Als je op zoek bent naar balletles in Amersfoort, ben je van harte welkom bij één van onze professionele balletdocenten. We bieden balletles aan voor verschillende leeftijden en verschillende niveaus en voor mensen met en zonder danservaring. Beginners kunnen kennismaken door middel van een gratis proefles of meedoen met de Proefweek aan het begin van het seizoen. Uiteraard hebben we ook plek voor volwassen en gevorderde balletdansers.
Waarom zou je voor klassiek ballet kiezen?
✔️ klassiek ballet is de basis voor alle andere dansvormen
✔️ van balletoefeningen word je lenig: je spieren worden langer en soepeler
✔️ je conditie gaat met sprongen vooruit: je springt, draait en doet veel oefeningen
✔️ je motoriek verbetert en je krijgt een mooie, rechte houding
✔️ bij ballet speelt muziek een belangrijke rol; je leert goed luisteren
✔️ ballet is gezellig: je doet het samen met anderen, hebt plezier en beweegt veel
✔️ er zijn regelmatig mogelijkheden om op te treden voor publiek
✔️ je leert veel over discipline en doorzettingsvermogen
✔️ je kunt gebruik maken van een speciale kortingsregeling om in de Amersfoortse theaters dansvoorstellingen te bezoeken
Ruim twintig eerste solist
Bekijk de speciale kinderwebsite van Het Nationale Ballet
The Junior Company van Het Nationale Ballet
Klassiek ballet wordt vaak gezien als de basis van alle dansvormen. Ballet is ontstaan in de 15e eeuw in Italië, toen welgestelden op zoek gingen naar nieuwe vormen van amusement. Naast muziek en het voordragen van gedichten hoorde daar ook een statige, elegante dansvorm bij, die in verschillende paleizen werd gedanst.
In Frankrijk ontwikkelde het ballet zich tot een afzonderlijke kunstvorm. Daar wordt in de 17e eeuw de allereerste balletacademie opgericht en worden de veelgebruikte passen en posities vastgelegd. Zo ontstaat een standaardisatie van de danstechniek. De Franse invloed is nog steeds merkbaar door de vele Franse termen die worden gebruikt bij klassiek ballet. Denk maar aan pliés, pas de deux en arabesque. Ook de eerste vijf basisposities voor voeten en armen zijn eigenlijk niet veranderd sinds ze in Frankrijk zijn bedacht en opgeschreven.
In de 19e eeuw worden de spitzen uitgevonden en krijgt het klassiek ballet definitief vorm. Sprongen, pirouettes en tilwerk maken een balletvoorstelling steeds spannender voor het publiek. De bewegingen op spitzen ogen nog sierlijker en de dansers lijken te vliegen.
Als in de jaren dertig van de 20e eeuw de moderne dans ontstaat, ontwikkelt ook het klassieke ballet zich in een vrijere richting. De klassieke houdingen en posities worden minder streng toegepast en er ontstaat meer ruimte voor individuele expressie en bewegingsvrijheid.
Ook nu trekken de grote klassieke balletvoorstellingen nog veel publiek. Denk aan sprookjesachtige balletten als Het Zwanenmeer, Giselle of The Sleeping Beauty. Het bekendste Nederlandse balletgezelschap is Het Nationale Ballet uit Amsterdam, dat ook internationaal zeer goed staat aangeschreven. Het gezelschap danst zowel de grote klassieke voorstellingen als moderne, experimentele choreografieën en oogst daarvoor veel waardering.
Onder ballettechniek verstaan we het geheel van bewegingsvaardigheden die je als balletdanser nodig hebt. Een professioneel danser heeft vele jaren training nodig om die techniek naar een hoog niveau te brengen. Maar ook onze docenten besteden ook vanaf de eerste les aandacht aan de basistechniek. Eén van de eerste dingen die je leert in een balletles zijn de vijf voetposities. Deze posities vormen de basis voor de meeste dansbewegingen. De docent besteed hier dan ook veel aandacht aan.
Bij klassiek ballet moeten de dansers vooral zo lichtvoetig mogelijk bewegen, veelal met grote zwevende sprongen door de lucht, vastgelegde patronen in houdingen, passen en posities. Moderne dans is vrijer en expressiever dan klassiek ballet. Het is een verzamelbegrip voor verschillende (individuele) danstechnieken uit de eerste helft van de twintigste eeuw. Dit soort eigentijdse dansvormen worden ook wel aangeduid als 'hedendaagse dans'. In Nederland ligt het moderne dansniveau heel hoog en de Nederlandse dansgezelschappen behoren tot de wereldtop.
Dat hangt er helemaal vanaf wat je wilt. Als je professioneel balletdanser wilt worden, kun je het beste zo jong mogelijk beginnen. Als je het voor je plezier en hobby doet, speelt leeftijd geen rol. Bij Scholen in de Kunst zijn alle leeftijden welkom.
Nee, dat is niet nodig. Als je professioneel beroepsdanser wil worden, telt het wel mee, maar niet als je het gewoon als hobby en voor je plezier doet. Als je op balletles zit, word je sowieso steeds leniger. De balletoefeningen zorgen ervoor dat je spieren steeds wat langer en soepeler worden.
Nee, ballet is niet slecht. Maar het is van belang dat je goed les krijgt en alle oefeningen goed uitvoert. Als de balletles aan die eisen voldoet, is ballet zelfs heel goed voor je lichaam. Je kunt het beschouwen als sport: je wordt leniger, krijgt een mooie houding, een eventuele holle rug of platvoeten worden aanzienlijk verbeterd en de conditie gaat met sprongen vooruit.
In het traditionele klassieke ballet dragen meisjes/vrouwen vaak een balletpakje, roze panty, soms een tailleband en soms een tule rokje. De elastieken tailleband, die op hoogte van de taille zit, is een hulpmiddel: een balletdanser kan kijken of hij/zij recht staat. Vaak dragen meisjes zwarte of roze leren/stoffen balletschoenen. Jongens (vanaf ongeveer 12 jaar) dragen een unitard en een zogenaamde ‘dancebelt’. Vanaf ong. 12 jaar kun je in aanmerking komen voor spitzen. Spitzen zijn balletschoenen die in de punt zijn versterkt met geperst papier of papier maché, waardoor je op de punt van je tenen kunt staan.
Veel meisjes dromen van dansen op spitzen… Echter, dat is niet voor iedereen weggelegd. Spitzen zijn erg belastend voor je lichaam: je hele gewicht rust op een klein oppervlak, namelijk de punten van je tenen. De leeftijd waar op dit meestal mogelijk is, is voor iedereen verschillend. Meestal is dit als je ongeveer 12 jaar bent, wanneer je voeten de grootste groeispurt hebben gehad en je enkels sterk genoeg zijn. Dit verschilt per kind, omdat niet elk kind zich in het zelfde tempo fysiek ontwikkelt. Bovendien moeten je rug en knieën sterk genoeg zijn.
Als je serieus overweegt om professioneel balletdanser te worden houd er dan rekening mee dat je niet te groot, heel lenig, slank, muzikaal, heel erg gezond en heel erg sterk moet zijn. Je moet o.a. geschikte voeten hebben om op spitzen te kunnen dansen en goed vanuit je heupen kunnen uitdraaien. Bovendien moet je veel discipline en ambitie hebben. Een opleiding tot professioneel danser is heel erg zwaar; er zijn strenge audities en veel kinderen die daaraan deelnemen. Er bestaat een kleine kans dat je wordt aangenomen. Dat is een zwaar traject, net als het beroep van een danser zelf. Klassiek ballet als hobby kun je een leven lang blijven uitoefenen!
Bij Scholen in de Kunst kunnen getalenteerde dansleerlingen (12-20 jaar) auditie doen voor de School voor Talent Dans. Het is mogelijk om je via de School voor Talent Dans voor te bereiden op de vooropleiding van een dansvakopleiding.