Blokfluitles

Blokfluitles in Amersfoort

Wil jij of je kind graag blokfluit leren spelen en ben je op zoek naar blokfluitles in Amersfoort? Dan ben je bij onze Muziekschool aan het goede adres. Of je nu jong bent, of al wat ouder, een beginner of een meer ervaren fluitist, onze ervaren docenten kunnen je altijd les geven, passend bij jouw niveau. Twijfel je nog, doe dan eerst een gratis proefles.

Blokfluitles is stoer en hip! Onbekende werelden gaan voor je open bij het pure geluid van de blokfluit. Naast de bekende sopraanblokfluit leer je ook de altblokfluit, tenorblokfluit en basblokfluit bespelen. Samenspel en klankvorming leer je spelenderwijs.

Over blokfluitles

Blokfluitles is voor jong en oud. Kinderen kunnen vanaf ongeveer 6 jaar beginnen met blokfluitles. Als je met de blokfluitlessen begint kijkt de docent of er kinderen van jouw leeftijd zijn met wie je samen les kunt hebben, als dat mogelijk is speel je met zijn tweeën of drieën in een groepje. Volwassen leerlingen krijgen meestal individueel les.

Oefenen helpt

Natuurlijk hoort dagelijks oefenen bij het leren bespelen van een instrument. Het is belangrijk dat je elke dag even speelt en naarmate je wat verder bent, wordt dat wat langer. Voor kinderen is het een goed hulpmiddel een vaste tijd per dag te reserveren. Positieve aandacht van de ouders of omgeving werkt zeer stimulerend. Hoe je kunt oefenen en hoe lang wenselijk is hoor je van je docent.


Wat kost blokfluitles?

De kosten van blokfluitles hangen af van de leeftijd van de leerling, het aantal minuten les dat je les wilt krijgen en de frequentie van de blokfluitlessen. De Muziekschool hanteert een standaard van 25 minuten les per week, waarbij je zelf lesminuten bij kunt kopen. De kosten daarvan zie je in het blok aan de linkerzijde. Een overzicht van de kosten vind je op de pagina met tarieven.

Extra samenspel

Wie bij Scholen in de Kunst muziekles volgt, mag daarbij kosteloos deelnemen aan ons samenspelaanbod. Dat is leuk, leerzaam en heel stimulerend! Door samen te spelen leer je onder andere om goed naar elkaar te luisteren, samen te ademen, samen te articuleren en goed op elkaar af te stemmen. Bovendien ontwikkel je je veel sneller en completer op je instrument. Daarom is er bij Scholen in de Kunst een samenspelaanbod voor elke leeftijd, voor elk niveau en in vele bezettingen.

Beginnende muziekleerlingen starten met samenspel bij de volgende samenspellessen:

> kinderen (6 tot 10 jaar) > Groepsles voor Beginners, muziek

> jongeren (10 tot 21 jaar) > Flexband Jong

> volwassenen (21+) > Flexband voor volwassenen


Nog vragen?

Je kunt altijd contact opnemen met onze klantenservice om te overleggen of een vraag te stellen.

Mogelijkheden

  • Type Muziek individueel
  • Docent Daniel Scott, Syrinx Jessen, Josien van Mens
  • Locaties Eemhuis, ICOON, Hoogland
  • Prijs

    Kind € 840,00 (35 x 25min)

    Jongeren € 840,00 (35 x 25min)

    Volwassen € 1.015,00 (35 x 25min)

  • Je kunt je lesduur verlengen bij inschrijving, per 5 min is dat € 168,- of € 203,- op jaarbasis.

Laat je inspireren!

Ook lucie horsch is jong begonnen

Het Kinderprinsengrachtconcert in 2009

Samenspel & Orkesten

gratis voor als je muziekles bij ons hebt!

Veelgestelde vragen

Is de blokfluit het ideale instapinstrument?

Ja, veel instrumentalisten zijn begonnen met de blokfluit. De blokfluit is niet zo groot en daarom perfect voor kinderen. Vroeger was de blokfluit één van de weinige instrumenten die kinderen konden spelen. Tegenwoordig heb je van veel instrumenten een speciaal kinderformaat. Ook is de blokfluit een goedkoop instrument en relatief makkelijk te leren spelen.

Ben ik te oud om blokfluit te leren spelen?

Nee. Je bent nooit te oud om blokfluit te leren spelen. De blokfluit is een ideaal instrument om ook op latere leeftijd te leren spelen. Blokfluit spelen is leuk en betrekkelijk eenvoudig te leren.

Hoeveel noten kan de blokfluit spelen?

Het bereik van een blokfluit is iets meer dan twee octaven. Echter, bij een langere blokfluit kan het bereik uitgebreid worden.

Uit welke onderdelen bestaat een blokfluit?

Een blokfluit bestaat normaal gesproken uit drie afzonderlijke delen. Deze worden kopstuk, midden en voet genoemd.

Onze docenten

Daniel Scott

Meer info

Daniel Scott

'Je kunt als docent niet positief genoeg zijn'

Voor blokfluitist Daniel Scott is het vooral belangrijk dat cursisten helemaal zichzelf kunnen zijn. Daarvoor moet een les comfortabel aanvoelen.

Hoe ben je als Britse fluitist in Amersfoort terecht gekomen?

“Ik ben opgegroeid in Londen en heb daar mijn muziekopleiding gevolgd, maar Nederland is een walhalla voor de blokfluit. Ik ben dus ook zeer verguld dat ik in Nederland verder heb mogen studeren. Al vanaf het begin van mijn carrière heb ik lesgegeven en zo ben ik bij Scholen in de Kunst terecht gekomen.”

Hoe zou je jezelf als docent omschrijven?

“Ik hou van het overdragen van kennis en deel graag mijn enthousiasme voor dit prachtige instrument. Mensen denken vaak dat je met de blokfluit begint om daarna een ander muziekinstrument te kiezen. Niets is minder waar, de schoonheid van de blokfluit is eindeloos. Die liefde en passie geef ik graag door.”

Wat vind jij belangrijk in de les?

“Ik geef les aan kinderen en volwassenen. Iedere cursist heeft natuurlijk zijn eigen doel en soms een voorstelling waar iemand aan werkt. Daar pas ik de les en de methodiek op aan. Voor alle cursisten geldt dat ik ze graag support bij hun ontwikkeling. Zodat ze zich goed voelen en zich met hun eigen muziek kunnen uitdrukken.”

Hoe motiveer jij je cursisten?

“Bij jonge kinderen is het erg belangrijk dat de ouders ook betrokken zijn. Heel fijn als zij hun kind aansporen of meedenken over een goed moment om te studeren. Ik geloof erin dat je als musicus alleen maar groeit als je positief gestimuleerd wordt. Dat heb ik zelf als student ook ervaren. Heel kritisch hameren op wat niet lukt, helpt niet. Je kunt niet positief genoeg zijn. Met fijne feedback en enthousiasme bereik je zoveel meer, zo ga je echt in zichzelf geloven.”

Heb je een bepaalde muziekvoorkeur?

“Muziek is mijn leven, dus ik houd van allerlei hedendaagse muziek en heb een voorliefde voor Middeleeuwse en Renaissancemuziek: daar zit meer mystiek en gelaagdheid in. Die muziek geeft me alle vrijheid en dat vind ik heerlijk. In de lessen volg ik uiteraard de muzieksmaak van de cursist. Ik let er daarbij op dat er veel ruimte is voor het aspect luisteren: dat geeft een goede basis.”

Wist je dit al over Daniel?

Hij mag graag hardlopen in zijn vrije tijd.

Achtergrond

Daniel Scott is blokfluitist en vroeger toetsenist en groeide op in Londen, maar woont nu alweer jaren in Amsterdam. Hij studeerde blokfluit en fluit aan het Royal College of Music in London en deed zijn Master blokfluit aan het Conservatorium van Amsterdam. Daniel won de Royal Overseas League Solo Wind, Brass & Percussion competitie 2022 en was finalist voor de Moeck/SRP blokfluitcompetitie 2021. Sinds 2019 is hij lid van The Royal Wind Music, geeft concerten door heel Europa en is te zien op de Nederlandse en Duitse tv en radio. Hij treedt als solist op en is lid van het middeleeuws collectief Rūn en The Royal Wind Music voor renaissanceblokfluitisten. 

Syrinx Jessen

Meer info

Syrinx Jessen

'Het leukste vind ik om de leerling zelf te laten denken, te ontdekken wat de mogelijkheden zijn'

Dwarsfluit docente Syrinx Jessen begon zelf met muziekles bij Scholen in de Kunst en wil die prettige ervaringen nu meegeven aan haar eigen leerlingen.

Hoe zou jij jezelf als docent willen omschrijven?

“Ik ben zelf als kind begonnen bij de muziekschool van Scholen in de Kunst. Dwarsfluitles kreeg ik van Caroline Tuijtel en pianoles van Hans van Ham. Deze lessen heb ik altijd als zeer prettig ervaren. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik heel serieus werd genomen. De muziekschool gaf mij de mogelijkheid om ervaring op te doen in de jeugdorkesten, op concours te gaan en als solist op te treden met orkest. De begeleiding was fantastisch en stond in dienst van de liefde voor muziek. Die ervaringen wil ik graag voortzetten als docent.”

Wat vind je belangrijk om mee te geven aan de cursisten?

“In het lesgeven vind ik het erg belangrijk om mijn eigen enthousiasme voor allerlei soorten muziek en kunst over te brengen aan leerlingen. Dit alles in een vrije omgeving.”

Syrinx, wat een bijzondere naam, waar komt die vandaan?

“Syrinx komt uit de Griekse mythologie. Syrinx was een waternimf en de god Pan was verliefd op Syrinx. Pan ging Syrinx achterna maar ze wilde niets van hem weten. Op het moment dat Pan haar wilde grijpen veranderde ze in een bos riet. Van deze bos riet maakte Pan zijn fluit. Daarom wordt Syrinx ook wel gezien als de godin van de fluit. Bijzonder toch?”

Wat vind je het allerfijnst aan het lesgeven?

“Ik vind het heel leuk om met leerlingen van alle leeftijden en diverse niveaus te werken. Samen doelen te bedenken en samen orkestpartijen of kamermuziek te spelen. Ook ga ik graag achter de piano zitten om samen met de leerling te oefenen voor een voorspeelavond. Het leukste vind ik om de leerling zelf te laten denken, te ontdekken wat de mogelijkheden zijn.”

Waar haal jij energie uit?

“Ik haal mijn energie uit concerten geven, lesgeven, muziek maken, sporten, reizen, salsa dansen en blijven leren en studeren.”

Achtergrond

Syrinx Jessen begon haar muzikale loopbaan als fluitiste. Ze behaalde 1e prijzen bij o.a. het BENELUX Fluitconcours, Prinses Christina Concours, Stichting Jong Muziek Talent, Fontys Concours en de International Competition for Woodwind Instruments. Haar Bachelor behaalde ze aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en haar Master aan de Hochschule für Musik Karlsruhe in Duitsland. Naast haar fluitstudie studeerde Syrinx zang/opera en traverso aan de Hochschule für Musik Würzburg. De afgelopen jaren werkte zij voornamelijk als uitvoerend musicienne, als solo fluitiste in het orkest en als sopraan solist in de opera.

Momenteel is zij actief als muziekdocente en freelance musicienne.

Josien van Mens

Meer info

Josien van Mens

'Regelmatig ben ik echt ontroerd’

Achtergrond
• Josien studeerde dwarsfluit bij Eugenie van der Grinten en behaalde in 1994 haar diploma docerend musicus.
• Als fluitiste speelde zij in het Nederlands Fluitorkest en in verschillende kamermuziekensembles.
• Vanaf 1998 geeft zij les op Scholen in de Kunst.
• Josien volgde de Suzuki opleiding: leren lesgeven volgens een auditieve speelse methode.
• In 2012 behaalde ze haar Pabodiploma.
• Vanuit Scholen in de Kunst geeft ze muzieklessen op basisscholen in Amersfoort.
• Josien is verantwoordelijk voor de organisatie en de blazersrepetities van het Juniorenorkest.

Als docent
‘Om te beginnen probeer ik kinderen op hun gemak te stellen, wil ik graag weten hoe het met ze gaat en een gezellige sfeer creëren. En van nature ben ik heel geduldig. Van daaruit zoek ik aansluiting bij de leerling en probeer ik de ingang te vinden om de leerling thuis aan de slag te krijgen. Dat werkt bij iedereen anders. Ik vind het heel bijzonder om op deze manier een band op te bouwen met mijn leerlingen en muzikaal dingen met elkaar te beleven.’

De les
‘Meestal werk ik met beginners helemaal auditief, zonder noten. Ik heb de Suzuki opleiding gedaan en die integreer ik in mijn les. De leerling luistert eerst en probeert dan uit te vogelen hoe hij het na kan spelen. We doen spelletjes, waarbij we luisteren en zingen. Dat werkt goed. Als kinderen meteen noten moet leren lezen, naast alle vaardigheden die nodig zijn voor het instrument, lukt echt luisteren vaak niet meer. Deze manier van spelen is ook een groot voordeel voor kinderen die bijvoorbeeld heel muzikaal zijn maar tegelijkertijd dyslectisch. Uit het hoofd spelen blijft een onderdeel van mijn les, ook als we na een jaar met bladmuziek werken.’

Oefenen
‘Bij jonge kinderen is de inzet van ouders belangrijk, oefenmomenten inplannen, stimuleren op een positieve manier. Met de keuze voor repertoire probeer ik aan te sluiten bij de wensen van de leerlingen, vooral bij de pubers. Ik speel zelf piano, dus ik begeleid ze graag om het zo leuk en compleet mogelijk te maken. Maar ik wil wel dat ze studeren. Liefst minimaal 4-5 keer per week. Ik zorg dat mijn leerlingen goed weten wat ze moeten studeren. Nieuwe stukken behandel ik in de les zodat ze weten hoe ze het moeten aanpakken. Ik stimuleer ook dat leerlingen gaan samenspelen. Dat motiveert meestal enorm ten opzichte van het geïsoleerd studeren.’

Geluksmomentjes…
‘Regelmatig ben ik echt ontroerd. Als ik een leerling bijvoorbeeld op de piano begeleid en het gevoel heb dat we echt samenspelen. Daar geniet ik enorm van!’


Toon meer docenten