Log in

Mogelijkheden

Type Groepsles
Leeftijd
6-8 jaar 9-11 jaar
Docent Karen Savert, Lisette Mallee

Locaties

ICOON
Maandag
Middag Avond
Eemhuis
Maandag
Middag Avond
Woensdag
Middag

Prijs (groep)

Kind
€ 355,00 (35 lessen)

Toneel

Houd jij er van om je te verkleden en op te treden voor anderen? Dan zijn onze theaterlessen echt iets voor jou. De jongste theaterleerlingen kruipen in de rol van prinsessen, piraten, paarden, draken en nog veel meer. We gaan met onze verbeelding op reis naar kastelen, diep in de zee, het donkere oerwoud en elke les is een avontuur. Onder begeleiding van een enthousiaste docent leer je samenspelen, verschillende emoties uiten en een toneelstuk opbouwt met de drie W's: Wie, Wat en Waar. En aan het einde van het jaar treed je op in een echt theater voor alle papa's, mama's, vriendjes en vriendinnetjes.

De oudere kids begeven zich steeds meer op onbekend terrein. Je oefent hoe je een rol speelt en hoe je een verhaal vertelt: niet alleen met je stem, maar vooral ook met je lichaam. Je leert hoe je spanning kan opbouwen, hoe je een dialoog spreekt en leert de hele ruimte te gebruiken. Dit doe je nooit alleen, maar altijd samen met je groepsgenoten. Naast dat er veel wordt geïmproviseerd speel je aan het einde van het jaar in een echte, grote voorstelling voor publiek. Je krijgt een dosis vaardigheden aangereikt, waar je de rest van je leven de vruchten van plukt.

Onze docenten

Karen Savert

Meer info

Karen Savert

Lisette Mallee

Meer info

Lisette Mallee

‘Als ik zo’n mooie scène zie, denk ik: inlijsten!’

Achtergrond

Achtergrond
• Lisette studeerde dramatherapie en werkte 5 jaar als groepsleidster in de kinderpsychiatrie.
• Daarna had ze 5 jaar haar eigen theaterbedrijf waarmee ze veel jeugdvoorstellingen maakte en speelde.
• Ze volgde de Kaderregie opleiding en haalde haar master Kunsteducatie.
• Lisette is vakdocent drama en CKV op een middelbare school.
• Sinds 2005 is ze verbonden aan Scholen in de Kunst, ze geeft les aan volwassenen en kinderen. Ook is ze medeverantwoordelijk voor de talentklas theater van Scholen in de Kunst.
• Lisette speelt regelmatig haar eigen solovoorstelling en volgt een verdiepende acteeropleiding op theaterschool de Trap. 

Als docent
‘Van leerlingen op de middelbare school - waar theater een verplicht vak is, hoor ik vaak terug dat ik zo enthousiast ben: zelfs als ze het vak eigenlijk ‘stom’ vinden, noemen ze dat aanstekelijk. Ik geloof ook dat ik goed zie hoe ik iemand met de juiste feedback verder kan brengen. Ik ben van oorsprong dramatherapeut en hoewel ik nooit als therapeut gewerkt heb, is mijn waarnemingsvermogen misschien daarom goed ontwikkeld. Zelf spelen in theaterproducties geeft me als docent veel inspiratie.’  

Theater
‘Wat wil ik mijn cursisten bijbrengen? Hoe ontzettend leuk theater is! En de breedte van het vak. Ik wil laten zien dat je theater kan maken vanuit dans, vanuit beeldende kunst, vanuit muziek. En dat het onmiskenbaar een plek inneemt in de maatschappij. Vakinhoudelijk wil ik laten zien hoe het werkt: hoe kom je van een idee tot theater; waarom is iets theater en waarom niet? En ik vind het mooi als ik mensen de ervaring kan geven dat ze samenvallen met zichzelf: iedereen heeft voor de buitenwereld een imago, een houding. Op het toneel kan dat ineens wegvallen – dan zijn mensen heel vrij: “Ik dacht niet meer na, ik deed gewoon, in een flow!” 

De les
‘We beginnen altijd met een energizer – spelletjes om erin te komen en alert aanwezig te zijn, en daarna doen we oefeningen die het thema van de les introduceren. De kern van de les is vaak een maak- of spelopdracht gebaseerd op wat we net geoefend hebben; toepassing van de technieken.  

Aan het einde van het jaar passen we al het geleerde toe in een eindproductie waar we langere tijd aan werken’

Voorstelling
‘Met alle theatergroepen - behalve met de allerkleinsten, sluiten we af met een voorstelling. Van kerst tot de voorjaarsvakantie verzamelen we materiaal: de cursisten maken dan door verschillende maakopdrachten allerlei scènes rondom een thema. Met de input van de cursisten wordt dan een door mij bedacht kader ingevuld en zo ontstaat de voorstelling. De periode daarna zijn we echt met het repeteren van het toneelstuk bezig. De volwassenen presenteren het eerste jaar altijd in het eigen theaterlokaal. Vanaf het tweede jaar spelen ze op een andere locatie bijvoorbeeld in De Lieve Vrouw, of op locatie.  

Geluksmomentjes…
‘Als iemand iets doet wat hij nooit eerder gedaan heeft – als hij verbaasd is over zichzelf. Of als ik een mooie scène zie: inlijsten! denk ik dan. En ik geniet van een fijne sfeer in de les, als cursisten echt willen werken – echt willen weten wat theater is.’ 


Toon meer docenten