Log in

Mogelijkheden

Type Muziek individueel
Docent Petra van Drieënhuizen
Locaties
Eemhuis ICOON Hoogland

Prijs (ind)

Kind
€ 762,00 (35 x 25min)
Jongeren
€ 762,00 (35 x 25min)
Volwassen
€ 922,00 (35 x 25min)

Je kunt je lesduur verlengen bij inschrijving, Per 5 min is dat € 153,- of € 184,- op jaarbasis.

Accordeonles

Dit relatief jonge instrument kent vele facetten. Van oorsprong is het accordeon een volksinstrument en het wordt dan ook veel gebruikt in bijvoorbeeld klezmer, cajun, zydeco, blues, jazz en tango. Door technische ontwikkelingen van zowel het instrument als de methodiek is het uitgegroeid tot een volwaardig concertinstrument. Er wordt veel nieuwe muziek voor het accordeon geschreven, maar ook voor klassieke- en barokmuziek is het accordeon zeer geschikt.

Over accordeonles

Je kunt vanaf ongeveer 6 jaar beginnen met accordeonles. De lessen worden individueel of in kleine groepjes gegeven afhankelijk van leeftijd en niveau. Er zijn inmiddels ook accordeons voor jonge kinderen, zoals de Hohner XS. Daardoor kunnen zelfs kinderen van 5 en 6 jaar al starten met accordeonles.

Oefenen helpt

Natuurlijk hoort dagelijks oefenen bij het leren bespelen van een instrument. Het is belangrijk dat je elke dag even speelt en naarmate je wat verder bent, wordt dat wat langer. Hoe heerlijk is het om al meteen muziek te kunnen maken! Voor kinderen is het een goed hulpmiddel een vaste tijd per dag te reserveren. Positieve aandacht van de ouders of omgeving werkt zeer stimulerend! Hoe je kunt oefenen en hoe lang wenselijk is hoor je van je docent.

Heb je nog vragen?

Je kunt altijd contact opnemen met onze klantenservice om te overleggen of een vraag te stellen.  

alles wat je moet weten over muziekles bij ons

Wat kost muziekles? Kan ik een instrument huren? Heb je een laag inkomen?

Laat je inspireren!

Mario batkovic

maakt de accordeon weer cool

een orkest met alleen maar accordeons

dat klinkt prachtig!

Samenspel & orkesten

gratis als je muziekles bij ons hebt!

Veelgestelde vragen

Accordeons kunnen over verschillende hoeveelheden tonen beschikken. Zo wordt er normaal gesproken onderscheid gemaakt tussen twee typen. Het klavieraccordeon en het knopaccordeon. Het grootste verschil tussen beide is de manier waarop er gespeeld wordt. Voor beginners wordt er over het algemeen aangeraden om te starten met een klavieraccordeon. Ook hebben accordeons verschillende hoeveelheden knoppen. Het is simpeler om met minder knoppen te spelen. Dit wordt daarom ook aangeraden voor beginners.

Ja, er zijn speciale kleine accordeons op de markt. Sinds kort heeft Hohner een nieuwe XS accordeon ontwikkeld, die volledig is toegesneden op de bouw en motoriek van jonge kinderen. Starten met accordeonles wordt hiermee al vanaf 4 à 5 jaar mogelijk. De Hohner XS is bijvoorbeeld online te koop bij Thomann.
Wij hebben inmiddels ervaring met het lesgeven op deze kleine accordeons en verhuren er zelfs één. De instrumenten zijn heel goed te hanteren door kinderen en maakt inderdaad eerder starten met de accordeon mogelijk.

Het is waardevol om vaker korte momenten te nemen om de accordeon te bespelen. Zo boek je sneller progressie dan bij langere oefenmomenten. En bedenk dat het slim is om tijdens het oefenen te focussen op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Probeer een onderdeel eerst helemaal onder de knie te krijgen voordat je doorgaat naar het volgende onderdeel.

Het verschilt weer per persoon hoe snel het spelen van accordeon wordt opgepakt. Wanneer je vanaf het begin begint, kan het één tot twee maanden duren om de eerste simpele liedjes te spelen. Vanaf dat moment kun je het niveau van de liedjes steeds met stapjes verder omhoog schroeven.

 

Onze docenten

Petra van Drieënhuizen

Meer info

Petra van Drieënhuizen

‘Opgefleurd weer naar huis’

Achtergrond

Achtergrond 
• Petra volgde haar opleiding voor accordeon aan het Hilversums Conservatorium. Daarnaast studeerde ze piano en ensemble-leiding. Ze was dirigent van accordeonvereniging Animato Soest. Naast het lesgeven op accordeon geeft Petra ook al even lang pianoles.
• Sinds 1990 geeft Petra les op Scholen in de Kunst aan leerlingen van alle leeftijden en niveaus.
• Ze is lid van het bestuur van de Nederlandse Accordeonvereniging (NOVAM) en werkt actief aan de ontwikkeling van het instrument.

Als musicus
‘Als kind al was ik een groot deel van de week te vinden op de muziekschool, ik vond het daar heerlijk. Muziekdocent worden, was een logische keuze. Op het conservatorium ging er een andere wereld voor me open. Ik ontdekte dat er veel nieuwe muziek voor het instrument was. Vroeger speelde je als accordeonist vooral volksmuziek, maar vanaf de jaren ’60 werd het een volwaardig concertinstrument. Door technische ontwikkelingen had je ineens een breder repertoire tot je beschikking, van Scarlatti en Bach tot hedendaagse muziek.’

Als docent
‘Het overbrengen van mijn plezier in het bespelen van een muziekinstrument is mijn grootste drijfveer. Ik leer natuurlijk allereerst de vaardigheden aan, maar ik wil ook laten zien hoe breed de mogelijkheden zijn met het accordeon, welke stijlen je allemaal kan spelen. De keuze voor accordeon is vaak een zeer bewuste keuze, waardoor de meeste leerlingen jarenlang op les blijven.’

De les
‘In het begin heeft iedereen hetzelfde lesboek, daarna kan je alle afslagen nemen. Ik bied een zo breed mogelijk repertoire aan en ik borduur voort op wat leerlingen leuk vinden. Vaak komen ze zelf met muziek: popliedjes, liedjes uit de musical van school. Die pas ik dan graag aan voor accordeon. We spelen in elke les samen, ook de nieuwe stukken. Dan gaat de leerling met een klankbeeld naar huis.’

Studeren
‘Het helpt enorm als ouders het belang inzien van thuis studeren, maar dat is lastig in deze tijd. Bij kinderen die wel studeren, zie je de meeste progressie. Ze merken ook dat het resultaat van oefenen, over drempels gaan, steeds een soort cadeautje is. Mijn taak is om tijdens de les kinderen zo enthousiast te krijgen dat ze graag thuis aan de gang gaan. Vooral samenspelen is heel motiverend, ook buiten de les. Veel leerlingen zijn aangesloten bij een accordeonvereniging.’

Geluksmomentjes…
‘Soms komen de kinderen moe uit school, sjok, sjok – zitten, muziek uit het tasje. Maar, zijn we bezig, dan fleuren ze helemaal op. Ze gaan actiever de les weer uit. Dan heb ik ze in ieder geval iets meegegeven!’


Toon meer docenten