De hoorn behoort tot de koperen blaasinstrumenten. Het is een prachtig instrument met een warme toon. De hoorn is te vinden in verschillende orkesten zoals het symfonieorkest, het harmonieorkest en het fanfareorkest. Ook in kleinere ensembles komt de hoorn veel voor.
In principe kunnen kinderen vanaf ongeveer 7 jaar (na overleg met de docent) met hoornles beginnen. Belangrijk is daarbij dat de voortanden gewisseld zijn.
Natuurlijk hoort dagelijks oefenen bij het leren bespelen van een instrument. Het is belangrijk dat je elke dag even speelt en naarmate je wat verder bent, wordt dat wat langer. Hoe heerlijk is het om al meteen muziek te kunnen maken! Voor kinderen is het een goed hulpmiddel een vaste tijd per dag te reserveren. Positieve aandacht van de ouders of omgeving werkt zeer stimulerend! Hoe je kunt oefenen en hoe lang wenselijk is hoor je van je docent.
De kosten van hoornles hangen af van de leeftijd van de leerling, het aantal minuten les dat je les wilt krijgen en de frequentie van de hoornlessen. De Muziekschool hanteert een standaard van 25 minuten les per week, waarbij je zelf lesminuten bij kunt kopen. De kosten daarvan zie je in het blok aan de linkerzijde. Een overzicht van de kosten vind je op de pagina met tarieven.
Wie bij Scholen in de Kunst muziekles volgt, mag daarbij kosteloos deelnemen aan ons samenspelaanbod. Dat is leuk, leerzaam en heel stimulerend! Door samen te spelen leer je onder andere om goed naar elkaar te luisteren, samen te ademen, samen te articuleren en goed op elkaar af te stemmen. Bovendien ontwikkel je je veel sneller en completer op je instrument. Daarom is er bij Scholen in de Kunst een samenspelaanbod voor elke leeftijd, voor elk niveau en in vele bezettingen.
Beginnende muziekleerlingen starten met samenspel bij de volgende samenspellessen:
> kinderen (6 tot 10 jaar) > Groepsles voor Beginners, muziek
> jongeren (10 tot 21 jaar) > Flexband Jong
> volwassenen (21+) > Flexband voor volwassenen
Ben je lid van een erkende HaFa-vereniging in de regio Amersfoort en wil je hoornles? Dan heb je recht op 35% korting op het lesgeld. Deze korting geldt voor cursisten van alle leeftijden. De speciale HaFa-tarieven vind je op deze pagina.
Als je je inschrijft, zie je de reguliere tarieven. Vermeld bij inschrijving bij ‘opmerkingen’ van welke vereniging je lid bent. De HaFa-korting wordt vervolgens verrekend op het factuurbedrag.
Je kunt altijd contact met onze klantenservice opnemen om te overleggen of een vraag te stellen.
Kind € 840,00 (35 x 25min)
Jongeren € 840,00 (35 x 25min)
Volwassen € 1.015,00 (35 x 25min)
Je kunt je lesduur verlengen bij inschrijving, per 5 min is dat € 168,- of € 203,- op jaarbasis.
docent Klaske de Haan, leerling Jan Jaap
luister naar het jurrasic park theme door de vienna horns!
gratis als je muziekles bij ons hebt!
De hoorn is één van de luidste instrumenten in een orkest. Dus als je graag wordt gehoord, is de hoorn jouw instrument! Maar de hoorn mengt ook prachtig met andere instrumenten en kan heel lyrisch klinken. De hoorn heeft een donker, vol en rijk geluid, volgens sommigen het mooiste geluid van alle blaasinstrumenten. Bovendien zijn er niet zoveel hoornisten, dus de kans is groot dat je snel een plek vindt in een orkest of muziekvereniging.
De hoorn geldt als één van de moeilijkere instrumenten. Dat komt door de hoge ligging van de tonen. Daarnaast moet je behoorlijk hard blazen om er een goed geluid uit te krijgen. Je moet dus over een goede ademtechniek beschikken. Maar net als bij andere instrumenten kom je ver met regelmatig oefenen. En hoorn spelen is gelijk een prima workout voor je longen. Ook mooi meegenomen!
Kinderen kunnen vanaf ongeveer 7 à 8 jaar beginnen met hoornles. Wel is het van belang dat de voortanden zijn gewisseld. Voor kinderen zijn er aangepaste instrumenten, die zijn lichter en relatief makkelijker te bespelen. Door hoorn te spelen ontwikkelen kinderen van jongs af aan een goede ademhalingstechniek, een aangename bijkomstigheid. Voor kinderen is de mogelijkheid om samen te spelen in een vereniging of orkest een mooie aanvulling op individuele muziekles. Ze leren dan gelijk naar elkaar luisteren en samenspelen, dat bevordert hun teamskills.
‘Bij mij leer je musiceren van binnenuit’
‘Docent zijn betekent voor mij cursisten helpen muzikant te worden. Bij mij draait alles om speelplezier en positief leren. Ik laat cursisten graag zelf ontdekken. Zo worden het zelfstandige musici. Ik wil mensen graag helpen en vraag tijdens de les vaak wat ik kan doen om de ander verder te brengen. Mijn dag is goed als de leerling blij de les uit gaat.’
‘Als docent zocht ik naar een manier hoe je het beste de hoorn kunt leren bespelen. Die kennis vond ik tijdens de master muziekeducatie volgens Kodály, die uitgaat van auditief leren. Dat loste bij mij zoveel dingen op bij het hoorn spelen. Alles viel op z’n plek: zo had ik het ook willen leren. Daarna heb ik die aanpak vertaald naar mijn eigen hoornmethodiek voor beginnende leerlingen, waarin ze spelenderwijs een innerlijke klankvoorstelling voor de natuurtonen ontwikkelen. Het mooie is dat technisch het instrument leren bespelen en musiceren zo samenkomen.’
‘Voor mij is het belangrijk dat cursisten kunnen experimenteren en dingen kunnen uitproberen. Iemand die musiceert wil iets vertellen met zijn instrument aan de luisteraar. Dat leer je niet uit boekjes of door eindeloos noten te leren en toonladders te oefenen. Ik heb ontdekt dat het gaat om musiceren van binnenuit, wat wil zeggen dat je speels en met je gevoel het instrument volgt.’
‘In de les betekent dit dat ik samen met jongere leerlingen veel zing en ik ook luistervragen stel, zodat ze hun zogeheten ‘binnenoor’ ontwikkelen. We lopen door de ruimte, dansen, springen en doen muzikale spelletjes. Allemaal in een sfeer waarbij ze zich op hun gemak voelen. Naast opdrachten geven, ga ik graag in dialoog met de leerling. Zo ontdekken ze hun eigen ideeën en creativiteit. De leerling staat centraal; ik kijk echt naar wat iemand nodig heeft. Geen enkele les is hetzelfde, dat houdt het gevarieerd en interessant en past goed bij de tijdgeest.’
‘Ik vind het belangrijk dat cursisten heel breed worden opgeleid. Je wordt muzikant en dat doe je niet door alleen de techniek aan te leren. Het gaat om innerlijke klankvoorstelling, om zelf leren voelen en ervaren. Het effect hiervan is dat leerlingen de lessen leuk blijven vinden. Als je vanuit je gevoel speelt, ontstaat er vanzelf iets nieuws. Ze leren om zelf betekenis te geven aan hun muziek, maken eigen muzikale keuzes en kunnen zich daardoor muzikaal uitdrukken op hun instrument.’
Klaske heeft twee jonge golden retrievers, waar ze veel mee speelt, wandelt en die ze traint.
Klaske de Haan viel als 5-jarige al voor de hoorn als instrument, toen ze de fanfare voorbij zag komen. Na enkele jaren trompet begon ze als 12-jarige met hoorn spelen. Het warme geluid past bij haar. Ze studeerde hoorn aan de conservatoria van Groningen, Den Haag en Tilburg. En specialiseerde zich daarna in muziekeducatie en pedagogiek. Ze haalde vervolgens de Master Music Education according to the Kodály concept. Als hoornist werkte ze samen met diverse orkesten, waaronder het Residentie Orkest, het Radio Kamerorkest, het Nederlands Philharmonisch orkest, het Rotterdams Philharmonisch orkest en het Balletorkest. Ook speelde ze in diverse kamermuziekensembles.