De startdata en lestijden zie je als je je inschrijft. Daar kies je de cursus die het beste bij jou past.
Bij Scholen in de Kunst bestaat de mogelijkheid om als kind in verschillende orkesten gratis samen te spelen. Voor volwassenen is die mogelijkheid er niet, daarom bieden wij cello-ensemblelessen aan.
Twee of meer cellisten vormen een ensemble en krijgen regelmatig les van één van onze cellodocenten; de frequentie is één keer per maand. Zo is er voor iedereen de mogelijkheid om samen muziek te maken. Er is een flink aanbod aan repertoire en cellisten maken er samen altijd iets leuks van!!
Eén les per maand
Samenspellessen zijn gratis bij een jaarcursus muziek individueel bij de Muziekschool. Heb je les bij een andere muziekschool in Amersfoort, Soest of Leusden? Dan is in veel gevallen deze les ook gratis. Neem contact op met de klantenservice.
‘Op zoek naar wat de leerling aanspreekt’
Ook voor beginners kies ik al ‘grote muziek’, zoals bijvoorbeeld bewerkingen van stukken van Bach of melodieën uit grote symfonieën. En als het bijvoorbeeld even niet lekker loopt, kies ik een stuk wat iemand makkelijk kan spelen. Soms zijn moeilijkere periodes nodig om vooruit te gaan, ik zoek dan naar muziek die leerlingen aanspreekt om ze daar doorheen te helpen.’
‘Lekker spontaan spelen met muziek die bij je past’
‘Ik hou ervan om de les echt aan de leerling aan te passen. De een kiest voor de contrabas omdat die zichzelf graag ziet spelen in een symfonieorkest, terwijl de ander juist meer van pop, jazz of wereldmuziek houdt. Daar houd ik rekening mee. Iedereen krijgt een eigen routeplan met goede technische onderbouwing als basis. Gelukkig ben ik op muziekgebied van veel markten thuis. Ik heb in allerlei ensembles en orkesten gespeeld en kan leerlingen van alles aanbieden: van klassiek tot jazz, maar ook heel swingende groovy muziek. Ik hou niet van hokjesdenken.’
‘Geen enkele dag is hetzelfde, iedere leerling komt met een ander verhaal binnen en met zijn of haar eigen energie. Dat vraagt veel schakelen en dat past bij me. Het leukste vind ik om les te geven zonder een te vast omlijst plan. Natuurlijk zijn er terugkomende thema’s en oefeningen die erbij horen, maar ik geef ook veel ruimte aan spontaniteit en muzikaliteit. Daarbij vind ik het geweldig als een leerling tijdens de eerste keer basspelen een lach op het gezicht krijgt van de trillingen van het instrument, die je helemaal door je buik heen voelt. Het mooiste aan de contrabas vind ik dat je lichamelijk zo in contact staat met het instrument’.
‘Ik hamer op een goede techniek en voel me daar verantwoordelijk voor. Daarnaast vind ik het belangrijk dat leerlingen van alles uitproberen en plezier hebben bij het spelen. Het bijzondere aan Scholen in de Kunst is de zeer uitgebreide collectie contrabassen, we hebben ze in zeer klein formaat, dus je kunt al jong starten. Mijn jongste leerling is zeven jaar: hoe speciaal is dat! Het fijne aan dit instrument is dat je al heel snel samen kunt spelen. Ook daarvoor heeft deze muziekschool veel mogelijkheden.’
‘Dit instrument geeft echt uiting aan mijn persoonlijkheid. De contrabas is een dienend instrument dat de grondlaag van een symfonie of muziekstuk vormt. De contrabas vormt de lage frequentie, de basis van een ensemble, die er altijd is. Ik treed zelf niet graag op de voorgrond, maar zie wel de meerwaarde van het continue aanwezig zijn. Het mooiste compliment dat iemand me ooit gaf was: ‘Jij speelt totaal vanuit muzikaliteit en niet vanuit ego.’ Die attitude wil ik graag meegeven aan mijn cursisten.
‘Absoluut. Jammer genoeg kende ik zelf vroeger niet veel vrouwelijke bassisten en miste ik weleens een voorbeeld. In ons land zijn nog vaak de mannen in de meerderheid als contrabasspeler, terwijl dat bijvoorbeeld in landen als Spanje niet zo is. Ik wil daarin graag een rolmodel zijn voor meisjes, zodat ze zien dat vrouwen dit instrument zeker kunnen bespelen!’
Zij toerde als jonge contrabassist door heel Europa en speelde zelfs in Shanghai met het European Union Youth Orchestra (EUYO).
Rebecca Fransen begon als negenjarige met de contrabas en speelde jarenlang in het Jeugdorkest Nederland en Nationaal Jeugdorkest. Ze studeerde Klassiek Contrabas met als bijvak Jazz aan het Conservatorium van Amsterdam. Hierna studeerde zij aan de Robert Schumann Hochschule te Düsseldorf. Rebecca rondde haar Master Orchester Cum Laude af bij de befaamde contrabassist Rick Stotijn. Ze speelde als solobassist ook in het Zweedse kamerorkest Musica Vitae. Naast het lesgeven heeft Rebecca een vaste baan bij Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel. Ook remplaceert zij in verscheidene orkesten en ensembles door heel Nederland. Rebecca bespeelt een prachtige Harrie Jansen contrabas.
Bekijk en beluister Rebecca in deze opname.