Log in

Mogelijkheden

Type Muziek individueel
Leeftijd
6-20 jaar 12-20 jaar 21+ jaar
Docent Liesbeth Vernout, Frank Anepool
Locaties
Eemhuis ICOON Hoogland

Prijs (ind)

Kind
€ 762,00 (35 x 25min)
Jongeren
€ 762,00 (35 x 25min)
Volwassen
€ 922,00 (35 x 25min)

Je kunt je lesduur verlengen bij inschrijving, Per 5 min is dat € 153,- of € 184,- op jaarbasis.

Bugelles

De bugel behoort, net als de trompet en cornet, tot de groep ‘koperblaasinstrumenten’. Het verschil tussen deze instrumenten zit hem in het geluid dat je eruit kunt toveren. Een trompet herken je aan het heldere en stralende geluid, het geluid van de cornet is vaak iets minder helder en het geluid van de bugel kun je het beste omschrijven als warm en rond. De techniek om deze instrumenten te bespelen is nagenoeg hetzelfde.

Wanneer kun je beginnen met bugelles?

De docenten bekijken per individu of je fysiek in staat bent om bugel te spelen. Win daarom goed advies in bij één van onze docenten en overleg wat de mogelijkheden zijn. Zij zullen je hierover goed adviseren.

Over bugelles

Het belangrijkste van muziek maken is natuurlijk dat je er plezier in hebt. Om te zorgen dat je er ook plezier in houdt, wordt tijdens de lessen ruim aandacht besteed aan technische aspecten als ademhaling, embouchure (hoe je lippen staan) en houding. Hiervoor krijg je vaak naast de te spelen stukjes aparte oefeningen om te zorgen dat je je blijft ontwikkelen. Dit garandeert een jarenlang speelplezier!

Naast deze oefeningen worden er echte muziekstukken gespeeld. Sommige met, en andere zonder CD. Het leuke aan de stukjes met CD is dat je thuis kunt oefenen met pianobegeleiding of zelfs een heel orkest. Er zijn heel veel leuke boeken, variërend van klassiek en film tot aan musical en pop. Keuze genoeg dus! Met deze stukjes kun je echt de show stelen als je een keer een optreden hebt! Daarnaast wordt in de les al een basis gelegd voor het samenspelen. Je kunt duetten doen met je leraar of je medeleerling, of misschien zelfs met z'n drieën! Dit verhoogt alleen maar het plezier.

Oefenen helpt

Bugel spelen leer je natuurlijk niet alleen op les. We verwachten wel dat je thuis oefent aan de stukjes en de oefeningen die je op krijgt in de les. Hoelang je moet studeren krijg je te horen van je docent, hij geeft tips en aanwijzingen waarop je die week moet letten. Zeker in het begin is het fijn als ouders een oogje in het zeil houden, de docent zal hierover zeker contact houden met u als ouder.

NOG VRAGEN?

Je kunt altijd contact met onze klantenservice opnemen om te overleggen of een vraag te stellen.

Onze docenten

Liesbeth Vernout

Meer info

Liesbeth Vernout

‘Als leerlingen een beetje verliefd worden op de trompet…’

Achtergrond

Achtergrond
• Liesbeth studeerde Muziekwetenschappen in Utrecht; had een eigen muziekuitgeverij, en besloot pas daarna professioneel verder te gaan met de trompet. Ze behaalde haar diploma docerend musicus in 2004 en studeerde HaFa-directie aan het Artez conservatorium Arnhem.   
• Liesbeth geeft sinds 2004 trompetles bij Scholen in de Kunst.
• Ze dirigeert daarnaast onder meer het Kei Stedelijk Opleidingsorkest. 

Als docent
‘De leerling en ik hebben allebei iets met de trompet, die gemeenschappelijkheid is mijn uitgangspunt. Vervolgens zie ik mijzelf als iemand die het leren beheersen van het instrument begeleidt, coacht. Daar is geen specifieke manier voor. De weg hangt af van de leerling, wat zoekt een leerling? Wat vindt hij? En wat brengt hij zelf in? Ik richt me op de zelfstandigheid van leerlingen, ongeacht of ze ‘goed’ zijn in trompetspelen of niet - ik wil dat ze het gevoel krijgen iets te beheersen en dat ze daarvan kunnen genieten. Het verschil tussen de leerlingen maakt lesgeven juist zo boeiend.’ 

Ruimte geven
‘Meestal begin ik bij kinderen met lekker uit het hoofd spelen. Maar als ze meteen nieuwsgierig zijn naar de nootjes, beginnen we daarmee. Vervolgens wil ik leerlingen vooral de ruimte geven dingen te doen die niet per se in ‘het boekje’ staan. Uiteraard is het bijbrengen van de basistechniek van het trompet spelen het essentiële onderdeel van het speel-leerproces. Maar het is zo mooi als iemand komt met iets wat ik niet verwacht, of zegt: “Kijk eens wat ik kan op de trompet!” Dan weet ik: daar ga ik op aansluiten! Vervolgens zijn er zoveel methodes waar we mee kunnen werken, ik kijk altijd wat past. Dat houdt kinderen gemotiveerd en enthousiast.’  

Oefenen
‘Ik geef aan wat leerlingen thuis kunnen oefenen, maar als ze terugkomen met wat anders - ook prima. Ik hoop dat ze doen wat mogelijk is, en vooral dat ze spelen vanuit eigen enthousiasme. Lukt dat niet, dan kan ik ze vaak helpen – samen met ouders kan ik de trukendoos opentrekken. Bijvoorbeeld een roostertje maken, dat vinden vooral pubers fijn. Maar ook bij hen werkt eigen verantwoordelijkheid het beste, zelf de kick ervaren van mooi spelen. Ik spreek wel eens af dat we even helemaal niks thuis oefenen, alleen maar op les. Dan zegt de puber al snel: “Ik wil toch wel íets doen!” Als jongeren bang zijn trompetspelen niet te kunnen combineren met bijvoorbeeld de brugklas, stel ik ze gerust en werken we lekker op de les en dan komt het oefenen ook weer. Voor leerlingen uit de HaFa-wereld die zelf graag een examen willen doen, of leerlingen die naar concoursen gaan maak ik afspraken over wat er van ze gevraagd wordt.’  

Samenspelen
‘Ik kom zelf uit de uit de wereld van de harmonie en fanfare, en in mijn studententijd speelde ik in symfonieorkesten. Met die achtergrond stimuleer ik het samenspelen graag, vaak is het sociale aspect heel motiverend. Bij de leerlingen die van de harmonie en fanfare komen, gaat dat vanzelf. Er zijn ook kinderen die liever alleen, puur met hun instrument bezig willen zijn. Het kan hen helpen in het dagelijks leven: leren doorzetten, of als afleiding, of gewoon omdat ze het fijn vinden om te doen.’  

Geluksmomentjes…
‘Er zijn zoveel dingen waar ik blij van word! Het enthousiasme van de kinderen; als leerlingen vrolijk de deur uitgaan; als ze met iets onverwachts komen. Of als ik zie dat leerlingen een beetje verliefd worden op de trompet.’  


Frank Anepool

Meer info

Frank Anepool

Toon meer docenten