Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Hoe wil je jezelf als docent omschrijven?

“Ik hou ervan om kinderen en volwassenen het plezier van muziek maken bij te brengen. Dat doe ik door een vertrouwde sfeer te creëren, zodat zelfs de meest verlegen cursisten dit instrument ontdekken. Het gaat echt om hun nieuwsgierigheid verder aan te wakkeren. Het mooie van de saxofoon is dat die zoveel verschillende tonen laat horen en dat het bij iedereen toch weer een beetje anders klinkt – en natuurlijk dat die goudkleurig is!”

Kun je iets vertellen over je aanpak in de les?

“Zelf was ik best verlegen en onzeker als kind, ik merkte toen al snel dat ik niet gedijde bij heel strenge docenten. Zo’n stevige aanpak past ook niet bij mij. Juist met kleine stapjes en positieve feedback bereik je meer. Voor mij is het altijd superfijn om te merken dat iemand ineens een stukje kan meespelen van een liedje. Dat stimuleert en motiveert.”

Heb je zelf een voorkeur in muziekstijlen?

“Ik hou van heel veel verschillende stijlen, van avant-garde tot traditionele jazz. Verder speel ik graag experimentele muziek: dan onderzoek ik alle geluiden die de saxofoon kan maken. Dat levert bijzondere tonen op. Wanneer ik muziek componeer rek ik alle stijlen een beetje op. Al leer ik dat soort vreemde muziekstukken natuurlijk niet aan mijn leerlingen; ik vraag juist wat ze zelf graag willen spelen en zoek daar dan muziekstukken bij.”

Experimenteer je in de lessen ook veel?

“Nee, absoluut niet zelfs. Ik merk dat je bij het aanleren juist bepaalde kaders, zoals muziekboeken, nodig hebt. Goede technieken zijn ook van belang. En ik besteed veel aandacht aan hoe cursisten een plan kunnen maken om thuis te oefenen: hoe ze er tijd voor vrij maken en hoe ze met veel variatie en kleine stukjes spelen mooie vorderingen kunnen maken. Als ze dan terugkomen in de les en ineens beter spelen, maakt me dat heel blij.”

Werk je ook toe naar een bepaald optreden?

“Het fijne van de muzieklessen bij Scholen in de Kunst is de mogelijkheid tot veel samenspel. Dat faciliteren niet veel muziekscholen. Ik weet zelf hoe belangrijk het is om naast lessen op te treden in een band of een orkest. Daar leer je veel van en het geeft uiteraard veel plezier, ook samen met andere leeftijdsgenoten.”

Wist je dit al over Wietse?

Wietse schrijft graag korte verhalen en gedichten. Hij probeert elke dag iets te schrijven en maakt daar dan een kleine tekening bij.

Over Wietse Voermans

Wietse Voermans geeft saxofoonles aan kinderen en volwassenen en speelt daarnaast zelf in verschillende ensembles. Hij is tevens componist en improvisator en staat bekend om zijn unieke (jazz)sound en (improvisatie)stijl. Hij componeert muziek voor film, kunst, theater en andere ensembles. Wietse studeerde saxofoon aan Codarts in Rotterdam en daarna aan het Ritmische Muziekconservatorium in Kopenhagen. In 2016 won hij de prijs voor Beste Solist bij de finale van de Erasmus Jazzprijs met Quartzite 4tet.