“Ik ben acteur van beroep en heb toneelschool gedaan, dus acteren is mijn passie, iets wat ik al vanaf kinds af aan doe. Mijn eigen ervaringen als kind spelen ook mee: als verlegen kind voelde ik op het toneel vrijheid en kon ik opbloeien. Die ervaring probeer ik nu aan mijn leerlingen door te geven: grenzen verkennen, creativiteit ontdekken en plezier hebben in het spel. Die passie doorgeven vind ik geweldig.
Acteren is een unieke uiting van creativiteit en daar samen een uurtje in de week aan besteden, is voor mij heel waardevol.”
“Ik geef toneelles aan kinderen en pubers en improvisatielessen aan volwassenen. Iedereen kan meedoen, ervaring is niet nodig. We beginnen met bijvoorbeeld een oefening waarin we ons richten op zintuiglijke ervaringen: iets kouds in je mond proeven of een torretje over je arm voelen, concentratie bij jezelf en je fantasie. Daarna breiden we uit naar de ruimte en interactie met de mensen om ons heen. Uiteindelijk kan alles, zelfs iets absurds als een gebakken ei naspelen. Laten we wel wezen, als je ergens een gebakken ei moet spelen, dan is het wel in een toneelles.
Mijn lessen zijn niet streng, maar het is ook niet zo dat we alleen maar spelletjes spelen. We leren met elkaar en beleven tegelijk plezier. Dus ik combineer serieus werken aan acteer- en improvisatietechnieken met het plezier van samenspelen.”
“Het belangrijkste wat ik mijn leerlingen mee wil geven, is vrijheid en plezier. Niet per se om professioneel acteur te worden, maar om hun creatieve kant te ontdekken, plezier te hebben in het spel en samenwerking, en te leren zichzelf en anderen beter te begrijpen door theater. Het creëren van een personage gaat over zoeken en ontdekken in jezelf, niet over het perfect nadoen van iets. Een personage komt voort uit de creativiteit van de speler zelf, dus je bent juist je creatieve zelf aan het laten zien. Leerlingen oefenen met emoties, lichaamshoudingen en karaktereigenschappen om diepte en authenticiteit in hun personages te brengen."
“Bij jonge kinderen gaat dat bijna vanzelf, maar bij pubers zie je vaak dat ze zichzelf afremmen omdat ze zich zorgen maken over hoe ze worden gezien. Ook bij volwassenen zie ik dat sommigen vastzitten in hun eigen patronen.
Wat ik doe, is een veilige omgeving creëren waarin acteren niet over goed of fout gaat, maar over het zoeken in je lichaam, in emoties en in personages. Met duidelijke grenzen en liefdevol pushen probeer ik ervoor te zorgen dat iedereen zich veilig voelt, maar ik daag mijn leerlingen ook uit om over hun angsten heen te stappen. Waar het om gaat is dat ze zich vrij voelen en plezier hebben, niet dat ze perfect zijn of de perfecte voorstelling neerzetten.”
• Tommie is afgestudeerd aan de toneelschool in Arnhem, het ArtEZ
• Als kind speelde hij in musicals, waaronder ‘Kruistocht in Spijkerbroek’ en ‘Oorlogswinter
• Na zijn afstuderen heeft Tommie in voorstellingen van Toneelgroep Oostpool gespeeld