Log in

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd 21+
Docent Anne Marie Spijker, Joyce Hellemans

Locaties

Eemhuis
Dinsdag
Ochtend Middag
Woensdag
Ochtend

Prijs (groep)

Volwassen
€ 525,00 (30 lessen)

Aquarel schilderen

Bij de Kunstschool van Scholen in de Kunst kun je terecht voor cursussen Aquarel schilderen. Zowel beginners als gevorderden zijn van harte welkom. Je krijgt bij ons altijd les van professionele schilderdocenten.

Om te leren aquarelleren heb je maar weinig nodig. Een paar kleuren verf, een paar penselen, papier en water. De mogelijkheden die aquarelleren biedt zijn echter enorm. Aquarelleren werd vroeger veelal gebruikt voor het maken van studies, tegenwoordig worden de kunstwerken als volwaardige kunstwerken gezien en steeds meer gewaardeerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het werk van de bekende schilders William Turner, Paul Klee en Wassily Kandinsky.

Alles over aquarel schilderen

Aquarel is een schildertechniek, waarbij gebruik wordt gemaakt van waterverf. Doordat aquarelverf niet dekkend is, zie je de structuur van het papier door de verflaag heen. Het woord aquarel kan slaan op de techniek, de verf of het uiteindelijke schilderij. Het bijzondere van de aquareltechniek is dat je vaak meerdere lagen verdunde verf gebruikt, waardoor je die typische transparante uitstraling krijgt. Het moeilijke van de techniek is dat je werkt met erg dunne verf, die enorm uitloopt. Doordat je werkt op dik papier, droogt de verf wel relatief snel, waardoor je behoorlijk snel moet werken. Je kunt ook werken op nat papier, dan vloeien de kleuren makkelijker in elkaar over.

5 redenen om te leren aquarelleren

● aquarelleren is uitdagend; door het gebruik van water is het resultaat altijd verrassend
● het is een veelzijdige techniek
● je hebt geen dure materialen nodig
● het is ‘schoon’; de verf heeft geen nare geur en je kunt je kwasten makkelijk uitspoelen
● je hebt geen ezel nodig; een tafel voldoet prima


Materiaal is niet bij de prijs inbegrepen

Alles wat je moet weten over beeldende kunstlessen bij ons

Welke materialen heb je nodig? Kunst, waar laat je het? Heb je een laag inkomen?

Laat je inspireren!

Marc Mulders vertelt over zijn werk

Wat heb je nodig voor aquarelleren?

bekijk dit filmpje

Hoe aquarelleer je een bos?

Brigitte de Vuyst laat zien hoe zij dat doet

Veelgestelde vragen

Het woord aquarel stamt af van het Franse aquarelle of het Italiaanse acquarello of acquarella, dat ‘gewassen tekening’ betekent. Aquarel kan echter drie betekenissen hebben: a. de schildertechniek, waarbij gebruik wordt gemaakt van waterverf, b. het eindproduct, het kunstwerk/schilderij of c. de verf zelf.

Met het woord aquarelleren wordt het schilderen zelf bedoeld, het werkwoord dus: het schilderen met wateroplosbare verf op speciaal, dik aquarelpapier.

Eigenlijk zit er weinig verschil tussen aquarel- en waterverf. Bij waterverf denk je aan goedkope verf, en bij aquarelverf al snel aan kwaliteitsverf. Het verschil zit ‘m in de dekkracht, de concentratie pigment/samenstelling en kleurcombinaties. De merken Van Gogh, Talens en Winsor & Newton worden het meest gebruikt. Beginners kunnen het beste een aquarelset kopen, gevorderden kunnen ook losse tubes of napjes aanschaffen.

Er zijn vele technieken mogelijk; het hangt vooral samen met opbouw van de verflagen, vochtigheid van het papier, watergebruik, etc. Bij aquarelleren gaat het vooral om precisie en snelheid. Je hebt een snelle techniek nodig en fouten kun je bijna niet herstellen. De kleuren vloeien eenvoudig in elkaar over en je kunt makkelijk over andere kleuren heen verven. Die kleuren blijf je dan nog steeds zien, omdat de verf niet dekkend is.

Ja, bij aquarelleren gebruik je speciale materialen. Die schaf je altijd aan in overleg met je docent! Denk aan: ● aquarelverf, die in vele merken en prijsklassen te koop is. De merken Van Gogh, Thalens en Winsor & Newton worden het meest gebruikt; ● dik aquarelpapier; ● diverse penselen.

Onze docenten

Anne Marie Spijker

Meer info

Anne Marie Spijker

‘Als mensen zichzelf verrassen’

Achtergrond

Achtergrond
• Anne Marie haalde haar eerstegraads docentenopleiding op de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg, in 1989 studeerde ze aan de Rijksacademie in Amsterdam. Ze kreeg onder andere les van Marlene Dumas en René Daniëls
• Sinds 1992 geeft ze cursussen tekenen en schilderen voor volwassenen bij Scholen in de Kunst
• Anne Marie werkt als beeldend kunstenaar vanuit haar eigen atelier, ze heeft tentoonstellingen in galerieën door het hele land en is docent tekenen en schilderen op de Nieuwe Akademie in Utrecht 

Als docent
‘Mijn lessen zijn gebaseerd op ervaringen uit mijn eigen praktijk als beeldend kunstenaar. Mijn enthousiasme en mijn liefde voor kunst wil ik overbrengen. Wat ik zelf al werkend tegenkom en wat ik om mij heen zie bij andere schilders, is een inspiratie voor het lesgeven. Daarom werk ik niet heel planmatig. Ik reageer graag op wat mensen zelf aanbieden, wat ze interesseert. Ik zie snel wat ze kunnen – dat probeer ik te versterken. Ik wil bij mijn cursisten een gevoel van vrijheid creëren, zodat ze dingen durven, in zichzelf gaan geloven en zien wat ze kunnen: geweldige dingen maken!’ 

De les
‘Ik bedenk meestal opdrachten waaraan we ongeveer zes weken werken. Afgelopen seizoen bijvoorbeeld werkten we met het thema handen en gebaren. Ik laat voorbeelden zien uit de kunst, zodat mensen ideeën kunnen ontwikkelen en zelf invulling kunnen geven aan het onderwerp. Welke techniek past erbij, welke kleurstellingen? Ik geef aanwijzingen, op ieders eigen niveau. “Als je daar meer accent legt”, of: “Als je dat nou anders op het vlak zet”, en: “Hoe komt het dat dit beeld zo sterk is?” Cursisten kunnen gedurende het seizoen veel kanten op. Er komen landschappen tevoorschijn, dromerig, of juist abstract. Of er ontstaan impressies vanuit het materiaal. Met een avontuurlijke houding kom je heel ver!’ 

Techniek
‘Al werkend komen mensen vanzelf de behoefte tegen om bepaalde technieken te leren. Ik geef vaak verschillende mogelijkheden: werken met potlood of inkt, maar ook groot: met verf en brede kwasten. Op een gegeven moment gaan ze zelf dingen pakken. Wanneer ze steeds hetzelfde doen, in vorm of techniek, stuur ik ze graag ook een andere kant op. Leren kijken, en je ontwikkelen staat voorop. En natuurlijk plezier beleven!’  

De groep
‘De sfeer in de teken- en schilderlessen is productief en goed. Dat is belangrijk. De cursisten blijven over het algemeen lang bij elkaar. Sommige groepen gaan met elkaar naar tentoonstellingen - ze houden allemaal van kunst, en worden een soort vriendengezelschap. En ik zorg er wel voor dat ze zich blijven vernieuwen met schilderen.’  

Geluksmomentjes…
‘Als ik zie dat cursisten steeds verder komen en zichzelf verrassen.  En mensen die goed schilderen, geven mij ook iets: ze inspireren mij!’ 


Joyce Hellemans

Meer info

Joyce Hellemans

‘Een onverwachte vorm kan een cadeautje zijn in plaats van een vlek’

Achtergrond

Achtergrond
• Joyce volgde aan de Hoge School voor de Kunsten de Nijverheidsakte Handvaardigheid en Tekenen, destijds in Amersfoort. Later stroomde ze door naar de Kunstacademie voor een eerstegraads lesbevoegdheid tekenen en schilderen.
• Sinds 1987 geeft Joyce les aan Scholen in de Kunst.
• In een atelier in Utrecht werkt zij als beeldhouwer en in een atelier in Vleuten schildert ze. 

Als docent
‘Mijn lessen zijn vooral overdag, met volwassenen voor wie saamhorigheid binnen de groep belangrijk is. Dat past bij mij, want naast het overdragen van vakkennis vind ik het fijn om een mix van mensen te laten samensmelten tot een geheel – zodat het ondanks alle persoonlijke ideeën, wensen en mogelijkheden voelt als één groep. Ik ken inmiddels de meeste cursisten goed, en weet dus dat een bepaalde opdracht voor de een makkelijker is dan voor de ander. Of iemand heeft even geen zin. Ik vind het leuk om iedereen mee te krijgen en over te halen.’ 

De les
‘Bij de schildersgroepen werken we vaak een langere serie lessen met een onderwerp. Ik heb richtlijnen bedacht, maar wil altijd ideeën en wensen van cursisten meenemen. Ik vraag echt hun inbreng. Soms werken we met alle groepen binnen Scholen in de Kunst aan een thema voor een tentoonstelling. Als mensen mee willen doen, bouw ik dat in. Ik leer ze vragen stellen: Wat kun je met het thema? Waar zoek je informatie? Hoe vertaal je je wensen naar wat je gaat doen? En dan: Kun je het ook?’  

Loslaten
‘Ik probeer altijd iets te doen waar iedereen op zijn eigen niveau bij kan aanhaken. Vanuit de vaardigheden die de cursist heeft, ontwikkelen we waarneming en techniek. Essentieel is leren werken op basis van vertrouwen. Aquarelleren vraagt bijvoorbeeld om loslaten, vertrouwen op de uitkomst. Waterverf volgt soms een eigen route, waardoor spontane vormen op onverwachte manier opdrogen. Je kunt niet alles plannen. Dat is lastig voor veel mensen. Onze maatschappij is resultaatgericht – we willen graag alles onder controle hebben. Bij aquarelleren kom je er snel achter dat je niet alles in de hand hebt. Ik leer mensen dat te gebruiken: een onverwachte vorm kan een cadeautje zijn, in plaats van een vlek. Niet meteen wegpoetsen, maar kijken wat je ermee kunt. Open-minded zijn.’  

Eigen handschrift
‘Ik demonstreer zelf veel, dan laat ik ook die losheid zien. Tekenen is minder ‘vloeibaar’ dan aquarelleren. Maar ook daarbij kun je met je krijtje een soort schwung krijgen waardoor een eigen handschrift groeit. Soms zijn mensen bij een stilleven erg gefocust op het laten lijken. Ik probeer ze dan ook bewust te maken van hun persoonlijke inbreng, een eigen handschrift dat ze bij zichzelf gaan herkennen en kunnen gebruiken.’  

Geluksmomentjes…
‘Ik vind het erg leuk als ik een suggestie doe, bijvoorbeeld: begin eens met de achtergrond in plaats van met het onderwerp en mensen zeggen: “Goh, ik zie het ineens! Waarom zag ik dat niet eerder?” Als mijn timing goed is, kan er een wereld voor ze opengaan en geef ik ze vertrouwen mee.’

Toon meer docenten