moet wel gestudeerd worden, daar ben ik helder over! Liefst gestimuleerd door ouders. Die willen vaak wel, maar er is steeds minder tijd om samen te studeren. Je moet gewoon oefenen, herhalen. Is saxofoon altijd leuk? Nee! Ik zeg weleens: “Denk je dat ik alles zomaar kan? Joh, vanmorgen nog, minstens 1000 keer heb ik dat loopje gespeeld en ik kan het nóg niet! Maar weet je, nu ga ik het nog 1000 keer doen, dan kan ik het en ben ik wel de koning!” Dan kijken ze me aan… Als leerlingen ervaren dat ze echt door die weerstand heen moeten - dat de beloning groot is, dan zetten ze die stap de volgende keer sneller. Dat proces komen ze ook tegen op andere gebieden op hun weg naar zelfstandigheid: weerstand, doorzetten en overwinnen. Je krijgt vertrouwen als je weet waar je het voor doet en als je het al een paar keer hebt meegemaakt.’ 

Geluksmomentjes… 

‘Ik vind het altijd leuk en interessant mijn leerlingen te horen voorspelen. En geweldig als ze juist tijdens een concert de pannen van het dak spelen.’ 

Achtergrond

• Jaap studeerde klassiek saxofoon aan de conservatoria van Hilversum en Amsterdam. Daarnaast volgde hij compositieleer in Den Haag en Amsterdam.
• Sinds 1999 geeft hij saxofoonles bij Scholen in de Kunst. 


Wietse Voermans

Meer info

Wietse Voermans

‘Bij iedereen klinkt de saxofoon weer anders’

Hoe wil je jezelf als docent omschrijven?

“Ik hou ervan om kinderen en volwassenen het plezier van muziek maken bij te brengen. Dat doe ik door een vertrouwde sfeer te creëren, zodat zelfs de meest verlegen cursisten dit instrument ontdekken. Het gaat echt om hun nieuwsgierigheid verder aan te wakkeren. Het mooie van de saxofoon is dat die zoveel verschillende tonen laat horen en dat het bij iedereen toch weer een beetje anders klinkt – en natuurlijk dat die goudkleurig is!”

Kun je iets vertellen over je aanpak in de les?

“Zelf was ik best verlegen en onzeker als kind, ik merkte toen al snel dat ik niet gedijde bij heel strenge docenten. Zo’n stevige aanpak past ook niet bij mij. Juist met kleine stapjes en positieve feedback bereik je meer. Voor mij is het altijd superfijn om te merken dat iemand ineens een stukje kan meespelen van een liedje. Dat stimuleert en motiveert.”

Heb je zelf een voorkeur in muziekstijlen?

“Ik hou van heel veel verschillende stijlen, van avant-garde tot traditionele jazz. Verder speel ik graag experimentele muziek: dan onderzoek ik alle geluiden die de saxofoon kan maken. Dat levert bijzondere tonen op. Wanneer ik muziek componeer rek ik alle stijlen een beetje op. Al leer ik dat soort vreemde muziekstukken natuurlijk niet aan mijn leerlingen; ik vraag juist wat ze zelf graag willen spelen en zoek daar dan muziekstukken bij.”

Experimenteer je in de lessen ook veel?

“Nee, absoluut niet zelfs. Ik merk dat je bij het aanleren juist bepaalde kaders, zoals muziekboeken, nodig hebt. Goede technieken zijn ook van belang. En ik besteed veel aandacht aan hoe cursisten een plan kunnen maken om thuis te oefenen: hoe ze er tijd voor vrij maken en hoe ze met veel variatie en kleine stukjes spelen mooie vorderingen kunnen maken. Als ze dan terugkomen in de les en ineens beter spelen, maakt me dat heel blij.”

Werk je ook toe naar een bepaald optreden?

“Het fijne van de muzieklessen bij Scholen in de Kunst is de mogelijkheid tot veel samenspel. Dat faciliteren niet veel muziekscholen. Ik weet zelf hoe belangrijk het is om naast lessen op te treden in een band of een orkest. Daar leer je veel van en het geeft uiteraard veel plezier, ook samen met andere leeftijdsgenoten.”

Wist je dit al over Wietse?

Wietse schrijft graag korte verhalen en gedichten. Hij probeert elke dag iets te schrijven en maakt daar dan een kleine tekening bij.

Over Wietse Voermans

Wietse Voermans geeft saxofoonles aan kinderen en volwassenen en speelt daarnaast zelf in verschillende ensembles. Hij is tevens componist en improvisator en staat bekend om zijn unieke (jazz)sound en (improvisatie)stijl. Hij componeert muziek voor film, kunst, theater en andere ensembles. Wietse studeerde saxofoon aan Codarts in Rotterdam en daarna aan het Ritmische Muziekconservatorium in Kopenhagen. In 2016 won hij de prijs voor Beste Solist bij de finale van de Erasmus Jazzprijs met Quartzite 4tet.


Toon meer docenten