Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd
Groep 1-2, groep 3-4
Docent Diverse docenten mogelijk

Locaties

Eemhuis
Woensdag
Middag
ICOON
Woensdag
Middag

Prijs

Kind
vanaf € 220,00 (32 lessen)

Bekijk alle mogelijkheden

Ik ben een kunstenaar

Is jouw kind iemand die het liefst de hele dag zou willen zingen en fluiten, maar ook graag met zijn of haar handen in de klei zit? Keuzes maken is lastig, daarom hoeft dat bij de cursus ‘Ik ben een kunstenaar' niet! Want in deze cursus gaat je kind kunst maken, muziek maken, dansen en kennismaken met theater. Hoe leuk is dat!?

In blokken van acht lessen gaan kinderen aan de slag met de kunstdisciplines muziek, dans, beeldende vorming en theater. De verschillende lessen hebben één overkoepelend thema als uitgangspunt. Dat thema loopt als een rode draad door alle lessen heen. In deze cursus wordt de fantasie op allerlei fronten optimaal geprikkeld. Alle vier de disciplines worden zo doorlopen. We sluiten ieder blok af met een meekijkles of presentatie voor de ouders en grootouders.

De lessen en presentaties vinden plaats in onze verschillende studio’s en ateliers. Daarin kunnen de kinderen hun ouders of verzorgers laten zien wat ze allemaal hebben geleerd. Superleuk dus!

Onze docenten

Guillermo Hilversum

Meer info

Guillermo Hilversum

‘In mijn lessen zit veel interactie’

Wat voor soort docent ben je?

"Vooral heel enthousiast. Ik hou ervan om met veel beweging en spektakel les te geven. Omdat ik opgeleid ben als danser zit er veel dynamiek en muziek in mijn lessen. Dat geldt zowel bij de cursus musical met de kinderen, als bij jongerentheater of improvisatie voor volwassenen.”

Wat kun je vertellen over de lessen?

“Ik vind het belangrijk om goed te luisteren naar de cursisten, wat willen zij? Waar werken zij graag naartoe? In mijn lessen zit je niet steeds aan de kant te kijken, je doet mee, je geeft feedback. Er is veel interactie. Ik hou van muziek en bewegingen die het spel benadrukken. Groot spelen en dan weer heel klein, zodat het één mooi geheel wordt.”

Hoe ervaren cursisten jouw lessen?

“Het fijnste vind ik dat ze graag komen. Dat ze ernaar uitkijken, er zin in hebben. Ik neem iedere cursist heel serieus en luister goed naar wat iemand wil leren. Mijn motto is: fouten maken mag. Wat zeg ik: fouten maken moet! Anders houd je je als speler veel te veel in en word je onzeker. Ik hoor vaak dat ze enorm veel plezier hebben tijdens de lessen.”

Waar geniet je zelf van bij het lesgeven?

“Voor mij is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de cursisten in de loop van het jaar één hechte groep worden. Eén team, één taak, daar geloof ik in. Dat ze echt iets durven laten zien aan elkaar. Vooral als ik zie dat iemand die weinig durft zich ontpopt van een muurbloempje tot een stevige zonnestraal. Als dat lukt ben ik blij.”

Je bent zelf een ervaren acteur en regisseur, verwerk je dat ook in je lessen?

“Natuurlijk neem ik mijn ervaring mee, al is dat niet het uitgangspunt. Maar als ik merk dat er in de groep mensen zitten die bijvoorbeeld graag willen leren camera-acteren of tips willen voor audities, dan verwerk ik dat zeker in de les. Maar het belangrijkste is dat ze vrij kunnen en durven te spelen.”

Wist je dit al over Guillermo?

Zodra hij vrij is pakt hij graag zijn koffers in om het liefst naar een tropisch land te reizen. Als het maar lekker warm en zonnig is.

Achtergrond

Guillermo Hilversum volgde de dansopleiding bij Lucia Marthas in Amsterdam. Daarnaast volgde hij acteerlessen. Hij is sinds zijn negende al bezig met theater en acteren. Hij werkt als regisseur voor verschillende RTL-programma’s. Daarnaast is hij kinderregisseur van diverse musicals. Hij is o.a. begeleider van de kind-acteurs bij GTST en De Luizenmoeder. Misschien ken je hem nog als Tinco uit de jeugdserie Spangas? Guillermo is ambassadeur van Make-A-Wish waar hij ook regisseur is van de video’s die met de kinderen worden gemaakt.

Christine Vermeulen

Meer info

Christine Vermeulen

‘Het stikt van de geluksmomentjes!’

Achtergrond
• Christine studeerde Muziektherapie en haalde daarna haar lesbevoegdheid als docent muziek
• Vanaf 2001 is ze verbonden aan Scholen in de Kunst 
• Christine geeft Muziekfabriek voor kinderen en ukelele-les voor volwassenen en kinderen
• Vanuit Scholen in de Kunst is ze docent muziek op verschillende basisscholen 
• In haar vrije tijd speelt Christine viool in een folk-punkband 

Als docent
‘Als ik iets van mezelf weet, is het dat ik ongelofelijk enthousiast ben, soms worden de kinderen in mijn groepslessen daar helemaal vrolijk-hieperdepiep van. Dan spreek ik mezelf soms even toe: rustig aan! Ik wil de kinderen zo graag laten ervaren hoeveel plezier je kunt hebben met muziek maken – hoe leuk het is om met elkaar te zingen, te spelen. Ik weet dat ik dan stiekem ook een heleboel andere dingen bij ze trigger. Ze leren bijvoorbeeld tegenstellingen in muziek herkennen zoals hoog-laag, kort-lang, hard-zacht, maat-ritme, zolang zij maar het gevoel hebben dat ze lol hebben in het muziek maken.’  

Muziekfabriek
‘Ik zorg voor veel afwisseling in de les, zodat ik de kinderen steeds trigger om erbij te blijven. Ik zing veel, ik laat ze zelf dingen verzinnen, muziekjes componeren, en soms geef ik een beetje theorie en we beginnen met noten leren lezen. Ik neem altijd een instrument mee waar we naar kijken en luisteren. We eindigen meestal met een muzikaal spelletje.’  

Ukelele-les
‘Ukelele wordt vaak gekozen door volwassenen die graag een instrument willen leren bespelen. Het is een toegankelijk instrument, waarmee je jezelf zingend kunt begeleiden en in korte tijd al echt muziek kunt maken. De ukelele-lessen zijn vooral in groepsverband in periodes van vijf weken. Maar ik heb ook individuele cursisten, voor korte of langere tijd. Het leuke is dat je in een aantal weken al veel kunt bereiken! Je redt jezelf al snel met een paar akkoorden. Er zijn bijvoorbeeld basisschooldocenten, die met de ukelele in hun klas kinderliedjes willen zingen en dat lukt wel na zeven weken. Het gaat voor mij ook hier om de lol van het muziek maken. Het is zo leuk om jezelf op deze manier te kunnen uiten. Mijn enthousiasme slaat over op andere mensen en dan hoop ik, juist bij volwassenen, dat ze zich vrij voelen. En dan gewoon, hup, gaan! Zingen, spelen! Wat maakt het uit wat anderen denken?!’  

Geluksmomentjes…
‘Het stikt van de geluksmomentjes! Bij de kinderen bijvoorbeeld: als we iets maken met elkaar en het klinkt te gek, en ik zie de kinderen met rode wangen van plezier – daar word ik zielsgelukkig van. Of als ik ze in groepjes laat samenwerken en ze tillen elkaar naar een hoger plan. En aan het eind van het jaar hebben we een optreden met de kinderen van de Muziekfabriek. Dan staan ze allemaal op het podium, de ouders glimmend in de zaal, dan ben ik zo trots!’

Gemma Oosterhof

Meer info

Gemma Oosterhof

Anouk van Deursen

Meer info

Anouk van Deursen

‘Een middel om tot bloei te komen’

Achtergrond 
• Anouk is zelf als leerling op de Scholen in de Kunst begonnen. Na 2 jaar MBO dans als vooropleiding volgde ze de opleiding Docent Dans bij ArtEZ in Arnhem en studeerde in 2016 af.
• Sinds 2016 geeft ze kleuter en kinderdans bij Scholen in de Kunst. Daarnaast geeft ze ook projecten in het basis- en voorgezet onderwijs.
• Anouk geeft les op Amsterdamse basisscholen, op dansscholen en ze heeft net de opleiding voor taal- en rekendans docent afgerond.

Als dansdocent
‘Ik ben van nature rustig. De sfeer in mijn lessen is gemoedelijk, gezellig en ik houd wel van grapjes maken. De rust is de basis van mijn les, van daaruit kan ik leerlingen prikkelen. Wat ik wil als docent? Dat mijn leerlingen genieten! Ik wil ze het gevoel van vrijheid laten ervaren, dat dansen je kan geven. Dansen als middel om te verdwijnen in het moment, even in het hier-en-nu.’

Over de dansles
‘Natuurlijk krijgen mijn leerlingen techniek aangeleerd, maar altijd vanuit vrijheid. Ik heb technische doelen - wat ik wil dat ze als groep bereiken binnen een jaar, maar het gaat vooral om de stapjes in de eigen ontwikkeling. Jezelf zijn en van daaruit dingen laten zien – niet alleen maar presteren. Ik ben niet streng en ik wil ook vooral niet dat ze mij alleen maar na doen met pasjes – ik laat ze spelenderwijs veel zelf ontdekken en creëren.’

Geluksmomentjes…
‘Kinderen die openbloeien… Soms komt bijvoorbeeld een meisje binnen, aarzelend, niet lekker in haar vel. De eerste les praat ze niet en komt ze niet van haar plek. En dan langzaam, als de lessen vorderen en als ik haar laat en de tijd geef, beweegt ze mee en gaat ze contact maken. Tegen het eind van de cursus fladdert ze door de zaal. Zo mooi, dan is dans een middel om tot bloei te komen, zonder dat ik er veel voor heb hoeven te doen.’

Mieke Snijders

Meer info

Mieke Snijders

‘Verbeeldingskracht is de sleutel in mijn kunstles’

Jij geeft de jongste kinderen les, wat spreekt je daar zo in aan?

“Mijn plezier in het werken met jongere kinderen is de verwondering. Ik hou van die speelsheid, het spontane en oprechte van kinderen. Ik laat dan vanzelf mijn eigen denken meer los en zie de wereld door hun ogen. Heerlijk vind ik het om te zien dat zij er helemaal in duiken. Vol fantasie tekenen ze enkele basisvormen en dan zie je ineens een huis. Of een felle kleur rood is lava. Dat is magie.”

Wat vind jij belangrijk aan de lessen?

“In deze lessen krijgen kinderen allerlei materialen aangeboden: klei, verf, papier, potloden en spullen uit de natuur. Daar gaan ze mee aan de slag. De focus ligt op plezier en proces; omdat het resultaat minder belangrijk is, krijg je minder competitie. Ik wens kinderen toe dat ze in vrijheid mogen ontdekken en ervaren. Een les waarin ze geen voorbedachte werkjes na hoeven maken of binnen de lijntjes moeten kleuren. Het is een veilige plek waar hun fantasie de vrije loop krijgt. Dat stimuleer ik door ze veel te laten experimenteren en te onderzoeken met hun handen.”

Jij werkt met verschillende stations, wat houdt dat in?

“Ik pas de werkwijze ‘Begrijpen met je handen’ toe. Ik werk met stations met verschillende materialen zodat kinderen echt keuzevrijheid hebben. Want door eigen keuzes te maken, leren ze vertrouwen op hun gevoel en intuïtie. Verbeeldingskracht is de sleutel tot spel in mijn ogen. Daarom heb ik vaak een ‘verborgen station’ als verrassingselement. Deze komt tevoorschijn wanneer een kind klaar is, zodat de nieuwsgierigheid opnieuw geprikkeld wordt. Zo’n verborgen station is een mooie ingang om weer verder te kunnen. Ik hou niet van vastgelegde lessen, maar volg eerder de wensen van de cursisten.”

Wat hoor je terug van je cursisten en/of ouders?

“Het fijnste is dat ik zie dat kinderen graag komen en ontspannen weer naar huis gaan. Ik ben geen directieve docent, maar sta echt naast ze. Met mijn enthousiasme hoop ik ze aan te steken met mijn liefde voor kunst. Mijn humor en rustige uitstraling zorgen ervoor dat kinderen zich op hun gemak voelen. Daarbij was ik zelf vroeger een intens verlegen meisje, ik kan daardoor beter aanvoelen wat dergelijke kinderen nodig hebben.”

Wist je dit al over Mieke?

In haar vrijetijd doet Mieke aan de verdedigingssport Krav Maga, waarbij je leert hoe je conflictsituaties vermijdt en als dat niet lukt hoe je de situatie overwint.

Achtergrond

Mieke Snijders heeft haar eigen kinderkunstatelier in Amersfoort en geeft les bij Scholen in de Kunst. Nadat zij de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht afrondde (met een jaar uitwisseling naar de Marmara Üniversitesi in Istanbul) werkte ze als autonoom kunstenaar. Ze schilderde met name realistische werken in olieverf. Daarna werkte ze negen jaar als kraamverzorger. Door haar voorliefde voor het werken met kinderen startte ze haar Schuuratelier. Onlangs rondde zij de jaaropleiding tot atelierpedagoog af bij Atelier in een Koffer in Amsterdam. 

Tamara van Lent

Meer info

Tamara van Lent

Odilia Meekes

Meer info

Odilia Meekes

‘Jezelf durven laten zien’

Achtergrond
• Odilia is in 1981 afgestudeerd in Amsterdam aan de Nel Roos Academie (later de Nationale Balletacademie), ze volgde daar zowel de dansers- als docentenopleiding.
• Naast haar baan als docent danste ze begin jaren ’80 bij Jazzextension Dance Theatre.
• Sinds 1990 geeft ze danslessen bij Scholen in de Kunst, aan groepen van alle leeftijden binnen peuterdans, klassiek ballet en jazzdance.

Als danseres
‘Als kind van vijf zag ik beelden van De Notenkraker op televisie. Totaal gegrepen, begon ik ter plekke alle danspassen te imiteren. Ik was voorgoed verkocht: ik wist het zeker: later zou ik ballerina worden. Nog steeds is mijn liefde voor dans de basis van al mijn lessen.’

Als dansdocent
‘Volgens mij ben ik een heel enthousiaste docent. Ik werk graag vanuit een persoonlijke betrokkenheid met de leerlingen. Met elkaar binnen een plezierige, fijne sfeer bezig zijn staat voorop. Ik hoop mijn cursisten te laten voelen en ervaren dat ze er op hun eigen, waardevolle manier mogen zijn. Binnen improvisatie-opdrachten bijvoorbeeld, probeer ik de kinderen uit te dagen om iets van zichzelf te durven laten zien, in een veilige sfeer, zonder dat iets gek gevonden wordt. Ik hoop dat er zo meer zelfvertrouwen ontstaat.’

Over de dansles
Kinderen klassiek
‘Ik vind het prettig als de lesinhoud een afwisseling is van techniek en vrijer bewegen. Dat betekent dat ik aandacht wil hebben voor zowel de vormen uit de academische klassieke dans, als voor het ontwikkelen van eigen dansbewegingen. Algemene doelen zijn voor mij het vergroten van lichaamsbewustzijn, het soepel en sterk maken van de spieren, balans- en muzikaliteitsontwikkeling. Ook grondoefeningen kunnen deel uitmaken van de les. We improviseren, soms met materialen zoals een sjaal of lint, of naar aanleiding van een verhaal, op verschillende soorten muziek. En altijd - dat vond ik als kind het fijnste – bewegen we vanuit de diagonaal: huppelen, marcheren, de schuif- en walspas, aanloop….. grote sprong – dat je denkt: ik vlieg! Ik houd er ook van als kinderen zelf met ideeën komen, soms heb ik me iets voorgenomen, maar ga ik graag mee met iets heel anders!’

Peuters
‘Bij de peuter-ouderlessen vormen algemene bewegingsvormen en improvisatie de kern. Ik laat de kinderen ontdekken wat je allemaal kunt doen met je lichaam, hoe je het in kunt zetten om iets uit te beelden. Er wordt gedanst en bewogen door de ruimte op muziek en liedjes; denk aan stampen, lopen, springen, rollen en schuiven. Een verhaal uit een prentenboek vormt verder de rode draad van de les. Het is altijd weer enorm leuk om te zien hoe ouders en kinderen gedurende deze les op elkaar anticiperen en reageren.’

Jazzdance voor volwassenen
‘Bij jazzdance bewegen we op afwisselende, merendeels populaire muziek. De les bestaat uit een staande warming-up met stretches en krachtoefeningen om het lichaam warm, soepel en sterk te maken. Soms volgt er een kleine (battement of draai-) combinatie door het midden; vervolgens een aantal grondoefeningen. Aan de danscombinatie (die de ene keer lyrisch, en de andere keer snel en dynamisch kan zijn) werken we vaak 3 keer. Binnen de les probeer ik de cursisten te prikkelen hun dansgevoel in de bewegingen tot uiting te laten komen, kortom: voorbij de vorm te komen.’

Presentatie
‘Een keer in de twee jaar is er een grote dansvoorstelling. We werken dan redelijk lang aan één specifieke dans per groep. En als het moment dan daar is: in kostuum en geschminkt het toneel op, dan is dat een onvergetelijke ervaring!’

Geluksmomenten…
‘Als ik een cursist zie opgaan in zijn of haar bewegingen: dat kan zo ontroerend zijn! Dan denk ik: wat een prachtig vak heb ik toch!’

Toon meer docenten