Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Mogelijkheden

Type Muziek individueel
Docent Daniel Scott, Syrinx Jessen, Josien van Mens
Locaties
Eemhuis ICOON Hoogland

Prijs

Kind
€ 840,00 (35 x 25min)
Jongeren
€ 840,00 (35 x 25min)
Volwassen
€ 1.015,00 (35 x 25min)

Je kunt je lesduur verlengen bij inschrijving, per 5 min is dat € 168,- of € 203,- op jaarbasis.

Blokfluitles

Blokfluitles in Amersfoort

Wil jij of je kind graag blokfluit leren spelen en ben je op zoek naar blokfluitles in Amersfoort? Dan ben je bij onze Muziekschool aan het goede adres. Of je nu jong bent, of al wat ouder, een beginner of een meer ervaren fluitist, onze ervaren docenten kunnen je altijd les geven, passend bij jouw niveau. Twijfel je nog, doe dan eerst een gratis proefles.

Blokfluitles is stoer en hip! Onbekende werelden gaan voor je open bij het pure geluid van de blokfluit. Naast de bekende sopraanblokfluit leer je ook de altblokfluit, tenorblokfluit en basblokfluit bespelen. Samenspel en klankvorming leer je spelenderwijs.

Over blokfluitles

Blokfluitles is voor jong en oud. Kinderen kunnen vanaf ongeveer 6 jaar beginnen met blokfluitles. Als je met de blokfluitlessen begint kijkt de docent of er kinderen van jouw leeftijd zijn met wie je samen les kunt hebben, als dat mogelijk is speel je met zijn tweeën of drieën in een groepje. Volwassen leerlingen krijgen meestal individueel les.

Oefenen helpt

Natuurlijk hoort dagelijks oefenen bij het leren bespelen van een instrument. Het is belangrijk dat je elke dag even speelt en naarmate je wat verder bent, wordt dat wat langer. Voor kinderen is het een goed hulpmiddel een vaste tijd per dag te reserveren. Positieve aandacht van de ouders of omgeving werkt zeer stimulerend. Hoe je kunt oefenen en hoe lang wenselijk is hoor je van je docent.


Wat kost blokfluitles?

De kosten van blokfluitles hangen af van de leeftijd van de leerling, het aantal minuten les dat je les wilt krijgen en de frequentie van de blokfluitlessen. De Muziekschool hanteert een standaard van 25 minuten les per week, waarbij je zelf lesminuten bij kunt kopen. De kosten daarvan zie je in het blok aan de linkerzijde. Een overzicht van de kosten vind je op de pagina met tarieven.

Extra samenspel

Wie bij Scholen in de Kunst muziekles volgt, mag daarbij kosteloos deelnemen aan ons samenspelaanbod. Dat is leuk, leerzaam en heel stimulerend! Door samen te spelen leer je onder andere om goed naar elkaar te luisteren, samen te ademen, samen te articuleren en goed op elkaar af te stemmen. Bovendien ontwikkel je je veel sneller en completer op je instrument. Daarom is er bij Scholen in de Kunst een samenspelaanbod voor elke leeftijd, voor elk niveau en in vele bezettingen.

Beginnende muziekleerlingen starten met samenspel bij de volgende samenspellessen:

> kinderen (6 tot 10 jaar) > Groepsles voor Beginners, muziek

> jongeren (10 tot 21 jaar) > Flexband Jong

> volwassenen (21+) > Flexband voor volwassenen


Nog vragen?

Je kunt altijd contact opnemen met onze klantenservice om te overleggen of een vraag te stellen.

alles wat je moet weten over muziekles bij ons

Wat kost muziekles? Kan ik een instrument huren? Heb je een laag inkomen?

Laat je inspireren!

Bekijk een blokfluitles

docent Eric Fennis, leerling Veerle

Ook lucie horsch is jong begonnen

Het Kinderprinsengrachtconcert in 2009

Samenspel & Orkesten

gratis voor als je muziekles bij ons hebt!

Veelgestelde vragen

Ja, veel instrumentalisten zijn begonnen met de blokfluit. De blokfluit is niet zo groot en daarom perfect voor kinderen. Vroeger was de blokfluit één van de weinige instrumenten die kinderen konden spelen. Tegenwoordig heb je van veel instrumenten een speciaal kinderformaat. Ook is de blokfluit een goedkoop instrument en relatief makkelijk te leren spelen.

Nee. Je bent nooit te oud om blokfluit te leren spelen. De blokfluit is een ideaal instrument om ook op latere leeftijd te leren spelen. Blokfluit spelen is leuk en betrekkelijk eenvoudig te leren.

Het bereik van een blokfluit is iets meer dan twee octaven. Echter, bij een langere blokfluit kan het bereik uitgebreid worden.

Een blokfluit bestaat normaal gesproken uit drie afzonderlijke delen. Deze worden kopstuk, midden en voet genoemd.

Onze docenten

Daniel Scott

Meer info

Daniel Scott

Syrinx Jessen

Meer info

Syrinx Jessen

Josien van Mens

Meer info

Josien van Mens

'Regelmatig ben ik echt ontroerd’

Achtergrond
• Josien studeerde dwarsfluit bij Eugenie van der Grinten en behaalde in 1994 haar diploma docerend musicus.
• Als fluitiste speelde zij in het Nederlands Fluitorkest en in verschillende kamermuziekensembles.
• Vanaf 1998 geeft zij les op Scholen in de Kunst.
• Josien volgde de Suzuki opleiding: leren lesgeven volgens een auditieve speelse methode.
• In 2012 behaalde ze haar Pabodiploma.
• Vanuit Scholen in de Kunst geeft ze muzieklessen op basisscholen in Amersfoort.
• Josien is verantwoordelijk voor de organisatie en de blazersrepetities van het Juniorenorkest.

Als docent
‘Om te beginnen probeer ik kinderen op hun gemak te stellen, wil ik graag weten hoe het met ze gaat en een gezellige sfeer creëren. En van nature ben ik heel geduldig. Van daaruit zoek ik aansluiting bij de leerling en probeer ik de ingang te vinden om de leerling thuis aan de slag te krijgen. Dat werkt bij iedereen anders. Ik vind het heel bijzonder om op deze manier een band op te bouwen met mijn leerlingen en muzikaal dingen met elkaar te beleven.’

De les
‘Meestal werk ik met beginners helemaal auditief, zonder noten. Ik heb de Suzuki opleiding gedaan en die integreer ik in mijn les. De leerling luistert eerst en probeert dan uit te vogelen hoe hij het na kan spelen. We doen spelletjes, waarbij we luisteren en zingen. Dat werkt goed. Als kinderen meteen noten moet leren lezen, naast alle vaardigheden die nodig zijn voor het instrument, lukt echt luisteren vaak niet meer. Deze manier van spelen is ook een groot voordeel voor kinderen die bijvoorbeeld heel muzikaal zijn maar tegelijkertijd dyslectisch. Uit het hoofd spelen blijft een onderdeel van mijn les, ook als we na een jaar met bladmuziek werken.’

Oefenen
‘Bij jonge kinderen is de inzet van ouders belangrijk, oefenmomenten inplannen, stimuleren op een positieve manier. Met de keuze voor repertoire probeer ik aan te sluiten bij de wensen van de leerlingen, vooral bij de pubers. Ik speel zelf piano, dus ik begeleid ze graag om het zo leuk en compleet mogelijk te maken. Maar ik wil wel dat ze studeren. Liefst minimaal 4-5 keer per week. Ik zorg dat mijn leerlingen goed weten wat ze moeten studeren. Nieuwe stukken behandel ik in de les zodat ze weten hoe ze het moeten aanpakken. Ik stimuleer ook dat leerlingen gaan samenspelen. Dat motiveert meestal enorm ten opzichte van het geïsoleerd studeren.’

Geluksmomentjes…
‘Regelmatig ben ik echt ontroerd. Als ik een leerling bijvoorbeeld op de piano begeleid en het gevoel heb dat we echt samenspelen. Daar geniet ik enorm van!’


Toon meer docenten