Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Mogelijkheden

Type Muziek individueel
Docent Irma Vos, Kees van der Heijdt, Josien van Mens
Locaties
Eemhuis ICOON Hoogland

Prijs

Kind
vanaf € 805,00 (35 x 25min)
Jongeren
vanaf € 805,00 (35 x 25min)
Volwassen
€ 962,50 (35 x 25min)

Je kunt je lesduur verlengen bij inschrijving, Per 5 min is dat € 161,- of € 192,50 op jaarbasis.

Dwarsfluitles in Amersfoort

Wil jij dwarsfluit leren spelen en ben je op zoek naar dwarsfluitles in Amersfoort? Dan ben je bij onze Muziekschool aan het goede adres. Twijfel je of de dwarsfluit wel bij je past, doe dan eerst een gratis proefles.

De dwarsfluit is een populair instrument dat niet alleen in de klassieke muziek, maar ook in de lichte muziek goed tot z'n recht komt. Behalve als solo-instrument is de dwarsfluit ook te vinden in allerlei orkesten en ensembles, zoals een symfonieorkest of harmonieorkest.


Over dwarsfluitles

Kinderen kunnen vanaf ongeveer 7 jaar beginnen met dwarsfluitles. Voor de jongsten maken we gebruik van kleine fluiten speciaal voor deze leeftijd. Plezier in het muziek maken staat centraal in de lessen; dit is de beste drijfveer om veel te kunnen leren!

Natuurlijk kunnen ook volwassenen bij ons dwarsfluit leren spelen. Zowel beginners als meer gevorderde spelers zijn van harte welkom. 


Oefenen helpt

Natuurlijk hoort dagelijks oefenen bij het leren bespelen van een instrument. Het is belangrijk dat je elke dag even speelt en naarmate je wat verder bent, wordt dat wat langer. Voor kinderen is het een goed hulpmiddel een vaste tijd per dag te reserveren. Positieve aandacht van de ouders of omgeving werkt zeer stimulerend! Hoe je kunt oefenen en hoe lang wenselijk is hoor je van je docent.


Wat kost dwarsfluitles?

De kosten van dwarsfluitles hangen af van de leeftijd van de leerling, het aantal minuten les dat je les wilt krijgen en de frequentie van de dwarsfluitlessen. De Muziekschool hanteert een standaard van 25 minuten les per week, waarbij je zelf lesminuten bij kunt kopen. De kosten daarvan zie je in het blok aan de linkerzijde. Een overzicht van de kosten vind je op de pagina met tarieven.

Extra samenspel

Wie bij Scholen in de Kunst muziekles volgt, mag daarbij kosteloos deelnemen aan ons samenspelaanbod. Dat is leuk, leerzaam en heel stimulerend! Door samen te spelen leer je onder andere om goed naar elkaar te luisteren, samen te ademen, samen te articuleren en goed op elkaar af te stemmen. Bovendien ontwikkel je je veel sneller en completer op je instrument. Daarom is er bij Scholen in de Kunst een samenspelaanbod voor elke leeftijd, voor elk niveau en in vele bezettingen.

Beginnende muziekleerlingen starten met samenspel bij de volgende samenspellessen:

> kinderen (6 tot 10 jaar) > Groepsles voor Beginners, muziek

> jongeren (10 tot 21 jaar) > Flexband Jong

> volwassenen (21+) > Flexband voor volwassenen


HaFa-korting voor leden van verenigingen

Ben je lid van een erkende HaFa-vereniging in de regio Amersfoort en wil je dwarsfluitles? Dan heb je recht op 35% korting op het lesgeld. Deze korting geldt voor cursisten van alle leeftijden. De speciale HaFa-tarieven vind je op deze pagina.

Als je je inschrijft, zie je de reguliere tarieven. Vermeld bij inschrijving bij ‘opmerkingen’ van welke vereniging je lid bent. De HaFa-korting wordt vervolgens verrekend op het factuurbedrag. 

Heb je nog vragen?

Je kunt altijd contact opnemen met onze klantenservice om te overleggen of een vraag te stellen.

alles wat je moet weten over muziekles bij ons

Wat kost muziekles? Kan ik een instrument huren? Heb je een laag inkomen?

Laat je inspireren!

Bekijk een dwarsfluitles

docent Josien van Mens, leerling Annefloor

check deze dwarsfluitist!

luister naar de ronald snijders band

Samenspel & orkesten

gratis voor als je muziekles bij ons hebt!

Veelgestelde vragen

Onze docenten helpen je graag bij het uitzoeken van een dwarsfluit. Het is erg begrijpelijk wanneer je liever nog even wacht met het aanschaffen van een eigen dwarsfluit. Daarom kun je ook bij ons een dwarsfluit huren. Voor uitgebreid aankoopadvies kijk op https://www.matthewsmuziek.nl/nl/dwarsfluit-koopadvies/

Het beste is om er een dagelijkse gewoonte van te maken. Elke dag 20 minuten oefenen zou ideaal zijn. Mocht dit niet lukken, dan is het slim om zo vaak mogelijk te oefenen. De oefenmomenten hoeven dan niet lang te zijn. Regelmatig kort oefenen is beter dan één keer in de week lang oefenen.

De één pakt het sneller op dan de ander. Daarnaast hangt dit ook af van hoe consequent je thuis oefent. Wanneer je net begint kan het enkele weken duren voordat je de eerste volledige liedjes kunt spelen. Bij het spelen van dwarsfluit geldt dat je nooit raakt uitgeleerd. Er zijn altijd weer nieuwe uitdagingen als het gaat om het spelen van muziek.

Ja, dat kan, lees alles op onze pagina over huurinstrumenten. Wil je toch een dwarsluit aanschaffen, overleg dan eerst met je docent. Die kan je zeker goede tips geven. Een uitgebreid aankoopadvies vind je ook op https://www.matthewsmuziek.nl/nl/dwarsfluit-koopadvies/

Onze docenten

Irma Vos

Meer info

Irma Vos

‘En dan dat stralende gezichtje!’

Achtergrond

• Irma studeerde als docerend musicus af aan het Conservatorium van Rotterdam en als uitvoerend musicus aan het Conservatorium in Utrecht.
• Sinds 1986 geeft ze les bij Scholen in de Kunst.
• Na haar opleiding remplaceerde Irma in beroepsorkesten, ook speelde ze in het Nederlands Fluitorkest en in ad hoc kamermuziekensembles.
• Inmiddels is haar lespraktijk groter dan haar uitvoeringspraktijk. Ze speelt nog vooral Bachcantates bij cantateverenigingen.
• Samen met Frits Kroese en Georgina Collington vormt Irma het artistiek team van de School voor Talent, zij is vooral aanspreekpunt voor de kinderen en hun ouders. 

Als docent

‘Plezier in muziek maken, dat wil ik mijn leerlingen bijbrengen en ik wil het beste halen uit iedereen. Er zijn zoveel verschillende leerlingen: hele kleintjes, pubers, jongeren die het vak in willen, volwassenen – ik pas me steeds aan. Ik wil graag een band opbouwen met een leerling. Ik weet welke andere hobby’s ze hebben, en ik onthoud wat ze vertellen over school en thuis, zodat ik kan inspelen op de situatie.  

In mijn les wil ik echt aan het werk, iets bereiken. Niet zozeer een bepaald niveau, maar plezier. En het zelfstandig iets kunnen spelen, of ergens kunnen spelen, in een studentenorkest of een ensemble. Ik wil iets meegeven waar leerlingen een leven lang iets aan hebben.’

De dwarsfluitles

‘Welke methode ik kies, hangt af van de leerling. Bij iedereen begin ik met klank maken. Het beste geluid uit het instrument krijgen wat op dat moment haalbaar is. Bij kinderen verzin ik daar dingen omheen: gehoorspelletjes, klapspelletjes en op een gegeven moment zeg ik: “Die toon die we spelen, heet een b en die gaan we opschrijven.” Maar als iemand al noten kan lezen, beginnen we gewoon met een boek. Ik heb ook dyslectische leerlingen, daar heb ik iets voor ontwikkeld, we werken met kleuren en ik speel veel voor.’  

Samenspelen

‘Plezier in het muziek maken, krijg je niet als je alleen maar op je zolderkamertje studeert. Daarom regel ik naast de gewone les van alles om leerlingen te laten samenspelen. Ze kunnen in een orkest of een ensemble, samenspelen met iemand van school, en ik organiseer weekenden samen met mijn gitaar en klarinet collega waarin kinderen samen muziek maken. Dat doe ik ook voor volwassen leerlingen. Voor veel mensen het hoogtepunt van het lesjaar.’ 

Oefenen

‘Van leerlingen verwacht ik dat ze iedere dag thuis spelen. Natuurlijk lukt dat niet altijd, maar als het echt te weinig gebeurt, kan ik niks op de les en verzin ik trucs waardoor ze het hopelijk wel gaan doen. Bij jonge kinderen moeten ouders structuur bieden, een vaste tijd en een rustige plek. En af en toe even luisteren. Bij pubers niet pushen, maar iets leuks verzinnen. Wat luisteren ze zelf? Radio 538? Daar zijn fluitboeken van! Of we zoeken samen iets uit in de muziekwinkel. ‘Wow, ze is weer aan het spelen!’, mailt een ouder dan. Ik vertel leerlingen in de brugklas ook dat het gezond is fluit te spelen tussen het huiswerk maken door. Na elk vak, vijf minuten spelen, dan leer je weer sneller en haal je betere cijfers. Zoiets. Dan studeren ze soms ineens juist meer…’  

Geluksmomentjes…

‘Bijvoorbeeld als een kind al weken probeert geluid uit het instrument te krijgen en ineens lukt het. En dan dat stralende gezichtje! Maar ook een leerling die het Fluitconcert van Mozart instudeert en van alles probeert, tot het ineens echt klinkt als het Fluitconcert van Mozart.’ 

Kees van der Heijdt

Meer info

Kees van der Heijdt

Josien van Mens

Meer info

Josien van Mens

'Regelmatig ben ik echt ontroerd’

Achtergrond
• Josien studeerde dwarsfluit bij Eugenie van der Grinten en behaalde in 1994 haar diploma docerend musicus.
• Als fluitiste speelde zij in het Nederlands Fluitorkest en in verschillende kamermuziekensembles.
• Vanaf 1998 geeft zij les op Scholen in de Kunst.
• Josien volgde de Suzuki opleiding: leren lesgeven volgens een auditieve speelse methode.
• In 2012 behaalde ze haar Pabodiploma.
• Vanuit Scholen in de Kunst geeft ze muzieklessen op basisscholen in Amersfoort.
• Josien is verantwoordelijk voor de organisatie en de blazersrepetities van het Juniorenorkest.

Als docent
‘Om te beginnen probeer ik kinderen op hun gemak te stellen, wil ik graag weten hoe het met ze gaat en een gezellige sfeer creëren. En van nature ben ik heel geduldig. Van daaruit zoek ik aansluiting bij de leerling en probeer ik de ingang te vinden om de leerling thuis aan de slag te krijgen. Dat werkt bij iedereen anders. Ik vind het heel bijzonder om op deze manier een band op te bouwen met mijn leerlingen en muzikaal dingen met elkaar te beleven.’

De les
‘Meestal werk ik met beginners helemaal auditief, zonder noten. Ik heb de Suzuki opleiding gedaan en die integreer ik in mijn les. De leerling luistert eerst en probeert dan uit te vogelen hoe hij het na kan spelen. We doen spelletjes, waarbij we luisteren en zingen. Dat werkt goed. Als kinderen meteen noten moet leren lezen, naast alle vaardigheden die nodig zijn voor het instrument, lukt echt luisteren vaak niet meer. Deze manier van spelen is ook een groot voordeel voor kinderen die bijvoorbeeld heel muzikaal zijn maar tegelijkertijd dyslectisch. Uit het hoofd spelen blijft een onderdeel van mijn les, ook als we na een jaar met bladmuziek werken.’

Oefenen
‘Bij jonge kinderen is de inzet van ouders belangrijk, oefenmomenten inplannen, stimuleren op een positieve manier. Met de keuze voor repertoire probeer ik aan te sluiten bij de wensen van de leerlingen, vooral bij de pubers. Ik speel zelf piano, dus ik begeleid ze graag om het zo leuk en compleet mogelijk te maken. Maar ik wil wel dat ze studeren. Liefst minimaal 4-5 keer per week. Ik zorg dat mijn leerlingen goed weten wat ze moeten studeren. Nieuwe stukken behandel ik in de les zodat ze weten hoe ze het moeten aanpakken. Ik stimuleer ook dat leerlingen gaan samenspelen. Dat motiveert meestal enorm ten opzichte van het geïsoleerd studeren.’

Geluksmomentjes…
‘Regelmatig ben ik echt ontroerd. Als ik een leerling bijvoorbeeld op de piano begeleid en het gevoel heb dat we echt samenspelen. Daar geniet ik enorm van!’


Toon meer docenten