Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Mogelijkheden

Type Muziek individueel
Docent Martine Belderok, Jooske van Andel
Locaties
Eemhuis ICOON Hoogland

Prijs

Kind
€ 840,00 (35 x 25min)
Jongeren
€ 840,00 (35 x 25min)
Volwassen
€ 1.015,00 (35 x 25min)

Je kunt je lesduur verlengen bij inschrijving, per 5 min is dat € 168,- of € 203,- op jaarbasis.

Klarinetles

De klarinet behoort tot de groep houten blaasinstrumenten en wordt bespeeld met een enkel riet. De klarinet is een zeer veelzijdig instrument. Het instrument wordt zowel in de klassieke muziek, als in de jazz, de volksmuziek en de popmuziek gebruikt. In het aanvangsonderwijs wordt er les gegeven op de bes-klarinet. Later is het ook mogelijk om te leren spelen op de es-klarinet of de basklarinet.

Over klarinetles

Je kunt vanaf 6 jaar beginnen met klarinetles, afhankelijk van je fysieke mogelijkheden voor het instrument.

Oefenen helpt

Natuurlijk hoort dagelijks oefenen bij het leren bespelen van een instrument. Het is belangrijk dat je elke dag even speelt en naarmate je wat verder bent, wordt dat wat langer. Hoe heerlijk is het om al meteen muziek te kunnen maken! Voor kinderen is het een goed hulpmiddel een vaste tijd per dag te reserveren. Positieve aandacht van de ouders of omgeving werkt zeer stimulerend! Hoe je kunt oefenen en hoe lang wenselijk is hoor je van je docent.


Wat kost klarinetles?

De kosten van klarinetles hangen af van de leeftijd van de leerling, het aantal minuten les dat je les wilt krijgen en de frequentie van de klarinetlessen. De Muziekschool hanteert een standaard van 25 minuten les per week, waarbij je zelf lesminuten bij kunt kopen. De kosten daarvan zie je in het blok aan de linkerzijde. Een overzicht van de kosten vind je op de pagina met tarieven.

Extra samenspel

Wie bij Scholen in de Kunst muziekles volgt, mag daarbij kosteloos deelnemen aan ons samenspelaanbod. Dat is leuk, leerzaam en heel stimulerend! Door samen te spelen leer je onder andere om goed naar elkaar te luisteren, samen te ademen, samen te articuleren en goed op elkaar af te stemmen. Bovendien ontwikkel je je veel sneller en completer op je instrument. Daarom is er bij Scholen in de Kunst een samenspelaanbod voor elke leeftijd, voor elk niveau en in vele bezettingen.

Beginnende muziekleerlingen starten met samenspel bij de volgende samenspellessen:

> kinderen (6 tot 10 jaar) > Groepsles voor Beginners, muziek

> jongeren (10 tot 21 jaar) > Flexband Jong

> volwassenen (21+) > Flexband voor volwassenen

HaFa-korting voor leden van verenigingen

Ben je lid van een erkende HaFa-vereniging in de regio Amersfoort en wil je klarinetles? Dan heb je recht op 35% korting op het lesgeld. Deze korting geldt voor cursisten van alle leeftijden. De speciale HaFa-tarieven vind je op deze pagina.

Als je je inschrijft, zie je de reguliere tarieven. Vermeld bij inschrijving bij ‘opmerkingen’ van welke vereniging je lid bent. De HaFa-korting wordt vervolgens verrekend op het factuurbedrag.

Heb je nog vragen?

Je kunt altijd contact opnemen met onze klantenservice om te overleggen of een vraag te stellen.

alles wat je moet weten over muziekles bij ons

Wat kost muziekles? Kan ik een instrument huren? Heb je een laag inkomen?

Laat je inspireren!

Docent Jooske van Andel

speelt ook in een orkest

De beroemdste klarinetsolo ter wereld

leer het intro van rhapsody in blue

Ensembles & orkesten

gratis als je muziekles bij ons hebt!

Veelgestelde vragen

Nee, dat hoeft niet, maar het is wel handig als je de basistechniek al een beetje kent. Als je al noten kunt lezen, dan kun je sneller leuke liedjes spelen. Net als bij andere instrumenten, geldt ook bij de klarinet: door dagelijks even te oefenen en positieve aandacht van de ouders leren kinderen snel.

In vergelijking met andere instrumenten is de klarinet redelijk eenvoudig voor beginners. Je krijgt makkelijk geluid uit dit instrument: vouw je onderlip over je tanden, laat je boventanden op het mondstuk rusten, sluit je mond en… blazen maar. Je zult zien: er komt direct geluid uit!

In totaal zijn er wel dertien verschillende klarinetten, maar de meesten worden niet meer gebruikt. Als je op les gaat, leer je spelen op de zgn. bes-klarinet. Daarnaast zijn er ook nog de es-klarinet, a-klarinet, alt-klarinet en basklarinet. Deze instrumenten verschillen qua vorm en klank.

Onze docenten

Martine Belderok

Meer info

Martine Belderok

‘Klarinet spelen met uitdaging en plezier’

Achtergrond  
•  Martine studeerde klarinet bij Sjef Douwes, Harmen de Boer, Eric Hoeprich en Hans Deinzer  
•  Sinds haar afstuderen speelt ze in diverse landelijke orkesten en ensembles 
•  Bij de radio-orkesten werkte Martine ook bij de afdeling educatie en volgde ze de opleiding creative music making, een belangrijke inspiratiebron voor het lesgeven 
•  Martine is sinds 1999 docent klarinet bij Scholen in de Kunst. Ze begeleidt daarnaast de blazersplusklas 
•  Ook geeft ze les bij BASIS op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Een programma voor instrumentaal aanvangsonderwijs 

Als docent
‘Voor mij is docent-zijn een mooi en kunstzinnig beroep. Samen muziek maken staat centraal, de klarinet is daarbij het middel. Als docent kan ik de leerlingen begeleiden bij het vormgeven van hun leerpad. Het doel is te ontdekken wat je leuk vindt en te leren waar je goed in bent. Dat wat leeft in jou, mag tot uitdrukking komen en zich ontwikkelen.’  

Creativiteit in muziek
‘Ik zie leren niet als een lineair proces; via de muziek ontwikkelt zich een individueel leerpad. Met de beginnende jonge leerling start ik graag auditief, om daarna spelenderwijs ook het notenschrift te gebruiken. De Kodály-filosofie is daarbij een van mijn inspiratiebronnen, je leert klankrelaties en ritmes herkennen. Ik maak in mijn lessen gebruik van spelletjes en creatieve opdrachten. De leerling leert het instrument bespelen door bladmuziek te gebruiken, maar ook door zelf liedjes te maken en te improviseren. Improviserend maak je gebruik van dat wat je al kan en weet, en maak je tegelijkertijd nieuwe zinnen en een eigen muzikaal verhaal. Het gaat om ‘spelen’ met melodieën en ritmes: we draaien een liedje om, we veranderen de toonsoort of het ritme. Zo leer je dat muziek geen vast gegeven is, maar een levende taal.’  

Repertoire
‘Mozart, Klezmer, Scott Joplin… Het fijne van klarinetspelen is dat je zo’n fantastisch breed repertoire tot je beschikking hebt! Er is altijd wel iets dat aansluit bij je niveau en smaak. Vooral voor de gevorderde leerling is het interessant om steeds meer thuis te raken in het omvangrijke repertoire dat voor de klarinet geschreven is.’ 

Samenspelen
‘Klarinet leren spelen doe je alleen, maar vooral ook samen. Het liefst zou ik met alle leerlingen vanaf het begin willen samenspelen. Vaak zie je de kinderen juist tijdens een samenspeelproject groeien in hun spel. Het fijne van Scholen in de Kunst is dat er voor verschillende leeftijden en niveaus ensembles en orkesten zijn. Ik stuur leerlingen hier dus graag naar toe. En als je dan echt nog meer verdieping wilt, is er op de zaterdag de School voor Talent.’ 

Wat verwacht je?
‘Ik hoop altijd dat leerlingen echt zin hebben de klarinet te leren bespelen. Als er plezier is, leer je gewoon het meest! Ik verwacht dat ze trouw naar les komen en dat de leerlingen met regelmaat oefenen. In het begin is het prettig als ouders van de jongste leerlingen aanwezig zijn bij de lessen. Op die manier kunnen zij thuis helpen, de kinderen uitnodigen om te spelen, en soms zelfs samen iets aan het musiceren doen.’ 

Geluksmomentjes…
‘Ik word heel blij als een leerling met ideeën komt: ‘Mag ik de voorspeelavond organiseren?’ En: ‘Ik wil graag dát stuk spelen!’ Of: ‘Zó vind ik dit niet mooi klinken, maar zo wel.’ En als ik voel dat muziek gedeelde passie is.’

Jooske van Andel

Meer info

Jooske van Andel

'Speelplezier staat altijd op nummer één'

Wat valt gelijk op als je les hebt van jou?

“Ik denk dat leerlingen me vooral erg geduldig vinden. Best een handige eigenschap bij het aanleren van een muziekinstrument. Verder vind ik het belangrijk dat cursisten plezier hebben in hun spel. Ik voeg eventueel commentaar daarom samen met opmerkingen over spelplezier. Ik benoem altijd de positieve kanten van het spel of verwerk muzikale spelletjes in de les met jongere leerlingen, zodat het plezier op nummer één staat. Ook vind ik het belangrijk dat iedereen zich prettig voelt en alles durft te zeggen. Ik probeer echt een open sfeer te creëren.”

Wat brengt het klarinet spelen jou?

“Muziek maken gaat altijd samen met emotie en gevoel. Dat kun je niet los van elkaar zien. Musiceren is echt een gevoelskwestie, waardoor je je als muzikant kunt uiten, en dat geldt evengoed voor de mens die naar jouw spel luistert. Tja, zonder muziek zou ik me voor een deel niet kunnen uiten. Er is zo’n gezegde: ‘Where words fail, music speaks’, daar kan ik me volledig in vinden.”

Jij speelt in diverse ensembles, hoe verwerk je die ervaring in de lessen?

“Vanaf het begin van mijn muzikale leerschool en carrière speel ik al in diverse muziekensembles, variërend van de harmonie tot aan kamerorkesten. In mijn werkweek wil ik zo divers mogelijk spelen: in mijn duo met een harpiste speel ik vooral klassiek en in harmonieorkesten juist meer lichtklassiek en speciaal daarvoor geschreven muziek. Ik doe dat om mezelf zoveel mogelijk uit te dagen. En die diversiteit aan ervaring en muziekstijlen bied ik cursisten ook aan.”

Je begeleidt ook het klarinetensemble, wat houdt dat in?

“Het mooie van muziekles bij Scholen in de Kunst is dat je gratis mee kunt doen aan orkesten en ensembles. Ik begeleid het klarinetensemble waar je leert samenspelen. Dat zorgt voor verbinding, in de muziek, maar ook van mens tot mens. Dat is vrijwillig en brengt veel extra spelplezier.”

Wat geeft jou energie in het lesgeven?

“Tijdens de lessen vind ik het erg belangrijk dat alle facetten van muziek leren spelen aan bod komen, zoals techniek, adem, embouchure en klanken. Want als je de basis niet goed beheerst, moet je dat later allemaal inhalen. Daarom zorg ik voor die stevige, brede basis. Zelf vind ik het fijn als het zogeheten ‘kwartje valt’ bij een leerling. Als iemand ergens tegenaan loopt en weer verder kan na een tip, dan kan ik daar erg van genieten. Daar doe ik het voor.”

Achtergrond

Jooske van Andel studeerde klarinet aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen en behaalde twee Masters of Music bij het Fontys Conservatorium in Tilburg bij docent Eddy Vanoosthuyse. Ze won als klarinettist prijzen bij o.a. het Nederlands Klarinet Concours en Prinses Christina Concours. Ze vormt met harpiste Michelle Sweegers het duo Sweegers & Van Andel, waarmee ze onlangs een cd maakte. Ze remplaceert regelmatig bij de Marinierskapel der Koninklijke Marine en speelt solo in diverse harmonie- en kamerorkesten. Jooske is actief als muziek- en klarinetdocent bij muziekscholen en op basisscholen en is dirigent bij enkele jeugdorkesten. 

Toon meer docenten