Cursusaanbod
Musical, 6 - 14 jaar

Musical, 6 - 14 jaar

Hou je van zingen en dansen en toneelspelen? Dan is musical echt iets voor jou. Alles wat je leuk vindt in één les! Stap voor stap ontdek je hoe je een musicalster kunt worden. Onze docenten helpen je daarbij. Bijvoorbeeld hoe je nóg mooier kunt zingen. Of hoe je teksten uit je hoofd leert. Of wat je moet doen als je iemand anders moet spelen. Je leert wat een choreografie is en hoe je zonder woorden een verhaal kunt vertellen. Je leert zoveel. Teveel om op te noemen.

En dat is nog niet alles. Je gaat samen met de docent en de kinderen uit jouw groep ook een musical maken. Daarin kun je al jouw ideeën en fantasie kwijt, zodat de voorstelling nóg mooier wordt. Aan het eind van het cursusjaar voeren jullie de musical op voor publiek, met alles er op en eraan. Kostuums, decor en…publiek! Gaaf natuurlijk en ook een beetje spannend. Reken maar dat je heel veel applaus krijgt!

Heb je er nu al zin in en wil jij ook een musicalster worden? Meld je snel aan! 

Bij musical delen we de kinderen in op leeftijd: 6-7 jaar, 7-9 jaar en 10-12 jaar. Let bij de het inschrijven dus op de vermelde leeftijd. 

THEATER & MUSICAL NON-STOP!

De theater- en musicaldocenten van Scholen in de Kunst zijn er klaar voor: laat dat nieuwe normaal maar komen! Geen lockdown krijgt ons klein. Met een flexibel en Coronaproof lesprogramma ben je bij Scholen in de Kunst het hele cursusjaar verzekerd van volwaardige theater- en musicallessen. Online én offline, binnen en buiten, via Zoom of live in het lokaal. Zoals Shakespeare al zei: ‘All the world's a stage’. De hele wereld is een schouwtoneel, want zeg nou zelf: theater maken en spelen kan toch overal?

Als er onverhoopt een nieuwe lockdown komt, verplaatsen we onze lessen naar buiten of we maken uitdagende interactieve filmpjes, zodat je de lessen thuis kunt doen.


Docenten voor deze cursus

Marit Vosman

Niki Romijn

Angelique Severs

Niki Romijn

‘Als ze er helemaal in opgaan, dat vind ik zo mooi…’

Achtergrond
• Niki is theatermaker, regisseur, zangeres, componist en stemactrice.
• Ze begon op jonge leeftijd met muziek- en balletlessen, leerde zichzelf piano spelen en studeerde solozang aan het Conservatorium. Ze speelde jarenlang in musicals zoals Cats, schrijft en speelt eigen theaterproducties en spreekt al 20 jaar stemmen in voor tv- en cartoonseries. Daarnaast heeft ze altijd lesgegeven.  
• Sinds 2016 is Niki verbonden aan Scholen in de Kunst. 

Als docent 
‘Mijn veelzijdige achtergrond is de basis van hoe ik les geef. Ik heb al die jaren als theatermaker, als performer zoveel geleerd - ik voel dat ik daardoor genoeg in huis heb om door te geven aan mijn leerlingen en hen te inspireren. De vrijheid en het plezier die ik zelf ervaar bij muziek maken, spelen en dansen, wil ik graag delen. Samen dingen verzinnen, samen van niets iets maken, dat geeft zoveel energie en zelfvertrouwen!’ 

De les 
‘Ik heb een duidelijke visie en werk in mijn lessen graag ergens naartoe. Maar ik laat altijd ruimte over om in te kunnen spelen op de dingen die leerlingen zelf aandragen. Het vertalen van gevoel naar theater, daar help ik ze bij. Ik laat zien hoe ze hun eigen fantasie als inspiratiebron kunnen gebruiken en geef ze het vertrouwen dat alles kan en mag in de les. In een veilige sfeer durven ze meer uit te proberen en zichzelf te laten zien. Misschien helpt het dat ik zelf nogal klein ben en graag gek doe. Dan moeten ze enorm lachen en komen ze vanzelf los.’ 

Technieken 
‘Ik houd ervan de kinderen al doende dingen te laten ontdekken, ze spelenderwijs iets te leren. Vanuit het werken aan een voorstelling geef ik praktische ‘theatertips’ waar ze echt wat aan hebben en waardoor ze zich verder kunnen ontplooien. Alle facetten van het musical vak verpak ik in leuke theaterspelletjes waarbij er heel veel geïmproviseerd mag worden. Zo maken ze zich ongemerkt een heleboel theatertechnieken eigen.’ 

Energie 
‘Als kinderen vanuit hun eigen creativiteit hun best doen, is dat altijd goed. Ik zal dan nooit zeggen dat iets verkeerd is. Misschien wel: “Laten we een experimentje doen, dan doen we het even anders”. Maar ik kan ook streng zijn als ik weet dat ze het beter kunnen: “Hier ga ik geen kaartje voor kopen!” Dan gaat het vaak om de energie die ze erin steken. Ik wil dat ze gefocust zijn, hun best doen. Ook als het even iets minder met ze gaat – juist door extra energie geven kan je helemaal vergeten waar je nou mee zat.’  

Geluksmomentjes… 
‘Die gezichtjes als ze er helemaal inzitten... Kinderen blijven vaak moeilijk in hun eigen rol. Ze kijken naar elkaar, voelen gêne, of lachen om elkaar. Maar als het lukt, als ze er helemaal in opgaan, dat vind ik zo mooi!’ 



Angelique Severs

‘Vol zelfvertrouwen op het podium’

Achtergrond
• Angelique studeerde aan de dansacademie en heeft als uitvoerend danseres veel in jazz- en showdans op televisie gewerkt. Ze gaf dans en aerobicslessen op sportscholen.
• In Amsterdam rondde ze in 2002 de theaterschool af, waarna ze in Bilthoven als dramadocent een theaterschool opzette.
• Sinds 2010 is Angelique theater- en musicaldocent bij Scholen in de Kunst, ze geeft cursussen voor kinderen, jongeren en volwassenen.
• Daarnaast speelt ze zelf en regisseert ze muziektheaterproducties.


Als docent
‘Volgens mij ben ik wel een strenge maar grappige docent, ik houd van discipline. Maar, tegelijkertijd is er alle ruimte voor plezier! Ik ben zelf bewegelijk en enthousiast, dat helpt mensen meenemen. En ik daag mijn leerlingen graag uit, zodat iedereen individueel– vaak ongemerkt - vooruitgaat. Vanuit plezier en ontspanning en tegelijkertijd door hard te werken en veel te spelen. Ik zie dat heel concreet voor me, bijvoorbeeld: aan het begin van het jaar komt een kind voorzichtig binnen, met een klein stemmetje. Aan het einde van de cursus wil ik die vol zelfvertrouwen op het podium hebben!’

De les
‘We beginnen met een warming up, altijd bewegen en concentreren. Losmaken, dat kan met de stem, of aan de hand van bewegen, met of zonder tekst. Dan doen we speloefeningen als voorbereiding voor de kern van die les. Verder hangt de invulling van de les af van de periode van het jaar. Ik geef veel aanwijzingen, heb oog voor persoonlijke verbeterpunten en ben duidelijk in waarom we bepaalde oefeningen doen.’


Het cursusjaar
‘Alle theaterdocenten van Scholen in de Kunst werken met een leerlijn verdeeld in periodes:
- De eerste periode gaat om kennismaken, veiligheid, loskomen en fantaseren.
- De tweede is meer technisch. We leren hoe een scène is opgebouwd, hoe ziet het begin, midden en eind eruit? We leren het wie, wat, waar, wanneer en waarom. Dat geeft leerlingen het stramien voor improvisatie, zelf maken. De kinderen en jongeren geven voor de kerstvakantie een presentatie in het lokaal.
- In de derde periode komt de passie van de docent tot uitdrukking. Je kijkt waar de groep behoefte aan heeft en wat je graag zelf wilt overbrengen.
- Ten slotte werk je in de vierde periode toe naar een voorstelling. Bij musical begin je al vroeg in het jaar met het instuderen van dans- en zangnummers, je werkt aan een themaverhaal en tijdens het theaterfestival is er een voorstelling in ICOONtheater.’

Geluksmomentjes…
 

‘Die heb ik heel vaak! Ik vind het geweldig te zien dat mensen groeien, ontspannen en meer in zichzelf gaan geloven en vertrouwen. Een kind dat ineens heel zelfverzekerd staat te spelen. Of jongeren, die ondanks hun geworstel met dat lijf gewoon stevig op dat podium staan!’