Wil jij dwarsfluit leren spelen en ben je op zoek naar dwarsfluitles in Amersfoort? Dan ben je bij onze Muziekschool aan het goede adres. Twijfel je of de dwarsfluit wel bij je past, doe dan eerst een gratis proefles.
De dwarsfluit is een populair instrument dat niet alleen in de klassieke muziek, maar ook in de lichte muziek goed tot z'n recht komt. Behalve als solo-instrument is de dwarsfluit ook te vinden in allerlei orkesten en ensembles, zoals een symfonieorkest of harmonieorkest.
Kinderen kunnen vanaf ongeveer 7 jaar beginnen met dwarsfluitles. Voor de jongsten maken we gebruik van kleine fluiten speciaal voor deze leeftijd. Plezier in het muziek maken staat centraal in de lessen; dit is de beste drijfveer om veel te kunnen leren!
Natuurlijk kunnen ook volwassenen bij ons dwarsfluit leren spelen. Zowel beginners als meer gevorderde spelers zijn van harte welkom.
Natuurlijk hoort dagelijks oefenen bij het leren bespelen van een instrument. Het is belangrijk dat je elke dag even speelt en naarmate je wat verder bent, wordt dat wat langer. Voor kinderen is het een goed hulpmiddel een vaste tijd per dag te reserveren. Positieve aandacht van de ouders of omgeving werkt zeer stimulerend! Hoe je kunt oefenen en hoe lang wenselijk is hoor je van je docent.
De kosten van dwarsfluitles hangen af van de leeftijd van de leerling, het aantal minuten les dat je les wilt krijgen en de frequentie van de dwarsfluitlessen. De Muziekschool hanteert een standaard van 25 minuten les per week, waarbij je zelf lesminuten bij kunt kopen. De kosten daarvan zie je in het blok aan de linkerzijde. Een overzicht van de kosten vind je op de pagina met tarieven.
Wie bij Scholen in de Kunst muziekles volgt, mag daarbij kosteloos deelnemen aan ons samenspelaanbod. Dat is leuk, leerzaam en heel stimulerend! Door samen te spelen leer je onder andere om goed naar elkaar te luisteren, samen te ademen, samen te articuleren en goed op elkaar af te stemmen. Bovendien ontwikkel je je veel sneller en completer op je instrument. Daarom is er bij Scholen in de Kunst een samenspelaanbod voor elke leeftijd, voor elk niveau en in vele bezettingen.
Beginnende muziekleerlingen starten met samenspel bij de volgende samenspellessen:
> kinderen (6 tot 10 jaar) > Groepsles voor Beginners, muziek
> jongeren (10 tot 21 jaar) > Flexband Jong
> volwassenen (21+) > Flexband voor volwassenen
Ben je lid van een erkende HaFa-vereniging in de regio Amersfoort en wil je dwarsfluitles? Dan heb je recht op 35% korting op het lesgeld. Deze korting geldt voor cursisten van alle leeftijden. De speciale HaFa-tarieven vind je op deze pagina.
Als je je inschrijft, zie je de reguliere tarieven. Vermeld bij inschrijving bij ‘opmerkingen’ van welke vereniging je lid bent. De HaFa-korting wordt vervolgens verrekend op het factuurbedrag.
Je kunt altijd contact opnemen met onze klantenservice om te overleggen of een vraag te stellen.
Kind € 840,00 (35 x 25min)
Jongeren € 840,00 (35 x 25min)
Volwassen € 1.015,00 (35 x 25min)
Je kunt je lesduur verlengen bij inschrijving, per 5 min is dat € 168,- of € 203,- op jaarbasis.
docent Josien van Mens, leerling Annefloor
luister naar de ronald snijders band
gratis voor als je muziekles bij ons hebt!
Onze docenten helpen je graag bij het uitzoeken van een dwarsfluit. Het is erg begrijpelijk wanneer je liever nog even wacht met het aanschaffen van een eigen dwarsfluit. Daarom kun je ook bij ons een dwarsfluit huren. Voor uitgebreid aankoopadvies kijk op https://www.matthewsmuziek.nl/nl/dwarsfluit-koopadvies/
Het beste is om er een dagelijkse gewoonte van te maken. Elke dag 20 minuten oefenen zou ideaal zijn. Mocht dit niet lukken, dan is het slim om zo vaak mogelijk te oefenen. De oefenmomenten hoeven dan niet lang te zijn. Regelmatig kort oefenen is beter dan één keer in de week lang oefenen.
De één pakt het sneller op dan de ander. Daarnaast hangt dit ook af van hoe consequent je thuis oefent. Wanneer je net begint kan het enkele weken duren voordat je de eerste volledige liedjes kunt spelen. Bij het spelen van dwarsfluit geldt dat je nooit raakt uitgeleerd. Er zijn altijd weer nieuwe uitdagingen als het gaat om het spelen van muziek.
Ja, dat kan, lees alles op onze pagina over huurinstrumenten. Wil je toch een dwarsluit aanschaffen, overleg dan eerst met je docent. Die kan je zeker goede tips geven. Een uitgebreid aankoopadvies vind je ook op https://www.matthewsmuziek.nl/nl/dwarsfluit-koopadvies/
'Het leukste vind ik om de leerling zelf te laten denken, te ontdekken wat de mogelijkheden zijn'
Dwarsfluit docente Syrinx Jessen begon zelf met muziekles bij Scholen in de Kunst en wil die prettige ervaringen nu meegeven aan haar eigen leerlingen.
“Ik ben zelf als kind begonnen bij de muziekschool van Scholen in de Kunst. Dwarsfluitles kreeg ik van Caroline Tuijtel en pianoles van Hans van Ham. Deze lessen heb ik altijd als zeer prettig ervaren. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik heel serieus werd genomen. De muziekschool gaf mij de mogelijkheid om ervaring op te doen in de jeugdorkesten, op concours te gaan en als solist op te treden met orkest. De begeleiding was fantastisch en stond in dienst van de liefde voor muziek. Die ervaringen wil ik graag voortzetten als docent.”
“In het lesgeven vind ik het erg belangrijk om mijn eigen enthousiasme voor allerlei soorten muziek en kunst over te brengen aan leerlingen. Dit alles in een vrije omgeving.”
“Syrinx komt uit de Griekse mythologie. Syrinx was een waternimf en de god Pan was verliefd op Syrinx. Pan ging Syrinx achterna maar ze wilde niets van hem weten. Op het moment dat Pan haar wilde grijpen veranderde ze in een bos riet. Van deze bos riet maakte Pan zijn fluit. Daarom wordt Syrinx ook wel gezien als de godin van de fluit. Bijzonder toch?”
“Ik vind het heel leuk om met leerlingen van alle leeftijden en diverse niveaus te werken. Samen doelen te bedenken en samen orkestpartijen of kamermuziek te spelen. Ook ga ik graag achter de piano zitten om samen met de leerling te oefenen voor een voorspeelavond. Het leukste vind ik om de leerling zelf te laten denken, te ontdekken wat de mogelijkheden zijn.”
“Ik haal mijn energie uit concerten geven, lesgeven, muziek maken, sporten, reizen, salsa dansen en blijven leren en studeren.”
Syrinx Jessen begon haar muzikale loopbaan als fluitiste. Ze behaalde 1e prijzen bij o.a. het BENELUX Fluitconcours, Prinses Christina Concours, Stichting Jong Muziek Talent, Fontys Concours en de International Competition for Woodwind Instruments. Haar Bachelor behaalde ze aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en haar Master aan de Hochschule für Musik Karlsruhe in Duitsland. Naast haar fluitstudie studeerde Syrinx zang/opera en traverso aan de Hochschule für Musik Würzburg. De afgelopen jaren werkte zij voornamelijk als uitvoerend musicienne, als solo fluitiste in het orkest en als sopraan solist in de opera.
Momenteel is zij actief als muziekdocente en freelance musicienne.
'Regelmatig ben ik echt ontroerd’
Achtergrond
• Josien studeerde dwarsfluit bij Eugenie van der Grinten en behaalde in 1994 haar diploma docerend musicus.
• Als fluitiste speelde zij in het Nederlands Fluitorkest en in verschillende kamermuziekensembles.
• Vanaf 1998 geeft zij les op Scholen in de Kunst.
• Josien volgde de Suzuki opleiding: leren lesgeven volgens een auditieve speelse methode.
• In 2012 behaalde ze haar Pabodiploma.
• Vanuit Scholen in de Kunst geeft ze muzieklessen op basisscholen in Amersfoort.
• Josien is verantwoordelijk voor de organisatie en de blazersrepetities van het Juniorenorkest.
Als docent
‘Om te beginnen probeer ik kinderen op hun gemak te stellen, wil ik graag weten hoe het met ze gaat en een gezellige sfeer creëren. En van nature ben ik heel geduldig. Van daaruit zoek ik aansluiting bij de leerling en probeer ik de ingang te vinden om de leerling thuis aan de slag te krijgen. Dat werkt bij iedereen anders. Ik vind het heel bijzonder om op deze manier een band op te bouwen met mijn leerlingen en muzikaal dingen met elkaar te beleven.’
De les
‘Meestal werk ik met beginners helemaal auditief, zonder noten. Ik heb de Suzuki opleiding gedaan en die integreer ik in mijn les. De leerling luistert eerst en probeert dan uit te vogelen hoe hij het na kan spelen. We doen spelletjes, waarbij we luisteren en zingen. Dat werkt goed. Als kinderen meteen noten moet leren lezen, naast alle vaardigheden die nodig zijn voor het instrument, lukt echt luisteren vaak niet meer. Deze manier van spelen is ook een groot voordeel voor kinderen die bijvoorbeeld heel muzikaal zijn maar tegelijkertijd dyslectisch. Uit het hoofd spelen blijft een onderdeel van mijn les, ook als we na een jaar met bladmuziek werken.’
Oefenen
‘Bij jonge kinderen is de inzet van ouders belangrijk, oefenmomenten inplannen, stimuleren op een positieve manier. Met de keuze voor repertoire probeer ik aan te sluiten bij de wensen van de leerlingen, vooral bij de pubers. Ik speel zelf piano, dus ik begeleid ze graag om het zo leuk en compleet mogelijk te maken. Maar ik wil wel dat ze studeren. Liefst minimaal 4-5 keer per week. Ik zorg dat mijn leerlingen goed weten wat ze moeten studeren. Nieuwe stukken behandel ik in de les zodat ze weten hoe ze het moeten aanpakken. Ik stimuleer ook dat leerlingen gaan samenspelen. Dat motiveert meestal enorm ten opzichte van het geïsoleerd studeren.’
Geluksmomentjes…
‘Regelmatig ben ik echt ontroerd. Als ik een leerling bijvoorbeeld op de piano begeleid en het gevoel heb dat we echt samenspelen. Daar geniet ik enorm van!’