Log in

Maak hier je keuze

Cello-ensemble voor beginners Cello-ensemble voor jongeren Cello-ensemble voor gevorderden

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd 21+
Docent Esther Iglesias, Rebecca Smit, Rebecca Fransen

Locaties

Eemhuis
Zaterdag
Ochtend

Prijs (groep)

Volwassen
€ 240,00 (10 lessen)

Cello-ensemble voor beginners

Bij Scholen in de Kunst bestaat de mogelijkheid om als kind in verschillende orkesten gratis samen te spelen. Voor volwassenen is die mogelijkheid er niet, daarom bieden wij cello-ensemblelessen aan.

Twee of meer cellisten vormen een ensemble en krijgen regelmatig les van één van onze cellodocenten; de frequentie is één keer per maand. Zo is er voor iedereen de mogelijkheid om samen muziek te maken. Er is een flink aanbod aan repertoire en cellisten maken er samen altijd iets leuks van!!

Eén les per maand


Onderdeel van het samenspelabonnement

Samenspellessen zijn gratis bij een jaarcursus muziek individueel bij de Muziekschool. Heb je les bij een andere muziekschool in Amersfoort, Soest of Leusden? Dan is in veel gevallen deze les ook gratis. Neem contact op met de klantenservice

Onze docenten

Esther Iglesias

Meer info

Esther Iglesias

Rebecca Smit

Meer info

Rebecca Smit

‘Op zoek naar wat de leerling aanspreekt’

Achtergrond

Achtergrond

• Rebecca studeerde af aan de conservatoria in Den Haag en Utrecht als docerend musicus (1993) en uitvoerend musicus (1997). Ze had onder meer les van Marien van Staalen en Elias Arizcuren. Methodiek volgde zij bij Maria Hol. 
• Sinds haar studietijd geeft Rebecca celloles en zit ze in het Radio Filharmonisch Orkest. Ze speelt graag kamermuziek en was onder meer lid van cello-octet Conjunto Ibérico (nu Cello8ctet Amsterdam). 
• Vanaf 2018 geeft Rebecca les bij Scholen in de Kunst. 

Als docent

‘Mijn liefde voor de sonore klank van de cello, die wil ik overdragen. Ik vind het belangrijk dat de sfeer in mijn les prettig is, dat leerlingen zich op hun gemak voelen en leren vanuit die veiligheid. Ik kan soms ook wel streng zijn, maar houd altijd voor ogen dat dit nooit ten koste gaat van plezier in het spelen. Een gemotiveerde leerling, daar bereik je het meeste mee.’   

De celloles

‘Ik geef vrij traditioneel les denk ik: het goed aanleren van de basistechniek vind ik heel belangrijk. Ik werk met verschillende methodes, afhankelijk van wat het beste past bij de leerling. En verder haak ik in op muziek die leerlingen leuk vinden. De methode voor jonge kinderen die hier door de cellodocenten in de loop der jaren is ontwikkeld, werkt goed. Daar hoort ook de wekelijkse groepsles bij: hier kunnen beginnende leerlingen van elkaar leren en spelen ze vanaf dag 1 samen.’  

Repertoire

‘Enthousiasme en motivatie groeit vaak als mensen ontdekken dat ze via de cello toegang krijgen tot de bijzondere en oneindige wereld van de muziek. Met de cello kan je veel kanten op: het instrument kan laag, hoog, solistisch…. het repertoire is gigantisch. 

Ook voor beginners kies ik al ‘grote muziek’, zoals bijvoorbeeld bewerkingen van stukken van Bach of melodieën uit grote symfonieën. En als het bijvoorbeeld even niet lekker loopt, kies ik een stuk wat iemand makkelijk kan spelen. Soms zijn moeilijkere periodes nodig om vooruit te gaan, ik zoek dan naar muziek die leerlingen aanspreekt om ze daar doorheen te helpen.’

Samenspelen

‘Samenspelen motiveert! Ik speel in de les altijd mee met piano of cello. Wennen aan de samenklank is belangrijk en zelfs in de eerste les, met alleen losse snaren kun je al samen muziek maken. De meeste kinderen vinden het leuk om na het eerste jaar in een orkest te spelen. Dat is voor mijzelf ook altijd een belangrijk onderdeel van het cellospelen geweest: sociaal en muzikaal gezien. Hier bij Scholen in de Kunst kan zo veel: voor iedereen is er wel een orkest.’  

Oefenen

‘Ik kom uit een groot gezin van zeven kinderen, waar iedereen ’s ochtend en ’s middags door elkaar heen aan het musiceren was: piano’s, violen, klarinet en cello. In ons huis stonden twee piano’s en drie vleugels en mijn moeder zorgde ervoor dat we iedere dag oefenden op een vast tijdstip, vaak voordat we naar school gingen. Van deze aanpak heb ik nog steeds profijt: het gaf zoveel structuur. Het werkt voor kinderen goed als ze door hun ouders gesteund worden bij het oefenen. In het begin kunnen ouders ook bij de lessen aanwezig zijn, om thuis beter te weten wat er gedaan moet worden.’  

Geluksmomentjes…

‘Als ik merk dat leerlingen een bepaald muziekstuk echt mooi vinden. Een keer was er een leerlinge diep geraakt omdat het lukte om bij de kern van de muziek te komen via haar cello. Alles klopte op dat moment! En het eerste jaar vind ik altijd bijzonder, leerlingen beginnen vanaf nul en aan het eind zie ik ze genieten bij het spelen van bijvoorbeeld de bekende melodie uit Beethovens 9e symfonie. Fantastisch!’

Rebecca Fransen

Meer info

Rebecca Fransen

‘Lekker spontaan spelen met muziek die bij je past’

Achtergrond

Wat is jouw stijl van lesgeven?

‘Ik hou ervan om de les echt aan de leerling aan te passen. De een kiest voor de contrabas omdat die zichzelf graag ziet spelen in een symfonieorkest, terwijl de ander juist meer van pop, jazz of wereldmuziek houdt. Daar houd ik rekening mee. Iedereen krijgt een eigen routeplan met goede technische onderbouwing als basis. Gelukkig ben ik op muziekgebied van veel markten thuis. Ik heb in allerlei ensembles en orkesten gespeeld en kan leerlingen van alles aanbieden: van klassiek tot jazz, maar ook heel swingende groovy muziek. Ik hou niet van hokjesdenken.’

Wat geeft jou energie bij het lesgeven?

‘Geen enkele dag is hetzelfde, iedere leerling komt met een ander verhaal binnen en met zijn of haar eigen energie. Dat vraagt veel schakelen en dat past bij me. Het leukste vind ik om les te geven zonder een te vast omlijst plan. Natuurlijk zijn er terugkomende thema’s en oefeningen die erbij horen, maar ik geef ook veel ruimte aan spontaniteit en muzikaliteit. Daarbij vind ik het geweldig als een leerling tijdens de eerste keer basspelen een lach op het gezicht krijgt van de trillingen van het instrument, die je helemaal door je buik heen voelt. Het mooiste aan de contrabas vind ik dat je lichamelijk zo in contact staat met het instrument’.

Op welke manier komen de technieken aan bod?

‘Ik hamer op een goede techniek en voel me daar verantwoordelijk voor. Daarnaast vind ik het belangrijk dat leerlingen van alles uitproberen en plezier hebben bij het spelen. Het bijzondere aan Scholen in de Kunst is de zeer uitgebreide collectie contrabassen, we hebben ze in zeer klein formaat, dus je kunt al jong starten. Mijn jongste leerling is zeven jaar: hoe speciaal is dat! Het fijne aan dit instrument is dat je al heel snel samen kunt spelen. Ook daarvoor heeft deze muziekschool veel mogelijkheden.’

Wat maakt dat de contrabas zo bij jou past?

‘Dit instrument geeft echt uiting aan mijn persoonlijkheid. De contrabas is een dienend instrument dat de grondlaag van een symfonie of muziekstuk vormt. De contrabas vormt de lage frequentie, de basis van een ensemble, die er altijd is. Ik treed zelf niet graag op de voorgrond, maar zie wel de meerwaarde van het continue aanwezig zijn. Het mooiste compliment dat iemand me ooit gaf was: ‘Jij speelt totaal vanuit muzikaliteit en niet vanuit ego.’ Die attitude wil ik graag meegeven aan mijn cursisten.

Heb je nog een missie als docent?

‘Absoluut. Jammer genoeg kende ik zelf vroeger niet veel vrouwelijke bassisten en miste ik weleens een voorbeeld. In ons land zijn nog vaak de mannen in de meerderheid als contrabasspeler, terwijl dat bijvoorbeeld in landen als Spanje niet zo is. Ik wil daarin graag een rolmodel zijn voor meisjes, zodat ze zien dat vrouwen dit instrument zeker kunnen bespelen!’

Wist je dit al over Rebecca?

Zij toerde als jonge contrabassist door heel Europa en speelde zelfs in Shanghai met het European Union Youth Orchestra (EUYO).

Ervaring

Rebecca Fransen begon als negenjarige met de contrabas en speelde jarenlang in het Jeugdorkest Nederland en Nationaal Jeugdorkest. Ze studeerde Klassiek Contrabas met als bijvak Jazz aan het Conservatorium van Amsterdam. Hierna studeerde zij aan de Robert Schumann Hochschule te Düsseldorf. Rebecca rondde haar Master Orchester Cum Laude af bij de befaamde contrabassist Rick Stotijn. Ze speelde als solobassist ook in het Zweedse kamerorkest Musica Vitae. Naast het lesgeven heeft Rebecca een vaste baan bij Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel. Ook remplaceert zij in verscheidene orkesten en ensembles door heel Nederland. Rebecca bespeelt een prachtige Harrie Jansen contrabas.

Bekijk en beluister Rebecca in deze opname.

Toon meer docenten