Guitarra Parente! is een korte cursus speciaal voor ouders die wel eens willen meemaken hoe het is om gitaar te spelen. Door het zelf te doen kun je als ouder je kind beter begeleiden en/of helpen bij de gitaarlessen. In vijf lessen gaan we in op de basistechniek, houding, aanslagtechnieken, notenschrift en notatievormen, akkoordbegeleiding, plectrumtechniek, stemmen, welke apps zijn handig om in je telefoon of tablet te hebben, etc. Ook het verwisselen van snaren komt aan bod.
Het doel is dat je als ouder het plezier in muziek maken ervaart en weer even meemaakt hoe het is om iets nieuws te leren. Met de opgedane kennis kun je je zoon/dochter weer helpen bij het oefenen thuis. Daarnaast ben je altijd welkom om de laatste vijf minuten van de les bij te wonen.
Naast het fysieke spel staan we ook stil bij leertechnieken, motivatietechniek en structuur van de oefentijden. Je kunt natuurlijk ook zelf actuele aandachtspunten bespreken waar je als ouder tegenaan loopt. Het uiteindelijk doel: dat jouw kind optimaal profiteert van de lessen én het plezier in de lessen behoudt.
Lijkt het je leuk om mee te doen, maar wil je niet bij het begin beginnen omdat je in het verleden gitaar hebt gespeeld? Geef je dan op voor Guitarra Parente 2.0. Je bent van harte welkom. De instap is laagdrempelig en de sfeer is fantastisch!
Lesmateriaal en (indien aanwezig) leengitaar bij de prijs inbegrepen
'Hoe meer je betrokken raakt, hoe meer je voor een kind gaat betekenen'
• Daan van der Vliet (1968) studeerde klassiek gitaar aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bij Wim Pfister en Lex Eisenhardt én een jaar aan het conservatorium Lorenzo Perosi te Biella (Italië) bij Angelo Gilardino.
• Vanaf 2002 geeft hij les bij Scholen in de Kunst. Daarnaast werkt hij als coördinator binnen de afdeling Kunst in Vrije Tijd en als hoofd van de RVE tokkel en zang.
• Als uitvoerend musicus richt Daan zich de laatste jaren steeds meer op muziek uit de 16e en 17e eeuw. Hij speelt daarom ook barokgitaar en theorbe.
• Daan schrijft zelf veel muziek voor zijn leerlingen.
‘Ik ben duidelijk in wat ik vraag van een leerling, mijn lessen zijn gestructureerd en ik verwacht dat de leerling zich houdt aan de afspraak die we maken. Maar wát ik precies vraag, verschilt per kind. Elke leeftijd vraagt een andere benadering. Ik geef alle type kinderen les, langzame of snelle kinderen, kinderen met ADHD, autistische en hoogbegaafde kinderen. Ik kijk echt naar de individuele vraag en heb geen oordeel over kunnen of mogelijkheden.’