Toneelproductie, jongeren


Heb je al twee jaar of langer toneelles bij Scholen in de Kunst, dan kun je je inschrijven voor onze cursus toneelproductie (12+). Hier werk je met je medespelers aan een voorstelling van ongeveer een uur.

Als je ergens anders al spelervaring hebt opgedaan en je wil hier graag aan mee doen, neem dan contact op met de klantenservice.

De cursus begint met lessen in spel, tekstbehandeling, stem en andere theatervaardigheden. De docent kiest, in overleg met de groep, een basistekst voor de productie. De tekst wordt in het repetitieproces aangepast op jouw niveau en de samenstelling van de groep.

Bij de Theaterschool van Scholen in de Kunst vinden we het belangrijk dat spelers hun eigen ideeën kunnen uitproberen en dat jij jouw rol mee vormgeeft. Daarbij is de docent de regisseur en leer je ook hoe je speelt op basis van regieaanwijzingen. Bij het samen maken van de voorstelling hoort ook dat je meedenkt over het decor, de kostuums en alle andere onderdelen van theater. Samen maken en veel spelplezier zijn de twee belangrijkste uitgangspunten.

De voorstelling wordt gespeeld in één van de theaters van het theaterfestival. Daar kunnen je ouders, grootouders, bonusouders en vrienden komen kijken en genieten van jullie zelf gemaakte voorstelling.

Voor jongeren is er ook de Theaterwerkplaats op vrijdagavond, dus mocht je na deze cursus de spotlights nog niet moe zijn en iets zoeken voor 15+ dan is er voldoende ruimte om door te groeien.

Mogelijkheden

  • Type Groepsles
  • Leeftijd 12-15
  • Docent Niki Romijn
  • Locaties

    Eemhuis

    Maandag Avond

  • Prijs

    Jongeren 12-18 € 476,00 (35 keer)

  • Bekijk alle mogelijkheden

Onze docenten

Niki Romijn

Meer info

Niki Romijn

‘Als ze er helemaal in opgaan, dat vind ik zo mooi…’

Achtergrond
• Niki is theatermaker, regisseur, zangeres, componist en stemactrice.
• Ze begon op jonge leeftijd met muziek- en balletlessen, leerde zichzelf piano spelen en studeerde solozang aan het Conservatorium. Ze speelde jarenlang in musicals zoals Cats, schrijft en speelt eigen theaterproducties en spreekt al 20 jaar stemmen in voor tv- en cartoonseries. Daarnaast heeft ze altijd lesgegeven.  
• Sinds 2016 is Niki verbonden aan Scholen in de Kunst. 

Als docent 
‘Mijn veelzijdige achtergrond is de basis van hoe ik les geef. Ik heb al die jaren als theatermaker, als performer zoveel geleerd - ik voel dat ik daardoor genoeg in huis heb om door te geven aan mijn leerlingen en hen te inspireren. De vrijheid en het plezier die ik zelf ervaar bij muziek maken, spelen en dansen, wil ik graag delen. Samen dingen verzinnen, samen van niets iets maken, dat geeft zoveel energie en zelfvertrouwen!’ 

De les 
‘Ik heb een duidelijke visie en werk in mijn lessen graag ergens naartoe. Maar ik laat altijd ruimte over om in te kunnen spelen op de dingen die leerlingen zelf aandragen. Het vertalen van gevoel naar theater, daar help ik ze bij. Ik laat zien hoe ze hun eigen fantasie als inspiratiebron kunnen gebruiken en geef ze het vertrouwen dat alles kan en mag in de les. In een veilige sfeer durven ze meer uit te proberen en zichzelf te laten zien. Misschien helpt het dat ik zelf nogal klein ben en graag gek doe. Dan moeten ze enorm lachen en komen ze vanzelf los.’ 

Technieken 
‘Ik houd ervan de kinderen al doende dingen te laten ontdekken, ze spelenderwijs iets te leren. Vanuit het werken aan een voorstelling geef ik praktische ‘theatertips’ waar ze echt wat aan hebben en waardoor ze zich verder kunnen ontplooien. Alle facetten van het musical vak verpak ik in leuke theaterspelletjes waarbij er heel veel geïmproviseerd mag worden. Zo maken ze zich ongemerkt een heleboel theatertechnieken eigen.’ 

Energie 
‘Als kinderen vanuit hun eigen creativiteit hun best doen, is dat altijd goed. Ik zal dan nooit zeggen dat iets verkeerd is. Misschien wel: “Laten we een experimentje doen, dan doen we het even anders”. Maar ik kan ook streng zijn als ik weet dat ze het beter kunnen: “Hier ga ik geen kaartje voor kopen!” Dan gaat het vaak om de energie die ze erin steken. Ik wil dat ze gefocust zijn, hun best doen. Ook als het even iets minder met ze gaat – juist door extra energie geven kan je helemaal vergeten waar je nou mee zat.’  

Geluksmomentjes… 
‘Die gezichtjes als ze er helemaal inzitten... Kinderen blijven vaak moeilijk in hun eigen rol. Ze kijken naar elkaar, voelen gêne, of lachen om elkaar. Maar als het lukt, als ze er helemaal in opgaan, dat vind ik zo mooi!’ 



Toon meer docenten