Kun je iets vertellen over hoe jij lesgeeft?

“Iedere leerling heeft zijn eigen leerroute en tempo bij het ontdekken en leren bespelen van de (alt-)viool. Daar ligt voor mij de uitdaging. Geduld en een lange adem zijn belangrijke aspecten bij het lesgeven. Het gaat erom niet alleen de leerling te volgen, maar ook om uitdagingen te verzinnen om ze te blijven stimuleren en motiveren. Dat doe ik door ze te laten ervaren wat muziek je brengt en door muziek(stijlen) te kiezen die bij hen passen. De leerling leert niet alleen de (alt-)viool te bespelen, maar het instrument vormt de leerling ook. Uitgangspunt blijft dat je probeert elke leerling zo goed mogelijk viool te leren spelen, zodat ze hun leven lang met plezier muziek kunnen maken.”

Wat voor soort leerlingen zijn bij jou op hun plek?

“Ik geniet van alle leerlingen, van jong tot oud. Maar ik heb wel een zwak voor bijzondere leerlingen die het soms even lastig hebben, die minder mee kunnen komen op school of niet in geijkte hokjes passen. Dan zoek ik een passende leerroute om ervoor te zorgen dat ook zij speelplezier ervaren. Dat ze zich gezien voelen. Ik vind het fijn iets te betekenen in de ontwikkeling van de gevoelswereld van mensen. Als ik aan hen mijn liefde voor musiceren kan overdragen, ben ik tevreden.”

Wat geeft jou energie bij het lesgeven?

“Ik geef al les vanaf het moment dat ik op het conservatorium zat. Het past bij me, ik heb er plezier in. Eerst combineerde ik het met mijn carrière als professioneel uitvoerend musicus, maar toen dat praktisch lastiger werd, richtte ik me volledig op het lesgeven en dirigeren van orkesten. Het mooiste vind ik om de passie voor muziek bij anderen aan te wakkeren. Zodat ze voelen wat muziek met hen doet.”

Je begeleidt ook enkele orkesten. Wat leren ze daar?

“Als jonge violist zat ik ook in een orkest: een hele belevenis. Het is bijzonder om te ervaren, zeker in deze individualistische maatschappij, hoe je samen muziek en klank kunt maken. Het gaat om collectief bepaalde technieken leren en daarbinnen je eigen geluid laten horen. Je speelt echt samen, volgt elkaar, gunt elkaar een hoofdrol en hebt daar dan een goed gevoel bij. Ik vind het van belang dat muzikanten zich thuis voelen in een orkest. De harmonie van samen muziek maken, zorgt ervoor dat je je even onderdeel voelt van die mooie muziekfamilie.”

Wist je dit al over Jan?

Behalve dat zijn leven vooral om muziek en cultuur draait – en hij getrouwd is met een violiste en Scholen in de Kunst-collega Marjanne Heus – is hij ook sportief. Hij badmintont graag en je kunt hem in het bos tegenkomen op zijn mountainbike.

Achtergrond

Jan Schoonenberg kreeg zijn eerste vioollessen in Arnhem, waarna hij altviool studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij José Stordiau, Ferdinand Erblich en Nobuko Imai. Hij rondde daar zijn docerend en uitvoerend musicus studie af. Hij speelde jaren in het Residentie-orkest, Radio Filharmonisch Orkest, Radiokamerorkest en als solo-altist in het Fryskorkest. Daarnaast speelde hij in diverse ensembles, zoals het Combattimento Consort Amsterdam, Schönberg-Ensemble, ASKO-Ensemble, Nieuw Ensemble en het Willem Breuker Kollektief. Nu werkt hij als viool- en altviooldocent en dirigent van het Jeugd- en Symfonieorkest bij Scholen in de Kunst en in zijn eigen praktijk bij het Arnhems Interscholair Orkest en Musica Montana in Amersfoort.